Even voorstellen en een vraag over het weer

Daan1991

Rookie
22 jan 2017
1
0
Goeienavond dames en heren,

Mijn naam is Daan, en ik ben in het bezit van een BMW R75/7 uit 1977 (de oude motor van mijn vader) en een Honda CBR 600 Hurricane uit 1989.

Ik heb afgelopen zomer mijn rijbewijs gehaald en dit is de eerste winter die ik als motorrijder meemaak. Qua temperatuur ervaar ik nul problemen, soms wat koude vingers. Ik rij ook nu vrijwel dagelijks op de Honda en vroeg me af: hoe glad zijn de wegen met een temperatuur van rond het vriespunt (zonder ijzel of sneeuw bedoel ik dan)?

Wanneer het 's ochtends boven het vriespunt komt, blijft de weg een beetje glinsteren van de dooi. Voor mijn gevoel rijdt het niet prettig, ik ben constant bezig met of het nou wel of niet glad is en hoe scherp ik bochten kan nemen. Ik heb er nog geen ervaring mee, dus graag zou ik willen weten of ik inderdaad veel voorzichtiger moet rijden of dat het meevalt qua gladheid. Alvast bedankt!
 
welkom op motor-forum :]

rond het vriespunt rijden is nooit leuk en gladheid kan je niet voorspellen, dus gewoon rustig aan met een tempo wat je niet te vaak laat schrikken / je je prettig bij voelt.

ik rij onder dit soort omstandigheden als een oud wijf,anderen zullen misschien wel vinden dat ik dat altijd doe :P
 
:W Daan
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
welkom op motor-forum :]

rond het vriespunt rijden is nooit leuk en gladheid kan je niet voorspellen, dus gewoon rustig aan met een tempo wat je niet te vaak laat schrikken / je je prettig bij voelt.

ik rij onder dit soort omstandigheden als een oud wijf,anderen zullen misschien wel vinden dat ik dat altijd doe :P

:^ idd hier het zelfde.

en Welkom
 
Jep, Hier ook als een natte krant de bochten door.
Ook wel iets te vlot weg willen rijden--> Doorslippend achterwiel--> Motor op zijkant.
Puur omdat ik was vergeten dat het glad zou kunnen zijn.

Ik probeer altijd even te slippen/doorslippend weg te rijden, om te voelen hoe glad het is.
 
Welkom!

Inderdaad gewoon rustig aan doen, gladheid is moeilijk te voorspellen. Een klein beetje ijs kan genoeg zijn voor een glijer. Let zeker op bij bruggen en viaducten. In de bochten doe ik het heel rustig aan, en als ik het echt niet vertrouw de voetjes vlakbij de grond zodat ik de boel eventueel kan opvangen als ik ga glijden.

Wat ik het meest gevaarlijk vind zijn de automobilisten, die kennelijk niet begrijpen waarom je zo langzaam door een bocht gaat. Dan gaan ze zo dicht achter je rijden dan ze vrijwel zeker over je heen rijden als je gaat, lekker geruststellend gevoel is dat |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan