Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.103
27.589
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zegt hij dat de omgangsvormen van Zot niet naar zijn smaak zijn. Lijkt me totaal iets anders dan wat jij nu schrijft.

Ik begrijp dat je loyaal bent naar een medetechneut maar hier ben je mij "kwijt".

Ben niet boos hoor,..zo ben ik niet. }) ;)
Misschien moet je de reactie van roy131313 naar zot eens nalezen.
 
En op Baatsen staat de waarheid. ??? Niets moderners, dan op een waarderingssite iemand omlaag halen, waar je je zin niet hebt gekregen.

Dat maakt niet veel uit. Als je het gemiddelde aantal reacties bekijkt per motorzaak heeft Ro Snel substantieel meer reacties (71 stuks, waarvan 2 negatief, dus 97,2 % positief). Dat een heel klein deel daarvan negatief is is niet meer dan normaal. Bedrijven met bv 2 reacties, beide positief, dus 100% tevreden, zegt mij in ieder geval een stuk minder wat betreft de betrouwbaarheid (van het percentage).

edit, in de tijd dat ik dit typte zijn we alweer 6 reacties verder....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat maakt niet veel uit. Als je het gemiddelde aantal reacties bekijkt per motorzaak heeft Ro Snel substantieel meer reacties (71 stuks, waarvan 2 negatief, dus 97,2 % positief). Dat een heel klein deel daarvan negatief is is niet meer dan normaal. Bedrijven met bv 2 reacties, beide positief, dus 100% tevreden, zegt mij in ieder geval een stuk minder wat betreft de betrouwbaarheid (van het percentage).

edit, in de tijd dat ik dit typte zijn we alweer 6 reacties verder....


Des te misselijker, om 1 van die 2 negatieve reacties te gebruiken om iemand af te zeiken en niets te zeggen over de 97,5% positieve reacties.
 
Het is heel mooi dat je net als veel andere wat wilt leren, maar je kan niemand gaan verplichten om alles uitgebreid uit te gaan leggen. iemand afzeiken omdat hij dat niet doet is te triest voor woorden, je kan ook gewoon dankbaar zijn voor de moeite die genomen word om hier te plaatsen waar je naar moet kijken. het waarom kan je ook zelf opzoeken.

ALs je geen zin hebt om te helpen, doe dat dan ook niet. ik zeg ook niet dat iemand verplicht is om te helpen, maar ga dan niet lopen kwallen. Wil je helpen, help dan goed. En ben je wel techneut maar heb je geen zin om andere te helpen, zet je naam dan gewoon weer op "blanco". Bij mij komt de oranje naam over dat je techneut bent en je wilt helpen. Wat heeft het anders voor nut? En inderdaad mag iemand dankbaar zijn als hij/zij geholpen wordt. Als ik een net duidelijk antwoord krijg (voor zover mogelijk, naar wens of niet) zou ik dat in ieder geval zijn.
 
Des te misselijker, om 1 van die 2 negatieve reacties te gebruiken om iemand af te zeiken en niets te zeggen over de 97,5% positieve reacties.

"tevreden? reageer hier

ontevreden? bel me:)"

Wil de mensen graag horen die gebeld hebben.

En dan niet over het afgeleverde werk, dat zal best goed zijn. Maar de manier waarop hij reageert.

"Ouderwetse kwaliteit & service! Ooit, in 2014, met mijn eerste motor problemen en Ro toen gebeld. Kende ik nog niet. Kwam netjes de motor halen en perfect gemaakt (uitbouwen aftermarket alarm) voor een scherpe prijs. Kom er sindsdien steeds, altijd goed en prettig geprijsd. Je moet misschien even aan de man wennen, maar neem je wat koekjes mee dan is het ijs snel gebroken. "

En nu ga ik ook wat nuttigs doen
 
Laatst bewerkt:
zo nog even het weer en dan kunnen we weer ontopic ......
Vandaag & morgen

Bewolkt, nevel en mist.
Vanavond en vannacht is het bewolkt, nevelig en op veel plaatsen mistig. De mist breidt zich verder over het land uit. De minimumtemperatuur loopt uiteen van 0°C graden vlak aan zee tot -3°C in het oosten van het land. De wind is zuidoostelijk en zwak tot matig.

Woensdag begint de dag op veel plaatsen met bewolking, nevel en mist. Van het zuidoosten uit komt de zon geleidelijk aan op steeds meer plaatsen tevoorschijn. Het blijft de gehele dag droog en de maximumtemperatuur wordt ongeveer 3°C. De wind is zuidoost tot oost, zwak tot matig. (Bron: KNMI)
 
@V.D.V.

ik ben hier niet om iedereen af te zeiken die veel verstand hebben van (motor)techniek. Wie van de oranjes (10 ofzo?) zit ik allemaal af te zeiken?. Ik weet ieder geval van Remco en Kevin dat ze veel verstand van zaken hebben, en dat zie ik ook terug in hun reacties, en ja respect daar voor dat ze willen helpen en/of hun kennis willen delen.
Waar staat dat ik daar niet tegen kan? Omdat ik aan geef dat er veel nutteloze, halfgebakken reacties tussen zitten?
 
Laatst bewerkt:
@V.D.V.

ik ben hier niet om iedereen af te zeiken die veel verstand hebben van (motor)techniek. Wie van de oranjes (10 ofzo?) zit ik allemaal af te zeiken?. Ik weet ieder geval van Remco en Kevin dat ze veel verstand van zaken hebben, en dat zie ik ook terug in hun reacties, en ja respect daar voor dat ze willen helpen en/of hun kennis willen delen.
Je stelt eisen aan hoe uitgebreid ze iets uitleggen. je hebt niks te eisen. Je mag blij zijn met wat ze wel vertellen, zeker als dat ook nog eens telkens blijkt te kloppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@V.D.V.

ik ben hier niet om iedereen af te zeiken die veel verstand hebben van (motor)techniek. Wie van de oranjes (10 ofzo?) zit ik allemaal af te zeiken?. Ik weet ieder geval van Remco en Kevin dat ze veel verstand van zaken hebben, en dat zie ik ook terug in hun reacties, en ja respect daar voor dat ze willen helpen en/of hun kennis willen delen.
Waar staat dat ik daar niet tegen kan? Omdat ik aan geef dat er veel nutteloze, halfgebakken reacties tussen zitten?
ik geef nog 1 reaktie hierover.

Lees Krakend geluid uit voorkant... vork of lager ? eens helemaal.
 
Je stelt eisen aan hoe uitgebreid ze iets uitleggen. je hebt niks te eisen. Je mag blij zijn met wat ze wel vertellen, zeker als dat ook nog eens telkens blijkt te kloppen.

Wat heeft het voor nut om iemand zijn naam oranje te kleuren, als die gene geen zin heeft iemand anders met een duidelijke uitleg te helpen? Dat is in mijn ogen te vergelijken met een MOD die in een topic actief is waar veel gespamt wordt, maar hier weinig mee doet.
Je maakt je extra herkenbaar, doe er dan ook wat mee.

Dit is mijn mening over het nieuwe beleid in techniek. Modjes MOGEN (moet niks) nadenken over dat oranje kleurtje, of dat wel werkt zo. Na mijn mening heeft het zo geen toegevoegde waarde, en zijn de niet technische topic een stuk gezelliger dan het overige.Ik sluit mijn "afgezeik" hier mee af.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het idee dit topic maar eens te laten lopen en kijken waar het heen zou gaan.

Dat weet ik nu, meerdere gebruikers die elkaar op de persoon aanvallen, precies wat we nodig hebben in techniek *D

De opmerking van Bolski was niet erg handig, maar waarschijnlijk het eerste wat in hem opkwam en daar zal hij zeker niet de enige in geweest zijn. Om dan vervolgens diegene dom en dozenschuiver te noemen vind ik persoonlijk wat te ver gaan.

Discussies over hoe iemand zijn adviezen geeft vind ik net zo onhandig. Laat ieder z'n ding doen, we zijn hier niet om de wereld over gebruikers te verbeteren en een mooier/beter mens te maken.

Naar je sleutelsymbool wijzen en daar een eigen invulling aan geven, nl dat je om die reden serieus genomen dient te worden...dat was ook niet helemaal de bedoeling.

Al met al vind ik het triest dat een topic dat zo goed begon nu zo lijkt te eindigen.

Als er iets algemeens is waar je problemen mee hebt maak dat dan hier bespreekbaar !
Als je gewoon iemand onderuit wilt halen of tegen iemand aan wil schoppen doe dat dan lekke via PM ofzo maar verneuk niet dit topic ermee aub.
 
Wat heeft het voor nut om iemand zijn naam oranje te kleuren, als die gene geen zin heeft iemand anders met een duidelijke uitleg te helpen? Dat is in mijn ogen te vergelijken met een MOD die in een topic actief is waar veel gespamt wordt, maar hier weinig mee doet.
Je maakt je extra herkenbaar, doe er dan ook wat mee.

Dit is mijn mening over het nieuwe beleid in techniek. Modjes MOGEN (moet niks) nadenken over dat oranje kleurtje, of dat wel werkt zo. Na mijn mening heeft het zo geen toegevoegde waarde, en zijn de niet technische topic een stuk gezelliger dan het overige.Ik sluit mijn "afgezeik" hier mee af.

Ik heb meer aan een juist antwoord waarbij ik nog even moet googlen wat er precies bedoeld word dan aan een uitgebreid volledig antwoord dat niet juist is.

Overigens is het ook de bedoeling dat het buiten techniek gezelliger is dan binnen techniek.
Techniek is voor technische vragen en antwoorden, niet voor gezelligheid, daar zijn al die andere topics voor bedoeld.
 
Bolski in "Kuipruit inkorten"

@#$% nog een domme moderator ook

Dat oranje betekent dat ik er wat van weet en veel ervaring heb en dan gaat een dozenschuiver die dr niets van snapt er een oordeel over geven.

Deze dozenschuiver (?) heeft het topic op slot gegooid op uitdrukkelijk verzoek van de TS.

Jouw reactie is echt kenmerkend voor je. Je geeft bewust een antwoord waarvan je weet dat het verkeerd opgevat kan worden. En als het in twijfel getrokken wordt, kan je met deel 2 van je antwoord de critici om de oren slaan, omdat je tóch gelijk bleek te hebben. Dat is niet helpen, dat is jezelf op een voetstuk plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben er wel achter wie er in de crew erg sceptisch is over dit alles
Ik zou het ook wel eens willen weten. Je bent erg vooringenomen. Maar je mag best weten dat ik degene was binnen de crew die het initiatief heeft genomen wat heeft geleid tot deze uitkomst.

Dus wie dat crewlid was hoor ik dan graag van jou. Ik ben er nog geen een tegengekomen die hier sceptisch over was, maar als jij meer weet, dan hoor ik het graag.
 
Ik had het idee dit topic maar eens te laten lopen en kijken waar het heen zou gaan.

Dat weet ik nu, meerdere gebruikers die elkaar op de persoon aanvallen, precies wat we nodig hebben in techniek *D

De opmerking van Bolski was niet erg handig, maar waarschijnlijk het eerste wat in hem opkwam en daar zal hij zeker niet de enige in geweest zijn. Om dan vervolgens diegene dom en dozenschuiver te noemen vind ik persoonlijk wat te ver gaan.

Discussies over hoe iemand zijn adviezen geeft vind ik net zo onhandig. Laat ieder z'n ding doen, we zijn hier niet om de wereld over gebruikers te verbeteren en een mooier/beter mens te maken.

Naar je sleutelsymbool wijzen en daar een eigen invulling aan geven, nl dat je om die reden serieus genomen dient te worden...dat was ook niet helemaal de bedoeling.

Al met al vind ik het triest dat een topic dat zo goed begon nu zo lijkt te eindigen.

Als er iets algemeens is waar je problemen mee hebt maak dat dan hier bespreekbaar !
Als je gewoon iemand onderuit wilt halen of tegen iemand aan wil schoppen doe dat dan lekke via PM ofzo maar verneuk niet dit topic ermee aub.


Ik rust mijn koffer. Bosso in "Beleid in Techniek"
 
Deze dozenschuiver (?) heeft het topic op slot gegooid op uitdrukkelijk verzoek van de TS.

Jouw reactie is echt kenmerkend voor je. Je geeft bewust een antwoord waarvan je weet dat het verkeerd opgevat kan worden. En als het in twijfel getrokken wordt, kan je met deel 2 van je antwoord de critici om de oren slaan, omdat je tóch gelijk bleek te hebben. Dat is niet helpen, dat is jezelf op een voetstuk plaatsen.
Maar waar sloeg die laatste reactie van je dan op :?
Bolski in "Kuipruit inkorten"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo nog even het weer en dan kunnen we weer ontopic ......
Vandaag & morgen

Bewolkt, nevel en mist.
Vanavond en vannacht is het bewolkt, nevelig en op veel plaatsen mistig. De mist breidt zich verder over het land uit. De minimumtemperatuur loopt uiteen van 0°C graden vlak aan zee tot -3°C in het oosten van het land. De wind is zuidoostelijk en zwak tot matig.

Woensdag begint de dag op veel plaatsen met bewolking, nevel en mist. Van het zuidoosten uit komt de zon geleidelijk aan op steeds meer plaatsen tevoorschijn. Het blijft de gehele dag droog en de maximumtemperatuur wordt ongeveer 3°C. De wind is zuidoost tot oost, zwak tot matig. (Bron: KNMI)

Kun je ook een beetje preciezer zijn, nu moet ik het allemaal zelf weer gaan lopen uitzoeken B|
 
Ik had het idee dit topic maar eens te laten lopen en kijken waar het heen zou gaan.

Dat weet ik nu, meerdere gebruikers die elkaar op de persoon aanvallen, precies wat we nodig hebben in techniek *D

De opmerking van Bolski was niet erg handig, maar waarschijnlijk het eerste wat in hem opkwam en daar zal hij zeker niet de enige in geweest zijn. Om dan vervolgens diegene dom en dozenschuiver te noemen vind ik persoonlijk wat te ver gaan.

Discussies over hoe iemand zijn adviezen geeft vind ik net zo onhandig. Laat ieder z'n ding doen, we zijn hier niet om de wereld over gebruikers te verbeteren en een mooier/beter mens te maken.

Naar je sleutelsymbool wijzen en daar een eigen invulling aan geven, nl dat je om die reden serieus genomen dient te worden...dat was ook niet helemaal de bedoeling.

Al met al vind ik het triest dat een topic dat zo goed begon nu zo lijkt te eindigen.

Als er iets algemeens is waar je problemen mee hebt maak dat dan hier bespreekbaar !
Als je gewoon iemand onderuit wilt halen of tegen iemand aan wil schoppen doe dat dan lekke via PM ofzo maar verneuk niet dit topic ermee aub.


Eigenlijk is er niets veranderd in techniek, behalve, dat er nog feller op de nu oranje techneuten wordt gereageerd. Zot probeert en dat heeft hij vaak genoeg gezegd, om mensen te laten nadenken, over wat ze doen. Niet simpelweg een trucje leren, alles voorkouwen, maar laten nadenken.

Wat betreft de oranje gekleurde techneuten, haal dat maar snel weg a.u.b. want dat gaat niet werken. In het inmiddels beruchte ruitje inkort topic heeft er nl maar 1 persoon het juiste antwoord gegeven en die was niet oranje gemarkeerd. Het risico van deze markering is mijns inziens, dat zodra het even buiten het vakgebied van de motormonteur gaat, reacties van anderen niet meer serieus genomen worden, omdat deze niet als zodanig herkenbaar zijn.

Verder zie ik ook de nodige afgunst boven komen drijven, termen als dozenschuiver gaan niet voor niets over tafel.
Zelfregulering gaat zoals overal in de maatschappij niet werken, dus ligt er denk ik toch een taak voor het mod team. Ik ben zelf sinds een tijdje mod op een ander forum en daar gaan in bepaalde topics, zoals techniek nagenoeg alle echte off topic reacties de prullemand in, zo dat het topic leesbaar blijft voor degenen, die een antwoord zoeken op een vraag of probleem. Voor het ouwehoeren hebben we daar andere subfora. Het gevolg is, dat techniek overzichtelijk en leesbaar is.

Kortom wat mij betreft duidelijke regels en die strict handhaven.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat de oranje "elite" zich op de tenen getrapt voelt als je op hun gedrag aanspreekt. Laat zij nou een deel zijn van het oorzaak van het probleem.

Zelf grappig lopen doen in andere topics maar als het ze niet uitkomt:
waar gaat dit over? Maak ff een topic over Hoe moet zot omgaan met MF of Klaag hier over het oranje legioen ofzo.

ONTOPIC
Hoeveel kennis iemand ook heeft, of hoelang iemand ook lid is zolang diegene zich respectloos gedraagt dan kan je ze niet serieus nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan