€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.128
2.282
Naaldwijk
Voor een zeer beperkt bedrag een XS400 1981 overgenomen (bouwjaar zal waarschijnlijk 1978 aangezien in dat jaar de remleidingen zijn gemaakt :/ ).Het brik heeft enige jaren buiten gestaan en dat heeft z'n sporen nagelaten '( Een daarbij heeft het jaren niet gelopen (motor heeft nog geen GIAK kentekenplaat en die zijn sinds 2002 verplicht).
full


Daarmee is denk ik wel het beeld duidelijk. Het gaat nimmer meer een puntgaaf exemplaar worden :N . Het is nu voor mij nog twijfelachtig of het ooit gaat rijden. Want de eerste taak die gedaan moet worden is kijken of er nog leven in zit. Voordat er een startpoging gedaan kan worden moet er best nog wel wat gedaan worden :P
full


Bij een eerste check het volgende al vastgesteld:
- accu natuurlijk al jaren dood
- geen bougiekappen (en ook de kabels zijn gedeeltelijk vertrokken)
- vuldop annex peilstok van het carter ontbreekt
- carbs zullen vuil zijn
- benzinetank is overigens schoon van binnen

full


Sinds de aanschaf het volgende gedaan, spanning op het elektrisch systeem gezet en geconstateerd dat Yamaha goede motoren bouwt. Er werkte veel meer dan verwacht, beide remlichtschakeaars, oliedruklampje, neutraal lampje, knipperlichtschakelaar, grootlichtschakelaar, zelfs de schakeling van het ontbrekende startknopje werkte (lees startrelais werd aangestuurd).
Bij het demonteren van de rempomp voorzijde vastgesteld dat zelfs die nog functioneert.
En wat mij ook niet tegenviel is het gegeven dat er niet gerotzooid is aan de elektra (alles ziet er origineel uit en zelfs de afdekkapjes in de kabelboom zitten er nog in. En bij het lostrekken van de stekkers eronder kan ik zeggen dat het werkt, in het stekkerblok gewoon nog glimmend koper *O* (dat scheelt weer werk).

Ondertussen zijn de carbs verwijderd van de motor en gedemonteerd. Gelijk ook ontdekt waarom de motor waarschijnlijk is komen stil te staan, er zat een vacuumrubber niet goed (of die vervangen moet worden, nog onbekend).

Carbs worden met de hand gereinigd. Binnenin waren de carbs niet erg vuil. Ik probeer de buitenzijde niet te veranderen (bijgevoegde foto is de eerste schonen carb :)
full

).

Zo dit is een eerste post, weet natuurlijk niet wanneer de volgende komt. Het project moet het hebben van een enkel uurtje (naast de verbouwing die in huis plaatsvindt).

En als er mede MF-ers zijn die nog onderdelen van een XS400 2A2 heeft liggen die hij kwijt wil, stuur maar een pb. Wat straks sowieso gewenst is; voorvorkpoten, schokbrekers achter.
Overigens zie ik duidelijke overeenkomsten met mijn XS750 en XS850. Dus er wordt hergebruikt gemaakt van onderdelen die ik heb liggen 8-)


Als laatste plaatje de carbs zoals ze van de motor kwamen
:X
full


Aanvulling januari 2018:
Het is de bedoeling om met deze XS400 de 500 Euro challenge 2019 te rijden *D .
Omdat deze motor voor 1-1-2018 op mijn naam is gekomen, heeft dit de consequentie dat deze motor een extra taak krijgt met de challenge. Namelijk er zal bier mee gehaald moeten worden. Daarbij heb ik ook nog te horen gekregen dat ik zeker koffie moet maken (voor de vroege vogels :P , aangezien dit in jaargang 2015 redelijk gelukt is).
Wat ook al duidelijk is dat deze motor geen award gaat winnen voor het fraaiste exemplaar van het veld _O- . Ik zal al blij zijn als de motor goed rijdt en zonder (veel) problemen de rit gaat volbrengen (nb motorblok heeft nog geen slag gegeven, sinds aanschaf en waarschijnlijk niet sinds ongeveer 2001).
 
Laatst bewerkt:
Ah, dit is echt liefdewerk oud papier (of oud staal). Hulde.
Die gaat het echt wel weer doen. Maak er wat moois van!
 
Voordat er een startpoging gedaan kan worden, moet ook het carter ververst zijn. dus aftappen en dan zien "wat-er" uit komt lopen ;)


Is het olie en weinig tot geen water, dan gaat er een vers oliefilter en verse Action olie in :9 (nb er wordt natuurlijk gekeken naar eventuele metaaldeeltjes :/ ).
Komt er veel water uit of olie met metaaldeeltjes, wat ik overigens niet verwacht (motor gaat soepel rond met de kickstarter), dan zie ik wel weer verder.
 
Aan deze Xs 400 is eer te behalen. :Y
Wordt vast een leuk topic. :)
(volgmodus aan)
 
Aaaah. Wat een geweldig project. Ik ben echt eeuwig fan van deze motoren en ben hier al onwijs jaloers op. Wat heb je ervoor betaald? Als ik zo'n ding zie gaan mijn handen echt kriebelen. Hier kan je een onwijs mooie cafe racer van maken.( Met de nodige uren uiteraard) Blok is wel los?
 
Blok is los. Gaat soepel rond op de kickstarter. En ja overschrijven en gelijk schorsen was meer dan 60% van de aanschaf 😉

Maar hoe dan ook het is wel de motor die het "meeste vergaan" is die ik heb aangeschaft.

En wat ik tot op heden gezien heb is de motor in onversleutelde staat stil komen te staan en heeft daarna z'n patina opgedaan.
Dus nu de kunst om het lopend te krijgen en als dat is gelukt de stap naar rijdend (en liefst met behoud van een deel van het patina).
 
Wauw, ik zag hem ook ergens voorbij komen Wim en dacht toen dat het zo jammer was dat ik de schuur al vol heb. Gelukkig staat'ie nu bij jou dus ik zie hem regelmatig voorbij komen.
Ik vind het een prachtapparaat!!!!
 
Mijn bewondering voor je moed!
Ik zeg; leuk ratbike projecje! 8-)
Ik hoop dat je makkelijk/goedkoop aan onderdelen kan komen. Het is een grappig ding..
 
Laatst bewerkt:
Als ik dat geweten had dan had ik hem sowieso voor je neus weggekaapt :P
Maar rolt de motor ook nog wel? Of staan de wielen /remmen ook vast? Het wordt gewoon heel de motor goed schoonmaken en eventueel lagers gaan vervangen. Ik denk ook dat ie heel lang in weer en wind heeft gestaan. Je moet voordat je gaat rijden wel die voorvork vervangen of in elk geval alle roest weg halen. Die staat zeker ook helemaal vast? Denk dat zo'n vork nog wel te krijgen is.
 
Micha,

De motor rolt doch de remmen moeten (natuurlijk) gereviseerd worden. Maar dat is stap 2, stap 1 is zorgen dat het blok gaat lopen... (en dan niet alleen met de kickstarter)

Rijdbaar maken bestaat tenminste uit: revisie remmen (en verse remleidingen), andere voorvorkpoten, andere schokbrekers, kettingset vervangen, achterbrug nazien (waarschijnlijk demonteren en kijken of de lagering nog werkten natuurlijk een set verse banden.

Maar voor het zover is zal er best nog wel een flink aantal uren ingestoken moeten worden.
 
Prachtige motorfiets!

Echter, als ik de staat van het beestje zo zie zou ik idd het meeste reviseren of vervangen voor goede spullen!

Ik ga je volgen, mooi project dat alleen maar kan slagen ;)
 
Nee, het is niet de bedoeling om veel te vervangen. Liefst zien rijdend te krijgen zonder te veel "te poetsen" aan het uiterlijk.

Wel moet het veilig rijdbaar zijn, dus goede banden, remmen en vering.

De tank heeft aan de andere zijde een deuk en zolang het gehele uiterlijk "gecorrodeerd" is zal de tank met deuk gewoon dienst gaan doen.
 
Precies! Leuk ratteke van maken! *O*
Ik vind het model wel wat op een jawa 638 lijken.
Zou de xs400 als voorbeeld hebben gediend voor de Tsjechen?
 
Laatst bewerkt:
Micha,
Rijdbaar maken bestaat tenminste uit: revisie remmen (en verse remleidingen), andere voorvorkpoten, andere schokbrekers, kettingset vervangen, achterbrug nazien (waarschijnlijk demonteren en kijken of de lagering nog werkten natuurlijk een set verse banden.
carburateurs reinigen/afstellen, ontsteking afstellen/contactpuntjes vervangen, bougies, bougiekabels, verder misschien de brandstofkraantjes, benzineleidingen, tellers gangbaar maken, zo kan je nog wel even doorgaan.
Dan heb ik het nog niet over eventueel kleppen stellen, pakkingen vervangen, synchroniseren of ingrijpendere motoroperaties :+
Hopelijk zal dat niet nodig zijn....
 
Gisteravond met gepast geweld de mengbuis uit 1 van de carbs kunnen krijgen. Het vieze plaatje van de mengbuis volgt nog.

Verder de voorremklauw uit elkaar gekregen. Het blijft bij schoonmaken en nieuwe remblokken. Viel mij alles mee. En dat nieuwe remblokken in moeten is niet gek gezien de voorvorkpoten. Die hebben de bestaande remblokken goed geolied.

Oliefilter bougiekappen zijn ook aangeschaft. Met kleine stapjes gewoon verder gaan.
 
Het is niet groot, maar ben heel blij dat het schoon is :Y

full

Deze gaf zich niet makkelijk gewonnen, heb met een hamer deze mengbuis(weet trouwens niet of dit de juiste benaming is) moeten overtuigen om uit de carb te komen.

Weet wel dat het een juiste beslissing was om hem eruit te halen. Het verschil met het plaatje na schoonmaak is namelijk groot :+ . De speld past trouwens heel mooi door de aanwezige gaatjes. En als er staal doorheen kan, zal benzine ook wel lukken.

full

Nu kunnen de carbs weer in elkaar gezet worden. En daarbij worden de oude boutjes gewoon hergebruikt zodat het "brakke" uiterlijk zoveel mogelijk wordt behouden 8-) .
 
Ik vermoed dat de automatische aanvulling heeft toegeslagen en het naaldsproeier moet zijn.

Dank voor het aanvullen van mijn motortechnische woordenschat.
 
Kleine stapjes, visueel weinig effect _O-

full

Tsja, je ziet er niet veel aan, maar het is schoon van binnen :Y

full



Dus een klein stapje gezet. De volgende is zorgen dat er bobines met bougiekabel en bougiekap gemonteerd gaan worden. Dit is feitelijk het eerste echte werk aan de fiets zelf (olievuldop plaatsen zit niet in de categorie "werk" :P ).
 
Hoi Wim,
Heb nog twee gepolijste vlotterbakjes liggen voor de xs400. Hebben tegen verzendkosten?
Ook nog een viertal nos tuimelaars en nog een nos oliefilterdeksel
 
Terug
Bovenaan Onderaan