Kort warmdraaien in de winter

Status
Niet open voor verdere reacties.

motorgek!

MF veteraan
22 jan 2006
2.741
2
Hoi,
Als mijn motor een paar weken stil heeft gestaan duurt het vaak zo lang voordat ie start dat mijn accu leeg is en ik hem met startkabels aan een andere motor moet starten. Waar het precies aan ligt weet ik nog niet. Hij staat buiten (centrum amsterdam) want ik heb geen plek om hem binnen te zetten. Nu ligt er dus ook een laagje sneeuw op.
Iets meer dan een week geleden heb ik er mee gereden. Zojuist geprobeerd te starten, ging lastig maar geen startkabels nodig gehad. Vervolgens heb ik m 5 minuutjes laten warmlopen tot ie stabiel liep en goed reageerde op gas geven.

Mijn vraag is nu: kan het kwaad om in koude temperaturen de motor even kort te laten lopen? Of is het beter om de motor 4 weken stil te laten en dan te starten met startkabels als je echt een rit gaat maken?

Alvast bedankt
 
Idd niet goed, als je accu aan de zwakke kant is bouw m dan uit of probeer er iets van isolatie om te krijgen zodat de kou er minder vat op hebt.
maar af en dan starten kan meer problemen geven dan je lief is.
 
Idd niet goed, als je accu aan de zwakke kant is bouw m dan uit of probeer er iets van isolatie om te krijgen zodat de kou er minder vat op hebt.
maar af en dan starten kan meer problemen geven dan je lief is.
Zou je wat meer kunnen vertellen over de problemen en waar ze door komen?
 
Laatst bewerkt:
Er gebeuren verschillende dingen als je af en toe de motor start en "warm" laat lopen.

-De accu verslechtert nog verder zodat de motor niet meer start.
-De bougies vervuilen omdat ze hun zelfreinigingstemperatuur niet bereiken. Hierdoor zal de motor na enkele malen niet meer starten.
-De uitlaat komt vol condenswater te staan, niet goed natuurlijk en bij strenge vorst raakt hij zelfs verstopt door ijs en hierdoor de motor start niet meer.
-De olie raakt vervuild door verbrandingsresten en condenswater.

De uitlaatgassen bestaan overigens voor een groot deel uit waterdamp, dat bij lage temperaturen condenseert tot vloeibaar water.
 
Zoals gezegd slijt de motor in koude toestand wel acht maal sneller dan in warme toestand. Maar het ging over de accu.

Als de accu stroom moet leveren vindt er een chemisch proces plaats dat een electronenstroom oplevert. Chemische processen verlopen sneller naarmate de temperatuur stijgt en als het vriest heeft zelfs een 100% goede accu moeite om de grote stroom te leveren die nodig is voor de startmotor.

Ook heb je een probleem als de accu niet goed is doorgeladen. Als je goed bij de accu kunt komen, zou je hem er uit kunnen nemen en in huis op temperatuur laten komen en aan een ladertje te hangen.

Een motor even laten lopen om wat bij te laden is een slecht idee.
 
je motor draait stationair zo weinig toeren dat de accu alleen maar leger wordt. bij die lage toerentallen doet je dynamo namelijk zo goed als niks.
persoonlijk zou ik eens uitzoeken waarom hij zo slecht start na een maand niet gebruiken.
met een carb fiets (ik neem aan dat het een fiets is met carbs omdat het 5 minutuen duurt voordat hij goed loopt) zet na een maand even (paar minuten) voordat je start de benzinekraan op pri zodat je vlotterbakken weer volstromen want die dampen namelijk uit. en dan start hij slecht.
 
Motor staat bij mij binnen, dus ik dacht vanmiddag, laat ik eens even starten en stukje rijden.
Kleed eraf gehaald, accu even getest en buiten gezet.
Vol goede moed plaatsgenomen op de seat, contact aangezet, choke erop en gestart.
Startmotor draait vrolijk en snel rond, maar niet meer dan dat....
Hmm, balen.
Toch een poosje doorgestart maar geen kik.
Motor even laten staan, kan de accu even herstellen en benzine doorlopen.
Weer starten, weer helemaal niets.
Dan komen de vragen, waarom niet aanslaan ? Waar heb ik de startkabels, heb ik remmenreiniger.
Garage afgezocht maar niet gevonden, pff
Toch de motor maar weer terugduwen in de garage en over een maandje nog maar eens proberen.
Nee, eigenwijs dat ik ben, ik wil dat de motor NU loopt.
Maar de accu is bijna leeg en ....oh, ineens bedenk ik mij iets.
Terug naar de motor en ik kijk naar de rode schakelaar op het stuur.
Je raadt het al, staat op stop. Ik klik op RUN en start opnieuw.
Jippie, slaat werkelijk direct aan en loopt fantastisch.
Helm gehaald, jas aan en rondje gereden. Wel koud zeg, maar even weer dat gevoel van rijden.
Wat een heerlijke zaterdag !

ps. tijdelijk een plakbandje op de schakelaar geplakt.
 
Zo herkenbaar, de killswitch, heb ik ook een keer gehad.

Maar mijn ex buurman was motorhandelaar en die gaat een stukkie proefrijden, blijft het gas hangen en hij met een tyfusgang er vandoor en even verder op zijn muil.

Nooit gedacht aan de killswitch. Dat kun je toch beter hebben met een startpoging.
 
Zoals gezegd slijt de motor in koude toestand wel acht maal sneller dan in warme toestand. Maar het ging over de accu.

Als de accu stroom moet leveren vindt er een chemisch proces plaats dat een electronenstroom oplevert. Chemische processen verlopen sneller naarmate de temperatuur stijgt en als het vriest heeft zelfs een 100% goede accu moeite om de grote stroom te leveren die nodig is voor de startmotor.

Ook heb je een probleem als de accu niet goed is doorgeladen. Als je goed bij de accu kunt komen, zou je hem er uit kunnen nemen en in huis op temperatuur laten komen en aan een ladertje te hangen.

Een motor even laten lopen om wat bij te laden is een slecht idee.

Het ging mij eigenlijk niet zozeer om de accu. Die is makkelijk te vervangen en is eigenlijk al aan vervanging toe. Het gaat me meer om het blok zelf. Inmiddels al wat goede adviezen gehad.
Bedankt hiervoor.
 
Idd niet goed, als je accu aan de zwakke kant is bouw m dan uit of probeer er iets van isolatie om te krijgen zodat de kou er minder vat op hebt.
maar af en dan starten kan meer problemen geven dan je lief is.
Accu isoleren heeft geen enkele zin. Dan is een warme accu een uur later afgekoeld. Totaal zinloos als je de motor na een week weer pakt. Bovendien doe je aan symptoombestrijding ipv aan bronbestrijding:

Zoek uit waarom je accuspanning en -capaciteit niet toereikend is.
 
ik dacht dat het in techniek topics wel handig was als het motortype e.d vermeld word.
Gaat meer om het starten van een motor in t algemeen.
Hoef nu ook niet te weten waarom ie niet start, heb nu geen tijd om er wat aan te doen. Ik wilde gewoon weten of het slecht voor je blok is om kort warm te draaien
 
Gaat meer om het starten van een motor in t algemeen.
Hoef nu ook niet te weten waarom ie niet start, heb nu geen tijd om er wat aan te doen. Ik wilde gewoon weten of het slecht voor je blok is om kort warm te draaien
Dus eigenlijk zoek je helemaal geen oplossing?
Wat doe je hier dan?

Ja natuurlijk is het slecht voor je blok om niet warm te worden (5 minuten stationair is niet warm draaien). Kan je zelf ook wel bedenken.
 
Gaat meer om het starten van een motor in t algemeen.
Hoef nu ook niet te weten waarom ie niet start, heb nu geen tijd om er wat aan te doen. Ik wilde gewoon weten of het slecht voor je blok is om kort warm te draaien

duidelijk, dan kan je hem idd beter een maand stil laten staan, maar dan nog is lange stilstand niet goed voor de accu dus indien mogelijk aan een lader zetten.
zoals eerder genoemd doet stationair laten lopen niet/nauwelijks de accu opladen.
 
Dus eigenlijk zoek je helemaal geen oplossing?
Wat doe je hier dan?

Ja natuurlijk is het slecht voor je blok om niet warm te worden (5 minuten stationair is niet warm draaien). Kan je zelf ook wel bedenken.
Ik kan van alles zelf bedenken. Maar hier zijn meer mensen dus ik dacht ik vraag het even. Ik heb nergens iets gezegd over dat ik een oplossing voor het probleem zocht. Staat ook vrij duidelijk in de OP wat ik vraag. Dus ga lekker ergens anders moeilijk doen
 
Als het is om je accu te laden gebruik je beter een acculader.
Behalve dat het slecht is voor je moor om hem nauwelijks op temperatuur te laten komen is het ook nog zo dat je in 5 minuten niet veel bij laad en al helemaal niet als dat stationair is. Je zal ook eerst de motor moeten starten en dat zal bij slecht aan slaan meer gebruiken dan je in die tijd bij laad.
je kan hem laden met startkabels en een lopende auto, maar als dat maar 5 minuten gebeurt zal je dat minstens iedere 2 weken moeten herhalen. Als je accu te ver leeg komt staan zal deze defect raken.
 
Ik start 'm elke week in de winter en jaag 'm direct in de toerenbegrenzer(anders laadt ie niet bij).
Doe ik al jaren zo,met een goede motor doe ik (ruim)2 seizoenen.

Een wisselstroomdynamo welke onder/in/aan auto's en motoren zitten (vroeger gelijkstroom) laden bij pas vanaf richting 1100 rpm. Dus onzin/bloedlink/stom om hem tegen de toerenbegrenzer te laten draaien
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan