Elektraproblemen Kawasaki ZZR-600E

Snakemaster

MF'er
8 mei 2014
40
0
Dwingeloo
Ik heb een paar (gerelateerde?) problemen met mijn Kawasaki ZZR600E.

Afgelopen dinsdagavond getankt na een rit van 25km, daarna wilde de motor niet meer starten. De accu leek bijna leeg, maar helaas heb ik dat niet kunnen meten omdat ik geen multimeter bij me draag. Motor aangelopen en naar huis gereden. Gisteravond gestart ( na onderstaande uitgevoerd te hebben ) motor sloeg direct aan. Vanochtend geprobeerd de motor te starten maar deze sloeg niet meer aan. Motor aangelopen en vervolgens zonder problemen weer kunnen rijden.

Gemeten volgens de How-To:
  • Dynamo output op de gele draden: rond de 28 VAC (waardes zijn bijna gelijk maar wel laag)
  • Onderlinge weerstand van de gele draden: 0.8 ohm.
  • Continuiteitsmeting tussen geel en massa: geen weerstand.
  • Voltage accu bij motor uit 12.6V, bij 3000 rpm 14.2V en bij starten zakt deze niet onder 9V

Dynamo
De dynamo heeft zo te zien geen zwarte wikkelingen, wel zit er kleurverschil in de wikkelingen maar ik weet niet hoeveel normaal is. Is er nog een andere manier om het functioneren te controleren of moet/kan/mag ik door de lage output constateren dat de dynamo matig presteert?

Spanningsregelaar
Daarna heb ik volgens een Haynes manual de spanningsregelaar gemeten. Hierbij heb ik enkel de gelijkrichter gemeten en daar viel me iets vreemds op, namelijk dat de metingen precies tegenovergestelde van de manual zijn (of ik maak een fout).

Ik meet:
min op geel 1, 2 of 3 / plus op wit:
manual geeft aan oneindige weerstand maar ik krijg 0.6 op 2K setting
min op geel 1, 2 of 3 / plus op zwart-geel:
manual geeft aan halve range maar ik krijg 1 (oneindig)
min op wit / plus op geel 1, 2 of 3:
manual geeft aan halve range maar ik krijg 1 (oneindig)
min op zwart-geel / plus op geel 1, 2 of 3:
manual geeft aan oneindige weerstand maar ik krijg 0.6 op 2K setting

De manual geeft aan op 10/100 ohm te meten maar mijn multimeter geeft bij 200ohm aan dat deze boven bereik meet en op 2K meet ik dan weer wel een waarde. Ik heb hier ook een beetje moeite mee om de manual te begrijpen. Vooral ook omdat de manual praat over een ‘halve range’?

Omdat de achterkant van de regelaar kapot is (hoekje gescheurd) heb ik deze voor de zekerheid sowieso vervangen met een nette tweedehands. Hiervan zijn bovenstaande metingen precies hetzelfde, waardoor ik eigenlijk wel van uit ga dat ik de manual verkeerd interpreteer.

Benzinemeter
Zolang ik deze motor heb werkt de benzinemeter altijd maar half: volle tank geeft halve tank aan. Deze connector heb ik ook los gehad en schoongemaakt, contactspray en nu werkt de benzinemeter helemaal niet meer. Stekkers passen maar op 1 manier!

De accu is in oktober 2016 vervangen door een Yuasa YTX12-BS.

Omdat mijn kennis hier wel ophoud vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen. Zomaar de stator vervangen omdat de output aan de lage kant is, of heb ik ergens een ander probleem? En is de benzinemeter hieraan gerelateerd of een opzichzelfstaand probleem?
full
 
Dynamo geeft 28 volt. Wordt dat meer bij gas geven?

Er komt iig 14+ volt op de accu, dus voldoende laadspanning, lijkt me.

De accu zakt niet helemaal in elkaar bij startpoging, lijkt me geen kapotte accu.

Wat gebeurt er op t moment dat de motor niet wil starten? Gaat starter rond? Vloeiend, moeizaam?
 
Misschien toch een gare accu ? aangezien de overige meetwaarden niet echt verkeerd zijn.
Hoewel de 28 Volt AC is te laag zou meer richting 50 a 60 volt moeten wezen bij hogere toeren.
Is je multimeter wel ok ?
 
Dynamo geeft 28 volt. Wordt dat meer bij gas geven?
Dat had ik inderdaad even moeten meten, ga ik vanavond alsnog controleren.

Wat gebeurt er op t moment dat de motor niet wil starten? Gaat starter rond? Vloeiend, moeizaam?
De starter gaat vloeiend rond! Het lijkt wel alsof er geen benzine bij komt. Maar aanlopen gaat zonder moeite, kan problemen met benzinetoevoer dan uitgesloten worden?
 
Misschien toch een gare accu ? aangezien de overige meetwaarden niet echt verkeerd zijn.
Hoewel de 28 Volt AC is te laag zou meer richting 50 a 60 volt moeten wezen bij hogere toeren.
Is je multimeter wel ok ?

Ik hoop niet dat het de accu is omdat deze er net een paar maanden in zit..

Voor de zekerheid kan ik wel even een andere multimeter lenen om de multimeter uit te sluiten. Enig idee hoe/of ik de multimeter zelf kan testen?
 
Heeft je accu wel de juiste CCA waarde voor je motor ?

De motor aanlopen verlaagt het wrijvingsweerstand van de motor die de accu normaal bij starten zou moeten overbruggen. Dat verklaart waarom die met aanlopen wel direct start.


Bij mijn motor zat er eerst eentje in van 30 CCA terwijl in het boekje staat dat er minimaal eentje van 60 CCA in moet zitten. Dat verklaarde gelijk waarom die in de winter wat langer over deed om te starten.
 
wbt de benzinemeter. Als die ineens niks aangeeft gaat er geen stroom (meer) door dat circuit. Misschien is er bij het loshalen van de stekkers een draadbreukje ontstaan oid.

Maar als die altijd al zoveel heeft afgeweken kan er iets mis zijn met de vlotter, de sensor in de tank. Aangezien hij eerst wel 'iets' deed kan het zijn dat die aangetast is door vuil/roest.

Het lijkt me overigens een opzichzelfstaand probleem wat niet gerelateerd is aan de startptoblemen.
 
Met een andere multimeter meet ik dezelfde waardes.
Vanmiddag vanuit werk sloeg de motor in 1 keer aan.

De accu gaf 12.9V aan 5 minuten na afzetten van de motor.

Voltage AC is 50-55V bij 5000rpm! De CCA waarde is 180. In mijn Haynes manual staat echter nergens een dergelijke waarde, dus ik heb geen idee hoe hoog deze moet zijn..

Ik zal dit weekend nog even de tank eraf halen om de meter door te meten en kijken of de meter wel naar vol gaat bij doorverbinden van de 2 kabels.

Wat kan ik dan nog meer nakijken/uitsluiten?
 
Junction box met 2 verschillende multimeters doorgemeten.
De waarden komen totaal niet overeen met de Haynes manual en helaas was dat bij de spanningsregelaar (en de vervangende) ook zo. Wellicht dat ik de manual niet snap maar deze geeft aan, over de aangegeven polen moet ik een hoge of lage waarde meten en met de pennen omgekeerd, moet ik het tegenovergestelde meten.

Als de eerste meting laag is, moet de omgekeerde meting minstens 10x zo hoog zijn. Ik meet bijvoorbeeld 16 megaohm en omgekeerd oneindig. |(

Nou zijn de multimeters geen hele goede ( Aldi en Deal Extreme ) maar dit zijn relatief simpele metingen die ook met deze multimeters goed te doen zijn lijkt me!

Vervangen of iemand proberen te vinden met een fatsoenlijk Fluke en nog een keer meten?
 
Junction box met 2 verschillende multimeters doorgemeten.
De waarden komen totaal niet overeen met de Haynes manual en helaas was dat bij de spanningsregelaar (en de vervangende) ook zo. Wellicht dat ik de manual niet snap maar deze geeft aan, over de aangegeven polen moet ik een hoge of lage waarde meten en met de pennen omgekeerd, moet ik het tegenovergestelde meten.

Als de eerste meting laag is, moet de omgekeerde meting minstens 10x zo hoog zijn. Ik meet bijvoorbeeld 16 megaohm en omgekeerd oneindig. |(

Nou zijn de multimeters geen hele goede ( Aldi en Deal Extreme ) maar dit zijn relatief simpele metingen die ook met deze multimeters goed te doen zijn lijkt me!

Vervangen of iemand proberen te vinden met een fatsoenlijk Fluke en nog een keer meten?
hoeveel mega ohm ben je zelf?
 
junction box heeft bij mijn weten niets te doen met de ontsteking zelf, enkel met het wel of niet inschakelen van de startmotor - zie schema pagina 5.3 in de haynes.

edit : net nog even topic doorgelezen , en geen idee eigenlijk waarom ik over de ontsteking begon ivm de junction box.
maar zolang het startrelais aangetrokken wordt werkt de junctionbox. zou het eigenlijk enkel nog een te grote overgangsweerstand zijn in het zekerings-circuit voor de ontsteking, maar dat heeft dan weer niets te zien met het soms traag rondgaan van de startmotor.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt wel op een overgangsweerstand in je startrelais contact? Als de motor weer zo rottig start net alsof je accu leeg is overbrug dan eens je startrelais contact met een losse draad en hoor of de startmotor dan ineens wel vol draait.
 
Tot nu toe heeft de motor de afgelopen 4 dagen 's ochtends en 's avonds direct gestart. :]
Ookal staat deze buiten ('s nachts onder de carport en overdag op een parkeerterrein).

Ik geloof niet dat het probleem zichzelf heeft opgelost en vast zal terugkeren, dan ga ik eens proberen wat Blade4fun schrijft. Wel heb ik in de zoektocht naar het probleem alle stekkers in het laadcircuit los gehad en schoongemaakt, wellicht dat daar toch een boosdoener tussen zat met een slecht contact.

Wat ik me blijf afvragen waarom de metingen in zowel de spanningsregelaar als junction box totaal niet overeen kwamen met de waardes in het wphb. Komt dat door goedkope multimeters?

In ieder geval super bedankt voor het snel reageren en de goede adviezen! :}
 
Nu toch weer elektra gerelateerde problemen helaas. 2x stil gestaan met een lege accu, terwijl ik de motor elke dag gebruik. De spanning van de accu komt niet boven de 13 volt ook niet bij 5000 toeren. De dynamo meet 40VAC op 4000 toeren. Af en toe schakelt de koplamp niet in na het starten, wat altijd na het starten vanzelf moet aangaan ( Amerikaanse model ). De junctionbox is vervangen, De aansluitingen van de accu, startrelais en massa onder de tank zijn opgeschuurd en ingespoten met contactspray.

De stekker van de spanningsregelaar was verbrand en die heb ik vervangen door losse kabelschoenen als tijdelijke oplossing. De regelaar is vervangen door een nieuwe..

Dit bied allemaal helaas geen oplossing voor de te lage spanning.

Heeft iemand enig idee waar ik dit in moet zoeken of wat ik nog meer kan proberen om dit probleem te lokaliseren?
 
Meet je accu eens voordat je een startpoging gaat doen.

Dan moet die wel een poosje (minimaal uurtje) niet gedraaid hebben.

Enige richtwaarden:

12,25V accu bijna leeg
12,5V 50% geladen
12,75V 80% geladen

Je zou ook eens kunnen proberen om de laadstroom te meten.
Dan moet je wel de plus aansluiting van je multimeter verzetten naar de 10A aansluiting en dan in serie met je draad die van de spanningsregelaar naar je accu gaat meten.

Daarna geen spanning gaan meten met je multimeter, want dan blaas je de zekering van de multimeter op. (klassieke fout die de meesten wel zullen herkennen) :+

Als de laadstroom een paar Ampere is kun je met zekerheid stellen dat je accu nog wel bijgeladen wordt.
Test dit dan ook als je licht aan staat en je iets van 4000 toeren draait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan