€500 challenge 2017 Poging 2: Suzuki RF600Rrrrrrrrrrrrrr

Ondanks al die verhalen die ik her en der in mijn vriendenkring hoor dat je alleen maar fun kan hebben met een dikke fiets, kan ik je wel vertellen dat je met een simpel en licht motorfietsje gewoon sneller bent in de bergen.

Zo reed Smoelwerkje in 2014 op een GPZ500 iedereen zoek. In 2015 kon ik met mijn Silverwing ook flink doorhalen op de passen. Op een bepaald moment is het vermogen niet meer van doorslaggevend belang. Zo zijn er passen (Pordoi bijv.) waar je eigenlijk alleen maar bochten hebt en de rechte stukken bijzonder kort zijn. Op zulke wegen komt het meer aan op hoe schuin je kan gaan en hoe schuin je durft te gaan.

Ik weet haast wel zeker dat ik met mijn Venture een stuk langzamer zal zijn dan met mijn Silverwing. Ondanks dat de Venture 2x zoveel cilinderinhoud heeft (1300cc vs 650cc) en een stuk meer vermogen (100pk vs 65pk) en een bult meer koppel (112Nm vs 62Nm)zal de lompheid (omvangxgewicht) en de beperkte bodemvrijheid de beperkende factor zijn. Lichte motorfietsen die hun max. koppel bij een laag toerental beschikbaar hebben zullen hier dan flink in het voordeel zijn!
 
Laatst bewerkt:
In Italië kon ik alles voorblijven met mijn honds sh300 scooter.

in een grijs verleden heb ik wel eens circuitgereden, maar moet helaas bekennen dat dit toch echt aan de scooter ligt.
ook een groepje erg enthousiaste duiters op vanalles en nog wat, alles sportief, cbr1000rr etc.

Overigens vandaag een compleet cb450s motorblok opgehaald.
Ik blijf in eerste instantie bij mijn XJ omdat die compleet is , rijd en kofferts aanwezig zijn.
reden dat ik het hier post is dus omdat er nog even niks verandert, als men dat niet erg vind :)
 
Easy does it


Ik heb niet veel gedaan aan de motor.
Ergens in de afgelopen weken wel de motor een beurtje gegeven. Olie die er uit kwam (koud) stapelde zich eerst in het teiltje voordat het wegvloeide. Dit was dus wel erg hard nodig. In de nabije toekomst nog maar een keer verse olie er in. Bougies zitten wel erg diep in het blok. Dieper dan mijn pijpsleutels zijn. NLT bracht zijn bougiesleutel van zijn Subaru mee waarmee het wel lukte. Inmiddels ben ik een bijbehorende gereedschapsetje rijker met een passende bougiesleutel.

Accu is vervangen en ook de gebroken chokekabel. Nadat ik de tank er weer opgezet had heb ik de motor gestart en een aria laten zingen (oh wat klinkt 'ie lekker). Alles klinkt goed. Alleen komt het toerental niet vlot naar stationair terug. Eigenlijk hoopte ik de carburateurs met rust te kunnen laten, ben toch bang dat ze los moeten.

Maar eerst wil ik een proefritje maken. In ieder geval niet met deze voorband. Twee weken geleden heb ik nieuwe banden bij Oponeo besteld. Levering na enkele dagen... Nu, drie telefoontjes verder en zoekgeraakte banden worden weer nieuwe verstuurd en mag ik ze uiterlijk vrijdag verwachten. We wachten het maar weer af...

Verder vraagt de tuin aandacht en ondergaat de keuken ook een kleine verbouwing, maar dat is allemaal off topic.
 
heb je gekeken of de bougiesleutel nog aanwezig is in de al dan niet :P aanwezige gereedschapsset.
die dingen zijn vaak zo dat ze voor die motor werken ( nutteloos als het niet zo zou zijn natuurlijk)

maar die zijn soms wat korter of flexibel/ scharnierbaar.

zou ook even kijken wat je zoal kan loshalen aan de carburateur en of er ergens filtertje inzitten onder je vlotter bijv. :P

succes met de verbouwing :)
 
Wielen er onderuit


Vandaag de tijd genomen om er weer eens wat aan te doen. Ik had banden besteld bij Oponeo. Deze lieten nogal op zich wachten. Na een paar vriendelijke gesprekken bleek de zending door DPD kwijt geraakt te zijn. Zonder erom te vragen werd een tweede zending gedaan. Twee dagen later, ik kwam thuis van boodschappen doen, lag er een pakket op de tuintafel! Twee nieuwe banden. Netjes gedaan hoor daar bij die bandenzaak. Het zijn Bridgestone BT21 geworden.
full

Vandaag de wielen er onderuit gehaald. Dit was minder eenvoudig dan gedacht. Met de mini hefding kon ik de motor niet recht optillen. De uitlaatbochten zitten aan de rechterkant en de carterpan aan de linkerkant. Er zit geen middenbok onder dus de motor moet opgetild worden wil het voorwiel er vanaf kunnen. Vrouwtje Jottum kwam op het idee om de motor op te hangen aan de autobrug. Zo gezegd zo gedaan.
full

Niet veel later zag de motor er zo uit:
full

De vorige eigenaar had nog een opmerking dat waarschijnlijk één van de lagers aan zijn einde was. Echter waren alle lagers nog pico bello in orde. Ook die van de kettingaandrijfstuk (hoe dat ook mag heten).
Komende week de bandjes er onder laten zetten. Dan kan ik in ieder geval eens wat proefritjes maken. Heb er immers nog geen meter mee gereden.
En als ik toch nog niet verder kan haal ik de voorremmen ook nog maar even uit elkaar. Toen ik het dekseltje van het reservoir er af haalde kreeg ik weer zo'n zin in koffie!
full

Hmmm van de week ook toch maar revisiesetjes halen. Slecht lopende motor is nog altijd beter dan een slecht remmende motor denk ik dan maar.

Stand budget
 
Ja Jottum. Begint de houding al te wennen?
Ik heb zelf geen moeite met mijn houding :+

Afgelopen zondag had ik erg veel last van mijn rug. Ik heb toen een rondje gereden met de Soes. Doordat ik verder voorover op de motor zit komen de ruggenwervels verder uit elkaar waardoor de tussenwervels tijd en ruimte krijgen om weer terug te vormen. Dit is een goed teken. Wel merk ik dat de polsen zwaarder belast worden. Hoe dat gaat moet maar eens blijken met een lange rit. Misschien mosselen met friet in Zeeuws Vlaanderen gaan eten? Willemstad lijkt me wel wat!
 
Voorraad lampen verwijderen


Enige tijd nadat de motor in de boet stond ontdekte ik waar één van de vorige eigenaren zijn oude lampen liet:
full

Juist, in de koplamp, waar anders. Ik was daar zelf nooit op gekomen. Na wat piekeren over hoe ik die er nu uit zou moeten krijgen, het uit elkaar halen van de topkuip om de lampunit los te halen vond ik nou niet aantrekkelijk, had ik de oplossing. Voor onhandigheden heb ik, zoals ik het zelf noem klootzakkengereedschap. Gelukkig niet veel gebruikt maar verdomd handig als je een boutje laat vallen en op een plek terecht komt waar je het niet wilt hebben. Laatste keer was een boutje die viel net naast een open bougiegat tijdens het kleppen stellen van mijn TDM.
Na wat hengelen lukte het me om de twee lampjes er uit te halen.
full
 
De voorrem


Terwijl de wielen stonden te wachten op de nieuwe banden had ik de gelegenheid om de voorremmen aan te pakken. Ik had al eerder nieuwe blokken gekocht en dat was hard nodig.
full

Revisiesetje met verse rubbers kon ik niet bij de leverancier kopen. Toen ik de remklauwen in mijn handen had vond ik het er niet alarmerend er uit zien. Om nu niet de zuigers met vuil eraan terug in de cilinders te duwen met kans dat je juist de rubbers gaat beschadigen heb ik de zuigers gedeeltelijk er uit geblazen en lekker schoongemaakt zodat de zuigers me lekker tegemoet glommen.
Verder geen spannende dingen. Totdat na het monteren het ontluchten aan de beurt was. Met een injectiespuit de remvloeistof er in gespoten. Dit voorkwam niet dat er toch nog flink wat lucht in de leiding kwam. Ik heb zo'n afzuigding wat op een compressor werkt. Als ik de slang op de nippel zet heb ik altijd valse lucht. Ik zie niet of de luchtbellen langs het schroefdraad er ingezogen wordt of dat het uit het systeem komt. Een halve liter verder klooien had ik nog steeds geen druk. Alle banjobouten ook los en vast gedraaid. Ik kreeg maar geen druk. De nacht er op, toen ik in bed lag dacht ik er aan en had ik de uiteindelijke oplossing. De snelheid waarmee ik de vloeistof uit de nippel zoog was te laag. En om geen valse lucht te zuigen moest de nippel goed in de klauw zitten.
Daar ik moeite heb om dingen weg te gooien heb ik ook nog wel oude ontluchtingsnippels. Van één heb ik de onderkant weggeslepen totdat ik de opening kon zien. Die in de klauw gedraaid en toen het afzuigapparaat er opgezet. Even kwam er alleen maar remvloeistof eruit en toen kwam het bubbelbad er uit. Mijn theorie werkte! Ik nu weer goede remdruk!
full
 
Waarom niet zuigers er uit en rubber ringen er uit om daarachter in de groeven te kijken?

En zo nu en dan een nieuwe nippel op een klauw, ik heb ze standaard op voorraad. Verstopt, zeskant stuk....
 
Ik heb zelf geen moeite met mijn houding :+

Afgelopen zondag had ik erg veel last van mijn rug. Ik heb toen een rondje gereden met de Soes. Doordat ik verder voorover op de motor zit komen de ruggenwervels verder uit elkaar waardoor de tussenwervels tijd en ruimte krijgen om weer terug te vormen. Dit is een goed teken. Wel merk ik dat de polsen zwaarder belast worden. Hoe dat gaat moet maar eens blijken met een lange rit. Misschien mosselen met friet in Zeeuws Vlaanderen gaan eten? Willemstad lijkt me wel wat!

we hangen je gewoon elke dag op zn kop aan de waslijn, kan je lekker uitrekken :)
 
Waarom niet zuigers er uit en rubber ringen er uit om daarachter in de groeven te kijken?
Heb ik over getwijfeld maar de remklauw zag er nog redelijk schoon uit.
En zo nu en dan een nieuwe nippel op een klauw, ik heb ze standaard op voorraad. Verstopt, zeskant stuk....
Nou dan ben je één van de weinigen. Heb al eens een speurtocht moeten doen. Wil je er zondag een stuk of vier voor me meenemen?
 
Heb ik over getwijfeld maar de remklauw zag er nog redelijk schoon uit.Nou dan ben je één van de weinigen. Heb al eens een speurtocht moeten doen. Wil je er zondag een stuk of vier voor me meenemen?
Liggen momenteel verstopt in opdlag, en ivm verbouwing geen tijd om te gaan graven.

Ff zoeken op inet, en 10 bestellen...
 
Dopjes voor de nippels, voor 80 cent ipv 2 euro. Bij banggood.com
Motorcycle Motorbike Rubber Brake Bleed Nipple Grease Cap Dust Cover

Ook bij banggood.com
M7 x 1mm Motorcycle Brake Caliper Bleed Screw Nipple

M8 x 1.25mm Brake Pump Caliper Bleed Nipple Screw Thread Replacement

M10 x 1.25mm Brake Caliper Bleed Screw Nipple Dust Cap For Motorcycle Bike

M8 x 1.25mm Brake Caliper Bleed Screw Nipple Dust Cap For Motorcycle Bike


Per stuk nog geen euro incl verzenden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar blijft de foto van de mooie topkoffer ? En gaat de rest van de RF ook in die kleur? :)
Bedoel je deze?
14591659_553354521541430_8812814998356581613_n.jpg


Dit is de challengebike van 2014 met de topkoffer van Borisz zijn challengebike van toen met de aanhanger van de challenge van 2015.

Zaak is om eerst de motor goed te laten rijden. Daarna zie ik wel hoe de motor er verder uit komt te zien. Als het een blijvertje wordt dan komt er kleur aan!
 
Carburateurs


Tijdens de paar ritjes die ik heb gedaan was ik niet tevreden over het gasrespons. De acceleratie was te traag. Ik wist dat ik er dus niet mee wegkwam met alleen schoonmaakzooi in de benzine. Dan toch maar de carburateurs er uit.
16730567_606377936239088_8946400665891143403_n.jpg

Eerst maar de buitenkant met remmenreiniger afspoelen en met perslucht afblazen. Scheelde wel veel. Daarna de vacuumkamer opengemaakt. En daar kwam ik veel van het vuil tegen dat ik aan de buitenkant had weggeblazen.
16640568_606377952905753_1446258894389348645_n.jpg

In ieder geval is een voordeel dat het niet vast zit. Het was ook zo weg te spoelen.
Gelukkig waren de membramen allemaal goed en hadden de schuiven geen overmatige slijtage.

De andere kant, de vlotterkamers, hadden wat meer overtuigingskracht nodig om los te komen. Ja ik kan je al horen denken, met een JIS schroevendraaier had je dit niet overkomen. Bij gebrek aan, de dremel maar gepakt.
16684055_606377909572424_1884878514669285291_n.jpg

Drie schroeven moesten zo het onderspit delven.
Toen de vlotterkamers open waren trof ik een mooie laag aanslag aan. Ook zaten een aantal sproeiers verstopt.
16649284_606377926239089_3551076856031336050_n.jpg

Na de boel weer gemonteerd te hebben, de motor weer gestart. Wouw! wat een verschil. Dit wordt lachen als ik weer de weg op ga. Goeie gasrespons. Maar een paar seconden choke nodig (hiervoor toch wel een minuut of drie tot vijf).

Een paar dagen later weer geprobeerd de motor te starten. Nu bleek dat de choke muurvast stond. Met goed morrelen aan de chokestang kwam 'ie los. Met het aan de buitenkant schoonmaken waarschijnlijk teveel vet weggehaald. Hier en daar nog maar wat hittebestendige vet smeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan