Ik ga op vakantie en welk slot neem ik mee...

Interactive

Rookie
28 jun 2016
26
0
M'n tweewieler.
Dus. Ik heb besloten alleen een stukkie te gaan rijden. Tsjechie om precies te zijn.
Omdat ik dit nog nooit gedaan heb ben ik me gaan verdiepen in alles wat ik nodig heb om te overleven. Denk dat dit nu wel goed gaat komen. Echter blijf ik tot nu toe met een losse vraag zitten waarvan ik nieuwsgierig ben hoe jullie dit opgelost hebben.

Wat voor slot neem je mee? Ik heb een klein schijfslot mee maar die kan je nergens aan vast maken, maar om nou me hele ketting mee te nemen waar hij aan vast ligt in de garage vind ik ook weer zo een overkill.

Is er een soort van tussenweg voor?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een schijfremslot mee, verder niks. Ik doe er nooit zo moeilijk over, als ze hem willen stelen doen ze het toch wel, al zitten er 10 kettingen omheen.
 
M'n tweewieler.
Dus. Ik heb besloten alleen een stukkie te gaan rijden. Tsjechie om precies te zijn.
Omdat ik dit nog nooit gedaan heb ben ik me gaan verdiepen in alles wat ik nodig heb om te overleven. Denk dat dit nu wel goed gaat komen. Echter blijf ik tot nu toe met een losse vraag zitten waarvan ik nieuwsgierig ben hoe jullie dit opgelost hebben.

Wat voor slot neem je mee? Ik heb een klein schijfslot mee maar die kan je nergens aan vast maken, maar om nou me hele ketting mee te nemen waar hij aan vast ligt in de garage vind ik ook weer zo een overkill.

Is er een soort van tussenweg voor?
Staalkabel met slotje.
Werkt bietje ontmoedigend, en is makkelijker mee te nemen
 
Kettingslot voor in de tanktas. Lekker zwaar en dus goed voor gewichtsverdeling.
Ik heb alles wat zwaar is en nat mag worden (of dat 't niet erg is) in de tanktas.

In de tanktas: Blikken bier, limonade, conserven.
Gereedschap, plankje voor zijstandaard, kettingslot, gasbrandertje, bestek.........
In de zijvakjes zitten schijfslot en bedrading voor opladen.
Makkelijk bij de hand en met regen gaat dat in de Givi-koffer = 100% droog.
Idd meestal zit tas bij vertrek flink vol, en is zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Tsjechië is een modern land.

In grote steden dek ik mezelf wel in, dus een goed hotel met bewaakte garage/gesloten garage, maar in kleine steden/dorpjes maak ik me er niet al te druk om.
 
ja als je het met die nieuwe Z gaat doen is een goed slot niet verkeerd.

ik had de motor recht voor het hotel staan in porto in een matige buurt.
maar dat was een oud barrel.

als je iets jat als een motor zal je toch kijken wat zo een ding waard is, met internet op je mobiel zal de gemiddelde dief al snel kunnen zien wat hij in waarde voor zich heeft staan.
 
Mijn motor stond met koffer een hele dag geparkeerd in Palermo. Niks ad hand!
(wel met kenteken naar een muur gericht, trekt daarom niet extra aandacht!!)
 
Thnx voor de reacties. Lees wel slimme dingen. Dat is fijn. Was echter niet van plan om een tanktas mee te nemen. Vrienden van me zijn al in Tsjechie en nemen mijn tent mee. Dus heb alleen een tas met kleding e.d. op mijn rug. Een ketting daarbij wordt best zwaar. Vandaar ik op zoek ben naar wat makkelijkers.

Ik vond de reactie over achter-slot-en-grendel hotels ook wel een goede. Slaap je toch wat rustiger
 

Ik ga ook naar Tsjechie dit jaar, en heb even op deze site gekeken. Tips per land altijd handig. Wat daar staat over Tsjechie specifiek is een speciale snelheidslimiet van 90 km/h voor motoren op de snelweg. :o Dat is natuurlijk niks en was ik het niet mee eens, dus ik heb even verder gezocht, volgens wikipedia (Speed limits in the Czech Republic):

Ordinance No. 223/1997 Sb., which took effect on October 1, 1997, reduced the settlement limit to 50 km/h and increased the motorway limit to 130 km/h, including for motorcycles.[11]

Dus dat is gelukkig niet meer zo... *O* :]
 
Ik ga ook naar Tsjechie dit jaar, en heb even op deze site gekeken. Tips per land altijd handig. Wat daar staat over Tsjechie specifiek is een speciale snelheidslimiet van 90 km/h voor motoren op de snelweg. :o Dat is natuurlijk niks en was ik het niet mee eens, dus ik heb even verder gezocht, volgens wikipedia (Speed limits in the Czech Republic):Dus dat is gelukkig niet meer zo... *O* :]

Kijk dat scheelt inderdaad. Fijn dat dit soort dingen even onder de aandacht worden gebracht.
Ga die website even helemaal uitpluizen....
 
Ga nooit zo'n afstand met een rugtas rijden, daar rij niet ontspannen door.
En afgelopen zomer met een 1200rt uit 2010 wat landen bezocht en nergens een onveilig gevoel. Alles op het schijfrem slot, niet meer...

Kijk voor campeerspullen in het campeertopic.
 
Laatst bewerkt:
Thnx voor de reacties. Lees wel slimme dingen. Dat is fijn. Was echter niet van plan om een tanktas mee te nemen. Vrienden van me zijn al in Tsjechie en nemen mijn tent mee. Dus heb alleen een tas met kleding e.d. op mijn rug. Een ketting daarbij wordt best zwaar. Vandaar ik op zoek ben naar wat makkelijkers.

Ik vond de reactie over achter-slot-en-grendel hotels ook wel een goede. Slaap je toch wat rustiger

Dat zou ik echt niet willen, om een zware(?)rugtas op je rug te moeten hebben.
Soms doe ik op mijn kampeeradres wel eens boodschappen met een rugtasje.
Dan ben ik na 5km al blij dat de camping weer in zicht komt.

Ik zou er niet aan moeten denken om honderden km's te moeten rijden met een rugtas. Maar mss is dat voor iedereen verschillend? Ik zou het in het voorjaar eerst maar eens met een beladen rugtas proberen bij een rit in de buurt! Probeer het dan ook eens bij flinke regen, en bedenk dan dat straks bij aankomst in Tsjechië ook al je gewone kleding lekker nat is. Loop je daar nog een dag te soppen in je natte zooi.

Ook heb ik wel eens begrepen dat een rugtas bij een ongeval ook risico vormt voor extra letsel aan je rug. Er wordt wel eens gelachen om mijn plastic Tupperware Givi-koffer.(45liter) In 1 klik zit die op de motor, alles blijft prima overzichtelijk en zeker zo belangrijk ook alles lekker droog.
Afgelopen zomer nog ervaren: Hondenweer in België, maar in de koffer geen drup!!
Idd ziet wel iets minder "flitsend" uit, maar daar zit ik niet mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je preventief al een hoop kunt doen door op te letten waar je de motor neerzet. Geen achteraf straatjes maar het liefst op plekken waar het druk is, of bij gebouwen waar cameratoezicht is. Veel hotels hebben wel de mogelijkheid om de motor binnen, of in ieder geval in het zicht van de camera's te zetten.

Ik heb zelf één keer een wat minder fijn gevoel gehad, dat was ergens in de middle of nowhere in Litouwen, maar uiteindelijk niks gebeurd. Verder nog nooit last gehad, ik laat de bagage (roltas) er ook gewoon opzitten. Die zit met 2 riempjes dus heb je er zo af, maar nog nooit iets gebeurd. Vaak laat ik ook gewoon mijn helm en motorjas op de motor liggen, dan haal ik natuurlijk wel de waardevolle spullen eruit. Misschien ben ik soms iets te goed van vertrouwen, maar ik heb al heel wat landen gezien en het is nog nooit verkeerd gegaan.
 
Ook heb ik wel eens begrepen dat een rugtas bij een ongeval ook risico vormt voor extra letsel aan je rug.

Dat niet alleen, een volle rugzak kan er bij een val ook voor zorgen dat je gaat rollen in plaats van glijden. Dat kan voor extra letsel zorgen en meestal ligt iets wat glijdt ook eerder stil dan iets wat rolt.
 
Gewoon bagagerollen gebruiken, die dingen kosten echt niet veel en rijden veel lekkerder dan een topkoffer. Het enige dat op mijn rug hangt is mijn camelbag om wat te lurken te hebben onderweg.
 
Aansluitend bij de vorige posters, rugzak is inderdaad af te raden. Rijdt niet prettig en is gevaarlijk.
Tsjechië is een schitterend vakantieland. vriendelijke mensen en heel betaalbaar. Houd er wel rekening mee dat licht verplicht is overdag. En hier zijn ze nogal streng op.
Ik weet niet wat voor motor je rijdt, maar afhankelijk van je zijstandaard kan het praktisch zijn iets mee te nemen wat je er onder kan leggen. Zeker op sommige campings kan de ondergrond best zacht zijn. Stukje hout, dekseltje van een jampot........ kwestie van zeker te zijn dat je standaard niet in een zachte ondergrond weg zinkt en je motor onzacht met de bodem in aanraking komt.

Een vriend waar ik al jaren mee op reis gaat heeft in zijn tanktas altijd een klein plankje aan een koordje. Ziet er maf uit, zeker wanneer ie vertrekt ( eerst aan het touwtje dat plankje optakelen ) maar wel verrekte praktisch.
 
Een vriend waar ik al jaren mee op reis gaat heeft in zijn tanktas altijd een klein plankje aan een koordje. Ziet er maf uit, zeker wanneer ie vertrekt ( eerst aan het touwtje dat plankje optakelen ) maar wel verrekte praktisch.

Groot gelijk!
Ik heb met buitenlandse trips ook altijd een plankje bij me. (wel zonder koordje)
Ligt in mijn tanktas helemaal bovenop. Kan 't bij stoppen als nodig direct pakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor motor je rijdt, maar afhankelijk van je zijstandaard kan het praktisch zijn iets mee te nemen wat je er onder kan leggen.

Kawasaki Z800. Dus een zijstandaard (of zoals ik inmiddels geleerd heb een jiffy)
Plankje is daar inderdaad een slimme in.

Wat betreft de rugtas: Had ik niet aan gedacht. Rijd wel vaker met (zware) rugtas maar kleine stukjes. Ga eens kijken naar bagage rollen.
 
Ik zou gaan zijspan rijden. hoef je geen slot mee, want niemand durft er op weg te rijden, en je gooit je hele hebbe en houen in de bak , dekje erover en GAAAAAAS!!! _O- :W
 
'Ik ga op vakantie en neem mee....' > 'Ik ga op vakantie en welk slot neem ik mee....'
 
Terug
Bovenaan Onderaan