Het 13e Show je gereedschap Topic Handschoenen aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Het 13e Gereedschapstopic op (bijna) de 13e , we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​
















Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Een dergelijke doppendoos ben ik ook tegen gekomen bij een familielid. De kwaliteit daarvan vond ik ook verbazingwekkend. Wat ik nog opvallender vond is dat de doppen in die set als 2 druppels water leken op Gedore doppen :P

Dat niet, maar wel dezelfde fabrikant die de (oude lijn) doppensets van "Skandia" maakte. En die waren destijds belachelijk goed voor c.a 6 tientjes per set. Ietsje taaie legering alleen, maar dat doet iedereen nu. Die fabriek maakt nu overigens de doppen setjes van KS tools en Sonic :P
 
Mijn eerste doppendoos was een grijze metalen koffer van de HEMA. 1/2"materiaal waar tot op heden ALLES nog van heel is muv het knietje wat erin zat. die is een keer uit elkaar gespat bij wat te bruut kracht zetten.

deze set is al minstens 35 jaar misbruikt door me om alles en nog wat mee te doen en werkt nog steeds prima. Weliswaar is er naderhand nog heel veel bijgekomen maar die eerste set is nog steeds prima in orde. Ik kan ook niet zeggen dat ik weinig sleutel. Met 7 motoren en twee auto's is er altijd wat te doen.

Het is niet allen de kwaliteit van het materiaal maar ook hoe je het gebruikt zei mijn opa en daarna mijn vader altijd.


Is dat niet van Reactor?

Hema heeft ooit eens het beste gereedschap gehad van een bepaalde branch. Maar dat is inmiddels al heel lang geleden. Ik heb nog een steeksleuteltje 10-11 van Reactor. Dik, maar robuust. Was nog van de tijd dat ik met onze Pa brommers deed opknappen en verkopen. 30jaar geleden zo'n beetje. Ik heb sinds ik zelf gereedschap koop alleen maar A-merken. Stahlwille, Facom, Knipex. En PB inbussleutels natuurlijk.
 
dit weekend wederom een TengTools tang gesneuveld, bek van een tangetje, de tweede al... daarnaast beginnen mijn ratels ook kuren te vertonen, schiet regelmatig uit de stand (linksom rechtsom) ... ook de inbussen vertonen wat slijtage... Al met al begint na 10 jaar hobbygebruik 't spul af te takelen.... twijfel... aanvullen of een keer een klasse beter investeren...


Daarom heb ik mijn tangen van Knipex. Het zijn er overigens maar twee. Een zijkniptang en een punttang.

In mijn persoonlijke beleving maken die de beste tangen.
 
Ik ben op zoek naar goede imbus sleutels met handvaten onder een hoek van 90°. Momenteel heb ik een noname set waarvan enkele maten de ronde kopjes zijn afgebroken en bij de overige maten zijn ze dusdanig mishandeld dat ze door schieten. Ik gebruik ze redelijk vaak, altijd met enige frustratie. Heb het proberen te compenseren met een inbusset van de Lidl, grote fout. Tips iemand?


Ik heb voor jou (en éénieder hier) een hele goede tip;

Ook al is het heel verleidelijk, gebruik die kopjes op de T-stukken niet om bouten mee te lossen en/of vast te draaien!

Dat kopje is alleen maar om effe snel een al opgeloste bout eruit te draaien, of een te monteren bout te laten landen in z'n gat, om vervolgens met de andere kant van het T-stuk aangedraaid te worden.
Vroeg of laat breekt zo'n kopje een keer af, blijft in de boutkop achter en krijg je 'm er niet meer uit. En dan heb je de poppen aan het dansen.
 
Ik heb voor jou (en éénieder hier) een hele goede tip;

Ook al is het heel verleidelijk, gebruik die kopjes op de T-stukken niet om bouten mee te lossen en/of vast te draaien!

Dat kopje is alleen maar om effe snel een al opgeloste bout eruit te draaien, of een te monteren bout te laten landen in z'n gat, om vervolgens met de andere kant van het T-stuk aangedraaid te worden.
Vroeg of laat breekt zo'n kopje een keer af, blijft in de boutkop achter en krijg je 'm er niet meer uit. En dan heb je de poppen aan het dansen.

Genoteerd :t
 
Ik ben op zoek naar goede imbus sleutels met handvaten onder een hoek van 90°. Momenteel heb ik een noname set waarvan enkele maten de ronde kopjes zijn afgebroken en bij de overige maten zijn ze dusdanig mishandeld dat ze door schieten. Ik gebruik ze redelijk vaak, altijd met enige frustratie. Heb het proberen te compenseren met een inbusset van de Lidl, grote fout. Tips iemand?


Kijk hier eens;

These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary
 
Hangt van je werk af, ik repareer vaak tractoren/landbouwmachines en dan heb je heel veel bouten waar verf op zit, dan is een ruime pasvorm ideaal.
Heb heel veel met Beta gesleuteld en inderdaad zijn de ratels niet de beste en de tangen zijn ruk, maar de doppen/schroevendraaiers en sleutels zijn echt goed.

Er zijn ook Beta ratels met fijne vertanding.

Had het zelfde idee. Werken aan mobile hijskranen. En vrachtwagens. En wereld spul dat Beta.
Had toen der tijd ook bijna al hun speciaal gereedschap voor de Ducati ss en de 748/916/996 lijn.
En elke tool gaat stuk bij verkeerd gebruik.
 
Heren,

Ik ben aan het kijken naar een gereedschaps bord, ja je kan ook gewoon een plaat hout pakken met schroeven, maar ik zoek dus een bord en (voldoende) haakjes. Bij de Lidl hadden ze een tijd terug van die borden, en die waren best prima ondanks het formaat, heb ze toen laten liggen omdat je geen losse haakjes kon kopen.

Gamma heeft ook van die borden, helaas ook weer geen losse haakjes.

Jullie nog tips?
 
Ik ben op zoek naar goede imbus sleutels met handvaten onder een hoek van 90°. Momenteel heb ik een noname set waarvan enkele maten de ronde kopjes zijn afgebroken en bij de overige maten zijn ze dusdanig mishandeld dat ze door schieten. Ik gebruik ze redelijk vaak, altijd met enige frustratie. Heb het proberen te compenseren met een inbusset van de Lidl, grote fout. Tips iemand?

Ik heb laatst deze gekocht:
https://www.hbm-machines.com/producten/apart/acties/mannesmann-16-delige-t-greep-inbus-torx-18190
en zit vol verrassingen: open en dichte torx, gewone imbus en ball end imbus, ook lekker groot/lange sleutels en voelt stevig aan.
 
Heren,

Ik ben aan het kijken naar een gereedschaps bord, ja je kan ook gewoon een plaat hout pakken met schroeven, maar ik zoek dus een bord en (voldoende) haakjes. Bij de Lidl hadden ze een tijd terug van die borden, en die waren best prima ondanks het formaat, heb ze toen laten liggen omdat je geen losse haakjes kon kopen.

Gamma heeft ook van die borden, helaas ook weer geen losse haakjes.

Jullie nog tips?

Is wel duur maar, gedore heeft het. Er zullen ongetwijfeld meer merken zijn die dat hebben.
 
Ik heb een imbus set van de Aldi, met kunststof handvatten. Die van de Lidl ken ik niet, maar mijne zijn echt prima. Goede pasvorm en niet slijten. Mijn kogeltjes zitten er nog allemaal aan. Inderdaad, niet lossen of vastzetten met de kogel, alleen draaien.
 
Mannen,

X7 heeft mij pas geleden aan een prachtige flowmeter geholpen voor mijn MIG-apparaat. (nogmaals hartelijk dank X7)
Nu heb ik vorige week een tweetal MIG-apparaatjes op 220Volt gekocht, waarvan ik er ééntje zelf ga gebruiken, dus zoek ik nog een extra flowmeter!

Dus, wederom de vraag; wie heeft er nog een goeie liggen?


Ik zal binnenkort even m'n nieuwe aanwinst eens showen alhier.
(Mocht er iemand nog een leuk 220V, 140A MIGgertje/MMA zoeken, dan pb maar effe)
 
Ik heb overigens een 1/2" Gedore dopset als hieronder te zien is ook nog liggen in de la, en doe er helemaal niks mee/nieuw/te koop.

De inbusdoppen die ik wel gebruik zijn van Stahlwille, in de 3/8" uitvoering. Wereldspul !


full
 
Stahlwille is overigens niet goedkoop, maar ik ben wel al heel lang een groot fan van dat merk! Zo heb ik dus de 3/8" doppenset liggen en die is al zeker 25jaar oud. Standaard setje van 8mm t/m 19mm. Wel in de zeskant uitvoering natuurlijk!
En mocht ik een dop nodig hebben die ik niet heb, dan koop ik die er gewoon los bij. Bijvoorbeeld inbusdop 7mm voor de pennen in de W8 remklauwen bijvoorbeeld. Haast nooit nodig, maar ik heb 'm wel.

Stahlwille; Kwalitatief topspul!
 
Ik ben het helemaal met je eens, maar sommigen niet.

Ik kreeg onder bepaalde euhm.... "dealervoorwaarden" een SP tools stack (wagen + topkist met deels inhoud). Die ratels en doppen etc. zijn wel echt top, maar ik heb nu stiekem toch weer mijn Stahlwille tangen er in zitten, uiteraard mijn Stahlwille momentsleutels (want de beste.) en ook mijn Stahlwille schroevendraaiers zijn "vanzelf" terug in die SP kar gekropen. Mijn tasje "pech onderweg gereedschap" is ook grotendeels Stahlwille, want dan kan ik blind op 1 tang vertrouwen ergens in Zuid Frankrijk.
 
Ik ben het helemaal met je eens, maar sommigen niet.

Ik kreeg onder bepaalde euhm.... "dealervoorwaarden" een SP tools stack (wagen + topkist met deels inhoud). Die ratels en doppen etc. zijn wel echt top, maar ik heb nu stiekem toch weer mijn Stahlwille tangen er in zitten, uiteraard mijn Stahlwille momentsleutels (want de beste.) en ook mijn Stahlwille schroevendraaiers zijn "vanzelf" terug in die SP kar gekropen. Mijn tasje "pech onderweg gereedschap" is ook grotendeels Stahlwille, want dan kan ik blind op 1 tang vertrouwen ergens in Zuid Frankrijk.


Soms, heel soms heb ik wel eens spijt dat ik niet alles van Stahlwille heb aangeschaft.....

Maar ja, Facom does the trick too.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan