scooter in campergarage

vepir

Rookie
22 jan 2017
7
0
Hallo, ik ben Pierre en ben nieuw op dit forum.

we hadden en camper en namen een aanhanger mee met een Goldwing erop.
De Wing wordt wat zwaar en we willen van de aanhanger af.
Nu hebben we een nieuwe camper besteld met een ruime garage (220X108X130).

we zouden graag een scooter aanschaffen om de vakantieregio's te bezoeken.
Omdat we beperkt zijn in de hoogte en we toch graag wat vermogen hebben voor 2 personen kom ik uit bij vier kandidaten. Nl. Honda Forza 300 vs Sym Joymax 300i Sport of Honda SH300i vs Piaggio Beverly ST350ie. Het is vooral de hoogte - garagedeur is 122cm hoog - die beperkingen oplegt, of zijn er nog modellen met een eenvoudig de-en monteerbaar windscherm?

Wat zijn jullie bevindingen en welke zouden jullie nemen?
 
hoi vepir welkom op het mf

ik heb al positieve ervaring met de joymax zuinig en leuke scoot rijd erg comfortabel. en geven zelfs denk ik 5 jaar garantie nu. prijs kwaliteit is het een heel goede motorscooter. mvg
 
Vraag het even aan de plaatseljjke scooterdealer, ik neem aan dat ze het graag voor je uitzoeken, en alle mogelijkheden kunnen vertellen.

Ik denk wel dat je de eerste bent die een goldwing weg gaat doen voor een 300cc scootertje ;)

Succes ermee iig
 
windscherm zou ik gewoon thuis laten en vooral zoeken op een zo licht mogelijk gewicht. en dat gewicht wel om 2 redenen. gewicht in de garage ver achter de achteras is erg nadelig voor het weggedrag van de camper en het naar binnen rijden is meestal ook een hele krappe gebeurtenis en dan zit gewicht alleen maar in de weg. je moet meestal ook een behoorlijk lange oprijgoot hebben om de scooter op de juiste hoogte te krijgen en dat is ook weer gewicht dat in de garage gaat.
persoonlijk zou ik helemaal geen scooter nemen. door het vele plastic zijn die dingen slecht vast te sjorren en zeker in die beperkte ruimte ie overblijft in de garage als de scooter er één keer in staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook rekening houden met verkrijgbaarheid van onderdelen, mocht er toch iets stuk gaan.
Honda is daarin veruit de beste.

Afmetingen SH300A 2016
Overall length 2,130 mm (83.9 in)
Overall width 730 mm (28.7 in)
Overall height 1,195 mm (47.0 in)
Wheelbase 1,440 mm (56.7 in)
Seat height 805 mm (31.7 in)
Ground clearance 130 mm (5.1 in)
Curb weight 169 kg (373 lbs)
Maximum weight capacity 180 kg (397 lbs)

Honda NSS300 (Forza) 2013
Overall length 2,166 mm (85.3 in)
Overall width 753 mm (29.6 in)
Overall height 1,189 mm (46.8 in)
Wheelbase 1,546 mm (60.9 in)
Seat height 716 mm (28.2 in)
Ground clearance 139 mm (5.5 in)
Curb weight
STD type: 190 kg (419 lbs)
ABS type: 192 kg (423 lbs)
Maximum weight capacity
KO type: 157 kg (346 lbs)
Except KO type: 177 kg (390 lbs)

Andere merken kan ik niet voor je toveren *O*
Suc6!
 
Honda is altijd mijn favoriet geweest, maar als ik naar die Piaggio kijk en de goede commentaren lees, begin ik toch te twijfelen, zenne.
Is toch rijden met duo en vaak in bergachtig gebied.
Nu, de camper wordt pas in Juli geleverd, dus heb ik nog wel even de tijd om rustig rond te kijken :)
 
zorg dat je eerst de camper hebt en neem die mee naar de motordealer om te proberen. je zal altijd zien dat maten van de deuropening net afwijken van wat er op papier staat. dan kan je ook kijken of een eventule rijgoot niet te veel ruimte inneemt bij het inrijden en of de breakover angle niet te klein is zodat de onderkant van de scooter vastloopt in de hoek tussen rijgoot en de garage. zou lullig zijn als je nieuwe scooter wel past op papier maar in werkelijkheid niet naar binnen wil.
 
Laatst bewerkt:
Honda is altijd mijn favoriet geweest, maar als ik naar die Piaggio kijk en de goede commentaren lees, begin ik toch te twijfelen, zenne.
Is toch rijden met duo en vaak in bergachtig gebied.
Nu, de camper wordt pas in Juli geleverd, dus heb ik nog wel even de tijd om rustig rond te kijken :)

Wat betekend zenne
 
Je schrijft dat de Goldwing wat zwaar wordt.

Wat dan ook nog een optie is om motor en aanhangwagen in te ruilen tegen een lichtgewicht aanhangwagen en een kleine motor/grote scooter.

Is ook beter vwb laadvermogen van de camper.
 
is altijd een gedoe met een aanhangwagen achter een camper en de campergarage mag een gewicht van 300 kg hebben.
De wing wordt wat zwaar, ook omdat ik straks voor de derde keer moet geopereerd worden aan een nekhernia. Daarom een "lichtere" scooter.
 
hou rekening met het werkelijk gewicht van uw camper
je zou niet de eerste zijn die mag afladen en/of een leuke boete krijgt ..

mijn motor gaat dit jaar voor de eerste keer mee op mn zelfgebouwde aanhangwagen
 
Kijk hier dan!

Beide keuzes onder 1 dak!
Voordeel van de SH300 is wel de vlakke treeplank, je hebt geen dikke balk tussen beide benen waardoor je veel gemakkelijker even een tas tussen je benen zet.
 
Hou je ook Echt rekening met je gewicht? Het kan best zijn dat de garage 300 kg kan dragen. Maar als je daarmee boven je max. Toegelaten gewicht komt heb je er niks aan.
 
Laatst bewerkt:
is een camper tot 4,4 ton, dat moet wel lukken.

omdat ik een leek ben op het scootergebruik had ik graag wat info gehad welke jullie mij zouden aanraden. Ik weet ook wel dat je een Goldwing niet kan vergelijken met een scooter.
Maar de bedoeling is om met zijn tweetjes de streek wat te verkennen op een redelijk comfortabele manier. zo'n tripjes van 100 - 150 km moet toch kunnen?
 
Tripjes van ~150 km zijn makkelijk te doen op een 300cc.
Maar met zn 2en is toch wel een ander verhaal.
Ligt ook aan het zitvlees van de partner maar kijk eens goed naar het duo zadel van de Beverley, dat gaan veel koffiebreaks worden! :Y
En het blijven 300tjes dus op steile hellingen met 2 personen zou je zomaar ingehaald kunnen worden door fietsers.

In onze motorclub gaat er altijd iemand mee die bewijst dat je met goed sturen geen grote motor hoeft te hebben, hij houdt de sport/tour-fietsen op zn 400cc motorscooter altijd prima bij. En na een weekend van ~2000km stapt hij frisser af dan de buikschuifmannen.
 
Een lichte scooter gaat prima met z'n tweeën, ook in de bergen kom je gewoon boven. En de fietsers halen je echt niet in, wat een kolder.
Vergelijk je twee motorfietsen met hetzelfde vermogen dan is de scooter veel sneller weg én veel sneller boven dan de conventionele even sterke schakelmotorfiets. Je staat er van te kijken wat er allemaal kan met zo'n scooter.

Alle scooters die je noemt zijn prima dingen, wat ik je aanraad is er op te gaan zitten, beide. Beter nog dan proefzitten is proefrijden, voor langere ritten moet je goed zitten.

Kijk anders eens rond in het motorscootergedeelte van dit forum...
 
Laatst bewerkt:
@Vepir

4,4 ton , dat is een beste camper . Dat zal wel met groot rijbewijs zijn ?
Maar wat is het gewicht van de camper en wat is het toegestane laadvermogen ( totaal is dus 4400 kg )

Zelf ben ik dus ook bezig geweest om te kijken of ik ( niet in de garage , maar achterop) een scooter mee zou kunnen nemen.
Voor mijn camper zou dat toch problemen kunnen geven , te veel gewicht achterop .
Dit zou toch zeer zekers het rijgedrag beïnvloeden.

Ook bij het kijken naar een scooter heb ik goed gekeken naar wat onze wensen zijn .
Ook net als jij willen wij dus de omgeving gaan verkennen met de scooter .
Waarbij meestal de omgeving ( Kroatië ) redelijk stijl is.
Ook speelde het totaal gewicht van mij en mijn partner ( nou ja , die van mij dan) een rol in het kiezen van een motorscooter.

Na vele overwegingen heb ik dan ook besloten om geen motorscooter achter de camper te hangen maar een ( niet al te grote) aanhanger te nemen , waar de motorscooter en 2 fietsen op kunnen.

Het lijkt me namelijk wel een heel gedoe om een scooter in de garage te krijgen, of je met er een heel "laadsysteem" bij hebben.

En gaan daarna de fietsen dan nog achterop ?

Ah ja , bij ons is het een yamaha yp 400 Majesty geworden.
Deze is zeer makkelijk om op de aanhanger te krijgen.

Ben wel benieuwd naar een foto van je camper :)
 
Laatst bewerkt:
een foto kan ik helaas niet tonen omdat hij pas in Juli wordt geleverd, maar het is een Rapido 8066.
Heb wel mijn rijbewijs moeten upgraden naar C1, maar dat was geen probleem.

Nu zoals ik hierboven al aangaf, wil ik van de aanhanger af. Op camperplaatsen is er vaak geen plaats voor en op campings ziet men je ook niet al te vaak graag komen.

In het verleden verbleven we dan ook vaak een hele week op dezelfde plaats omdat je een Goldwing niet dagelijks op en af rijd van de aanhanger met als gevolg dat je dan toch vaak dezelfde wegen op moet om je dagelijks toertje te doen.

Komt erbij dat ik ondertussen 56 jaar ben en dat dit toch zwaar begint te wegen allemaal.
We willen ons meer verplaatsen met de camper en kleinere toertjes doen met de scooter.

Maar ieder doet het zoals hij zelf wil en er is geen betere manier om de streek te verkennen met een tweewieler. Al is fietsen (is ook een tweewieler) niet echt iets voor ons :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan