Loncin motor ontkoppelt niet

FireGhost

Rookie
3 feb 2017
7
0
Hallo leden van het motor-forum

Een tijdje geleden heb ik een oude loncin motor van een vriend van me over gekocht om deze vervolgens op te knappen en weer te verkopen. Er moesten enkele dingen vervangen en nagekeken worden en nou het de afgelopen paar dagen zo'n mooi weer is geweest ben ik er aan begonnen.
Nou is het probleem dat de motor niet ontkoppelde dus heb ik de koppelingskap eraf geschroeft en ben ik gaan kijken waarom hij het niet deed. Hier ben ik nu nog niet achter en vandaar dit topic. Zou iemand me kunnen uitleggen wat er mis is en hoe ik dit moet maken?


full

Hierboven heb ik de kap eraf gehaald

full

Hier heb ik de veerbouten losgedraaid en eraf gehaald

full

Dekseltje met de veerbouten en de koppelingspen?

full

Binnenkant van de koppeling
 
Was de koppeling goed afgesteld?
Had ook een loncin blokje gehad en die wou niet ontkoppelen omdat de koppelingskabel te los stond.
Kijk anders eens of de platen niet aan elkaar gesmolten zijn.
 
De koppelingskabel heb ik vervangen en afgesteld dus daar ligt het niet aan.
De platen heb ik gewoon los kunnen halen nadat ik de veren eraf heb gehaald.

Ik heb het idee dat ik een onderdeel of iets dergelijks mis, want de er wordt via de koppeling wel druk op de koppelingspen zetten, alleen die drukt tegen het buisje aan op foto 3.
 
Aan welke kant zit je koppelings mechanisme ?
Aan de kant van de foto of de andere ?
Heb je daar een foto van ?

Aan de rechterkant van de motor, waar de foto's zijn gemaakt inderdaad.
Van de kap heb ik zo geen foto, ik weet wel dat het heveltje van de koppeling draait en er daardoor een klein plaatje tegen de koppelingspen die op foto 3 te zien is drukt.
Deze pen drukt dan in dat buisje waarvan de onderkant dicht is en die drukt op zijn beurt dan weer tegen de lager in het klepje.
 
De bedoeling is dat de koppelingsveren ontspannen worden( zo komt er ruimte tussen de platen) je zal zelf uit moeten puzzelen hoe dat bij deze motor werkt.
Ik denk dat dat busje andersom moet of zo, lastig te zien zo.
 
De bedoeling is dat de koppelingsveren ontspannen worden( zo komt er ruimte tussen de platen) je zal zelf uit moeten puzzelen hoe dat bij deze motor werkt.
Ik denk dat dat busje andersom moet of zo, lastig te zien zo.

Ik heb nog even verder gezocht en kwam een schematische weergave tegen die mijn koppeling beschrijft, ik mis bij mijn koppeling de 2 ringen die ik op de foto hieronder rood heb omcirkeld.
Weet iemand wat deze 2 ringen precies doen en hoe ze heten zodat ik deze kan bestellen?
full
 
De ringen die je aanwijst zijn een borgring en een moer, heeft geen invloed op wel of niet ontkoppelen.

de werking van deze koppeling is heel simpel.
wanneer je de koppeling inknijpt, word de achterste drukplaat naar achter geduwd en daarmee word de ruimte waarin de platen opgesloten zitten groter en komt de koppeling vrij.
de veren worden dan verder ingedrukt.

als de koppeling dan niet vrijkomt, kunnen er maar 2 dingen aan de hand zijn.
de platen blijven plakken of de achterste plaat word niet naar achter gedrukt.
 
Oke super bedankt!
Morgen meteen bestellen en dan kan ik weer verder sleutelen.
Ik kon ze alleen niet vinden op brink en motorpromo, zou iemand een link willen geven of de juiste zoekterm? Alvast bedankt!
 
Ik heb nog even gekeken naar de afbeelding die je gepost hebt.
Dat is een andere koppelingskorf, volgens mij wordt die van jou geborgd met een circlip en die is aanwezig. Je mist dus waarschijnlijk geen onderdelen.
De vraag is alleen waarom deze niet / ver genoeg wordt ingedrukt.
 
Ik heb het gevonden! Het heveltje stond niet afgesteld waardoor de koppeling niet ver genoeg ingeduwd werd (zucht). Ik was al bang dat ik iets simpels over het hoofd zag.
Bedankt voor alle snelle reacties! :)
 
leuk als mensen wat gemist hebben, dit hersteld hebben, het probleem verholpen hebben en dan ook mans genoeg zijn het even te melden.
Daar wordt iedereen mooi weer wijzer van :Y :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan