BMW K1100 RS/LT topic

Dag beste mensen,

Ik zit voor woonwerk te kijken naar een K 1100 LT met ABS. Hoe betrouwbaar zijn deze motoren als ze 100k+ op de teller hebben?

Nog iets waar ik op moet letten?

Dank!
 
Top, dank je wel.

Hoe is het filerijden met de koffers? Beetje te doen?
 
Ik zou vooral letten op roestvorming aan de onderkant van de motor, in het bijzonder bij de lasnaden van de uitlaat.
Verder is de algemene staat van de motor belangrijk: kun je zien dat er een beetje normaal mee omgesprongen is of zijn er veel beschadigingen? Vaak is dat een teken dat er mee geraust is.
 
En trap er niet in als er gezegd wordt "ja, de xxx is niet helemaal fris, maar dat is maar een onderdeel van twee tientjes". Als het zo goedkoop is dan fixt de verkoper het zelf maar lekker.

Bij een K1100 moet b.v. de halve motor gesloopt worden voor je bij de koppeling kunt. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van reparaties die flink veel werk zijn om bij dat onderdeel van een paar tientjes te komen. Bij een Yamaha FZ 750 moet bijvoorbeeld het héle motorblok uit elkaar om het lager van de uitgaande versnellingsbakas te vervangen.
 
Ik lees dat bij BMW de kmstand relatief gemakkelijk terug te draaien is. Behalve algemene slijtage beoordelen, hoe kun je er zeker van zijn dat een motor 60.000 en niet 160.000 heeft gelopen?
 
Ik zou vooral letten op roestvorming aan de onderkant van de motor, in het bijzonder bij de lasnaden van de uitlaat.
Verder is de algemene staat van de motor belangrijk: kun je zien dat er een beetje normaal mee omgesprongen is of zijn er veel beschadigingen? Vaak is dat een teken dat er mee geraust is.

De uitlaat is RVS....
 
Ik lees dat bij BMW de kmstand relatief gemakkelijk terug te draaien is. Behalve algemene slijtage beoordelen, hoe kun je er zeker van zijn dat een motor 60.000 en niet 160.000 heeft gelopen?
Waar lees je dat?
De tellerkast van de K1100 is volledig elektronisch aangestuurd en juist niet gemakkelijk te manipuleren.
 
Ok! Dat is goed nieuws. Ik heb veel gegoogled, bron moet ik zoeken, gold als merk bmw algemeen. Genoeg te koop op mp voor pakweg 2000-2500 met lage kmstand. De boxer 1100 is duurder en veel minder betrouwbaar lees ik overal.opvallend. Liefst ruil ik mijn tdm meteen in, al kost dat dan ietsje meer per saldo.

Waar lees je dat?
De tellerkast van de K1100 is volledig elektronisch aangestuurd en juist niet gemakkelijk te manipuleren.
 
Was vergeten te vragen, hoe is de motor voor mensen die aan de kleine (1.77m) kant zijn? Moet ik hakken dragen om op de grond te komen :') ?
 
Ik ben ook iets van 1,75m en het is goed te doen. Ik ben overgestapt van een KTM SuperDuke, maar die was net zo hoog, maar wel veel lichter. In combinatie met het hoge gewicht, is het manoeuvreren voor mij wat lastiger en ik kan net niet met twee voeten vlak op de grond (dus een beetje uitkijken bij een geultje), maar tot op heden is het goed gegaan.
 
Thanks heren!

Ik ga aankomende week bij 1 kijken die ik op Marktplaats heb gezien.
 
Niets geworden...kijk weer even verder. Heb een mooie uit '98 gezien.

Hij vraagt naar mijn mening iets te veel dus even onderhandelen.
 
Omdat ik op hogere snelheden veel last had van wind en lawaai in mijn helm, ben ik eens gaan kijken naar een ander scherm voor mijn K1100LT.
Dan kun je kiezen voor zo'n klein opzetruitje of een hele nieuwe. Ik heb voor het laatste gekozen.
Ik kreeg een tip over de Z-Technik schermen, de V-Stream serie. Die hebben een V-vorm (de naam zegt het al) waardoor de wind afgebogen wordt.
Na een beetje rondgegoogled te hebben, kwam ik hier uit: ZTechnik Windscherm VStream - Mymotor.nl
Nét voor 4 uur besteld, de volgende dag in huis.
Binnen 5 minuten had ik de nieuwe ruit geïnstalleerd (4 schroeven) en kon ik een proefrit gaan maken.

De ruit is 5 cm hoger dan een originele ruit, maar dat is niet het grootste verschil: de buiging is iets anders, waardoor hij hoger uitkomt. Je kijkt dus door de ruit i.p.v. er overheen. Groot voordeel: de wind gaat écht over je helm heen en het is dus rustiger.
Ik heb nog geen idee hoe het gaat als de temperatuur buiten omhoog gaat, want het zou best kunnen dat het achter deze ruit warmer wordt in de zomer. Maar tot nu toe ben ik er zeer content mee.

fotoCAIHE441-800x800.jpg


Deze foto's heb ik van het www geplukt.
 
Hulp gevraagd....
De k1100rs rijdt doodnormaal (start, de motor draait perfect e.d.) maar soms, als hij gewoon, normaal warm gelopen is (bv. na een rit op de autostrade) en je rijdt stapvoets in een file, dan begint de motor soms te sputteren en stil te vallen, alsof hij geen benzine (of ontsteking?) krijgt.
Het is niet zo dat hij oververhit geraakt, dus het is geen probleem met de koeling en evenmin valt de elektriciteit uit. Nadien, als hij een beetje afgekoeld is, rijdt hij terug doodnormaal.
Erg irritant als je de pechdiensten belt. Als die mensen dan afkomen na een tijdje, start en rijdt hij terug doodnormaal... De motor is reeds binnen geweest bij erkende BMW garage maar de oorzaak was niet te vinden.
Herkent iemand dit probleem? uit ervaring? zoja graag wat uitleg hierover
Alvast bedankt!!!
 
hallo mense

ik ben opzoek naar een motor voor de winter en ik zag toevalig bij mij in de buurt een BMW
K 1100 LT staan uit 92 met 117000 op de teller.

echter is dit een model met abs en zijn die verhalen nu waar dat deze er regelmatig mee ophouden?
en als ze op houden wat voor reparatie krijg ik dan voor mijn kiezen ??
of kan ik dan gewoon verder rijden zonder abs?

ik hoor het graag
 
De wilde verhalen komen vooral van de iABS, (integral ABS met rembekrachtiging) van enkele modellen begin deze eeuw. De oude ABS I en II zijn zover ik weet redelijk bullet proof. Daar heb je dacht ik nog niet eens dat je de abs unit software matig open moet zetten bij remvloeistof verversen.

Mocht er een probleem zijn heb "alleen maar" dat je rem niet gelost wordt als je te hard in het hendeltje knijpt. Het is zelfs te overbruggen, gewoon lange leiding van rempomp naar verdeelstuk net zoals bij de non-abs modellen. Toevallig vorige week nog geleverd :)
 
Ow dat is dus mooi dan ga ik binnen kort ff langs om te kijken.

De advertentie zegt hij rijdt en is niet onze markt dus ik ga is ff lekker onderhandelen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan