Olie verversen warm of koud?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CZ75

MF'er
25 mrt 2004
39
0
Hey allemaal,

Ik heb het hele forum al af zitten zoeken naar de vraag of je olie moet verversen met een warme motor/olie of met een motor die al enige tijd stil heeft gestaan (koud dus).

Warm: olie loopt er makkelijk uit (bezinksel etc wordt eerst lekker rond gepompt ;X )
Koud: alle bezinksel etc zit onderin spoelt er dus meteen uit, olie loopt er minder makkelijk uit.

In beide gevallen wordt het filter vervangen......

Wat is nou het beste om te doen?

Groeten,
CZ75
 
die olie hoeft helemaal geen 90 graden te worden :') zolang het maar niet meer van die dikke drap is. een graad of 50 (als je het al haalt) is dan wel zat.

300watt aan thermische input is best wel aardig, en vergeet niet dat een aquarium een enorm oppervlak heeft om warmte uit te stralen. een tropisch aquarium wil je toch gauw wel op 25-30 graden kunnen krijgen.

maar ik denk niet dat je die staaf het gat in krijgt ( :+) omdat er vaak een koppeling in de weg zit of ander gevaarte
 
Al vraag ik mij het nut van dat lang laten uitlekken wel eens af, als je een oliekoeler hebt (zoals mijne) waar bij een verversing de olie NIET uit het radiator loopt.
Loskoppelen?

Volgens mij wordt er anders nooit naar gekeken. :?
Er zit trouwens (buiten dit) ook bij jouw motor (GSX750F) nóg een carterplug onder de motor met een koperen dichtring.
Zou daar misschien nog extra olie uit kunnen komen..

Misschien weet Bananeman of iemand anders meer over beide feitjes? :)
 
Laatst bewerkt:
Dieselolie is nergens goed voor.
Gewoon een keer extra verversen als je graag wil spoelen.


Als hier MF-ers zijn die dan toch een spoelfetish hebben:

- Motor warm rijden
- Warme olie aftappen
- Filter vervangen
- Nieuwe laag visceuze olie (dit kan zelf een MINERALE hydrauliek olie zijn) in het blok kieperen.
- Je kunt hier mee zelfs ruim mee boven het maximum gaan (in geval van wet sump) als je maar onder het niveau blijft van de olieschraapveren.
- Voor de slimmeriken onder ons: Boven het maximum niveau blok niet laten ronddraaien, zelfs niet zonder ontsteking
- Indien er een laag visceuze olie is toegepast, de motor NIET starten.
- Olie aftappen
- Normale motorolie
- Nieuw filter

Spoelen is op zich prima, maar realiseer je wel dat het spoelmedium alleen het traject van vulopening tot carterpan volgt. (tenzij je boven maximum vult, maar dan nog) Feitelijk reinig je alleen dit gedeelte van je blok.

Het beste is om een cheap ass olie (geen ACTION olie natuurlijk _O- ) te kopen en 1 of 2x extra verversen na een paar ritjes. Dat is veel effectiever.

Ga in godsnaam niet met diesel, kerosine, benzine en weet ik wat voor brandstof spoelen.

Als je spoelt: ALTIJD met een smeerolie spoelen.
 
Laten leeglopen en goed spoelen met dieselolie.

Die diesel olie komt ook niet overal in het blok, dus zie hier persoonlijk het nut niet van.
Gewoon leeg laten lopen, en de nieuwe olie erin en starten maar. :t
Kun je daarna de olie nogmaals verversen als je hier een beter gevoel bij hebt.
Eigenlijk spoel je het blok dan 1x met nieuwe olie, lijkt mij de beste manier en bovendien is deze olie dan ook echt overal in het blok geweest. :t
 
Laatst bewerkt:
Ik deelde vroeger het pand met een scheepsdiesel revisie bedrijf.
Mijn collega aan de overkant van het kantoor had vroeger bij een onderhoudsbedrijf gewerkt voor vrachtwagens.
Die zei ook wel eens.. spoelen met diesel.
(En bij vrachtwagens van Shell mochten ze niet de olie verversen, die liepen gewoon door op oude olie _O- )



Hier een pallet onder de middenbok bij het olieverversen.
Liep het er beter uit. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik deelde vroeger het pand met een scheepsdiesel revisie bedrijf.
Mijn collega aan de overkant van het kantoor had vroeger bij een onderhoudsbedrijf gewerkt voor vrachtwagens.
Die zei ook wel eens.. spoelen met diesel.
(En bij vrachtwagens van Shell mochten ze niet de olie verversen, die liepen gewoon door op oude olie _O- )

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/Trophy%201200/PDRM3314.jpg"]afbeelding~][/URL]

Hier een pallet onder de middenbok bij het olieverversen.
Liep het er beter uit. _O-
En het was nog lang onrustig in de werkplaats? ;)
 
En het was nog lang onrustig in de werkplaats? ;)
Zoiets? _O-


One man show na werktijd. :Y
Lekker kleuter klussen en de gehele werkplaats voor jezelf. *O*

Alleen die ene keer dat ik de sleutel van het buitenhek vergeten was moest ik even dat andere bedrijf bellen.
Waren ze naar huis gegaan en hadden het hek automatisch dicht gedaan. Kwam niet meer van het terrein af. :$ _O-

 
Hey allemaal,

Ik heb het hele forum al af zitten zoeken naar de vraag of je olie moet verversen met een warme motor/olie of met een motor die al enige tijd stil heeft gestaan (koud dus).

Warm: olie loopt er makkelijk uit (bezinksel etc wordt eerst lekker rond gepompt ;X )
Koud: alle bezinksel etc zit onderin spoelt er dus meteen uit, olie loopt er minder makkelijk uit.

In beide gevallen wordt het filter vervangen......

Wat is nou het beste om te doen?

Groeten,
CZ75
Geen idee of t al langs is gekomen, maar hoe lang heeft de motor stil gestaan?
 
Ik heb mijn (vervangings)blok toevallig van de week wel met wat diesel gespoeld, zat wat sludge onderin. Ouwe olie er uit gehaald, beetje action olie er in, 3/4 liter diesel er bij en ff kwartiertje stationair laten draaien. Afgetapt, andere helft van de action olie er in, weer een kwartiertje laten draaien en weer afgetapt. Werkt prima, kwam wat gore zooi uit zetten, maar nu zeg ik er wel bij dat mijn motor ruim 25 jaar oud is.

En nu er weer ff goeie olie in 😊
 
Ik heb mijn (vervangings)blok toevallig van de week wel met wat diesel gespoeld, zat wat sludge onderin. Ouwe olie er uit gehaald, beetje action olie er in, 3/4 liter diesel er bij en ff kwartiertje stationair laten draaien. Afgetapt, andere helft van de action olie er in, weer een kwartiertje laten draaien en weer afgetapt. Werkt prima, kwam wat gore zooi uit zetten, maar nu zeg ik er wel bij dat mijn motor ruim 25 jaar oud is.

En nu er weer ff goeie olie in 😊
Heeel slim. :z
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan