BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
De EWS waarschuwing is tot nu toe niet meer terug gekomen.. Cross Fingers.
 
Heb een geinige compacte naked, F800R van 2010, voor een leuk prijsje kunnen overnemen, 112k mee gereden, maar dit zie je er niet vanaf, en hij rijdt er ook niet minder om, was goed onderhouden. Starten en wegrijden, hij rijdt alsof die nog maar net ingereden is, blijkt maar weer is de kwaliteit van BMW.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit hoor!

Enige wat ik zie is een deukje in de uitlaatbocht thv de rechter schetsplaat. En ik zou even een busje cockpitspray halen (met siliconen, je hebt ze ook siliconenvrij en die moet je niet hebben) en vooral die motorspoiler even insprayen en een nachtje laten inwerken. Is die ook weer zwart.
 
Ja, precies, dat deukje in de uitlaatbocht, en meer naar de cilinders toe is ook te zien dat de 2 bochten 112k mee zijn gegaan.
De uitlaat manifold wordt vervangen:
E.v.t. ook de originele demper er weer op, worden ook voor een prikkie aangeboden.
En het spoilertje wordt ook onderhanden genomen, of vervangen, deze onderdelen zijn gebruikt te bestellen bij motoronderdelen sites, deze investering kan er ook nog wel vanaf.
Heb 't fietsie voor 3.5k overgenomen kan tot 120k, probleemloos rijden en dan volgend jaar winter een 120k beurtje, remmenblokken en banden vervangen.
Inderdaad een heerlijke fiets, snel, wendbaar, licht, compact en makkelijk in de berging te stallen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die akra lekker laten hoor, ingelaserd logo zo te zien. De reden waarom die oem dempers zoveel worden aangeboden is omdat iedereen ze eraf sloopt. En die akra maakt met killer een wat minder geluid, zonder is het echter prima. Niet te hard, lekker diep, en als je gas geeft heb je ineens het idee dat er ook wat leeft onderin.
 
Vanmiddag flink stuk gereden, mooi weer en de wegen zijn droog, deze F800R rijdt nog steeds licht, schakelen gaat boterzacht je voelt geen klik, lijkt wel "gear by wire", en accelereert nog zo "smooth", reageert direct op het gas, hij is heel mooi afgesteld bij de laatste beurt.
Hij is gewoon heel goed ingereden en zeer goed onderhouden, dit merk ik aan alle handelingen bij het rijden.
Hier ga ik nog veel plezier mee beleven, het "Logo" op deze F800R is zeer terecht en staat, bij 112k, nog steeds voor betrouwbaarheid.
De Akra heeft inderdaad een ingelaserd logo en, zeker met killer, een mooi donker en vol geluid, maar ben benieuwd naar het geluid van de originele demper, bij déze fiets.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd dat is inderdaad een koopje *O*

Maar er valt niets aan af te stellen hoor alles wordt elektronisch geregelt, de enige manier om daar op in te grijpen is door extra elektronica zoals een powercommander toe te voegen maar het standaard systeem is zo goed dat de winst minimaal is, zeker bij gelijkblijvende uitstoot.

Ik hoop dat je er veel plezier van mag hebben.
 
De Elektronica, Motormanagement, CPU, ECU, is dan goed geregeld / afgesteld / geprogrammeerd :]
 
De EWS waarschuwing is tot nu toe niet meer terug gekomen.. Cross Fingers.

Was Gisteren even terug.

wilde savonds (nat, dag op parking gestaan) wegrijden:
contact.. EWS + Alarm.. 2x
andere sleutel geprobeerd: idem
(wat gelach van een collega, leuk hoor ...)

maar... 5 meter verplaatst : Starten!

iemand enig idee?
dealer opzoeken ?

hoe gaat dit zich ontwikkelen?
kan ik op korte termijn iets preventiefs doen (om in elk geval elke avond naar huis te kunnen) ?
wat is de lange termijn oplossing ?
 
@carpe diem: Echte Genietersfiets.
heb 2x zo'n F800R al leenfiets meegekregen: was Heerlijk sturen.
wat wat winderig op lange afstanden - ik miste mn bolletje.
 
Was Gisteren even terug.

wilde savonds (nat, dag op parking gestaan) wegrijden:
contact.. EWS + Alarm.. 2x
andere sleutel geprobeerd: idem
(wat gelach van een collega, leuk hoor ...)

maar... 5 meter verplaatst : Starten!

iemand enig idee?
dealer opzoeken ?

hoe gaat dit zich ontwikkelen?
kan ik op korte termijn iets preventiefs doen (om in elk geval elke avond naar huis te kunnen) ?
wat is de lange termijn oplossing ?

Effe langs de dealer gaan. Uitlezen, afspraak maken om kapotte onderdeel te vervangen. Korte termijn kan je er weinig aan doen.
 
Effe langs de dealer gaan. Uitlezen, afspraak maken om kapotte onderdeel te vervangen. Korte termijn kan je er weinig aan doen.

Was het niet zo dat fietsen op luchthavens ook nog wel eens last willen van een EWS melding? Kan mij zoiets herinneren dat Vinnie dat vertelde op werk.. :/ Waar werkt PDV? :+
 
Effe langs de dealer gaan. Uitlezen, afspraak maken om kapotte onderdeel te vervangen. Korte termijn kan je er weinig aan doen.

yep, dacht ik al.
hopelijk gaat het nog een paar dagen goed en dan even langs de huisdealer.
(tis komende dagen koud maar wel goed motorweer trouwens)
 
Was het niet zo dat fietsen op luchthavens ook nog wel eens last willen van een EWS melding? Kan mij zoiets herinneren dat Vinnie dat vertelde op werk.. :/ Waar werkt PDV? :+

Zou kunnen.

maar waarom dan nu plotseling... ?
koude ?
vocht?
of gewoon slijtage?

is bizar hoe het vertrouwen in een machine kan komen+gaan.

Bij de minste trilling ben ik nog steeds bang voor de riem.
Keer reparatie in oostenrijk gehad die evenveel kostte als de fiets waard was.
En nu weet ik smiddags niet eens meer of ze wel zal starten..
Niet leuk, en toch een raar gevoel bij "bmw" nu.
Bovendien heb ik een "grijs blok", dus dat "piston slap" kan me ook nog overkomen...
(en ik ken de betrouwbarhiedsstatistieken... ook niet vrolijkmakend)

*gaat serieus een jap overwegen*
 
Zou kunnen.

maar waarom dan nu plotseling... ?
koude ?
vocht?
of gewoon slijtage?


is bizar hoe het vertrouwen in een machine kan komen+gaan.

Bij de minste trilling ben ik nog steeds bang voor de riem.
Keer reparatie in oostenrijk gehad die evenveel kostte als de fiets waard was.
En nu weet ik smiddags niet eens meer of ze wel zal starten..
Niet leuk, en toch een raar gevoel bij "bmw" nu.
Bovendien heb ik een "grijs blok", dus dat "piston slap" kan me ook nog overkomen...
(en ik ken de betrouwbarhiedsstatistieken... ook niet vrolijkmakend)

*gaat serieus een jap overwegen*

bmw :+
 
@pdv, wat betreft de ews melding.

Deze heb ik afgelopen zomer ook een tijdje gehad. Heel vervelend. Motor moeilijk of niet starten en zelfs tijdens het rijden een keer uitgevallen.

Uiteindelijk bleek het te gaan om de inlaatrubbers( uitlaatrubbers, sorry maar ben absoluut niet motortechnisch onderlegd ). Deze rubbers zijn vervangen en ik heb er geen melding meer van gehad.

Misschien dat je wat aan deze info hebt.
Ik ga nu weer verder met lezen, ben een tijdje niet op t forum geweest.
 
Zou kunnen.

maar waarom dan nu plotseling... ?
koude ?
vocht?
of gewoon slijtage?

is bizar hoe het vertrouwen in een machine kan komen+gaan.

Bij de minste trilling ben ik nog steeds bang voor de riem.
Keer reparatie in oostenrijk gehad die evenveel kostte als de fiets waard was.
En nu weet ik smiddags niet eens meer of ze wel zal starten..
Niet leuk, en toch een raar gevoel bij "bmw" nu.
Bovendien heb ik een "grijs blok", dus dat "piston slap" kan me ook nog overkomen...
(en ik ken de betrouwbarhiedsstatistieken... ook niet vrolijkmakend)

*gaat serieus een jap overwegen*

Ik lees een stukje terug dat je over de 170.000km bent. Mijn F800S ging bij 10K al rammelen, en dat is eigenlijk de norm. Er staat nu 170K op dus ik ben er zeker van dat je je om rammelende zuigers geen zorgen meer hoeft te maken; jouw blok is dan al een keer voorzien van nieuwe carters, zuigers en drijfstangen.

Vwb de EWS melding, ik heb een paar reacties terug een heldere uitleg gegeven over wat die melding veroorzaakt en wat niet. Er is verder weinig te gokken aan die storing. Waarschijnlijk hapert de ringantenne van je contactslot, maar om dat zeker te weten moet je even kijken welke storing er is opgeslagen na het triggeren van die melding. Daarna weet je pas zeker waar je aan toe bent. Zoals ik zei, EWS melding = het niet kunnen lezen van de chipsleutel, vervolgens gaat het alarm loeien en ook dat is een volkomen normaal gevolg. Het alarm moet juist afgaan als er iemand bv de contactslotdraden doorverbindt, of de slotcilinder forceert.
 
OK, Thx.

Met veel :} :} :} voor Master Tom.
Is handig, zo'n lokale guru op t forum (en dat bedoel ik niet lollig, maar echt gemeend)

Heb nu Vrijdag een uitlees-afspraak.
Met de tip: kom vroeg, dan hebben we tijd om eventuele fix te doen.
Garage aarzelde al of ze al-of-niet die antenne vast moesten bestellen - liefst wel denk ik dan.
(dat ze die niet gewoon op voorraad hebben... ?)

Fietsje heeft trouwens vrijwel elke dag lekker gereden.
Zonet ook weer : Prima File-Filter weer...
 
Laatst bewerkt:
...
Bovendien heb ik een "grijs blok", dus dat "piston slap" kan me ook nog overkomen...
(en ik ken de betrouwbarhiedsstatistieken... ook niet vrolijkmakend)

*gaat serieus een jap overwegen*

Je kunt toch een paar jaargangen nieuwer gaan, en een F800ST met zwart blok nemen
als opvolger. Daarin is veel verbetert ten opzichte van de grijze blokken.
Of naar de F800GT over.

...

Fietsje heeft trouwens vrijwel elke dag lekker gereden.
Zonet ook weer : Prima File-Filter weer...

Ik heb ook nog een grijs blok (zijn we de enige twee nog :? )
en heb ondertussen 95K op de teller en rijd nog prima door.

Ja, het was erg lekker weer vanmorgen.
 
Ok.. de diagnose voor de EWS was "te laag voltage".

Kleine verbazing, want 1 van die storingen was na 50km rijden + tankbeurt ?

Accu dateerde uit 2011 (en was blijkbaar niet vervangen toe de dynamo vervangen in in July 2016)
nieuw accu dus...

We gaan het zien.
 
die accu's zijn kwetsbaar, een beetje matige accu kan veel vage shit geven....

nadeel door de plaats van de accu kan je niet ff een wat zwaarder exemplaar erin schroeven.
had ooit gezeik met m'n oude K75 heb een accu grondplaat van een politie model gemonteerd had een grotere accu dan in de auto van mijn vrouw, maar ding starten met - 15 c net zo makkelijk als met + 15 C .... ( zal je net zien dat ik met de GS niet in de winter rij )
maar jammer is het wel dat er niet zomaar een zwaarder accu in kan om het punt dat de accu nog redelijk is en nog wel een jaartje of wat mee had gekund maar de elektronica vervelend gaat doen....

heb vorig jaar een andere accu erin gehad was nr 3 , na 3 a 4 is het gemiddeld afgelopen. terwijl mijn oudere motoren fluitend 6 a 8 jaar haalden.
 
hmm het gezeik is nog niet over.

Na 20min koffie bij MacD : sleutel erin: Alarm gaat af, geen EWS.

als ik me goed herinner:
direct via de afstandsbediening alarm afgetikt. wil niet starten.
contact af, contact aan, weer alarm.
dit herhaalt zich 3x, steeds alarm bij aanzetten contact, en dan alarm uit via de AFB.

motor 2m verplaats, zelfde.
motor 5m verplaatst: nog steeds.
maar na nog eens 2x contact-aan+uit: geen alarm meer...
Starten... naar huis. Straks laatste boodschap even met de auto doen (wat afval wegbrengen en iets te eten afhalen, was ik toch al van plan met de auto, wat die heeft al een week niet gedraaid).

Suggesties welcome.
(en de volgende keer blijf ik net zo lang in de werkplaats trollen tot ik mee kan lezen bij het uitlezen van de foutcode, want het vertrouwen is nu wel heeel laag - de garage weet nl ook dat deze motor eind Feb is afgeschreven...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan