Externe olietank Honda XR600R

Toma3

Rookie
29 sep 2010
2
0
BRasschaat
Onder het mom van waarom niet , ben ik de achterbrug met monoshock en het blok van een Honda XR600R aan het overbouwen naar het frame van een Suzuki Gs750. Tot hier toe lukt dit vrij aardig maar vraag me af welke inhoud de externe olietank gaat moeten hebben voor het XR blok ? Bij de XR zit dit in het frame , de GS is hier uiteraard niet op voorzien. Moet dit bij wijze van spreken op de ml juist zijn of mag het iets schillen ? Is het hier belangrijk dat de tank aan- en afvoer op dezelfde hoogte zitten als de originele ? Mag dit een klein vatje zijn dat achter het blok ligt zoals je wel eens bij Harleys ziet ? Enz.
Iemand die hier iets meer over kan vertellen ?
 
Er moet minimaal net zoveel olie in zitten als de originele tank. De tank moet ook zo van vorm zijn, dat de olievoorziening ook bij hard remmen/optrekken gewaarborgd is. Denk ook na over hoe je gaat zorgen dat je het oliepeil duidelijk kan aflezen, en vergeet ook een aftappunt niet.
 
Laatst bewerkt:
Onder het mom van waarom niet , ben ik de achterbrug met monoshock en het blok van een Honda XR600R aan het overbouwen naar het frame van een Suzuki Gs750. Tot hier toe lukt dit vrij aardig maar vraag me af welke inhoud de externe olietank gaat moeten hebben voor het XR blok ? Bij de XR zit dit in het frame , de GS is hier uiteraard niet op voorzien. Moet dit bij wijze van spreken op de ml juist zijn of mag het iets schillen ? Is het hier belangrijk dat de tank aan- en afvoer op dezelfde hoogte zitten als de originele ? Mag dit een klein vatje zijn dat achter het blok ligt zoals je wel eens bij Harleys ziet ? Enz.
Iemand die hier iets meer over kan vertellen ?
bij mijn xr600 vroeger was het van groot belang dat het oliepeil altijd op max stond om de olie maar zo koel mogelijk te houden ivm verbranden van je onstekingsspoel, later bij mijn Xr400 zat standaard een oliekoeler onder de koplamp.
 
een groter reservoir kan weinig kwaad maar kleiner heeft nadelen. de olie wordt heter omdat hij vaker door het blok gaat en minder tijd krijgt om af te koelen in de tussentijd. en omdat je olie heter wordt gaat hij veel minder lang mee en smeert minder goed. ook is de vorm en plaatsing niet onbelangrijk. hoe meer koel oppervalk je hebt aan de tank hoe en hoe meer rijwind er langs komt hoe koeler de olie blijft. een lang dun reservoir koelt beter als een vierkante doos met de zelfde inhoud, want meer oppervlakte.
 
Laatst bewerkt:
een groter reservoir kan weinig kwaad maar kleiner heeft nadelen. de olie wordt heter omdat hij vaker door het blok gaat en minder tijd krijgt om af te koelen in de tussentijd. en omdat je olie heter wordt gaat hij veel minder lang mee en smeert minder goed. ook is de vorm en plaatsing niet onbelangrijk. hoe meer koel oppervalk je hebt aan de tank hoe en hoe meer rijwind er langs komt hoe koeler de olie blijft. een lang dun reservoir koelt beter als een vierkante doos met de zelfde inhoud, want meer oppervlakte.
:^
De inhoud kijk je gewoon in het manual, Als je de tank niet helemaal isoleert moet je ongeveer die inhoud hebben.
Het peilen is geen precisiewerk, een Engelse motor heeft niet eens een peilstok of glaasje maar een streepje op de buitenkant. Je kunt 's winters of als je alleen korte stukjes rijdt ook rustig een half litertje minder meenemen.
Wel moet het laagste peil hoger geplaatst zijn als de aanvoerpomp van het blok, je wil geen luchtbel in de leiding voor je pomp.
 
Grote van de tank is wel van belang.
Omdat dit een dry-sump systeem is zal bij stilstaande motor de olie langzaam terug stromen de motor in,als dit te veel is zal de motor te vol lopen en bij koude start de krukas door de olie slaan en de olie in schuim kunnen slaan met slechte/geen oliedruk tot gevolg.
 
valt wel mee dat kan altijd gebeuren bij een dry sump. je ontwerpt een motor dry-sump om zo min mogelijk bouwhoogte nodig te hebben omdat je geen ruimte laat onder de krukas voor een olie buffer. daarom zit de pomp die olie druk levert ook aangesloten op het externe vat en zorgt de pomp die uit het carter zuigt alleen voor de terugvoer naar het vat. en de pomp die uit het carter zuigt heeft altijd een veel grotere capaciteit als de drukpomp. binnen heel weinig tijd na het starten zit de meeste olie dus weer in het vat en heeft daar genoeg tijd om de eventuele luchtbellen weer te laten uitstijgen. alleen bij een veel grotere voorraad kan je problemen krijgen dat het hele blok vol loopt en dat de tijd voor het wegpompen echt te lang wordt maar ik neem niet aan dat hij 10l extra wil toevoegen. een litertje meer gaat hij niet merken dat is in een paar seconden weggepomt onder de krukas. lang niet genoeg tijd om het tot schuim te slaan.
 
valt wel mee dat kan altijd gebeuren bij een dry sump. je ontwerpt een motor dry-sump om zo min mogelijk bouwhoogte nodig te hebben omdat je geen ruimte laat onder de krukas voor een olie buffer. daarom zit de pomp die olie druk levert ook aangesloten op het externe vat en zorgt de pomp die uit het carter zuigt alleen voor de terugvoer naar het vat. en de pomp die uit het carter zuigt heeft altijd een veel grotere capaciteit als de drukpomp. binnen heel weinig tijd na het starten zit de meeste olie dus weer in het vat en heeft daar genoeg tijd om de eventuele luchtbellen weer te laten uitstijgen. alleen bij een veel grotere voorraad kan je problemen krijgen dat het hele blok vol loopt en dat de tijd voor het wegpompen echt te lang wordt maar ik neem niet aan dat hij 10l extra wil toevoegen. een litertje meer gaat hij niet merken dat is in een paar seconden weggepomt onder de krukas. lang niet genoeg tijd om het tot schuim te slaan.
Helemaal mee eens,maar ging ervan uit dat een tank van enkele liters geplaatst ging worden.
Bij een xr zit de voorraad in de voorste framebuis waar hooguit 1 liter in gaat.
 
een groter reservoir kan weinig kwaad maar kleiner heeft nadelen. de olie wordt heter omdat hij vaker door het blok gaat en minder tijd krijgt om af te koelen in de tussentijd. en omdat je olie heter wordt gaat hij veel minder lang mee en smeert minder goed. ook is de vorm en plaatsing niet onbelangrijk. hoe meer koel oppervalk je hebt aan de tank hoe en hoe meer rijwind er langs komt hoe koeler de olie blijft. een lang dun reservoir koelt beter als een vierkante doos met de zelfde inhoud, want meer oppervlakte.

Er zijn nog wel wat meer factoren van belang dan alleen de temperatuur van de olie. Van in een tank zitten koelt het niet echt af, op een gegeven moment is de olie in de tank ook heet. Daarnaast wil je onder vollast niet dat de tank leeg raakt, ook daarom gewoon hetzelfde volume of groter aanhouden als origineel tenzij je (dus echt) weet waar je mee bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
full

full

Heb wel eens een tankje gemaakt voor een Muz,ook een 1pitter.Zorg ervoor dat de olie een beetje langs de kant erin stroomt,want er kan wel lucht meekomen en die wil je niet in de toevoer naar je pomp.
Kijkglaasje is ook handig.
Werkte prima qua temperatuur,origineel tankje zat onder duozadel,helemaal uit de rijwind.
 
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb wel eens een tankje gemaakt voor een Muz,ook een 1pitter.Zorg ervoor dat de olie een beetje langs de kant erin stroomt,want er kan wel lucht meekomen en die wil je niet in de toevoer naar je pomp.
Kijkglaasje is ook handig.
Werkte prima qua temperatuur,origineel tankje zat onder duozadel,helemaal uit de rijwind.
mooi stukje vakwerk :Y kan ik uren naar kijken.
 
Grote van de tank is wel van belang.
Omdat dit een dry-sump systeem is zal bij stilstaande motor de olie langzaam terug stromen de motor in,als dit te veel is zal de motor te vol lopen en bij koude start de krukas door de olie slaan en de olie in schuim kunnen slaan met slechte/geen oliedruk tot gevolg.
Als de olie terug loopt in je carter moet je reviseren. Als je pomp goed is gebeurt dit niet.
 
het frame van de xr600 fungeert als olie koeler. De olie krijgt nooit het gehele frame warm. Ga je met een losse olietank rijden, wordt de olie op lange en zware stukken nooit zo goed gekoeld. Daarom heb je een oliekoeler nodig.

Het olie nivo verschil bij warm en koud is nogal groot bij dry sump, dus dat moet je goed in de gaten houden. Dat is veeeeel groter dan veel toeren of weinig toeren.

De klepdeksel ontluchting van de xr600 is de frame beluchting van de olietank in viceversa.

Zorg dat de retour en aanvoer leiding zover mogelijk van elkaar zitten in de tank.

ontlucht de oliepomp van het xr blok goed
 
Die is m.i. om ervoor te zorgen dat er olie blijft in de leidingen die naar de smeerpunten gaan (de cil-kop bv)

(althans bij de xt is dat zo en de xr zal wel hetzelfde laken en pak zijn)
Ik weet niet meer hoe het bij de Muz zat,maar heb ook een paar keer een SR500 gehad,en volgens mij zat het veertje met kogeltje in de aanzuig van de pomp.
Het doel is bij mijn weten om ervoor te zorgen dat de olie niet door de zwaartekracht door de pomp 'lekt'.
Als ik ernaast zit hoor ik het graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan