Big bore kit m.b.v. originele kop

Vs125

Rookie
18 jan 2017
10
0
Niel
Ik wil een big bore kitje steken op mn motorscooter.
Nu ik weet wat het probleem was in mn vorige topic kan ik alsnog deze gerust blijven behouden en dagelijks gebruiken.
Ik wil een 160cc bbk cilinder steken op mijn Sym Vs125. Na lang zoeken eindelijk een kit gevonden die past op mijn motor (4 kleppen on plaats van 2 kleppen op de gy6
)
Nu vroeg ik mij af, bij de beschrijving las ik dat deze voor de sym is met cilinderkop h6t en h6b (ik heb h6t) maar ik lees helaas niets over andere cilinderkop of nokkenas te plaatsen.
Dit is ook niet zomaan mogelijk want bij mijn kop zit alles geintregeerd. Kleptuimelaars en nokkenas zijn geintregeerd, in tegenstelling tot alle andere gy6 blokken, daar is alles apart vervangbaar.
Nu wou ik weten of dat het behoud van kop mogelijk is.
Anders zit ik met nieuwe kop, kleppen, tuimelaars, nokkenas en kleppendeksel, wat de kost dus ferm omhoog duwt.
Komt bbk op met sport vario, koppeling en andere bobijn. Tevens word de carbu rijker gezet of van 24mm cv naar 28mm flat slide vervangen.
Wie o wie heeft het al gedaan of kent iemand die dit gedaan heeft.

Dank alvast!
 
Jij hebt hetzelfde probleem (al wil ik het geen probleem noemen) als ik.

Ik heb zelf een BBK (laten) maken op mijn ontwerp.
De cylinders komen van Westwood, Engeland en de zuigers van een Hayabusa. Dit terwijl de kop (nog) origineel is qua verbrandingsruimte, want daar gaat het in dit geval over.

Hier vast een foto van de grotere cylinders onder de originele kop/verbrandingsruimte;

full
 
Beetje wazig ivm focus, excuus.

Any ways,
Je kan nu tegen de kop aan het verschil zien in diameters van de grotere cylinder, en de originele diameter wat de kop af zou dekken. Zeg maar simpel, die lichtgrijze ring. Die zul je iets aan moeten pakken.

Wat ik ga doen is het volgende.
Met de kop op het cylinderblok (ik heb een parralel 2cyl) ga ik er met een praspen van onder af in en teken de nieuwe boring duidelijk af op de kop. Dan demonteer ik de boel, en werk ik vanaf de kraslijn naar binnen toe alles mooi vloeiend af richting de originele verbrandingskamer zodat het weer 1 vloeiend geheel word. Verder doe ik er eigenlijk niets aan.

Dat de kleppen nu eigenlijk verder uit elkaar kunnen staan ivm de grotere boring, tsja, daar doe je niks aan.
Het positieve is wel dat er (met name bij de uitlaatkleppen in mijn geval), meer ruimte rond de zittingen komt en dus meer flow ontstaat. Maar dat is allemaal theoretisch natuurlijk. Dit project is nog in volle gang en word eigenlijk een probeersel.

Ik ben bezig een Honda Rebel 450 aan het verruimen naar 521cc en dat is volgens dat ik weet, de eerste ooit gemaakt.
 
Bij die grotere boring hoort ook een andere zuiger. Hoe is de kop van die zuiger? Is daar niet toevallig de squishband die je nu krijgt in gespiegeld? Ik zou voordat ik aan de kop ging frezen eerst eens de boel monteren en met klei kijken wat voor squishband je over houdt.
 
Bij die grotere boring hoort ook een andere zuiger. Hoe is de kop van die zuiger? Is daar niet toevallig de squishband die je nu krijgt in gespiegeld? Ik zou voordat ik aan de kop ging frezen eerst eens de boel monteren en met klei kijken wat voor squishband je over houdt.


De kit zal een grotere zuiger bevatten.
Het is natuurlijk een compromise set, en zou plug and play moeten zijn. Ik vermoed dat er weinig research naar is gedaan, en word verkocht onder het motto; als het maar draait!

Foto's zouden kunnen helpen natuurlijk.
 
Inderdaad ik vermoed ook dat het plug n play zou moeten zijn.
Leejow, nice, benieuwd of het jouw lukt. Klinkt allesinds een grote uitdaging om dat werken en optimaal te krijgen. Allesinds succes gewenst.
Omtrent mijn blok, reden dat ik dit vraag is, ik heb een gy6 blok, maar sym heeft dan weer een eigen cilinderkop ontworden waar de kop als ware 1 geheel is, kleppen, tuimelaars en nokkenas zitten allemaal erin, niet zomaar afzonderlijk demonteerbaar tenzij je de hele kop eraf haalt. Tegenstelling tot de normale gy6 kan je bij hun het kleppendeksel eraf halen en zo aan je tuimelaars en dergelijke. Heb helaas geen fotos beschikbaar. Althans ik werk via mn gsm en vind het nogal moeilijk en tijdsrovend om dat via de gsm klaar te krijgen 😁

Bij de BBK zitten alle pakkingen bij, piston en segmenten.
Deze BBK is specifiek voor mijn type motor ontworpen met de h6b en h6t cilinderkop. Omdat mijn motor een 4 klepper is in plaats van een 2 klepper. Anders was het voor mij heel simpel en kon ik eenders welke kit nemen.

Kit is afkomstig van taiwan zelf, via ebay gevonden. Daar staat niets specifiek bij van dat met een andere kop of dergelijke moet steken.
Wel vraag ik mij af hoe het zit met de voetpakking. Ik had ergens gelezen dat je rekening moet houden met de compres ratio. Dat je lagere compres kan bereiken door 2 voetpakkingen te steken (uiteraard extra vloeibare pakking gebruiken voor optimale dichting)
Iemand daar idee van ivm de compressie ratio?
 
Ik begrijp dus goed dat de zuiger wel geschikt is voor de 4kleps kop?

De compressie ratio zou dus ook in orde moeten zijn gezien de kit voor jouw specifieke blok is. Het is toch een beetje 'een prong in het diepe' met dit soort onderdelen vind ik.
Dus, gezoon erop schroeven, en kijken wat er gebeurd.

Zitten er ook sproeiers bij de kit?
 
Zitten er in de zuiger uitsparingen voor kleppen of is hij helemaal vlak? Twee voetpakkingen kan een oplossing zijn, maar dat hoeft niet. Daarom moet je eerst meten of je ruimte hebt tussen de zuiger en de kop. Zonder meten monteren kan duur uitvallen als hij gaat pingelen of de kleppen raakt. Eerst meten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan