Norton ES2 te koop voor 300 gulden

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.102
72.971
Ik vond op zolder een stapeltje van het blad 'Motor', 'tevens officieel orgaan der K.N.M.V.'.

In het nummer 24 van juni 1963, jaargang 50 !!!! staat een compleet verhaal over hoe de Lucas spanningregelaar werkt, hoe je storingen opspoort en hoe je hem afregelt.

Kosten van het magazine 40 cent, iets meer dan 18 eurocent. Veel verslagen van wedstrijden en ik kom veel namen tegen die ik meteen herken.

Achterin de kleine advertenties en dan kom je een advertentie tegen van Simon Schram die een AJS boyracer aanbiedt, in prima staat. Helaas geen vraagprijs, maar vandaag is zo'n motor niet te vinden en helemaal niet meer te betalen.

De heer P Borrenbergs uit Zaandam (adres met straatnummer staan in de advertentie) biedt een Norton ES2 aan van 1954, voor 300 gulden, inclusief belasting en verzekering.

Er staat een Norton ES 2 van 1952 te koop op Marktplaats voor 6500 euro, met een bod van 5150 euro en dat is bijna 11.350 gulden en dat is 38 maal zoveel als de motor van de heer Borrenbergs.

Een Harley van 1956 staat daar voor 1450 gulden en een Norton Dominator voor 850 gulden. Een 500 cc Matchless 1953 met gereviseerde motor voor 600 gulden en een BSA B31 van 1956 voor 350 gulden.

Motorhuis 'Safe' heeft een Norton Dominator type 99 van 1956 te koop staan voor 450 gulden en die is volgens safe 650 cc, hoewel hij de fabriek verliet met 600 cc.
Wij hebben een keer een Norton gekocht bij Safe en dat verhaal zal ik je besparen.

En dan staat er nog een Norton 99 van 1957 in race uitvoering te koop, opgevoerd, voor 900 gulden. Nu vraagt men voor alleen de benzinetank 950 euro.

Wat een heerlijke tijd.
 
Tjee, wat een prijzen. M'n eerste BSA 250 heeft me in 1970 60 gulden gekost. Helaas wat later verkocht
voor (dikke winst) 250 gulden. Stomstomstomstom
 
De lonen zullen zeker ook wel wat lager zijn geweest in die tijd?
 
Mooi, we zijn dus sinds 1970 ruim zes keer zoveel gaan verdienen volgens die lijst. De Norton ES2 is 38 maal zo duur geworden volgens het bod van enige tijd geleden.

En dan hebben we het maar niet over motoren als de Vincent Black Shadow, waarvan een exemplaar verkocht werd voor 120.000 pond Sterling.

Persoonlijk heb ik Matchless 500cc eencilinder motoren gekocht voor 150 gulden, welke nu met gemak 2500 tot 3500 euro doen.

De Norton die ik nu weer heb kocht ik in 1966 voor 1000 gulden, veel geld toen, maar hij was in concoursstaat. In 2014 vond ik hem terug in dozen en kisten en heeft hij me in totaal een bedrag tussen de 7 en 8 duizend euro gekost en dan reken ik geen cent voor de vele uren die ik er aan besteed heb.

En hij wordt nu geschat tussen de 10 en 15 mille euro, dus wat een echte liefhebber er voor over heeft. Maar je vindt er geen tweede van met deze kilometerstand na 60 jaar.
 
In 1963 was een motor uit 1954 gewoon een oude motor. Toen niets bijzonders. Ah, de guldens.. die waren toen nog van zilver, dat was nog geld met waarde. Dus niet zo raar dat de prijzen toen 'laag' leken.
Waar een centrale bank en papier geld 'goed' voor kunnen zijn..

Als je echt wilt weten wat de motor toen waard/prijs was neem je de marktprijs van een hollandse gulden van voor 1966 en doe dat x300. Al gaat dat ook niet meer helemaal op, omdat we 60 jaar verder zijn en we ook niet meer kunnen spreken van een gebruiksmotor, maar meer van een collectable of zelfs een ordinaire belegging...

Een hedendaagse 9 jaar oude normale gebruiks motor kost relatief denk minder als toen.
Dus over 60 jaar zijn er ook mfers die spijt hebben dat ze ooit hun ER5 weg hebben gedaan.. :+

Lang verhaal, maar aan ( zulke ) oude advertenties heb je niks..

Hoeveel had 300 gulden nu waard geweest als je er aandelen shell van had gekocht ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan