Multistrada 1000 Oil pressure sensor

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Hi!

Tijdens het sleutelen viel me na een paar keer starten op dat het motorblok lampje bleef branden. "EOBD light"

Na wat research heb ik de motor kunnen uitlezen via zijn display en komt met de volgende melding:

"2.1 Oil pressure sensor short-circuit to battery +"

Multistrada.net :: Wiki :: Error Codes

Dat zou dan de plus pool moeten zijn van m'n oliedruksensor.
Maar deze werkt naar behoren. Bij contact aan brand het olie lampje continu en na het starten gaat hij keurig uit.
Ook tijdens het lopen van de motor even het stekkertje los getrokken en het olie lampje gaat keurig branden.
Nu kan ik wel een nieuwe sensor aanschaffen maar 't lijkt me sterk dat deze verkeerde waardes zou geven?

Tijdens het sleutelen ben ik niet in de buurt geweest van de sensor of bekabeling.
Ik heb puur de dempers vervangen en nee, mijn motor heeft geen lambda sensor.

En voor de gene die het gaan roepen: Als ik er zelf niet uit kom, ga ik naar de dealer ja.

Iemand ervaring hiermee?

Bedankt!
 
Short to battery positive (+) is een algemene (niet helemaal correcte) term voor de situatie waarin de voedings- of (in het geval van een oliedruksensor) schakel/signaaldraad sluiting maakt met massa. Omdat er een specifieke code voor deze ene sensor word gegenereerd kan je logischerwijs beredeneren dat het de draad tussen sensor en de eerstvolgende regeleenheid betreft, en geen algemene voedingsdraad. En dan ga ik even uit van een gewone oliedrukschakelaar met een enkele draad die schakelt naar de massa. Waar ik zeg 'regeleenheid' kan je voorzichtig uitgaan van ofwel het dashboard ofwel de ECU, even kijken op het draadschema waar die oliedruksensordraad naartoe gaat.

Het kan ook zijn dat de code verschijnt omdat de ECU denkt dat er een sluiting is maar in feite de drukschakelaar hapert en willekeurig doorschakelt naar massa. De ECU kan immers het verschil niet zien tussen een sluiting halverwege de signaaldraad en een sluiting doordat de sensor schakelt (of wel, indien de schakelaar ook in gesloten toestand nog een weerstand heeft). Toch is het verstandig om eerst de bedrading te controleren (in elk geval visueel op schuurplekken) en pas dan de sensor te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Hey super!

Ik ga er gelijk mee aan de slag.

Stel voor, ik los het probleem op, is dan bij de volgende keer het contact aanzetten het lampje uit?
Of zou je iets moeten resetten?
 
Hey super!

Ik ga er gelijk mee aan de slag.

Stel voor, ik los het probleem op, is dan bij de volgende keer het contact aanzetten het lampje uit?
Of zou je iets moeten resetten?

De meeste EOBD systemen halen automatisch de direct zichtbare melding op het dash weg indien de storing is opgelost. Er blijft dan echter wel een notitie in het storingsgeheugen staan. Hoe het exact zit bij een multistrada durf ik niet te zeggen, het bovendien een al wat oudere fiets dus het kan ook best zo zijn dat er helemaal niets wordt gelogd en dat alles weer normaal is zodra de storing is opgelost.
 
Ja precies.

De sensor kost niks. Als je 'm origineel zou regelen ben je wel wat centen kwijt.
Gelukkig is dit de zelfde sensor als bijvoorbeeld een Opel Agila 1.0
Deze kan ik ophalen voor 9 euro.

Dus daar ga ik toch mee beginnen. Jullie horen het wel.

Bedankt!
 
Ik ben begonnen met het vervangen van de sensor, en yes! Dat was 'm!

Engine lampje gelijk uit, en olie lampje werkt ook gewoon naar behoren.

Blijkbaar kan zo'n sensor dus ook valse/halve waardes geven terwijl je olie lampje naar behoren werkt...

Voor de mensen die het interessant vinden:
Bij de Opeldealer nr. 90534902
Deze is onder andere geschikt voor een Opel Agila 1.0 Kost iets van € 8,-

Bedankt iedereen!
 
Ik ben begonnen met het vervangen van de sensor, en yes! Dat was 'm!

Engine lampje gelijk uit, en olie lampje werkt ook gewoon naar behoren.

Blijkbaar kan zo'n sensor dus ook valse/halve waardes geven terwijl je olie lampje naar behoren werkt...

Voor de mensen die het interessant vinden:
Bij de Opeldealer nr. 90534902
Deze is onder andere geschikt voor een Opel Agila 1.0 Kost iets van € 8,-

Bedankt iedereen!
En bedankt voor de Opel tip.
Zweette de sensor ook olie of was hij droog?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan