nieuwe naks honda cbr 600rr

thykha

Die hard MF'er
2 jan 2016
322
0
Oss
Binnenkort krijg ik een nieuwe handmatig te verstellen naks op de mat.
Op youtube heb ik er al vanalles over gevonden maar toch zit ik nog met een puntje.
Op het moment dat de nieuwe erin zit en ik de bout aandraai op gevoel dat ie net tegen de nokkenasketting aankomt zal ik hem daarna toch moeten starten om hem goed af te stellen.
Heb je op dit punt al een kans dat de ketting verspringt omdat ie immers nog vrij los staat of hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
 
geen idee hoe de specifieke situatie eruit ziet op een cbr600rr
er zal toch wel een kettinggeleider tussen ketting en NAKS zitten? Vaak van kunststof. plaatsen van de NAKS kan dan bijna niet fout gaan. Die drukt immers tegen de geleider aan en niet direct tegen de ketting. zo zit het in ieder geval op mijn kawa in elkaar. Het lijkt mij sterk als het op een Honda anders is.

zolang de ketting niet gespannen is loop je inderdaad kans dat de ketting verspringt. Niet starten dus!
Zet via de krukas handmatig (met een ringsleutel o.i.d.) de trekzijde van de ketting op spanning (controleer meteen de timing van de cams t.o.v. elkaar en van de krukas.) Doordat je de trekkant van de ketting op spanning zet kan je de naks afstellen aan de andere kant. Zet 'm ook weer niet te strak, da's ook niet OK.

wat ik niet snap is waarom je een handmatige naks zou willen als er al een automatische op zit?
Als een automatische spanner niet in staat is om de ketting strak te houden dan is zeer waarschijnlijk de steller aan het einde van z'n stelbereik en dus de ketting te ver opgerekt/versleten.
 
Laatst bewerkt:
Omdat die hydrolische na verloop van tijd niet meer goed staat en je deze dient te vervangen (Honda dingetje bij deze fiets). Een handmatige hoef je enkel bij te stellen indien dit gebeurd en hoef je daarom nooit meer te vervangen. Daarom wordt iedereen met een Honda bij wie dit zich voordoet aangeraden een handmatige spanner van APE te kopen en niet weer een OEM.

Nokkenaskettingspanner en spanningsregelaar zijn de bekende Honda kwaaltjes. Laatste heb ik zelf nog nooit last van gehad. De spanner bij al mijn Honda's.

@Thyka:
Ik heb op mijn beide (en dus ook huidige) 600RR`en het gedaan zoals beschreven staat in de beschrijving van APE. Daarnaast uiteraard ook geluisterd of die ratel ook weg was.

Of die kan verspringen weet ik niet. Bij mij is het altijd goed gegaan op deze manier.

Als je heel veel zin hebt dan haal de kleppendeksel er af en dan kan je zien wat je doet.
Ik was hier steeds te lui voor :)

Ik heb altijd een druppel borgkit op de moer gedaan en met een witte markeerstift gemarkeerd zodat ik altijd kan zien hoe het zat als ik na een tijd weer ga kijken om wat voor reden.
 
Laatst bewerkt:
Hij zal inderdaad uiteraard tegen de kettinggeleider aankomen (had ik beter moeten beschrijven) maar een APE of ander merk zal toch niet veel verschil maken?
Uiteindelijk is het gewoon een bout die je tegen de geleider aandraait om de ketting op spanning te houden.
Ik heb zelfs op youtube een filmpje gezien waarbij ze de hydrolische open boorde in dat gat schroefdraad maakte en er een bout inzette die je dan weer aandraaide tegen een kogeltje en veer die vervolgens weer een pin tegen de geleider aandrukte.
Gaat mij dan weer wat ver om zo te gaan "hobbyen".
Wel een goeie tip er wat locktite op te zetten.
Ik zal eens zoeken of ik een beschrijving kan vinden van een APE naks op internet.
 
mmm ik heb toch nog wat info gevonden en dan ook nog hier op het forum ;)

De reden dat ik de naks wil vervangen is dat ik in de eerste en tweede versnelling op een bepaald toerental een rinkelend geluid hoor.
Hier ben ik in de garantie periode van de motor twee keer mee bij de garage geweest en toen was het volgens hun niet de naks maar waarschijnlijk het uitzetten van de uitlaatpijpen :? Nu heb ik kort geleden nieuwe banden erop laten leggen en toch nog eens dat gerinkel aangekaart en dat ik het bij bepaalde toerentallen hoor ook al heb ik er al bij wijze van spreken honderd km mee gereden dus is het onwaarschijnlijk dat het aan de uitlaat zou liggen.
Motor is nu uiteraard uit de garantie en nu zou het toch misschien de naks kunnen zijn |(
Vandaar mijn besluit de naks te vervangen blijkt het het niet te zijn dan zien we wel verder.

Nu na het lezen van info is dat je een kleine rammel mag horen als de motor gestart word en nog koud is en bij warm worden het weg moet zijn.
Dat is bij mij het geval dus nu twijfel ik weer of ik dan de naks moet gaan vervangen want blijkbaar zou die toch goed moeten zijn.
(Ik kan zo verdomd slecht tegen rammeltjes :N )
 
mmm ik heb toch nog wat info gevonden en dan ook nog hier op het forum ;)

De reden dat ik de naks wil vervangen is dat ik in de eerste en tweede versnelling op een bepaald toerental een rinkelend geluid hoor.
Hier ben ik in de garantie periode van de motor twee keer mee bij de garage geweest en toen was het volgens hun niet de naks maar waarschijnlijk het uitzetten van de uitlaatpijpen :? Nu heb ik kort geleden nieuwe banden erop laten leggen en toch nog eens dat gerinkel aangekaart en dat ik het bij bepaalde toerentallen hoor ook al heb ik er al bij wijze van spreken honderd km mee gereden dus is het onwaarschijnlijk dat het aan de uitlaat zou liggen.
Motor is nu uiteraard uit de garantie en nu zou het toch misschien de naks kunnen zijn |(
Vandaar mijn besluit de naks te vervangen blijkt het het niet te zijn dan zien we wel verder.

Nu na het lezen van info is dat je een kleine rammel mag horen als de motor gestart word en nog koud is en bij warm worden het weg moet zijn.
Dat is bij mij het geval dus nu twijfel ik weer of ik dan de naks moet gaan vervangen want blijkbaar zou die toch goed moeten zijn.
(Ik kan zo verdomd slecht tegen rammeltjes :N )
Je hebt het in de garantie gemeldt, dat telt.
Als het de naks is, valt dat onder garantie.
 
mmm ik heb toch nog wat info gevonden en dan ook nog hier op het forum ;)

De reden dat ik de naks wil vervangen is dat ik in de eerste en tweede versnelling op een bepaald toerental een rinkelend geluid hoor.
Hier ben ik in de garantie periode van de motor twee keer mee bij de garage geweest en toen was het volgens hun niet de naks maar waarschijnlijk het uitzetten van de uitlaatpijpen :? Nu heb ik kort geleden nieuwe banden erop laten leggen en toch nog eens dat gerinkel aangekaart en dat ik het bij bepaalde toerentallen hoor ook al heb ik er al bij wijze van spreken honderd km mee gereden dus is het onwaarschijnlijk dat het aan de uitlaat zou liggen.
Motor is nu uiteraard uit de garantie en nu zou het toch misschien de naks kunnen zijn |(
Vandaar mijn besluit de naks te vervangen blijkt het het niet te zijn dan zien we wel verder.

Nu na het lezen van info is dat je een kleine rammel mag horen als de motor gestart word en nog koud is en bij warm worden het weg moet zijn.
Dat is bij mij het geval dus nu twijfel ik weer of ik dan de naks moet gaan vervangen want blijkbaar zou die toch goed moeten zijn.
(Ik kan zo verdomd slecht tegen rammeltjes :N )

Sommige mensen horen een onbeduidend rammeltje en in hun hoofd word zoiets een gigantische probleemrammel waarvan ze denken dat het blok al bijna in de soep draait, terwijl er objectief helemaal niets aan de hand is.

En de handmatige NAKS kun je ook afstellen door de speling te meten die hij heeft tussen de nokkenassen. Iets meer werk maar dan weet je wel dat je het goed hebt gedaan ipv gewoon maar wat draaien en luisteren en er dan maar vanuit gaan dat geen gerammel betekend dat het goed is '(
 
De handmatige NAKS is prima voor mensen die elke zoveel kilometer de kuipen eraf halen en een uitgebreide check doen aan hun motorfiets, in de categorie waarvan andere mensen vinden dat je een beetje aan het overdrijven bent. In alle andere gevallen raad ik mensen met klem aan om gewoon een nieuwe automatische te plaatsen. Die automatische spanners zijn al 28791 keer herzien en gaan inmiddels echt wel een halve ton mee als het niet meer is. Handmatige spanners aan de andere kant zie ik nog wel eens fout gaan. Ofwel bij het plaatsen en afstellen (timing niet checken, te los zetten, te strak zetten), ofwel bij de volgende eigenaar die geen idee heeft van het feit dat er zo'n spanner op zit of niet weet hoe vaak je dat ding opnieuw af moet stellen. Je zet zo'n spanner bovendien gauw te strak of te los, maar hij staat bijna nooit 'goed'.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb naar gelang alle informatie hierboven toch besloten even te wachten met monteen van een nieuwe naks.
Vooral omdat ik de invloed ervan een beetje onderschat heb en het niet "even"stellen is.

Ben ook weer niet bang dat dat rinkelen ervoor zorgt dat de motor in de soep loopt want rijd er al een jaar probleemloos mee toch wil ik het weg hebben.
Op de ducati mijn vorige motor hoorde ik ook ineens een rammeltje wat ik een tijdlang niet thuis kon brengen uiteindelijk lag het bigendlager eruit.
Dat rinkelen hoort niet dus moet het verholpen worden.
Ik kijk het nog even aan en anders gaat ie naar de garage dan is het niet anders die komen daar echt wel uit (hoop ik)
 
in het wphb staat vast toch wel welke merktekens moeten stroken alvorens je de auto spanner kunt loshalen?
Als je dit doet met de kleppendeksel eraf, zorg je dat {terwijl je de auto spanner ontspant}
de ketting tussen beide nokkenassen naar beneden drukt/of naar boven trekt zodat op het moment dat de ketting slap gaat staan deze onderin niet verspringt.
Je kunt voor de zekerheid de ketting aan nokkenastandwielen vastzetten mbv een tyrap/tyrip/bindtouwtje. Nieuwe spanner erin, kettingspeling tussen de nokkenassen op max 6mm houden.
Tyraps verwijderen en timing controleren. Paar x alles handmatig ronddraaien, en starten maar.
Met de kleppendeksel erop uiteraard ;)
 
Laatst bewerkt:
De handmatige NAKS is prima voor mensen die elke zoveel kilometer de kuipen eraf halen en een uitgebreide check doen aan hun motorfiets, in de categorie waarvan andere mensen vinden dat je een beetje aan het overdrijven bent. In alle andere gevallen raad ik mensen met klem aan om gewoon een nieuwe automatische te plaatsen. Die automatische spanners zijn al 28791 keer herzien en gaan inmiddels echt wel een halve ton mee als het niet meer is. Handmatige spanners aan de andere kant zie ik nog wel eens fout gaan. Ofwel bij het plaatsen en afstellen (timing niet checken, te los zetten, te strak zetten), ofwel bij de volgende eigenaar die geen idee heeft van het feit dat er zo'n spanner op zit of niet weet hoe vaak je dat ding opnieuw af moet stellen. Je zet zo'n spanner bovendien gauw te strak of te los, maar hij staat bijna nooit 'goed'.
Ik heb Honda's gereden uit midden en eind jaren '70. Daar waren de spanners al ruk. Hoe vaak gaan ze die dingen nog herzien als ze 20, 30 jaar later het probleem nog niet snappen?
Met de automatische spanner staat de ketting zonder dat je het weet te slap, dat is dus ook al niet goed. Met een handmatige heb je het in ieder geval onder controle, stil is stil. En als je de ketting weer hoort stel je hem 1/4 slagje bij.
Ik heb zelf zo'n ding gemaakt op een BMW F650, oersimpel en onverwoestbaar.
 
Ben weer lekker handig bezig.

Vandaag de naks binnengekregen en zou zwern dat ik met bestelling goed gekeken had.
Bij aliexpres moet je altijd een mailtje terugsturen dat je het product ontvangen heb.
Daarin stond dat ie past op een cbr 600 f4 en f4i.
Meen ook op een 900 rr maar ik heb een 600 rr uit 2003 hoe kom ik er nou achter dat ie wel gaat passen zonder eerst de bestaande naks te demontern en er dan achter te komen of ie wel of niet past.
 
Site gevonden.
Partzilla.com.
Naks heeft twee verschillende nummers.
Mooi klote snap er niks van heb zo goed opgelet en toch de verkeerde gekregen.
Niks aan te doen in de verkoop er maar mee en zelf een nieuwe bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan