Vapour lock probleem ZXR750L ?

Robin_ke

Die hard MF'er
8 mei 2011
419
41
Doetinchem
Heb het volgende probleem met mijn ZXR. Motor start koud prima en loopt ook perfect in alle toeren gebieden. Alleen zodra ik heb uitzet wanneer hij flink warm is, start hij na ca. 10-20 minuten bijna niet meer. Alleen volledig volgas na ca. 10 seconden doorstarten komt er weer leven in. Soms start hij zelfs helemaal niet meer totdat hij is afgekoeld.
Gisteren en vandaag met de tropische temperaturen was het warm starten bijna helemaal onmogelijk. Ook nadat hij wel aansloeg, liep hij de eerste kilometer beroerd (voelde als brandstof tekort). Brandstofpomp draait direct na het starten ook op volle toeren alsof hij geen druk kan opbouwen. Eenmaal weer wat gekoeld door de rijwind loopt hij weer prima.
Dit probleem had ik vorige week na een lange rit op een warme dag ook al een keer geconstateerd.
Eenmaal weer afgekoeld loopt hij weer als vanouds.
Ik heb het idee dat het is ontstaan nadat ik de float bowl modificatie heb aangebracht. Motor is daarna opnieuw afgesteld en liep beduidend beter (beter oppakken onderin en meer vermogen in het middengebied). Ik weet dit niet zeker omdat dit het eerste seizoen is met deze fiets en de temperaturen op het moment van aanpassen niet zo hoog waren. Wat mij wel direct opviel, was dat ik hem sinds de aanpassing warm altijd al met een beetje gas moest starten.
Zou dit er mee te maken kunnen hebben ? Ik zie nl. het verband niet.
Daarnaast heb ik er vanaf het begin al een totaal andere kuipset opzitten (raceset ZX-6R 2005) waardoor de luchtstromen wellicht wat anders lopen. Echter wordt de motor niet te heet. Ook niet wanneer je veel stadsverkeer met verkeerslichten pakt.
Tot slot heeft dit type carburateur verwarming. Deze verdenk ik nog het meest omdat deze met de huidige temperaturen de carburateurs alleen maar meer verwarmd. Echter zou elke ZXR hier dan last van moeten hebben. Is dat ook zo ?
Ik ben er wel van overtuigd dat het probleem vapour lock is. En ik weet dat het wel vaker voorkomt bij carburateur fietsten, echter dit is zo extreem dat ik nergens meer een tussenstop van minder dan een uur durf te maken omdat hij misschien niet meer start.
Iemand een idee of hier wat aan te doen is ?
 
1. Kijk eens op onderdelenfiches of er geen (rubberen) hitteschild ergens hoort te zitten.
2. controleer of de benzinepomp zijn werk nog goed doet. Vapour lock komt makkelijker voor als de benzinepomp niet (goed) werkt.
3. Controleer of er toevallig geen ijzeren wikkeling om je benzineslangen hoort te zitten. Deze helpen tegen kinken, maar voeren ook warmte af.
4. Ik zie dat je de boel armer en armer aan het afstellen bent: Werkt je choke nog wel goed? kabel mooi vrij enzo?

Als alles faalt, kun je altijd nog een circuit maken wat de koelfan enkele minuten aanzet als jij de motor uitzet. Is allicht een oplossing totdat je de echte boosdoener hebt gevonden.

Dank voor het meedenken.
1. Rubber schild zat erinderdaad op maar was wat beschadigd en heb ik verwijderd. Zover ik mij kan heugen, lag deze boven op het klepdeksel en lijkt mij diet direct invloed te hebben op de opwarming van de carburateurs. Zal hem weer even opsporen en alsnog terugplaatsen, wie weet heeft het inderdaad invloed.
2. Pomp lijkt gewoon goed te werken. pompt de carburateur netjes vol en stopt dan met pompen. Zou niet weten wat ik daar nog meer aan zou moeten testen.
3. Die brandstof leiding met stalen mantel hoort er origineel niet op, maar kan ik wel monteren. Die hebben we bij ons op de zaak gewoon op het schap liggen *D, dus is het proberen waard.
4. Choke heb ik gecontroleerd en komt volledig terug.
Motor staat inmiddels iets te arm afgesteld, dit was puur om te zien of het probleem zou verminderen. Zal ik aankomend weekend weer corrigeren.

Even Oma uit de schommelstoel halen:

Probleem is nog steeds niet opgelost. Heb afgelopen winter, na eerst de schade hersteld te hebben, de kleppen gesteld, de carburateurs gereinigd en opnieuw afgesteld en de accu vervangen. Heb wat geexprimenteerd met de gasnaald hoogte en de stationair mengselschroef. Gasnaald staat nu 2 standjes lager en de staionair mengselschroeven staan nu 2,5 slagen uit. Alles staat wat armer nu dus.
Resultaat is nog steeds dat de motor, zodra hij flink warm is gereden en min. 10 wordt uitgezet, vrijwel niet te starten is. Alleen bij volledig volgas begint hij dan na een 10 tal seconden langzaam op te starten. Motor lijkt dan echt verzopen, wat ook bevestigd word door af en toe een vlam uit de uitlaat bij het starten. Als ik dan wegrijd, sputtert hij in het begin onder in toeren even totdat je ca. een kilometer hebt gereden en alles weer op normale temperatuur is.
Wat mij verder wel opvalt is dat, wanneer ik langere tijd bv. voor een verkeerslicht stil heb gestaan en de temperatuur oploopt, hij bij het optrekken soms ook even sputtert. Echter zodra de motortemperatuur weer wat naar onderen gaat, is het probleem weg en loop hij prima.
Iemand nog een verhelderend idee ??


als jij meent dat ie verzuipt zou je menen dat de vlotternaalden net niet genoeg afdichten.
een verzopen motor wil meestal ook alleen starten bij volgas.

Dat denk ik niet, aangezien hij dit alleen doet wanneer hij flink warm. Zodra je hem weer laat afkoelen (meer dan een half uur), start hij wel weer gewoon.
Dank zover voor de tips, heb weer wat input om aan het werk te gaan.
Kom hier op terug.
 
Wegwezen oma !!!

Probleem lijkt eindelijk opgelost. Na de carburateurs te verwijderen en uitvoerig te onderzoeken bleek dat de gasnaalden die erin zaten niet origineel waren en ook de hoofdsproeiers welke ik destijds had gemonteerd waren niet origineel Keihin. Ik heb uiteindelijk maar een originele onversleutelde carburateur gekocht en hier de hoofdsproeiers van vervangen voor originele Keihin sproeiers en de vlotterhoogte aangepast. Stationair liep hij direct mooier dan hij ooit heeft gedaan. Heb hem daarna nog even netjes helemaal synchroon gesteld, wat nu wel lukte.
Na een rondje goed warm rijden kan ik niks anders concluderen dan dat het is opgelost. Starten gaat nu warm ook gewoon zonder gas te geven.
 
heeft de kawa vroeger wel goed gestart bij warme motor of is dat later gekomen bij slecht starten hete motor moet je het zoeken in het stationaire sproeier gedeelte meestal is dat maat 35 iets groter nr 42 of zo kan wel helpen ,die luchtstel schroeven mogen niet verder dan 2,5 slag open staan( bij verder open draaien kom je buiten het sproeier effect )
Vroeger had je lood in de benzine ,nu chemiesche toevoeging carburateur motoren kunnen er gevoelig voor zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan