´78 CX500 monoshock project

Tsja, wat moet je hiervan zeggen.. |( -O-

Is ondertussen al vervangen uiteraard maar toch, dit is een klein plaatje lood dat aan de binnenkant is vastgemaakt met blauwe vloeibare pakking (oid) en aan de buitenkant zilver was gespoten. :(

20160818_150945.jpg


Laatst ook even met het kleine straalkastje aan de gang geweest, aantal doosjes baking soda geleegd in het kastje en blazen maar! Ben zelf heel heel erg tevreden met het resultaat. *O*

20160816_222106.jpg


En ook de carbs moesten eraan geloven! :9

20160816_222114.jpg
 
Laatst bewerkt:
Straal kastje had ik me laatst ook bijna aangeschaft. Staat op mijn wenslijstje.

Waar zat die schade dan, is dat een kleppendeksel ofzo? Dat repareer je toch niet zo, zelfs als een nieuwe heel duur is doe je dat nog niet zo.
 
Straal kastje had ik me laatst ook bijna aangeschaft. Staat op mijn wenslijstje.

Waar zat die schade dan, is dat een kleppendeksel ofzo? Dat repareer je toch niet zo, zelfs als een nieuwe heel duur is doe je dat nog niet zo.

Helaas zijn er zat beunhazen.
Mijn blok had ook gaten en was dicht gekit -O-
Deze voorganger heeft in ieder geval nog de moeite genomen om het blok open te trekken voor deze beunhaas oplossing :N
 
Ik kwam dit project tegen maar dit is precies stil gevallen?
Ik heb een cx 500 staan die ik ook wil gaan verbouwen en had uiteraard interesse in welke schokdemper je had gebruikt.

Grtz,
Johan
 
Idd even rustig rond het project, maar daar komt binnenkort wel weer verandering in.
Ben bezig met het maken van een nieuwe kabelboom en andere motor voor het vrouwtje.

Ik heb een CBR600f schokbreker gebruikt, prima veer maar wellicht ga ik later nog naar een iets stijvere.
 
Zakt hij dan te diep door?
De vork was van een GSXR zei je, welk type juist? Ik was ook aan het kijken naar een van een cbr maar zijn idd vrij duur.
Je zei ook dat ze ingekort was, bedoel je dan de stem of moest die zowiezo verlengd worden?

Grtz, Johan
 
Ergens snap ik dat! Die ik kocht was wel een ander model CX en eentje die de tijd niet geheel heeft doorstaan op een goede manier!
 
Fantastische machine Klaas!

Bij de introductie in 1978 in de schaduw van de CBX en de Bol D'Or, was het motor concept van de CX zijn tijd ruim 30 jaar vooruit. Vergelijk dit ontwerp, en dat van de Goldwing, eens met de BMW R1200 WC serie: inderdaad goed gejat.....

En nu komt BMW met iets nieuws: variabele kleptiming.....groeten van Honda VTEC.


Fantastisch wat Honda in de jaren 70 en 80 ontwikkelde: de CX, de NR, de NS en de VF serie, stuk voor stuk revolutionair.
 
Zoo, Oma even het hok uit getrapt! :+

Afgelopen tijd veel veranderd aan de CX en het begint er nu een beetje op te lijken dat het allemaal kan gaan lopen en dat er wat getest kan worden. *O*

Niet stil gezeten zoals het lijkt, ook een (verpeste) XS400 voor weinig opgehaald en iets leuks van gemaakt. En aan de CX is veel gebeurd, was toch niet helemaal tevreden of zitje, subframe, uitlaten en het monoshock systeem. O-)

Beeld:

full


Nieuw subframe gefabriekt met achterlichtje erin, aan de onderkant is het frame dicht gemaakt en er is onder het zadel dus plek voor oa. cdi, relais en zekeringenkastje.

full


de pijpen staan er naar mijn idee heerlijk op, was een behoorlijk gepiel om het rem/schakelset er een beetje fatsoenlijk op te krijgen, zeker het schakel mechanisme is goed gelukt en werkt perfect.


Ondertussen is de seatpan (polyester) klaar, zitten alle electra delen op zn plek en ben ik op zeker 65% van het maken van een nieuwe kabelboom.

:W :W
 
Tnx!

Heb even wat struggles met de kabelboom, verwacht dat toch binnen een paar weken (ik zie de motor alleen in het weekend) klaar te hebben.
 
Zoo, Oma even het hok uit getrapt! :+

Afgelopen tijd veel veranderd aan de CX en het begint er nu een beetje op te lijken dat het allemaal kan gaan lopen en dat er wat getest kan worden. *O*

Niet stil gezeten zoals het lijkt, ook een (verpeste) XS400 voor weinig opgehaald en iets leuks van gemaakt. En aan de CX is veel gebeurd, was toch niet helemaal tevreden of zitje, subframe, uitlaten en het monoshock systeem. O-)

Beeld:

[afbeelding]

Nieuw subframe gefabriekt met achterlichtje erin, aan de onderkant is het frame dicht gemaakt en er is onder het zadel dus plek voor oa. cdi, relais en zekeringenkastje.

[afbeelding]

de pijpen staan er naar mijn idee heerlijk op, was een behoorlijk gepiel om het rem/schakelset er een beetje fatsoenlijk op te krijgen, zeker het schakel mechanisme is goed gelukt en werkt perfect.


Ondertussen is de seatpan (polyester) klaar, zitten alle electra delen op zn plek en ben ik op zeker 65% van het maken van een nieuwe kabelboom.

:W :W

Je hebt er dus idd een voorband op zitten B|
 
Heeft een tijdje geduurd maar we zijn een eind heen!

Wat moet er nog gebeuren?
- blok gaat eruit, pakkingen, keerringen, zuigerveren, en distributieketting vervangen.
- banden vervangen, ben nog aan het twijfelen wat, maar wil twee van hetzelfde type en dat is qua keus vrij beperkt.
- nog wat kleine dingen.

Maar de eerste testkilometers zijn gemaakt en hij rijdt en zit boven verwachting goed!
 
Ik ben een ouwe Boomer en liefhebber van het origineel, en ik gruwel van de mislukte en gestrande projecten op marktplaats. Maar ik moet zeggen dat deze ombouw erg geslaagd is. Chapeau 👍.

(Ik kocht ook als student in Groningen mijn eerste CX, maar dat was in 1986 😉)
 
Terug
Bovenaan Onderaan