Honda PCX 125/150 deel 5

Heb gisteren een Nolan N104 Absolute hi-visibility (fluo-geel) helm gekocht met een N-com B5 communicatie systeem voor de TomTom. Had voorheen een Airoh SV-55 en SV-55S helm, elk zo'n 5 jaar gebruikt.

Deze N104 past echter niet meer onder de buddysit van mijn PCX-125, de helm is te breed. Ik heb maat XL, deze valt net in een grotere maat buitenschaal. De SV-55, ook maat XL, paste met gemak onder de buddysit. Ik weet niet of nieuwere PCX-en een ruimere bagageruimte heeft. Ik moet in het vervolg mijn helm dus meenemen als ik de PCX ergens parkeer...

Ik heb trouwens nog de Schuberth S3 pro (ook fluo-geel) overwogen, deze lijkt iets kleiner dan de N104, maar is ruim 300 Euro duurder en past denk ik ook niet in de bagageruimte van de PCX-125 (2011).
 
Einde oefening voor de PCX 150.
Volgens mijn dealer(motoport Echt)worden de 150ers niet meer geproduceerd.
Deze werden zowieso alleen voor de Italiaanse en Nederlandse markt gemaakt.
Wat Honda nog heeft staan kan aan de dealers uitgeleverd worden,maar dit zullen er zeer weinig tot geen meer zijn.

Okee, en ze gaan nog wel door met de 125? Die is als ik de website van Honda moet geloven in mei 2016 nog geupdated.
17YM PCX125

Kan inderdaad niets meer vinden over de 150, dit terwijl je daar in 2014 van zowel de 125 als de 150 een update vind.

Nouja afwachten maar, mocht de 150 versleten zijn, dan zie ik danwel weer welk alternatief er is.
 
blokjes zijn het zelfde onderdelen zullen nog wel leverbaar blijven kun je vrij gemakkelijk van de 125 een 150 maken
 
Deze N104 past echter niet meer onder de buddysit van mijn PCX-125, de helm is te breed. Ik heb maat XL, deze valt net in een grotere maat buitenschaal. De SV-55, ook maat XL, paste met gemak onder de buddysit. Ik weet niet of nieuwere PCX-en een ruimere bagageruimte heeft. Ik moet in het vervolg mijn helm dus meenemen als ik de PCX ergens parkeer...

Mooie aankoop. Ik heb ook een fluor helm, een goedkope van het merk MT, misschien ooit eens vervangen door een duurder exemplaar. Maar ook in de buddyseat van de PCX 150, 2016 past hij niet.
Wat ik echter weleens doe, ik heb een beugelslot, die doe ik dan om een spaak van het voorwiel en door het opengeklapt vizier door de helm heen. De helm zit dan met het kin gedeelte vast zegmaar.
Dit doe ik alleen als ik de helm niet mee op stap wil nemen en het niet regent.

Meestal echter rijd ik alleen motor naar mijn werk en ligt de helm daar op de kapstok.
 
Hallo allen,

Na het lezen van de ervaringen met de PCX, heb ik in oktober 2016 besloten m'n Honda CBR buikschuiver in te ruilen voor een nieuwe PCX 150. Geen spijt! Voor eenieder die zich oriënteert:

Erg plezierig om geen te smeren ketting meer te hebben, om het tuinhek zonder 5x steken uit te komen, om het kettingslot onder de buddyseat te kunnen bewaren, om zorgelozer te parkeren en de auto vaker te kunnen laten staan.

Het geluid en acceleratie van de motor worden gemist, maar huren is zo gepiept...houd ik mezelf voor ;-)

De PCX kende ik alleen uit de showroom. Had er nog nooit een zien rijden, en heb ‘m ook zonder proefrit gekocht. Niet dat ik bij de eerste keer starten grof geweld verwachtte, maar ‘is dit alles?’ schoot door me heen bij het horen van het minimale, geciviliseerde gepruttel. De verkoper leek dat door te hebben, en wenste me snel nog veel plezier met de aanwinst om vervolgens snel afscheid te nemen.

Inmiddels 1000 km en z'n eerste beurt verder. Fijn idee om met verse olie rond te rijden, en met de wetenschap dat de kleppen in orde zijn. Werd me verteld dat laatstgenoemden ietwat vast zaten, en dat dat nu is gecorrigeerd.

Het inrijden heb ik rustig gedaan. Veel bebouwde kom en provinciale wegen, en kalm aan met koude motor. Vond het motorkarakter bij langzaam accelereren wat rauw en ‘takkelend’, maar inmiddels ben ik er aan gewend. Op constante snelheid is sowieso fijn zoeven zoals m’n vroegere Honda 50cc ook deed. Overigens trekt hij erg soepel op; het stotteren uit eerdere berichten herken ik niet.

Inmiddels ook snelweg gereden. Los van dat het voelt alsof je je niet goed bij je hoofd bent om dat op zo’n klein apparaat te doen, moet ik zeggen dat ‘ie zich kranig houdt. Hij gaat rap richting de 115 km/u (op te teller) om vervolgens fanatiek in de begrenzer terecht te komen. Vervolgens is het iets gas loslaten om weer uit die wat oncomfortabeler modus te gaan.

Vooralsnog rijd ik met de originele banden. Met droog wegdek is het fijn gooien en smijten, en op nat is het inderdaad goed uitkijken. Een stap opzij op lasnaden of witte pijlen is snel gezet. Best vermoeiend om daar ook zo alert op te moeten zijn.

De eerste rit na aflevering dacht ik m’n helm trouwens even onder de buddyseat te gooien…verkeerde aanname dat dat wel zou passen omdat dat vroeger in de brommerscooter ook ging. Neem je helm dus even mee naar de dealer om dit vooraf te testen, kortom..

Zowel de alarmlichten als de 12v aansluiting nog niet gebruikt, toch fijn dat er aan is gedacht. De LED (kop)lamp is een uitkomst. Je ziet in het donker zelf erg goed, maar vooral bij daglicht valt op hoeveel sneller medeweggebruikers je zien in vergelijking met m’n motor. Het start-stop systeem laat ik voor wat het is (lang leve smering). De verbruiksmeter geeft (in de huidige kou) 2.2 l per 100 km aan, zo kun je je nog eens een leuk onzinnig toerritje veroorloven…
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met je PCX! Kijk alsjeblieft uit met de originele banden, helaas ervaringsdeskundige, rij momenteel op winterbanden.
Wat je zegt, inderdaad, lekker makkelijk in de schuur proppen of door een smal brandgangetje, dat is naast zuinigheid eigenlijk een de reden dat ik m gekocht heb.
 
Dankjewel! Er komen City Grip banden, zoveel werd uit het forum wel duidelijk...en na het geglibber :) Heb je de boel destijds wel rechtop kunnen houden? En rijd jij ook in de winter dagelijks?
 
Dankjewel! Er komen City Grip banden, zoveel werd uit het forum wel duidelijk...en na het geglibber :) Heb je de boel destijds wel rechtop kunnen houden? En rijd jij ook in de winter dagelijks?

Ja en nee. Ja het is me vaak zat wel gelukt maar ook reed ik een keer met een gangetje van 40 á 50 op een oprit van een snelweg op, beetje negatieve wegverkanting en scherpe bocht, ineens schoot ie weg. (schade gelukkig alleen scherm kapot en wat krassen, dus was te overzien, maar toch zonde)

Inmiddels rij ik al sinds oktober naar tevredenheid met de Heidenau k66 Snowtex. Tot nu toen eigenlijk altijd goede grip. Nauwelijks last van witte strepen, of teerstrepen, probeer ze wel te mijden, maar met de standaard bandjes voelde je dat gelijk.
Ik heb een enkele keer een mini slippertje gehad tot nu toe, maar dan merk je dat de band zich door het grove profiel herpakt en was er eigenlijk niets aan de hand, dat terwijl het wegdek nu toch veelal erg koud is. Tot nu toe alleen de achterband slijtage, maar zit er ook alweer 4.000 km op. Voorband nog geen slijtage te zien. Overweeg om wanneer de achterband versleten is, deze te laten vervangen door een Allwheater K66 en de voorband met winterprofiel op te rijden tot de herfst.
Als je dagelijks gaat rijden is een winterband ook nog wel het overwegen waard.

Ik rijd zelf dagelijks, 90 km, (500 per week) tot nu toe ook met de kou gereden. Op het moment dat het echt gaat ijzelen dan probeer ik wel thuis te werken.

By the way, iedereen een goed PCX jaar en veel zorgloze kilometers gewenst.
 
Dank voor de toelichting op je bandenkeuze! En een goed 2017 natuurlijk :)
Met die Heidenau banden trotseer je de winter wel, zie ik nu...lijkt me prima keuze met de hoeveelheid km's die je maakt. Iets too much voor mijn gebruik, maar gisteren merkte ik ook weer dat de standaard banden nogal zoekerig zijn, en zo nat was het niet. Meer geluk dan stuurmanskunst, kan de bedoeling niet zijn.
 
Nog steeds rij ik met veel plezier op mijn PCX. Mod's: Givi hoge ruit, zadel zonder de bobbel, YSS instelbare achtervering en een LeoVince sportuitlaat. Nu de Citygrip's erop lekker veel grip ook in regen en sneeuw. Ik ga nog even door met de PXC!







Als je hier op klikt hoor je het verschil met de standaard uitlaat:
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen vrijdagavond nog gereden, maar was wel een beetje frisjes.
Was overigens 2 maanden geleden dat ik getankt had. 229.7km gereden in 2 maanden tijd. Er kon 5.51 ltr bijgevuld worden. Verbruik dus ondanks de kou nog netjes boven de 1 op 40.

Heb hetzelfde scherm en achterveren. Over beide dik tevreden. Scherm houd mij netjes uit de wind. Zadel heb ik geen problemen (meer) mee.
 
Verbruik is inderdaad erg laag, ik houdt het niet echt meer bij is maar is ergens rond de 1:38 als ik doorrij. Scherm en veren zijn inderdaad een goede upgrade, minder wind en niet meer doorslaan op vluchtheuvels als je haast hebt. Eigenlijk zijn alle "zwakke" punten van de PCX met de mod's wel aangepakt.

Zou ook niet weten wat zijn opvolger zou moeten worden...
 
Levert die Leovince uitlaat nog serieus meer trekkracht, of alleen het geluid?
Zou opzich wel grappig zijn net iets meer geluid, maar aan de andere kant, als ik s morgen om 6 uur de straat uit rijd ook weer niet handig.

Gebruik m iedere dag, ook met vorst, dus nu helemaal onder het zout, binnenkort maar weer even soppen, maargoed met mijn rij hoeveelheid km is hij eerder afgeschreven dan dat hij kan wegroesten;)
 
Serieus meer herrie wel, maar geen extra power helaas. Ik had mijn originele uitlaat tussen 2 stoepjes "geplet" dus die eindpijp zat helemaal dicht en deze kon ik overnemen. Als je rustig rijd valt het reuze mee het extra geluid bij vol gas klinkt hij meer als een dikke eencilinder crosser. Best leuk.

Zout is trouwens niet zo fijn voor de PCX, de behuizing van de Vario heeft al genoeg bobbels, blijkbaar bekend probleempje en niks aan te doen. Ik rijd echter ook de winter door, dus neem dit maar voor lief. Restwaarde zal over een paar jaar toch niet super hoog zijn vermoed ik.
 
Verschil met de 125 is minimaal, die 125 mag je in bijna alle landen al op jongere leeftijd rijden een met kleiner/simpeler rijbewijs of B-rijbewijs. Tevens heeft een 125 in diverse landen fiscale voordelen. Die 150 wordt maar in een beperkt aantal landen verkocht en heeft slechts minimale voordelen t.o.v. de 125. Het laten vervallen van de 150 levert ze meer op.
 
Jammer dat de 150 verdwijnt dan. Ik heb voor aankoop beide test gereden en vond de 150 toch echt vlotter boven de 80km/h. Maar ik heb geen last van al die beperkingen op B rijbewijs. Kan mij goed voorstellen dat 1 model meer marge opbrengt.

Het concept van een kleine scooter met voldoende power voor op de buitenwegen en een beetje gang op de snelweg als je daar een keer opzit spreekt mij wel erg aan. Een 300 Forza is behoorlijk groter nog even los van de prijs.
 
Ja zeker jammer dat ze ermee stoppen, weet iemand of die productiestop bijv. ook voor de SH150 is?

Heb juist een 150cc omdat die wendbaar is en niet al te groot, dus makkelijk manoeuvreren door de schutting en de schuur in (Met een grote motor is dat maar de vraag of dat haalbaar is) maar er toch mee de snelweg op kan.

Daarnaast is het zo dat de PCX natuurlijk veel zuiniger is dan alle andere (grotere) motoren /scooters. Ik zet alles wat ik overhoud aan reiskosten (na aftrek van vaste lasten zoals benzine, verz. wegenbel.) apart, houd ik al snel € 150 of meer over per maand, kan ik mooi inzetten voor onderhoud en afschrijving.

Verder rijd ik 9 van de 10 keer slechts 6 km snelweg, rest provinciaal, is de 150 prima voor en als het moet dan rijd ik ook lange stukken van 60 km, ik hoef niet per se heel hard.

En de PCX was behoorlijk technisch geprijsd als je het vergelijkt met andere motoren en afzet tegenover een Vespa of ander premium merk bromscooter (kan je met deze tenminste nog de snelweg op)

Maar snap Honda wel dat ze ermee stoppen, zijn relatief weinig mensen met een A2 of A rijbewijs die kiezen voor dit instapmodelletje. Heb zelf in juni m'n A rijbewijs gehaald, maar helemaal geen slecht idee geweest, los van het praktische, om op een klein scootertje te beginnen.
 
Ik heb al een maandje of twee niet gereden vanwege het weer. Het begint alweer behoorlijk te jeuken! Zeker omdat de laatste dagen dit topic weer leeft..

Deze zomer heb ik meerdere dagtrips op de planning staan met de PCX. Tevens hak ik de knoop door of mijn CBR de deur uit mag en de PCX als enige tweewieler, op een Batavus na, in de garage blijft. :)

Als woon-werkverkeer-fiets voldoet hij i.i.g. perfect. Hij doet het op de snelweg beter dan ik had verwacht. Gelukkig wordt er vooral 80-100 gereden rond Eindhoven.
De kinderen zijn er ook gek op. Je kunt m ook met gemak als een 'scootertje' rijden in de zomer. Even ergens een ijsje eten, een boodschap doen.. erg praktisch en veelzijdig zo'n PCX.
 
Nouw voor de prijs van een E bike of een nieuwe fiets,was voor mij de keuze gemakkelijk bij aan schaf van de PCX 150,ben een mooi weer rijder.toerder en rij altijd binnendoor weggetjes en ook wel eens een stukje fietspad en dan op snorfiets tempo,en tja als de prijs gelijk is tussen 125 >150 kies ik voor de 150 versie en snelheid van ondergeschikt belang.
Mijn PCX was een Demo 150
 
Je kunt m ook met gemak als een 'scootertje' rijden in de zomer. Even ergens een ijsje eten, een boodschap doen.. erg praktisch en veelzijdig zo'n PCX.
Klopt als een bus, ik gebruik de PCX in veel gevallen ook hiervoor. In de zomer lekker met een jethelm en t-shirt. Nee dat is iets minder veilig maar ik pas mijn snelheid er wel op aan. In de stad rij ik ook vaak op brompaden en parkeren gaat tussen de snor scooters wel met kenteken zoveel mogelijk van de straat af. Ook dan pas ik mij aan en ook nooit een boze blik of boete gehad.

Als ik ooit voor de keuze zou staan: motor of scooter eruit, denk ik dat een scooter blijft en ik een motor zou huren als ik een trip ver weg zou boeken. Beter dat als zonder scooter!
 
Afgelopen zondag de accu van zolder gehaald om weer te monteren...zon scheen volop, dus ook hier jeuk om weer te rijden. Bij PCX aangekomen, bleek er nog ijs op te zitten. Maar wie A zegt....

Na uurtje rijden en toch wel wat koukleumen besloten een wasbox op te zoeken om de ergste pekel weg te spoelen en vervolgens richting huis te gaan. Alle wasboxen bleken bezet, en het terreintje ervoor was veranderd in een ijsbaan. Merkte dat pas toen ik al gleed, met veel geluk nét niet onderuit gegaan voor een autowassend publiek.

Thuis maar met emmer en spons in de weer gegaan, maar wat een crime om vooral die 'driehoekige draagarm' schoon te krijgen, doorlopend in gevecht geweest met de uitlaat. Formaat LeoVince van MotoSkooly zit een stuk minder in de weg...Iemand een handige aanpak voor schoonmaak gevonden? Ben eigenlijk ook wel benieuwd of ik de enige ben die de accu warm opbergt bij stilstand die langer dan een week duurt...
 
Accu zit mooi op zijn plek. Hang m morgen eens aan de druppellader. Maar ik vind het geen gekke beslissing om hem warm op te bergen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan