Dag/trip teller Yamaha XVS1100 Dragstar bj.2000

Koekoeksneek

Rookie
25 mei 2016
3
0
Sneek
Mijn dagteller (digitaal) reset zichzelf als de motor van het contact af is geweest.
Als ik hem op contact zet, toont hij de totaalstand (odo)
Druk ik vervolgens kort op de odo/trip knop dan staat de dagteller op nul.
Ga ik rijden dan telt hij netjes de afgelegde afstand.
Eerst was het soms het geval, maar nu doet hij dat constant.

Iemand een idee/ ervaring waar ik deze storing moet zoeken ? :?
 
Mijn dagteller (digitaal) reset zichzelf als de motor van het contact af is geweest.
Als ik hem op contact zet, toont hij de totaalstand (odo)
Druk ik vervolgens kort op de odo/trip knop dan staat de dagteller op nul.
Ga ik rijden dan telt hij netjes de afgelegde afstand.
Eerst was het soms het geval, maar nu doet hij dat constant.

Iemand een idee/ ervaring waar ik deze storing moet zoeken ? :?

De eerste modellen Bulldog hadden dit euvel ook soms.
Dat werd opgelost door er een condensator tussen te zetten die ervoor zorgt dat er geen spanningsdip is.
Ik heb zelf ook een dragstar gehad van 1999, daarbij is dit nooit voorgekomen.
Alleen wanneer de accu afgekoppeld was geweest.
Misschien ook de bedrading eens nakijken of alle stekkeraansluitingen wel schoon zijn.
Of misschien vocht in het knopje die voor een reset zorgt ?
 
Nee nog niet opgelost, maar kreeg ook een tip dat het mogelijk aan het contactslot zou kunnen liggen.
Die sluit in principe alle stroom af als hij op off staat, maar mogelijk moet hij toch stroom blijven afgeven aan de teller om de tripstand te bewaren.

En ik heb af en toe problemen met mijn contactslot, soms als ik bv. voor een brug sta te wachten, en de motor afzet, en hem daarna weer op contact zet dan start hij wel maar slaat niet aan. Toen mij dat de eerste keer overkwam, was er toevallig een kameraad mee die monteur is, en hij zei ' even van contact en dan weer op contact '
Dat hielp direct, dus wanneer mij dat gebeurt dan draai ik de sleutel even op off en weer op on.
Kans bestaat dus dat daar het euvel in zit.
Schijnt dat er ook losse binnenwerkjes verkrijgbaar zijn, dat scheelt dan een extra sleutel.
Wordt een winterklusje dus !

Wordt vervolgt, maar meer tips blijven welkom vanzelf

Groet Jimmy
 
Hoera, opgelost !!!!

Heb het contactslot eerst gedemonteerd, dat moest toch vanwege de storing die wel eens optrad.
Dat was ook echt nodig zeg, contacten zat aanslag op, en gelijk ook de twee stekkers schoongemaakt, ook die waren groen uitgeslagen.

Maar het euvel met de tripteller cq dagteller was hiermede nog niet opgelost.
Dus het stroomschema van het werkplaatshandboek maar weer geraadpleegd, en die gaf de kleur draad aan welke in de stekker van de kabelboom uit de kilometerteller kwam.
Die draad was gewoon uit de stekker vandaan, en was wel twee cm gestript.
Ik denk dat de vorige eigenaar deze op die manier weer in de stekker heeft gepropt en zo het euvel tijdelijk heeft verholpen.
Ik heb nog geprobeerd om het pinnetje uit de stekker te prutsen, en zo origineel te herstellen maar dit wilde niet slagen.
Dus dezelfde draad van de contrastekker ook maar losgeknipt en deze samen met de gestripte draad netjes met een losse stekker aan elkaar verbonden.
Dat was weer klaar (dacht ik), maar nog steeds hield hij de dagteller niet vast. Grrrrrr

Wederom het stroomschema geraadpleegd, en daar kwam ik zowaar een back-up fuse tegen.
Nu nog uitzoeken waar die zich bevond.
Achter het linker (gereedschap) deksel zit een blokje met zekeringen, met als onderste de bewuste back-up zekering 5A.
Die bleek kapot te zijn, maar bovenin zaten ook nog reservezekeringen met ook een 5A.
Deze vervangen, en even weer 300m gereden.
Yessss, hij bewaart de tripstand weer..... Super, vooral als er ook geen tankmeter op zit hè.
Dan bepaal je toch je tankmomenten a.d.h.v de dagteller.
Van pure vreugde gelijk ook maar weer een nieuwe reservezekering in de houder geplaatst.

Oorzaak van de kapotte zekering zou wel eens die gestripte draad kunnen zijn geweest, als die mogelijk kortsluiting met het chassis heeft gemaakt.

Ik ben weer helemaal happy.

Topic kan om mij gesloten worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan