Dubbel licht in origineel voorlicht oop TMAX 500

Stef-Max

MF'er
5 sep 2016
31
0
Waanrode
Heeft er iemand ervaring met verlichting Tmax 500.
Rechts H7 voor rijlicht, links H4 met 3 polen maar alleen aansluiting voor grootlicht.

Is het mogelijk door eventueel kabel bij te trekken de H4 ook te laten branden? Is de spiegel van het licht, bedrading en elektronika geschikt voor deze mod?

Mvg Stef-Max
 
Heeft er iemand ervaring met verlichting Tmax 500.
Rechts H7 voor rijlicht, links H4 met 3 polen maar alleen aansluiting voor grootlicht.

Is het mogelijk door eventueel kabel bij te trekken de H4 ook te laten branden? Is de spiegel van het licht, bedrading en elektronika geschikt voor deze mod?

Mvg Stef-Max
H7 in combinatie met een H4??? Nog nooit gezien :o
Doorgaans staat een H7 altijd in combinatie met een H1. En soms gewoon met nog een H7.

Ben je zeker dat het een H4 is? Heeft de ampul 2 gloeidraden?

Als het echt een H4 is lijkt het mij logisch dat de reflector ook wel op een H4 voorzien is en je het dimlicht wel kan koppelen.

Je hebt dan twee dimlichten, maar slechts 1 grootlicht. Maar dat zal je wellicht niet zo erg vinden.

Wat je kan doen is, als je er een beetje verstand van hebt, doorverbinden, en eens in het donker voor een muur gaan staan en zien of je lichtbeeld klopt.
 
H4 en H7 komt vaker voor het is mogelijk om de h7 te vervangen voor een H4 je moet dan wel je koplamp bij stellen
 
Is een Max van 2011 en komt blijkbaar uit Italië.
De H7 brandt als rijlicht in de rechterkant van het licht en links steekt dus de H4 waarvan alleen het grootlicht voorzien is van stroom. De openingen zijn zo ook voorzien en kan dus geen andere lampen steken. Ben een beetje onzeker ofdat de spiegel waar de H4 steekt en alleen voor grootlicht dient,de temperatuur van de H4 bij inschakeling rijlicht de warmte aankan en ofdat het electrisch circuit het aankan om de H4 en de H7 te voeden.
 
Is een Max van 2011 en komt blijkbaar uit Italië.
De H7 brandt als rijlicht in de rechterkant van het licht en links steekt dus de H4 waarvan alleen het grootlicht voorzien is van stroom. De openingen zijn zo ook voorzien en kan dus geen andere lampen steken. Ben een beetje onzeker ofdat de spiegel waar de H4 steekt en alleen voor grootlicht dient,de temperatuur van de H4 bij inschakeling rijlicht de warmte aankan en ofdat het electrisch circuit het aankan om de H4 en de H7 te voeden.
Als daar origineel een H4 inzit, moet die spiegel daarop voorzien zijn, en zal de warmte geen negatieve invloed hebben.

Voor sommige landen zal die wél door gekoppeld zijn, voor andere landen niet.

Neem nu mijn GSX F. In de EU, een H7 als dimlicht, een H1 als grootlicht.
In de USA zit er echter tweemaal een H4 in, dus dubbel dim- en dubbel grootlicht.
Let wel, in de EU versies kan je de H7 en H1 niet door H4's vervangen, de USA versie heeft gewoon een ander binnenwerk.

In jouw geval is die binnen in gewoon overal hetzelfde, maar niet in elk land op dezelfde manier verbonden/geschakeld.

Je kan dus gerust de +voeding van de H4 verbinden aan de +voeding van de H7, normaal gezien heb je dan dubbel dimlicht, is het lichtbeeld in orde (wel even (laten) afstellen), doet de temperatuur niets negatiefs, en kan de elektronica het probleemloos aan.
H4 en H7 komt vaker voor het is mogelijk om de h7 te vervangen voor een H4 je moet dan wel je koplamp bij stellen
Dat betwijfel ik ten zeerste. De spiegel voor een H7 is totaal anders dan die voor een H4, alsook de fitting.



Edit: Ik heb mij wel een andere koplampunit aangeschaft tweedehands, en er twee maal een bi-xenon lens ingebouwd, moet ze alleen nog installeren ... maar dat is voer voor een ander topic ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als daar origineel een H4 inzit, moet die spiegel daarop voorzien zijn, en zal de warmte geen negatieve invloed hebben.

Voor sommige landen zal die wél door gekoppeld zijn, voor andere landen niet.

Neem nu mijn GSX F. In de EU, een H7 als dimlicht, een H1 als grootlicht.
In de USA zit er echter tweemaal een H4 in, dus dubbel dim- en dubbel grootlicht.
Let wel, in de EU versies kan je de H7 en H1 niet door H4's vervangen, de USA versie heeft gewoon een ander binnenwerk.

In jouw geval is die binnen in gewoon overal hetzelfde, maar niet in elk land op dezelfde manier verbonden/geschakeld.

Je kan dus gerust de +voeding van de H4 verbinden aan de +voeding van de H7, normaal gezien heb je dan dubbel dimlicht, is het lichtbeeld in orde (wel even (laten) afstellen), doet de temperatuur niets negatiefs, en kan de elektronica het probleemloos aan.

Hoe weet je dat zo zeker?
 
Hoe weet je dat zo zeker?
Omdat, als die af fabriek zowel een H7 als een H4 heeft steken, het gehele systeem daar op voorzien moet zijn. Anders is het zinloos dat die H4 daar zou zitten.
Een H4 zal nooit af fabriek in een spiegel gestoken worden die daar niet op voorzien is.

Het kan niet zo zijn dat die H4 in sommige landen het dimlicht vormt, en die H7 het grootlicht. Een H7 in combi met een spiegel kan oftewel enkel dimlicht geven, oftewel enkel grootlicht.
Zit die in een lens, dan kan daar wel een klepje/schuifje inzitten die het verschil tussen dim- en grootlicht geeft. Maar gezien het gemixte gebruik is die kans zeer klein.

TS kan het natuurlijk ook is navragen bij een Yamaha dealer.

Edit: als er een canbus systeem in zit, kan het wel een probleem geven. Omdat hij dan teveel aan wattage als storing zal aannemen, omdat dat bij deze uitvoering niet zo ingesteld is. Terwijl dat in andere landen, waar dubbel dimlicht wordt toegepast, die boordcomputer die hoge wattage juist als correct zal beschouwen.
Maar ik betwijfel dat deze een canbus systeem heeft ... al weet je maar nooit ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lichtbeeld geloof ik wel.

Maar de bedrading van de koplamp is vaak al niet overbemeten, om daar zo maar een lamp bij op te knopen lijkt me geen goed plan.

Misschien ligt er al wel een extra draad in de kabelboom voor de tweede koplamp.

Als dat niet zo is even een aparte voeding met zekering vanaf de accu en met een relais aansturen.
 
kijk is in engeland op ebay misschien is de koplamp omgedraaid daar dan zou je dus het binnen werk kunnen omwissellen
 
Dat lichtbeeld geloof ik wel.

Maar de bedrading van de koplamp is vaak al niet overbemeten, om daar zo maar een lamp bij op te knopen lijkt me geen goed plan.

Misschien ligt er al wel een extra draad in de kabelboom voor de tweede koplamp.

Als dat niet zo is even een aparte voeding met zekering vanaf de accu en met een relais aansturen.
Klopt! Heb je wel gelijk in. De tweede koplmap zal origineel een aparte draad hebben. Wellicht is de huidige relais er wel op voorzien. In dienzin dat daar nu nog een vrije aansluiting overblijft waar die voor moet dienen, en die je dan nu kan gebruiken. Anders zoals je zegt, een relais bijplaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Stef-max toch maar niet verkopen ? Ik heb ook dubbel brandende koplampen, das 15 minuutjes werk ff draadje verbinden, ander lampje indraaien en klaar, staat vele malen beter en is er geloof ik ook orgineel voor gemaakt.

Groetjes
Theemaks
 
volgens mij is dit Dubbel H4 als ik dat zo zie aan de spiegels in de lamp

LED Headlight Assembly Headlamp Fit For Yamaha TMAX500 XP T-MAX 500 2008-2011 10 | eBay
Wel oppassen, als je koplampunits uit de UK neemt heb je een lichtbundel voor linksrijdend verkeer, en dat verblind hier je tegenliggers.
 
@ DKP

Voor deze kit hierboven die jij qoute geld dat dan weer niet
Dit omdat het retrofit lenzen zijn, en geen gebruik maken van de koplamp spiegels ;)

mvg. Jan
Het is niet omdat het retrofit is, dat er geen verschil is tussen links- en rechts rijdend lichtbeeld ;)

Retrofit betekent dat het lenzen zijn die in de fitting van een traditionele H lamp gemonteerd kunnen worden. In de meeste gevallen hebben die wel een USA lichtbeeld, echter niet altijd.

Als ze gebruik maken van een "USA" lichtbundel kan het niet zo veel kwaad. Maar in de EU heeft het lichtbeeld "bermverlichting", en in de UK staat die aan de andere kant, ook bij lenzen ;)

DKP in "Keuring vraagje koplamp Engelse GSXR 750 K3"

Ook de USA lichtbundel is rechts iets hoger, en zal dat omgekeerd hebben in de UK. Omdat er dan niet die traditionele bermverlichting bijzit zal die minder verblindend werken, doch nog steeds een beetje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt helemaal gelijk, ik zat even te slapen :Z
Sorry voor de consternatie

ik heb zelf retrofit 3" ingebouwd, en even snel een tekening gemaakt
hoe de situatie in elkaar zit:

Achter de lenzen zit een magneet spoeltje die een (metalen plaatje, in de afbeelding rood) op en neer laat klappen.

De situatie hieronder is dimlicht.
Zodra je het grootlicht aanzet trekt de elektromagneet het metalen plaatje naar beneden en staat de lens wagenwijd open.


image.php


mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
bij de koplamp unit kun je de bundel ook naar links en rechts afstellen ik heb in mij X9 ook een engelse unit zitten met 2x h4 ipv h4 en h1 dmv een stel schroef kun je de bundel naar links of rechts laten schijnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan