€500 Challenge 2017: Borisz en de Venture Royale '87

Ja, dat gaat nog gebeuren. Binnenkort het remsysteem maar eens in kaart brengen en de zooi bestellen.

Voor wie het niet weet; de Venture heeft zo'n debiel systeem waarbij achterrem en een schijf voor met de voet bediend worden; incl. een hele berg extra leidingen en zo
 
Laatst bewerkt:
Voor wie het niet weet; de Venture heeft zo'n diesel systeem waarbij achterrem en een schijf voor met de voet bediend worden; incl. een hele berg extra leidingen en zo
Heb ik ook al drie keer gezegd, maar kan nooit genoeg.

De hrcs zitten graag verstopt bij deze modellen. En doorspoelen en ontluchten zonder te weten hoe, is een bitch bij deze modellen.
 
Hup Oma, wegwezen hier!!

De laatste paar dagen weer aan de knutsel in de werkplaats. Na alle perikelen met lege accus en een eventueel weigerende benzinepomp heb ik besloten dat er toch maar weer een nieuwe accu in moest. Doodzonde, want de accu die erin zat was amper een jaar oud. waarschijnlijk is die accu overleden toen ik op vakantie ging en de radio van de venture aan heb laten staan. In die drie weken tijd is het dus misgegaan. Ik zal in het vervolg toch maar eens iets op dat soort problemen verzinnen.

Enfin, met de nieuwe accu erin liep de brandstofpomp meteen als de brandweer, geen centje pijn dus. Dus alles maar eens aangesloten en de SuperSofa naar buiten geschoven om hem te starten en eens wat warm te laten draaien. Uit voorzorg de Venture maar een paar meter van de grote garagedeur opgesteld omdat ik uit ervaring weet dat motoren die jaren stilstaan nogal eens behoorlijk wat condens/rook/oliedampen willen uitblazen.

Na even te hebben doorgestart kwam de Venture tot leven. De eerste paar minuten is het altijd goed opletten of er niet ergens een lekkage van het een of ander ontstaat. Lekkage was niet te zien, wel waren er aardige rookdampen en een boel knallen in de uitlaat. 10 Minuten later begon de temperatuurmeter een beetje op te lopen en reageerde de brommer ook steeds beter op het gas.

We hebben gekeken waar de uitlaat lekt, daarna de motor uitgezet en een bak koffie genomen. Na de koffie was het tijd om de Venture nog eens te starten. Dat ging heel gemakkelijk, een korte tik op de startknop was genoeg om de SuperSofa tot leven te wekken.

De voorremmen waren al gedaan, dus daarna maar verder aan de achterrem. De roest die aan de schijf zat hadden we er afgeremd tijdens het warmdraaien. Shijfej weer mooi schoon zonder mijn nieuwe remblokken meteen op te vreten.

full



De uitlaat is toch wel een zorgenkindje. Bij het warmdraaien zagen we dat er uitlaatgassen ontsnapten bij de aansluiting van de rechterdemper op de collectorbox. De hele aansluiting is dus doorgeroest. De hele collector zal er dus onderweg moeten om gelast te kunnen worden. Alles dus in de IMAL en hopen dat het morgen allemaal wat lekker wil lossen.

full


full



Een oude storing die ik vorig jaar al opgelost leek te hebben is toch weer terug gekomen. De CLASS display geeft weer de vervelende E4 storing aan. '( Vorig jaar had ik al het een en ander gesoldeerd, maar nu zijn er weer wat contacten die het begeven hebben op de printplaat. Na een half uurtje solderen bleek het nog niet opgelost. Toch maar eens een mailtje gewaagd aan een bedrijf in de USA die er nog eentje heeft liggen voor een leuke prijs.

full


Nog te doen:
  • Remvloeistof verversen en rempompen checken
  • NAKS checken
  • De koelventilator gaat aan als ik de motor op contact zet en gaat dan ook plotseling weer uit. Als de motor draait blijft de koelventilator in bedrijf.
  • Stroomstoring oplossen. Er zit nog een vreemde storing in het geheel. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de radio en de CB blijft spelen als je de motor op "contact"zet. Dat gebert dus niet. Van "OFF" naar "ACC", dan werkt de CLASS, de radio en de CB. ALs ik naar "ON" ga dan werkt de Radio en de CB niet. En dat hoort dus niet zo, want ik wil tijdens het rijden wel Deutsche Schlagermusik horen!!

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
In de handel zijn batterijbeschermers te koop die als je spanning onder .. volt zakt de verbruiker uitschakelen :Y

Ik zat zelf te denken aan een schakelaar tussen de accu-pool en de kabelboom, maar die dingen komen uit de autowereld en zijn vrij lomp. Het is dus maar de vraag of ik dat geplaatst krijg. Die batterijbeschermer van jou klinkt ook niet verkeerd, wellicht een betere oplossing. Zeker als je meerdere motoren hebt, ik kan dan ook niet vergeten om de accu op "OFF" te zetten.
 
Vandaag maar begonnen met het verwijderen van de uitlaat. En ja, daar zitten nogal wat bouten en moeren aan die wat te lijden hebben gehad de afgelopen 30 jaar. Enkele moeren/bouten kon ik alleen maar overtuigen met de Dremel. Moeilijk toegankelijk en vastgeroest: was dat niet de reden waarom ik niet meer aan auto's sleutel? Gelukkig ligt de uitlaat nu naast de brommer te pronken op de vloer, tijd voor een piccie!!

full


En de oplettende kijker die zal zich achter de oren krabben en denken: "volgens mij mis ik iets". Inderdaad mist er iets, de collector. Die zit nog vast aan het blok met twee moeren. De ene was meteen los en de ander die wil niet meewerken. Vandaag maar eens extra in de IMAL gezet. Morgens maar eens weer kijken, en anders maar kijken of ik er met de Dremel bij kan.

full



Nu eerst een borrel bij de kachel!!!
 
Gisteren een stuurunit voor de CLASS vering op kunnen scharrelen. Bij de bekende motorsloops in NL lag er een tijdje geleden eentje te koop voor €200,-
Dat werd mij net wat te gortig. Gelukkig vond Kawastefan er eentje in de Ustated Nights of America. Meteen besteld en nu al onderweg.

full
 
Lukt het om binnen budget je rijdende sofa aan de start van de challenge te krijgen ?

Want er is toch nogal wat aan de hand met deze rijdende sofa.
 
Het zal er om spannen, ik heb nu nog €44,- over. De balanspot moet nog gelast maar het lijkt erop dat het nog te repareren is. Ik vermoed dat er een koelwatersensor niet helemaal lekker is (of de koelfan is doorverbonden), de koelfan draait altijd. En dan is het dus rijden en zien wat er nog boven komt drijven
 
er is unaniem afgesproken dat elke dag dat sjoerd de radio niet gebruikt hij 10 euro mag aftrekken wat hij over budget is gegaan.

Vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Dus je hoop weer op regen één van de eerste dagen ?

En wie heeft dat unaniem besloten ? My, myself and I :+ (waarschijnlijk :P )
 
als die onboard compressor nou eens gebruikt zou kunnen worden om all luchtmatjes/matrassen op te blazen :Y
 
Zo, eindelijk de gaskabel binnen! Morgen monteren en de Venture weer opbouwen. En hopelijk nog een ritje maken voordat de winterstop ophokplicht donderdag ingaat!

[afbeelding]

Best een mooi prijsje voor een kabel. En een schadepost voor de verkoper die de eerste kabel die zoekgeraakt is in de post.


[afbeelding]

Borisz, ik denk dat jij het woord ophokplicht , iig icm motoren, hebt uitgevonden, ik kwam hier via google :P

hieronder moet nog een afbeelding van een defecte collector komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Op Facebook bied iemand onderdelen aan voor een Venture Royale in de groep "Motor Te Koop tot €750", misschien interessant eens te informeren?
full
 
Laatst bewerkt:
Heb al geïnformeerd naar een spiegel en een kuipruit, maar de prijzen zijn aan de hoge kant. Vooralsnog is het maar een paar tientjes duurder om de onderdelen (nieuw) uit de VS te halen.
 
Borisz, ik denk dat jij het woord ophokplicht , iig icm motoren, hebt uitgevonden, ik kwam hier via google :P

hieronder moet nog een afbeelding van een defecte collector komen ;)


Hahahha, kijk eens aan. Heb ik toch nog wat op mijn naam staan!!!
Foto's van de collector komen hier vanavond te staan!!!
 
De afgelopen tijd stond niet echt in het teken van de Venture, sociale verplichtingen en werkgerelateerde perikelen stonden op de voorgrond. Toch heb ik tussen de bedrijven door de uitlaat in zijn geheel kunnen verwijderen. De dempers en de voorste bochten waren eenvoudig te verwijderen, de collector dus niet. Nadat ik diverse flexschijfjes, slijpsteentjes en freesjes heb gebruikt is het toch gelukt om de collector te verwijderen.

full


Het duidelijk te zien dat de aansluiting naar de rechter uitlaatdemper finaal afgescheurd is. Dat wordt dus lassen. De rest van de pijpen zijn ook al eens gelast. het materiaal is duidelijk anders. De collector lijkt een soort van legering te zijn (rvs vermoed ik) en de aangelaste pijpen zijn van staal.

full


Eenmaal de collector goed bekeken kwam ik erachter dat de pijp naar de linker uitlaatdemper ook al aardig aan het vergaan is. Een bezoekje aan motorvriend Ewout gaf me moed. Entweder we lassen de hele zooi, oder we maken een nieuwe collector. Er is dus altijd hoop!

full


En dit is dus de vermaledijde ophanging van de collector. op de plek die ik met de schroevendraaier aanwijs zat du een bout. De moer die daar opzat was dolgedraaid. Door de dremel, onder begeleiding van veel gevloek is het toch gelukt om de bout/moer door te slijpen.

En verder hebben we vandaag (woensdag) de remmerij van Stefan's bankstel uit elkaar gehaald rn weer gedeeltelijk in elkaar gezet. Auke's 6-cilinder bankstel weer gereanimeerd na de winterstop En heb ik me bezig gehouden met de voorwielophanging van een Aprilia scooter van een vriendin. Sjezuuuuusssszzzz, wat zwabbert dat ding over de weg zeg. Maar misschien komt dat ook omdat ik helemaal geen scooters gewend ben.
 
mooi verhaal borisz :)
ik heb een tijdje een speedfight1 gereden (don't ask) en die stuurde als een debiel.
elke rit dacht ik binnen 3 seconden dat ik rossi was.
maar de helft vd tijd ging het zo :

speed-wobble-o.gif
 
Vandaag niks gedaan aan mijn Venture. Wel aan de Venture van Stefan. Bij hem zijn de remklauwen weer in elkaar gezet en is het voorwiel eruit.

Ik ben bezig gegaan om mijn BMW te reanimeren. Accu had aan de druppelaar gestaan dus die kon terug in de brommer. Kapjes en zadel weer terug,...........

full


.......2x kort op de startknop gedrukt zodat de benzinepomp druk opbouwen kon. Nog een druk op de knop en binnen 2 krukasomwentelingen sloeg ze meteen aan. Altijd fijn dat een motor snel aanslaat na een tijde stilgestaan te hebben!!

Stiekem toch heel erg blij met deze ouwe-lullen-motor!!!

full


Verder nog bezig geweest met de voorveerophanging van een scooter. De onderste bus lijkt spelingvrij te zijn, istie echter niet. Over de bovenste kan ik alleen maar zeggen dat zelfs een blinde kan zien dat er speling op zit!

full


Achteraf geen wonder dat ik me ook een soort van Rossi voelde. Of eigenlijk een soort van kruising tussen Rossi en Eddy the Eagle!!!
 
Heb je ook nog een scooter? Wat voor 1?


Scooter is niet van mij maar van een vriendin. Moest even nagekeken worden zo na de winter, remmmetjes, accu en een zwabber aan de voorkant. Ik vind het wel een mooi ding, 't is een Aprilia Habana retro scooter. Ik ben vooral gecharmeerd van het stuur, dat stuur zal niet misstaan op mijn CX500C. Ben dus al op zoek naar zo'n stuur!
 
Terug
Bovenaan Onderaan