Welke remmen

d'Ouwe

Die hard MF'er
19 jun 2007
976
93
Zaltbommel
Alhoewel sommigen, waaronder Hellracer, van mening zijn dat remmen ontworpen zijn voor schijters, vind ik het van tijd tot tijd wel gemakkelijke dingen. Vandaar mijn vraag. Op dit moment zitten er de Brembo's op zoals origineel op de K100RS4v. Nu heb ik nog een stel jongere op de plank liggen, Nokiko's van de Boxercup.
Nu vraag ik mij af of het de moeite loont om de zaak om te bouwen. Ik vind de Nokico's mooier, maar daar heb je bij een noodstop weinig aan.
Gevoelsmatig en uit ervaring zeg ik dat die Nokico's beter zijn maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik geen eerlijk vergelijk kan maken omdat ik niet weet welke remblokjes er op dat moment in zaten.
Advies wordt zoals altijd op prijs gesteld.
IMAG0005_zpshwd5zyum.jpg

DSC04637_zpsyy6luzwj.jpg

Hebben jullie het nieuwe MAG-A-Zine al gelezen? Nee? Jammer. Komen toch weer een aantal zijspanbouwers voorbij in een artikel. Ook (voorlopige) plannen om een schwenker te bouwen waarmee rolstoelers vervoerd kunnen worden.
 
Ik zou de moeite niet doen. Van het uiterlijk of het merk gaat hij niet beter remmen. De opbouw van de Tokico en de Brembo zijn vrijwel gelijk. Als je verschil in remwerking hebt zit dat hem in de verhoudingen van de zuigerdiameters. Ik ken die diameters niet dus durf niet te voorspellen of je beter of slechter gaat remmen.
Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat de Brembo's niet voldoende remmen. Ik heb ouderwetse Brembo 08 remmetjes zoals die standaard op de K100 zitten en kan mijn voorwiel blokkeren. Meer lijkt me niet nodig.
Als je makkelijker harder wil remmen zou ik eerder op zoek gaan naar een rempomp met een kleinere diameter.
 
Andere blokken kunnen een groot verschil maken.
Ik heb van SBS , (Swedish Braking Service?) , blokken gebruikt met de aanduiding RQ.
Dat staat, geloof ik, voor racing quality.
En dat was een verschil van dag en nacht met de originele blokken.
 
Ik meen ergens te hebben gelezen dat de grote zuiger van de Tociko een 2mm grotere diameter heeft. Dat zou neerkomen op een ruime 5% grotere kracht.
Inderdaad niet schokkend, maar toch.
Het lukt mij namelijk niet om het voorwiel te laten blokkeren., Remhendel en klauwen gereviseerd, remblokjes nieuw BMW die nu inmiddels over de volle schijfdiameter aanliggen.

Stiekum hoopte ik argumenten (maar dan wel zinnige!)te krijgen om toch te vervangen. Een klus waar ik overigens niet op zit te wachten.

Dank Slijptol. Dat geeft de burger moed.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn vaak wel remblokken die "warm" geremd moeten worden.
Dus als je bij de afrit op een snelweg aankomt heb je minder of dezelfde remkracht als originele blokken.
Maar in bochtig gebied des ter meer.
En je schijven slijten ook harder van dit type.
Allemaal afwegingen!

Andere blokken kunnen een groot verschil maken.
Ik heb van SBS , (Swedish Braking Service?) , blokken gebruikt met de aanduiding RQ.
Dat staat, geloof ik, voor racing quality.
En dat was een verschil van dag en nacht met de originele blokken.
 
Dit zijn vaak wel remblokken die "warm" geremd moeten worden.
Dus als je bij de afrit op een snelweg aankomt heb je minder of dezelfde remkracht als originele blokken.
Maar in bochtig gebied des ter meer.
En je schijven slijten ook harder van dit type.
Allemaal afwegingen!

Nooit last gehad van warm moeten remmen.
Ze grepen gewoon heel fijn aan en waren altijd prima te doseren.
En alleen de blokken sleten sneller dacht ik. Maar dat is net als met zachte compound banden, meer grip is sneller slijten. Voor wat hoort wat
 
Het lukt mij namelijk niet om het voorwiel te laten blokkeren.

De remvertraging dient wel optimaal te zijn natuurlijk, maar blokkerend voorwiel...waarom zou je dat willen ?

Bij een blokkerend voorwiel kun je niet meer sturen en je remvertraging gaat dramatisch achteruit.

Als indicatie hoe krachtig je remmen zijn is het leuk, maar puur het blokkeren heb je niets aan, alleen maar last van.
 
Gas is alles!

Maar remmen is soms noodzaak..
Volgens mij heb ik dezelfde remmen op de K1100 en dat remt toch echt heel erg hard als het nodig is. Blokkeren is heel goed mogelijk volgens de soms paniekerige ABS.

Experimenteren met andere blokjes heeft heel wat meer effect dan het wisselen van klauwen is mijn ervaring.
Ik heb toen ik de motor net had ook wat gezocht naar zachtere blokken voor meer grip. Ik weet uit m'n hoofd niet meer waar ik destijds voor gekozen heb eigenlijk. Ik zal weer eens kijken voor je.
 
Volledig eens met Mean Blue Man dat blokkerend wiel niet zinvol is, maar wel een indicatie. Precies, daar gaat het om. Het moet mogelijk zijn en niet meer dan dat om het wiel stil te zetten.
Heren wel bedankt voor de reacties.
Conclusie:
Geen gepiel aan het wiel maar andere blokjes proberen. Dat zowel Slijptol als Hellracer met deze klauwen met goed gevolg geëxperimenteerd hebben met andere blokjes zegt mij meer dan genoeg!
Tokico's gaan in de verkoop.

Voor degenen die het "Moeilijk laswerk" hebben gevolgd: Het GL-span is naar iemand in Duitsland verkocht.

En gesproken over dat draadje; foto's daar geplaatst zijn pleite omdat fotosop, dus zonder 'h' niet meer bestaat en mijn foto's heeft meegenomen. Dit draadje is daarmee waardeloos geworden. Hoop dat Photobucket wel overleeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan