Yamaha trx kucht stationair

23 jan 2017
4
0
Stellendam
Dit weekend wezen kijken bij een trx. Zag er allemaal goed uit, reed mooi en kon tijdens rijden niets vreemds ontdekken in motorloop.

Stationair liep 'ie wat raar. Iedere 5 seconden, vrij regelmatig, kuchte hij, alsof er een slag tussenin gepropt werd. Dit was ook voelbaar, bij beide uitlaten kwam er ook meer druk uit.

Is dit iets in de afstelling, dus simpel op te lossen of is het pingelen?
 
Dit weekend wezen kijken bij een trx. Zag er allemaal goed uit, reed mooi en kon tijdens rijden niets vreemds ontdekken in motorloop.

Stationair liep 'ie wat raar. Iedere 5 seconden, vrij regelmatig, kuchte hij, alsof er een slag tussenin gepropt werd. Dit was ook voelbaar, bij beide uitlaten kwam er ook meer druk uit.

Is dit iets in de afstelling, dus simpel op te lossen of is het pingelen?

Is geen pingelen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft wel een tijd stil gestaan, maar is wel nagekeken door monteur. Ik verwacht zelf het met een revisie setje in de carb op te kunnen lossen. Olieverbruik is bij mijn weten niet echt te checken voor de aankoop? Rook was normaal van kleur
 
Laatst bewerkt:
Zulke pufjes hoef je je echt niet druk om te maken, zolang je geen rare mechanische geluiden hoort is het puur een kwestie van afstelling.

Kan natuurlijk ook te maken hebben met misschien lagere compressie in een cilinder, maar och, zoiets hoort bij een oude motor en als je daarvan schrikt om het te maken, nieuwe setjes zuigers en veren, koop je natuurlijk geen oude motor.

Als zo'n ding nog contactpuntjes heeft (denk het wel?) kan het ook zijn dat de puntjes even schoongemaakt moeten worden.

Hoe dan ook, moeilijk kan het nooit zijn.

Zolang het ding op toeren wel zuiver loopt, is het stationaire gedeelte pure bijzaak..
 
Zulke pufjes hoef je je echt niet druk om te maken, zolang je geen rare mechanische geluiden hoort is het puur een kwestie van afstelling.

Kan natuurlijk ook te maken hebben met misschien lagere compressie in een cilinder, maar och, zoiets hoort bij een oude motor en als je daarvan schrikt om het te maken, nieuwe setjes zuigers en veren, koop je natuurlijk geen oude motor.

Als zo'n ding nog contactpuntjes heeft (denk het wel?) kan het ook zijn dat de puntjes even schoongemaakt moeten worden.

Hoe dan ook, moeilijk kan het nooit zijn.

Zolang het ding op toeren wel zuiver loopt, is het stationaire gedeelte pure bijzaak..
Le connaisseur. :+
 
Of ie contactpuntjes heeft... denk het wel zegt ie ook nog! Nou ja zeg. :(

7b2.jpeg


Zot zegt het al; lang stil gestaan dus viezigheid in de carbs lijkt logisch.
Met goed schoonmaken en netjes synchroniseren ben je waarschijnlijk een heel eind.

Uitslijten van naaldbuizen (en daarmee hoog brandstofverbruik) staat de TRX wel om bekend inderdaad. En ja ook om het olieverbruik. Een zeer ruwe indicatie geeft het aantal zwarte spikkels op je hand door die achter de uitlaat te houden. Hoe meer zwarte spikkels, hoe hoger het olieverbruik. Óf een te veel aan brandstof (dus liefst zonder choke en warm gedraaid).
 
Laatst bewerkt:
Omdat trx last schijnt te hebben met de gasnaalden. Ben van plan preventief te reviseren en het daarin mee te nemen
Op zich valt dat nog wel mee en stationair zal dat niet zoveel invloed hebben.

Wat wel invloed heeft zijn die chokeplunjers, die zijn van plastic en slijten waardoor je ongemerkt steeds meer op choke rijdt.
Uiteraard zorgt dit voor een verhoogd brandstofverbruik.

Of hij daardoor ploft zou ik niet weten, het kan meerdere oorzaken hebben.
 
Hehe, volgens mij ben ik in de war met een yamaha tx.

Of hoe dat ding ook heet, stond beter bekend als de schuimklopper.

Vergeef me voor deze enorme fout.
Aha. Ook een paralleltwin met balansassen, maar toch wat anders inderdaad. :)
De balansassen klopten de olie tot schuim waardoor ie niet meer smeerde, lees ik hier:
Klassiek belicht: de Yamaha TX 750 (1973-1974)

Maar ook "Latere tests wezen uit dat zo’n TX met moderne, speciaal voor motorfietsen ontwikkelde motorolie probleemvrij zou zijn geweest." !
Yamaha-tx750-73-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan