Zin of onzin : het schoonmaken van de ketting

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.741
638
almelo
Prachtig, zo'n ketting en tandwiel, helemaal in het witte vet, en blinkend schoon. Maar een paar dagen later, 500 kilometer rijden over wat stoffige wegen is dat witte wel verdwenen. Kettingspray erop bij het tankstation en weer verder. Of de continue stroom olie uit je scotoiler die er ook een smeerboel van maakt samen met het wegvuil.
Dan thuis, en dan is de ketting gewoon zwart van het vuil.

En nu ? Reinigen met kettingreiniger ? Wat doet dat spul met je O-ringen ? Met de smering tussen de schakels ? Met de rolletjes ? Is daar dan het vet weggepoetst, of is er nog voldoende over ?
Of gewoon niets doen, lekker bijspuiten of de scotoiler laten lopen en dan maar hopen dat het wegvuil je ketting niet van binnen vernield ?

Bij mijn fiets, een CBF1000 met een hugger, is het een k=werk om de hugger eraf te halen en dan de boel te poetsen. Met dasty bespuiten lijkt een optie, maar dan verdwijnt ook de smering in de ketting.
Ik accepteer dat een kettingset rond de 30.000 km meegaat, en dan maar geen showroomschone fiets.
Heb ook geen scotoiler, maar een spuitbusje dat elke 2 tankbeuren even wordt gebruikt.

Wie weet er iets zinnigs te zeggen over het echte nut van het geprutst om je ketting schoon te
maken ?
 
Hoewel ik het eens ben met je redenatie dat er legio topics zijn over kettingen en het smeren er van, ben ik ook van mening dat je er een moet kunnen openen als je daar behoefte aan hebt.
Anders hoef je haast geen nieuw topic meer te openen want wat is er nou niet besproken in het jarenlang bestaan van dit forum.

Dat gezegd hebbende gebruik ik normaal gesproken zelf ook eerst de zoekfunctie om tot een antwoord te komen, maar ieder gebruikt het forum zoals hij dat prettig vind.
 
Over het wel of niet schoonhouden van je ketting ga ik geen uitspraken doen, dat is persoonlijk (de meningen zijn 50/50 verdeeld, weten we al).

Maar over het algemeen zijn schoonmaakwerkzaamheden wel een goed moment om je motor even aandachtig van dichtbij te bekijken en scherp te zijn op meer dan alleen het onderdeel dat je schoon maakt.
 
Bij normaal gebruik hoef je zo' n ketting bijna niet te reinigen. Na een winter doorgehaald te hebben met pekel en nog meer troep dan hoor je je ketting wel knarsen. Dan kan het geen kwaad om met lampenolie even aan de slag te gaan.
 
Heb je ooit zelf nagedacht waar en waarom je smeert....
Het witte vet dat aan de buitenkant zit heeft geen andere functie dan beschermen tegen corrosie ...
Het vet dat achter je O-ringen zit kom je niet bij , dat zit er in en smeert de scharnierende delen...
Dus het enige wat je voor levensonderhoud smeert, zijn de raakvlakken van ketting met kettingwielen, dus daar heb je profijt van smeren de rest is cosmetisch
 
Bij normaal gebruik hoef je zo' n ketting bijna niet te reinigen. Na een winter doorgehaald te hebben met pekel en nog meer troep dan hoor je je ketting wel knarsen. Dan kan het geen kwaad om met lampenolie even aan de slag te gaan.


+20, zo simpel is het.

Door het vet slingert het vuil eraf. punt.
en weer invetten zodra je rolletje beginnen te glimmen.


slotje aub :X
 
Heb je ooit zelf nagedacht waar en waarom je smeert....
Het witte vet dat aan de buitenkant zit heeft geen andere functie dan beschermen tegen corrosie ...
Het vet dat achter je O-ringen zit kom je niet bij , dat zit er in en smeert de scharnierende delen...
Dus het enige wat je voor levensonderhoud smeert, zijn de raakvlakken van ketting met kettingwielen, dus daar heb je profijt van smeren de rest is cosmetisch
Als je gaat doorrijden in de winter dan moet je al snel iedere 250/500 kilometer inspuiten.
Niet normaal hoe zwaar het loopt. _O- ;(

Bij mijn andere motor is de ketting wat versleten, die stond vorige week bijna vast, veel harde stukken ook.
De week daarvoor nog ingespoten na een rit, 50 km gereden, weekje buiten logeren, weer bijna vast. :')
 
Nou wil ik niet al te bijdehand overkomen........
Maar is het geen combinatie van ketting regelmatig smeren en ook op de juiste spanning houden voor een langere levensduur?
Want zo doe ik dat namelijk.
Ik lees veel over smeren van kettingen, maar hoor minder vaak mensen schrijven over het controleren en afstellen van de correcte kettingspanning.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Nou wil ik niet al te bijdehand overkomen........
Maar is het geen combinatie van ketting regelmatig smeren en ook op de juiste spanning houden voor een langere levensduur?
Want zo doe ik dat namelijk.
Ik lees veel over smeren van kettingen, maar hoor minder vaak mensen schrijven over het controleren en afstellen van de correcte kettingspanning.
Vr Gr E


Dan ben je dus al te laat met smeren geweest.
 
Als je gaat doorrijden in de winter dan moet je al snel iedere 250/500 kilometer inspuiten.
Niet normaal hoe zwaar het loopt. _O- ;(

Bij mijn andere motor is de ketting wat versleten, die stond vorige week bijna vast, veel harde stukken ook.
De week daarvoor nog ingespoten na een rit, 50 km gereden, weekje buiten logeren, weer bijna vast. :')

Heb hetzelfde, is daar nog wat aan te fixen?
 
:^

Ik probeer nu een andere kettingspray, en bewaar hem niet meer in de schuur. (Afgelopen weken met doorrijden -5°C)
En anders moeten we allemaal over op een cardan.. of Jawa. :+

full
 
Laatst bewerkt:
Mooi, hiermee bespaar je me een hoop onzinnig gedoe dus. Ik blijf dus gewoon een beetje spuitenals de ketting begint te glimmen . Dit was ook het advies van mijn motorzaak. En voor het spannen van de ketting rij ik af en toe even langs !

De vraag kwam eigenlijk omdat ik op dit forum zoveel verschillende meningen las, van Dasty tot lampolie tot motorzaagkettingolie gebruiken. Zoveel experts hier blijkbaar.



Heb je ooit zelf nagedacht waar en waarom je smeert....
Het witte vet dat aan de buitenkant zit heeft geen andere functie dan beschermen tegen corrosie ...
Het vet dat achter je O-ringen zit kom je niet bij , dat zit er in en smeert de scharnierende delen...
Dus het enige wat je voor levensonderhoud smeert, zijn de raakvlakken van ketting met kettingwielen, dus daar heb je profijt van smeren de rest is cosmetisch
 
Maar beste is om de ketting al een tijd voor dat je gaat rijden in te spuiten zo krijgen de vluchtige bestanddelen de kans om te verdampen en zal er vet achterblijven en daardoor een veel betere hechting als wanneer je tijdens het rijden je ketting inspuit.(dan zit het op je jack en in je haren)
 
Ik lees veel over smeren van kettingen, maar hoor minder vaak mensen schrijven over het controleren en afstellen van de correcte kettingspanning.

Ik denk dat het sowieso gaat helpen als we het niet meer gaan hebben over kettingspanning als het over de eindoverbrenging gaat maar over kettingspeling. De onwetende enthousiasteling kan 'kettingspanning' nog wel eens letterlijk in de praktijk brengen.
 
Maar beste is om de ketting al een tijd voor dat je gaat rijden in te spuiten zo krijgen de vluchtige bestanddelen de kans om te verdampen en zal er vet achterblijven en daardoor een veel betere hechting als wanneer je tijdens het rijden je ketting inspuit.(dan zit het op je jack en in je haren)
beter bekend als 'na het rijden'.... O-)
 
Heb je ooit zelf nagedacht waar en waarom je smeert....
Het witte vet dat aan de buitenkant zit heeft geen andere functie dan beschermen tegen corrosie ...
Het vet dat achter je O-ringen zit kom je niet bij , dat zit er in en smeert de scharnierende delen...
Dus het enige wat je voor levensonderhoud smeert, zijn de raakvlakken van ketting met kettingwielen, dus daar heb je profijt van smeren de rest is cosmetisch

De raakvlakken precies ja , en ook bij een o-ring ketting zal je die tussenhulsjes toch ook moeten smeren ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan