Kawasaki ER-5

Mijn brommert heeft een paar weekjes terug al zijn koelvloeistof op straat achtergelaten.
De radiator bleek schade te hebben / zelfs krom te zijn van een crash van vroeger. Uiteindelijk is de vin aan de achterzijde in de lamellen van de radiator gaan happen en dat was het einde.
Ondertussen zit er een mooie after market nieuwe radiator op en hopelijk kan de brommert weer een poosje mee.
 
radiatoren zijn idd een erg zwak punt op deze motoren. Nieuw zijn ze, geloof ik 400 euro, dat is meer dan de restwaarde van mijn motor. Je kan ze nog wel eens vinden op e-bay. Maar blij dat je weer rijd =)
 
Er zijn ook aftermarket radiatoren voor ongeveer 200 euro
heb enkele jaren geleden mijn radiator vervangen, werkt goed
 
Er zijn ook aftermarket radiatoren voor ongeveer 200 euro
heb enkele jaren geleden mijn radiator vervangen, werkt goed

mijn orginele 2e hands was 35 euro inclusief fan en verzending vanuit frankrijk. Wellicht dat de aftermarket wat minder gevoelig zijn voor steenslag?

anyways... ik ga mijn dame even uitlaten =)
 
Prachtig ritje door Drenthe =)

15p4dci.jpg
 
Het nieuwe seizoen is al begonnen. Nu heb ik een vraagje want heb nog niet gereden dit jaar. Ik wil een oliewissel doen voordat ik weer ga rijden, maar vraag me nu af of dat wel nodig is. Vorig jaar heb ik namelijk maar enkele dagen gereden.
Want denken jullie?
 
Het nieuwe seizoen is al begonnen. Nu heb ik een vraagje want heb nog niet gereden dit jaar. Ik wil een oliewissel doen voordat ik weer ga rijden, maar vraag me nu af of dat wel nodig is. Vorig jaar heb ik namelijk maar enkele dagen gereden.
Want denken jullie?

De vraag is wat je zelf wilt. Ik wissel elke 10 K mijn olie. Volgens mij is het officiële interval 6k. Hoe oud is je olie. Zijn ook mensen die af en toe eens rijden op de motor (paar dagen per jaar en die vervangen het ook niet jaarlijks. De vraag is dus even wanneer heb je zelf voor het laatste de olie ververst? Is dat vorig jaar gebeurd of is dat onbekend?

*update; Als het onbekend is zou ik het wisselen. Voor 50 euro ben je klaar met een filtertje.
 
Laatst bewerkt:
olie en filter zijn vorig jaar vervangen, maar omdat ik vorig jaar zo weinig gereden heb, vond ik het wel zonde. Oh dus er nu weer mee gaan rijden kan geen kwaad. ik denk dat ik amper 1000 km heb gereden vorig jaar.
Ja het was echt heerlijk weer, helaas kon ik niet gaan rijden.
 
Zelfs als je er niet mee rijdt, word de olie toch oud. Bepaalde additieven vervliegen en de olie verliest zijn eigenschappen. Het is aan jou om te beslissen of je daar mee door wil rijden of niet. Meestal word een klein onderhoud gedaan na een bepaald aantal kilometers of 1 keer per jaar, al naar gelang wat het eerst bereikt word.
Ik zou zelf de olie wel wisselen maar de filter laten zitten. Dat beetje olie kost nu geen fortuin en zo blijft je motortje toch lekker beschermd.
 
Hallo kan er mij iemand vertellen hoe een km kabel van er5 vervangen moet worden.Is plots stil gevallen dus neem wel aan dat i stuk is. Zou het zelf wel willen vervangen als niet te veel gepruts is. Mvg. John
 
Hallo kan er mij iemand vertellen hoe een km kabel van er5 vervangen moet worden.Is plots stil gevallen dus neem wel aan dat i stuk is. Zou het zelf wel willen vervangen als niet te veel gepruts is. Mvg. John

Volgens mij( doe dit even uit mij hoofd) zit hij aan een kant met een schroefdraad ann de teller unit. De andere kant zit vast in het voorwiel. Dat moet je eruit halen en kan je er de nieuwe in stoppen en het wiel weer monteren.

Zoek anders even op werkplaatshandboek op internet. Daar staat het ook stap voor stap beschreven.
 
Volgens mij( doe dit even uit mij hoofd) zit hij aan een kant met een schroefdraad ann de teller unit. De andere kant zit vast in het voorwiel. Dat moet je eruit halen en kan je er de nieuwe in stoppen en het wiel weer monteren.

Zoek anders even op werkplaatshandboek op internet. Daar staat het ook stap voor stap beschreven.

Voorwiel hoeft er niet uit ,alleen los maken aan tellerunit en aan het gedeelte waar hij zeg maar het voorwiel ingaat .
 
De mijne was even een dagje uit logeren deze week, het blok werd een beetje vettig aan de buitenkant.
Uiteindelijk had ik het plekje gevonden waar een druppeltje olie naar buiten piepte. Dat was bij een fraaie glimmende bout bovenaan het motorblok... Daarvan zitten er twee ter linker- en twee ter rechterzijde. Dat zijn de vier asjes waar de tuimelaars overheen draaien. De keerringetjes in kwestie
waren op het eind van hun latijn. Alle vier vervangen en het blok blijft nu netjes schoon.

Verder een grote beurt en een nieuwe voorband, hij moet er weer een poosje tegen kunnen.
 
Vraagje, sinds het stellen van mijn kleppen lekt er koelvloeistof rechts voor. Nu lijkt een van de O-ringen van de waterpomp (die twee lange buizen die recht naar beneden steken) beschadigd. Specifiek nummer 670 op het bijgevoegde plaatje.

Ik weet dat het 14mm O-ringen zijn, maar kan de dikte er niet van vinden. Zo te zien kan ik ze namelijk halen in 1.5mm, 2mm of 2.5mm vorm. Iemand enig idee welke ik moet hebben?

En tips over waar ik goedkoop een paar O-ringen kan halen?

full
 
Ik zou eens kijken bij de dealer. Die hebben ze meestal wel op voorraad, neem ze het onderdeel mee en pas het daar ter plekke even? Kost niet zoveel. 5 euro max, meestal zelfs geen euro
 
Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn ER5 en ik kom er niet uit. Tijdens het rijden lijkt die op 1 cilinder te gaan lopen en boven de 3/4K rpm komt de tweede cilinder er weer bij. Het probleem is niet altijd aanwezig. Stationair loopt die dan ook op 1 cilinder. De rechter stopt er mee.

Na het schoonmaken van de carburateurs leek het twee dagen weg, maar nu weer terug. Bougies zijn nieuw en voldoende compressie op beide cilinders.

Iemand enig idee of is dit een bekend probleem?
 
Terug
Bovenaan Onderaan