De Nieuwe Ducati Scrambler

Hier staan nog wat andere foto's zodat je je een beeld kan vormen.

Triumph Scrambler Classic Windshield

DSC_4_2048x2048.jpg


DSC_9_2048x2048.jpg
 
Ik ben niet zo van de windschermpjes op een naked, daar is een andere categorie motoren voor bedoeld ;)
Maar dit Dart schermpje valt me nog mee. Valt niet zo op, zeker niet in die 'kleurstelling'. Doet dat nou echt iets tegen de wind?
 
Ik ben niet zo van de windschermpjes op een naked, daar is een andere categorie motoren voor bedoeld ;)
Maar dit Dart schermpje valt me nog mee. Valt niet zo op, zeker niet in die 'kleurstelling'. Doet dat nou echt iets tegen de wind?

Het schijnt alleen met hogere snelheden uit te maken. Dan verandert de richting van de rijwind en dat haalt net een beetje de druk van je borst af. Dan voelt 120 km/h alsof je 100 km/h rijdt heb ik ergens gelezen.
 
@Kees-Jan
Ok, nou dan zullen we het hier gauw genoeg horen. Jij maakt immers aardig wat (snelweg)kilometers met de Scrambler ;)
Alhoewel het niet echt motorweer wordt komende dagen B|
 
@Kees-Jan.
Je schermpje ziet er ietsje kleiner en lager uit dan mijn Puig-schermpje, maar ik ben zelf ook iets langer, dacht ik. Het effect dat je beschrijft (100 km-gevoel bij 120 en zelfs iets meer) geeft mijn schermpje in elk geval wel.
 
Mooi scherm. Helemaal helder voor zover ik kan zien. Vindt het wel geslaagd. Die fiets ernaast met doorzichtige koppelings-cover is ook 'de bom'.

Mooi setje zo...👍
 
@MacJunk Tnx! Ik zal eens een foto van de hele fiets maken dan heb je er een beeld bij.

Scramblers!

Ik ben mij aan het orienteren op een andere uitlaat (dus toch) en heb de HP Corse Hydroform in het vizier. De andere kanshebber is de Termignoni Ducati Scrambler Racing Slip-on

14033d1436862332-exhaust-options-scarico-hp-corse-hydroform-classic-line-pensato-per-la-ducati-scrambler_5.jpg


96480681.jpg


Het is wel het plan om zonder DB killer te gaan rijden.

Ongeveer iedereen heeft geen standaard uitlaat en ik vroeg mij af, hoe zijn jullie tot de keuze van jullie uitlaat gekomen? Wat ging eraan vooraf dus.

En heeft iemand nog tips, trucs of adviezen voor me.
 
oei die HP Corse is erg mooi zeg!

Eerste kennismaking met Scrambler was dat ik hem met standaard uitlaat hoorde. Gelijk verliefd op fiets maar niet het geluid. Toen zelf proefrit gemaakt waarbij die Termi die jij op het oog hebt eronder zat zonder db-killer. Toen ook verliefd op geluid!...maar weer niet op de uitlaat. Zat overigens geen db-killer in waardoor ie wel heel erg hard was.
Internet afgestruind naar opties en filmpjes. Totdat ik de dubbelloops van Akra zag. Qua looks vond ik die schitterend maar het geluid is op YT toch erg slecht te horen altijd.

Toen er echter een Scrambler met diezelfde dubbelloops van Akra bij een dealer stond heb ik daar proef gereden en toen was ik verkocht qua looks én geluid }) Zelfs met db-killer heeft die overigens officieel eigenlijk teveel db. Heb ergens gelezen 104 geloof ik. Hij heeft ook geen e-keur 8-)

Na onze meeting waarbij we de uitlaatsound gingen vergelijken heeft dit alleen maar mijn keuze bevestigd ;) Maar goed, heel persoonlijk natuurlijk. Succes!
 
Met de Termignoni kun je ook goed met de db killer erin rijden want dan is hij op zich hard zat. Ik ga het wel zonder proberen maar als dit te hard is gaat hij er weer terug in. Ik haal hem er alleen uit om te kijken of de motor dan mooier loopt en nog donkerder klinkt.Hoe dan ook het is beide zonder e-keur.

De HP Corse uitlaat is heel fraai! Ik vermoed dat deze ook niet goed gekeurd is. Het grote voordeel van de Termi is denk ik de map up key die erbij komt (moet wel door dealer worden geactiveerd) waardoor het blok minder arm loopt en soepeler zou moeten oppakken (kan ik zelf overigens niks over zeggen omdat ik alleen de Termi ken).
Wat fabrikanten ook beweren, de mapping veranderen is voor een luchtgekoeld blok eigenlijk wel noodzakelijk als de uitlaat word veranderd maar dit kan ook los van de uitlaat met een Rexxer tune of iets dergelijks.
 
Ik vindt de Thermi qua looks niet zo bij de scrambler passen. Te modern in mijn ogen. Die HP is echt gaaf om te zien en komt eigenlijk best wel in de buurt van mijn Zard. Als ik zou moeten kiezen tussen de Thermi en de HP zou ik voor de HP gaan.
 
Ik heb bewust voor een Virex gekozen, want "een uitlaat hoort er uit te zien als een uitlaat" op een retro-fiets. En Virex heeft een paar (betaalbare) modellen die daar aan voldoen. Ik heb internationale reviews gelezen (met geluidsfilmpjes) om er achter te komen dat je de elektronica niet hoeft aan te passen. Dat zou pas een probleem kunnen worden als je constant rijdt bij heel hoge temperaturen (+30, Zuid-Californië). En dan is er een elektronische aanpassing met een extra sensor in de airbox mogelijk, die je zo aansluit bij de ECU. In Nederland echt niet nodig.
 
Ik denk dat je daar idd een punt hebt, Adspeed. Ik zit ook wel eens op andere forums te lezen en vindt de onderbouwing veelal ver te zoeken. Gezien het doorsnee klimaat in Nederland denk ik ook dat een ECU aanpassing veelal niet nodig is.
 
Een nadeel aan de originele uitlaat (het geluid is voor mij oké, wil geen opvallend gebrul) is als je rechtop gaat staan op een stukje offroad, dat ik met mijn rechter hiel bovenop de uitlaat sta, en ik dan in een geforceerde "op mijn tippen, hiel naar buiten" houding moet staan.

En met die hoge uitlaat ( is me toch te duur om die erop te laten plaatsen) kan er geen bagage rek meer geplaatst worden.

Volgende week de hyperpro's laten plaatsen, ben benieuwd...
 
Heb vandaag even het pinnetje uit de Termignoni db killer verwijderd om het fluitende geluid tegen te gaan. Een makkelijke modificatie voor een nog mooier geluid zonder helemaal veel te luid te zijn zonder de db killer.
Het was zo gebeurd. Db killer eruit (ook even geluisterd,man wat een klappen komen er dan uit :) )en dan met een ijzerzaag blaadje het pinnetje aan beide kanten doorgezaagd. Toen nog even een vijltje erlangs en je kan niks meer zien en horen van het pinnetje.
Zonder db killer was fraai maar wel heel erg luid en persoonlijk vind ik de Termignoni ook fraaier om te zien met de db killer erin.
Wat betreft het wel of niet aanpassen van de mapping zou het best kunnen dat het niet perse nodig is in Nederland maar aangezien motoren standaard al enorm arm lopen lijkt de onderbouwing me niet onjuist.Ook kun je vaak aan het ploffen wel horen dat het te arm staat.
Ook zeggen de meeste met de upmap van de Termi of de Rexxer tune dat de Scrambler veel fijner op pakt onderin. Ik kan hier zelf niks over zeggen omdat ik alleen met de Termi met upmap tune ervaring heb.
 
Was weer gezellig op de beurs gisteren! Van de nieuwe fietsen hebben de meeste indruk gemaakt, zoals altijd de Multi 1200 maar toch ook wel de multi 950. Van voor zie je echt het verschil niet. Daarnaast de nieuwe super Duke en Super Duke GT, wat een brute apparaten, en het schitterende tft scherm van nieuwe street tripple. Maar die laatse vooral de r en rs vind ik veel te duur voor een middenklasse fiets :N
Ook echt super gaaf in het echt is de Desert Sled, een hele gave variant op thema scrambler :t

Was op zoek naar bagageoplossingen voor de scrambler zonder een hele stellage te zien als je de tassen eraf haalt. Niks gevonden helaas.

En toch weer staan zwijmelen bij een occasi hypermotard. Binnenkort toch maar es proefrijden :9~

Iemand van jullie nog geweest?
 
Was op zoek naar bagageoplossingen voor de scrambler zonder een hele stellage te zien als je de tassen eraf haalt. Niks gevonden helaas.

En toch weer staan zwijmelen bij een occasi hypermotard. Binnenkort toch maar es proefrijden :9~

Klinkt alsof je op zoek bent naar een systeem zoals de Blaze tassen van SW Motech ;) . Niet goedkoop maar mooi en degelijk spul. Denk dat ik dit zelf van de zomer ga monteren. Ik vind de legend serie tassen ook mooi in combinatie met de side carriers maar daar mag maar 5kg in per tas en is een stuk kleiner in volume. Enige nadeel van de Blaze tassen vind ik dat je er altijd met 2 moet rijden dus ben er nog niet helemaal uit.
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...wrub--brands.ducati.scrambduc&typid=245529998

En zo'n Hypermotard is idd een gaaf ding. Heb ik ook nog over getwijfeld voor de Scrambler er kwam(samen met de KTM Superduke 990). Uiteindelijk toch besloten dat de Scrambler geschikter is voor lekker rustig toeren maar weer niet zo tam als de Triumph Bonneville reeks.
 
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een ander zadel, naast de fabrieks comfort seat en de 'binnenband-oplossing' van adspeed zijn er ook nog alternatieven van Mustang, Sargent en Corbin.

Het Mustang zadel heeft trouwens wel een hele mooie look.
b4m0DeNQ0OKj_cwRN5qyu680GXVsKMhbuwAtV4igQbM.jpg


En hier de Sargent
33578d1462203439-has-anyone-tried-new-mustang-sargent-seats-2016-04-17-18.51.14-copy-.jpg


En dan heb je ook nog de Mugello seat
p1070325-jpg.3561


Met wat meer info en afbeeldingen over het Mugello seat: Mugello Seat

En natuurlijk ook de Corbin
20737147679_222a288ee3_z.jpg


En een Corbin met een leuning als je het zou willen
corbin-gunfighter-saddle-for-ducati-scrambler-photo-gallery_11.jpg


Voor ieder wat wils zo te zien. Niet dat ik op zoek ben naar een ander zadel, maar meer in het kader van het delen van leuke Scrambler informatie.
:]
 
Grappig die verschillende zadels.
Bedankt Skippy voor de tip. Die Blaze tassen zijn misschien wel een goeie optie. Kan alleen niet vinden of ze waterdicht zijn.
Die Touratech koffers zijn wel erg GS ;)
En dat bagage rek is ook niet zo gek. Creëert een stuk meer ruimte voor een roltas want had vorige keer nauwelijks bewegingsvrijheid.

Kwam ook nog een andere mooie oplossing tegen van Kriega, kun je zowel solo als duo variant van aanschaffen, misschien iets wat je zoekt Skippy?

Ik wil beide dus van SW als Kriega eerst even IRL bezien. Even zoeken of daar een dealer van is in Nederland. Maar lijken mij tot nu de oplossing die ik zoek.
 
Ik ben ook benieuwd. Wat ga je precies laten plaatsen als ik vragen mag en wat zijn je klachten wat betreft de originele vering?


Ik hoop dat het enkele pijnstillers ga schelen? ;(

Vlakbij hebben we hier een stuk"boomwortel" autostrade, aan 120 over die dwarse plooien in het wegdek, moet ik me schrap zetten om niet naast me zadel te hangen, bij iedere stamp en meestal krijg ik daarna nog nekpijn.

Ook als ik een stukje (heel licht) offroad ga, kan 't zijn dat ik na de 4de put de motor kwijt ben.... :/

Ik laat dus de progressieve voor en achterschokbreker plaatsen van Hyperpro (en ik hoop van harte dat ze een zwarte leveren en ik niet met zo'n schreeuwerig paarse spiraal op een groene motor ga moeten rond rijden :$

Ik laat zeker nog mijn bevindingen weten...
 
Die Blaze tassen zijn misschien wel een goeie optie. Kan alleen niet vinden of ze waterdicht zijn.

Kwam ook nog een andere mooie oplossing tegen van Kriega, kun je zowel solo als duo variant van aanschaffen, misschien iets wat je zoekt Skippy?

Die SW Motech Blaze tassen zijn vermoedelijk niet helemaal waterdicht want ze verkopen er waterdichte binnen tassen voor(zijn volgens mij ook standaard bijgeleverd bij de complete set). Denk dat ze echter wel lang de regen buiten houden want zijn van zeer stevig Nylon. Ik heb vroeger een tanktas van hun gehad en dat was echt van een hele mooie kwaliteit.

Waterproof inner bag, BLAZE panniers, SW-MOTECH / SW-MOTECH

Het Kriega systeem is mooi(is ook top spul wat ik van gebruikers lees) maar een stuk bewerkelijker met al die bandjes, al kun je wel met 1 tas rijden. Ik denk echter dat er met een slimmigheidje ook wel wat te bedenken moet zijn om dat met 1 Blaze tas ook te creëren. Voordeel van de Blaze is de simpele en snelle montage en nagenoeg onzichtbaar als de stangetjes eraf geklikt zijn.
Ook zijn de Kriega tassen behoorlijk aan de prijs wat ze gezien mijn sporadische gebruik minder interessant maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het enkele pijnstillers ga schelen? ;(

Vlakbij hebben we hier een stuk"boomwortel" autostrade, aan 120 over die dwarse plooien in het wegdek, moet ik me schrap zetten om niet naast me zadel te hangen, bij iedere stamp en meestal krijg ik daarna nog nekpijn.

Ook als ik een stukje (heel licht) offroad ga, kan 't zijn dat ik na de 4de put de motor kwijt ben.... :/

Ik laat dus de progressieve voor en achterschokbreker plaatsen van Hyperpro (en ik hoop van harte dat ze een zwarte leveren en ik niet met zo'n schreeuwerig paarse spiraal op een groene motor ga moeten rond rijden :$

Ik laat zeker nog mijn bevindingen weten...

Ja de vering is wel wat stug ja. Ik ben zelf vrij zwaar dus vind dat zelf wel prettig (vaak zijn standaard veren wat te slap).
Ik vraag me af of de Hyperpro veren(? of komt er echt een complete schokdemper achter) je echt de pijn gaan besparen. Een zachtere lineaire veer zou ook een optie kunnen zijn(veel hangt natuurlijk af van wat je weegt).
Als je echt last van de rug en nek hebt zou een lager stuur misschien ook uitkomst kunnen bieden mochten de hyperpro's niet helpen. En Paars zou ik echt niet doen idd want ze moeten gewoon in zwart te krijgen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Was weer gezellig op de beurs gisteren!

.......

Iemand van jullie nog geweest?

Jazeker, ik ben op de vrijdag geweest.
Het was behoorlijk druk, maar in principe goed te doen.

Op de Ducati-stand vond ik inderdaad de Scrambler Desert Sled (moet nog steeds wennen aan die naam) een erg mooie verschijning. Als deze er vorig jaar was geweest had ik nu op een Sled gereden (klinkt ook raar trouwens :o ).
De grote afwezige hier vond ik de Cafe Racer, die overigens volgens het beursoverzicht wel aanwezig had moeten zijn. De Hyper heb ik met zijn strakke lijnen altijd erg mooi gevonden, maar deze zit wel erg hoog. Deze doet mij altijd denken aan de Huski Nuda 900.

Bij KTM vindt ik de nieuwe koplamp wel wennen. De nieuwe kleurenschermen, die nu wat meer gemeengoed gaan worden, zijn erg mooi. Weet niet hoe dat in direct zonlicht is, maar op de beurs zagen ze er mooi uit (ook op de Triumph Street Triple). Als ik voor een A2 fiets op de markt zou zijn zou ik wss een 390 Duke kopen. Lekkere compacte motor en strak uiterlijk.

Bij Yamaha natuurlijk naar de MT-09 gekeken. mooie fiets met dubbele koplampen in LED en de Scrambler-achtige tail tidy. Ook de MT-10 SP zag er in mijn ogen erg strak uit, alleen kost deze wel een karrenvracht aan euri's.

De nieuwe Street Triple van Triumph is idd niet goedkoop, maar ziet er wel zeer goed uit. Qua afwerkings-niveau is dit 1 van de motoren om te verslaan. De gemonteerde onderdelen zijn top. Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de R-versie. Deze heeft standaard Pirelli bandjes, volledig verstelbare vering en Brembo remmelarij. Alleen een tankpad en bobbins plaatsen en hij is klaar. Als ik op YouTube kijk dan krijgt de RS louter positieve kritieken. De 675 was natuurlijk ook al top.

Mooi maar uit een andere prijs-catagorie is MV. Retestakke machines met de kenmerkende 3 uitlaatpijpjes. Die spaakwielen zijn ook erg mooi vormgegeven (poetsen is ander verhaal). Als ik het geld had... een mooie 800RR...

Naast al het lekkers omschreven boven was de sfeer weer uitermate relaxed. Dit blijft 1 van de leukste beurzen van het jaar. Als je in de markt bent voor kleding heb je je toegangskaart snel terugverdiend.

Tot zover mijn kijk op dit jaarlijkse verplichte nummertje...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan