Honda cb 900 F2 Bol Dor klaarmaken/opknappen

~
Echter zoals ik al eerder meemaakte met het aller eerste keer starten zakt het toerental niet lekker terug van 2500-3000 toeren tot stationair.
Het zakt een beetje langzaam.
/quote]

Prachtig werk Tom :}

Heb even de tijd genomen om het hele topic door te nemen. Super mooi gedaan.

Wat het "niet lekker zakken tot stationair" betreft: dat heb ik ook al voor gehad. Bij mij was dat opgelost door de pilotscrews een kwart slag verder uit te draaien, zodat het mengsel wat rijker staat.
 
Hallo.

@ Hansy.
Als de motor helemaal op orde is en ik heb tijd kom ik denk ik wel weer even langsgereden :)

@Hobbyman.
Dankje wel! ik ben er tot nu toe zelf ook zeer over te spreken.
Bedankt voor de tip, ga ik zeker even naar kijken.
Als de motor straks 500 km gelopen heeft ga ik de kleppen stellen, kopbouten natrekken en de NAKS afstellen, daarna worden de carburateurs weer afgesteld en gesynchroniseerd.

Tot die tijd zal ik kijken of het met het uitdraaien van de pilotscrews wat beter is.
( misschien verklaart dat ook het slechte starten?? )

Momenteel heb ik hier ( Dankjewel Hansy voor het adres )
http://www.nrp-carbs.co.uk/shop/index.php?route=product/product&keyword=cb900fb&product_id=4679
een benzinekraan revisie setje besteld.
Ik heb ook via Sixcenter een rubberen schijfje kunnen bestellen die als het goed is past EN ik heb een originele benzinekraan besteld bij de motorzaak waar ik altijd kom.

OFTEWEL ik laat niks meer aan het toeval over na alle problemen die ik heb gehad met benzinelekkage's ( O ringen brandstof pijpjes en nu dus de benzine kraan )

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Afgelopen weken ben ik bezig geweest de motor weer helemaal rijklaar te maken.
In de tussentijd heb ik het probleem met mijn benzinekraan opgelost door een nieuw rubber te monteren.

Ik heb deze week de carburateurs gesynchroniseerd en nu loopt de motor al een stuk soepeler.
Ik moet nog een afspraak maken om een keer de luchtstelschroeven af te stellen en daarna wil ik wat km's gaan maken.

Na een km of 500 ga ik dan de kleppen controleren en de kopbouten natrekken.
Ik ben nu eigenlijk al in staat om wat km's te maken maar het weer laat heel erg te wensen over.

Hij staat er nu zo bij.



Met dat gezegd lijkt dit projectje een beetje aan zijn einde te komen.
Natuurlijk is er altijd nog wel wat te doen en ik heb nog wel wat wensen voor deze motor.
Sommige dingen wil ik binnenkort gaan doen ( 12 volt usb aansluitingen nakijken, deze geeft geen stroom zodra ik de lampen van de motor aan zet :(
De rempomp heeft een nieuw rubbertje nodig want deze laat een heel klein beetje remvloeistof door) en sommige dingen mogen nog wel even op zich wachten ( voorvorkpoten opspuiten )

Mijn oom heeft mij de laatste tijd ontzettend geholpen met wat problemen op te lossen en aangezien hij en ik het erg leuk vinden om samen aan motors te sleutelen wil ik hem verassen met een nieuw project waar we samen aan kunnen sleutelen.
Dit project hoop ik hier binnenkort te kunnen laten zien met weer de insteek om alles te documenteren en hier te delen.

Tegelijkertijd wil ik rustig aan weer aan de 750 k2 verder werken.

Jullie zijn nog even niet van me af :)

Groeten.
 
Hallo Motormannen/vrouwen.

Een tijdje geleden is het alweer sinds ik hier wat heb geplaatst.
Er is eigenlijk ook niet zo heel veel gebeurd.
De motor loopt fantastisch sinds VanLunteren hem gefixed heeft ( veertje van het chokemechanisme zat niet goed ) hierdoor werkte de choke niet volledig met als gevolg dat de motor haast niet te starten was.

In de tussentijd dat ik moest wachten om de motor naar VanLunteren te brengen ben ik met mijn koffers bezig geweest, die wil ik erop gaan zetten als ik binnenkort met de motor op vakantie ga.



Het was handig dat ik Hansy zag op de Bol D'or club dag want die heeft hetzelfde kofferrek op zijn Bol D'or zitten ( Krauser )
Kon ik even een beetje bij hem afkijken hoe het allemaal moest komen zitten.
De koffers die ik erop heb zitten zijn van Hepco&Becker maar ze passen precies in het krauser rek.

Ik heb een set originele Bol D'or knipperlichten op het rek gemaakt ipv de originele Krauser knipperlichten.
Vind ik zelf toch net iets mooier.
Het topkofferrek heb ik er afgehaald, een topkoffer heb ik toch niet.



Omdat ik nog een paar beugeltjes van het kofferrek wil opspuiten heb ik het er laatst weer afgehaald.
Momenteel heb ik bijna de 500 km gereden die ik moet rijden om de boel even goed los te maken na de revisie, komende week ga ik de kleppen controleren en zo nodig stellen, de kopbouten natrekken en de nokkenaskettingspanner op spanning zetten.

Voor die tijd lekker wat rond gereden met de motor, hij loopt fantastisch, wat heel fijn is na al het werk wat ik er in gestopt heb.



( Schotse Hooglanders op de achtergrond )

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal.

Ook in Brabant is het bijna Maart, wat betekend dat mijn motor weer bijna de weg op mag.
De motor is inmiddels weer uit zijn winterslaap gehaald en er wordt nog een nieuwe accu in gezet om het seizoen goed te kunnen beginnen.



Nu ben ik eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar de procedure van de mensen hier om hun ( oude ) motoren weer tot leven te wekken na een langere tijd van stilstaan.
Wat ik gedaan heb is:

Accu aan de lader hangen gedurende de winter
Vlotterbakken aftappen
bougies eruit draaien
benzinekraan open zetten
startmotor rond laten gaan om oliedruk op te bouwen en benzine in de vlotterbakken te krijgen
bougies er weer in draaien
starten

Dit gaat eigenlijk nog altijd goed maar ik hoor ook wel eens dat mensen meteen na de laatste rit de vlotterbakken aftappen, is dat beter voor de rubbers en dergelijke gezien de ethanol in de benzine of heeft dat andere redenen?

Bij deze wil ik ook iedereen vele leuke en veilige km's toewensen aankomend motorseizoen.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Uhm,
mijn procedure is
vlotterbakken aftappen
benzine kraan open draaien
bakkie koffie
starten tot hij het doet.

Ik zie het voordeel van starten zonder bougies niet.
Je draait alsnog eerst zonder olie en zodra je stopt met starten is de oliedruk weg.

Ik kan het helemaal verkeerd hebben en wordt graag gecorrigeerd.
 
...

Dit gaat eigenlijk nog altijd goed maar ik hoor ook wel eens dat mensen meteen na de laatste rit de vlotterbakken aftappen, is dat beter voor de rubbers en dergelijke gezien de ethanol in de benzine of heeft dat andere redenen?
De meeste mensen weten wel dat ethanol niet goed is voor je motor. Net als remvloeistof is het agressief en hygroscopisch (trekt water aan). Wat veel mensen niet weten is dat er een aantal leveranciers zijn die ethanolvrije brandstof leveren. Shell V-power is er daar een van (dit geldt echter alleen voor Shell in de Benelux). Dat is de reden waarom ik (voor het gemak) ALTIJD Shell V-power tank. Wanneer je even googlet, vind je ook andere leveranciers.
 
@nieuwebij.

Zodra je de startknop indrukt ( zonder bougies ) heb je inderdaad een seconde of 5-6 geen oliedruk.
Als je de knop loslaat blijf je wel oliedruk houden.
Maar na lange tijd stilstaan, zoals in de winter, loopt de olie overal tussen uit, en ook uit de oliepomp.
Als de motor na een paar maanden stilstaan direct zou starten blijft de eerste 5-6 seconden je olielampje branden omdat de pomp nog geen druk op gebouwd heeft.
Als je van tevoren ( voor het starten ) druk opbouwt heb je direct oliedruk zodra je de motor echt laat lopen.

@Hansy

Dat ethanol niet goed is voor de motor wist ik, maar kan ik daarom beter de vlotterbakken na de laatste rit aftappen en heel de winter de rubbers uit laten drogen?
Of op het moment van starten aftappen?

@ Leyo

Klopt ja!
Stond laatst een heel stuk van in Het Motorrijwiel

Groeten.
 
Het slechte starten van de Bol wordt veroorzaakt doordat de ontluchting van de vlotterkamers wat overbemeten is. Hierdoor verdampen de lichtere delen van de brandstof bij langere tijd stilstaan. Sommigen hebben er na een week al last van, anderen hebben er minder last van. In ieder geval start de motor makkelijker op "verse" brandstof.
Ik tap de carburateurs pas af na de winter, maar ik tank ethanolvrije brandstof.
Wanneer je bij de laatste tankbeurt voor de winter GEEN ethanolvrije brandstof hebt getankt, is het waarschijnlijk beter de vlotterkamers af te tappen voor de winter.
 
.....Sommigen hebben er na een week al last van. In ieder geval start de motor makkelijker op "verse" brandstof....

B|

De reden waarom ik mijn 750 weer weg heb gedaan. Met een druk gezin zit er bij mij vaak een week tussen de ritjes en als ik dan een uurtje over heb en ik moet eerst weer 20 minuten gaan lopen klooien om het ding aan te krijgen... :X :/

Destijds ook naar de reden gezocht en diverse mogelijkheden gevonden om het web, o.a. idd de ontluchting. De ethanol zal ook wel niet helpen... BP ultimate of 102 van de Firezone erin dus.

Maar een net ding heb je hoor! *D
 
@Hansy.
Bedankt voor het advies.
Ik ga voortaan proberen wat meer ethanolvrij te tanken.
In elk geval zeker wanneer ik de motor langere tijd stil laat staan.

@
Boskawouter
Ja dat kan heel vervelend zijn.
Dankje!
 
Hallo allemaal.

Zoals sommige van jullie misschien wel gelezen hebben ben ik een tijdje aan het rondspeuren geweest naar een andere rempomp.
( hier terug te lezen Tvdh in "Radiale rempomp?" )

De pomp heb inmiddels gevonden.



Deze pomp heb ik vandaag even uit elkaar gehaald en schoongemaakt.



Ik was eigenlijk van plan meteen het remhendel zwart te spuiten maar ik heb toch besloten eerst de pomp te monteren en kijken of hij mij bevalt.
Als de pomp bevalt is het remhendel eraf halen en opspuiten ook niet meer zoveel werk.

Ik leg altijd voldoende doeken op de plekken waar mogelijk remvloeistof geknoeid kan worden, dit is namelijk erg slecht voor de lak.



Nadat ik de pomp gemonteerd had heb ik er nieuwe remvloeistof op gedaan en alles ontlucht.
Met een pompje is dat heel erg makkelijk en snel gedaan, ik kan zo'n pompje iedereen aanraden, werkt fantastisch.



Vandaag heb ik ook meteen de eerste km's van het jaar gemaakt.
Dat ging allemaal erg goed, de motor startte goed met de nieuwe gel accu.
De motor remt ook erg goed met de nieuwe rempomp, laat het mooie weer maar komen.

Groeten Tom.
 
Hallo allemaal.

Met de Bol D'or gaat alles nog steeds goed, er zijn alleen nog een paar kleine dingetjes die ik aan wil pakken.
Een daarvan was mijn achterrem, die is door de jaren heen wat verslechterd, de originele remleiding zat er nog op en de schijf en blokken waren versleten.

Ik heb daarom een stalen remleiding met pvc buitenmantel besteld, met nieuwe remblokken voor achter en voor ( de remblokken en schijven aan de voorkant moeten ook vervangen worden maar dat gebeurt een andere keer )



De remblokken voor aan de voorkant zijn gesinterd, ik heb nog nooit met gesinterde blokken gereden dus daar ben ik wel benieuwd naar, de remblokken voor de achterkant zijn wel organische, die waren niet leverbaar in gesinterde uitvoering.

Het achterwiel eruit halen en de schijf verwisselen was en makkelijk karweitje, de wiellagers waren ook nog goed, dat was mooi meegenomen :) :)

Dit was meteen de ideale gelegendheid om het achterwiel eens mooi te poetsen.



De oude remleiding langs de nieuwe gelegd ( had ik al gedaan voor ik alles ging demonteren voor het geval er iets mis was met de nieuwe leiding.
De remleiding opzich was prima, de fittingen zaten op de goede plek qua rotatie en de geknikte fitting aan de achterkant was exact hetzelfde als die aan de oude.

De enigste minpuntjes die ik heb over deze leiding is dat er een rubberen manteltje te weinig om zat ( 1 ipv 2 ) en de sticker van het merk ( HEL ) hebben ze er verkeerd om opgeschoven, daardoor is de merknaam nu gespiegeld op de motor.

Daarom het oude rubberen manteltje warm gemaakt met een verfohn en van de oude remleiding afgehaald en op de nieuwe gemonteerd.



Nadat ik de remzuigers nog even gecontroleerd had kon alles weer in elkaar gezet worden, de remvloeistof ververst worden, de glijpennen gesmeerd.

De achterrem werkt nu weer fantastisch.

( heb geen foto van de gemonteerde leiding zie ik nu, dan moeten jullie het hier maar mee doen, daar staat de leiding op :] )



Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Ik heb de afgelopen weken niet stil gezeten natuurlijk, mijn remschijven voor waren namelijk aan vervanging toe!

Een paar foto's van de oude situatie







Daarna begonnen de boel uit elkaar te halen.







Een medeforum lid heeft mij aan wat mooie nieuw verzonken boutjes en dergelijke geholpen.



Ik wou ook de vorkpoten spuiten, die waren door de jaren heen wat beschadigd door steenslag, dan was dit wel het ideale moment.
De lak was niet te erg beschadigd dus ik heb besloten de lak alleen lichtjes op te schuren.





In de tussentijd dat de lak droogde het wiel eens mooi opgepoetst en de "nieuwe" 2ehandse schijven gemonteerd.



Nadat de poten ruim de tijd hadden om te drogen heb ik alles weer in elkaar gezet.
Ik zat er nog aan te denken om de vorkolie te vervangen aangezien ik daar nu toch mee bezig was maar ik zag in mijn onderhoudsgegevens dat dat een jaar of 3 geleden al gebeurd was.
De remvloeistof is ook nog maar een jaartje oud, die laat ik nog mooi een jaartje langer zitten.
Wel heb ik de remklauwen eens grondig schoongemaakt en geinspecteerd.

Daarna de boel weer in elkaar gezet.





Oh, en ook nog een nieuw achterbandje gemonteerd :)
Een Bridgestone.... het type is me even ontgaan.



Ik heb begrepen dat de landelijke Bol D'or club ( Zondag 9 Juli ) dag eraan zit te komen en zoals het er nu naar uit ziet ga ik daar voor het eerst in een paar jaar weer met de Bol D'or naar toe :)

Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Laatste paar jaar is er hier weinig gebeurd, de Bol D´or doet het nog steeds erg goed.
Ondanks dat het vandaag heel erg warm is ben ik vannochtend nog even met de motor naar een klant geweest.

Close up van de mascotte erbij :)
Heb paar jaar geleden in Gerolstein gekocht toen ik daar was met de motor, ik denk dat hij eigenlijk bedoelt is voor op een koelkast of iets dergelijks.
Maar met de magneetjes in zijn stoffen pootjes blijft hij prima op de tank plakken.

Fijn weekend allemaal!
 

Bijlagen

  • IMG_20200807_160806.jpg
    IMG_20200807_160806.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 11
  • IMG_20200807_160825.jpg
    IMG_20200807_160825.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 17
  • IMG_20200807_160844.jpg
    IMG_20200807_160844.jpg
    982,5 KB · Weergaven: 10
Ik zat dit topic te lezen toen na een tijdje het me pas opviel dat dit al heel wat jaartjes loopt,mooi dat je er nog steeds mee rijd,
zoals BdA al schrijft zuinig op zijn,ze worden alleen maar meer waard.
 
Dankjewel beiden.
Ja, een jaar of 7 heb ik de motor inmiddels, ben er nog altijd heel erg blij mee.
Destijd van Rene uit Almere gekocht, een bekende in de Bol D´or wereld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan