KMZ K750

Tsja, de CJ's van de Nanchang(?) vliegtuigfabrieken en het leger zouden 'beter' zijn, net als de leger (MB/MW) series van dnepr.. en dan krijgen ze al snel het image 'echt erg goed' Maar in hoeverre dit voor beide merken geld.. geen idee.. ik zou graag ervaringen daarover horen..
 
Plaatje omdat het kan (en omdat het inrijden er bijna opzit.):

1k0.jpg


Ik begin een beetje verslaafd te raken aan rijden op dit aparaat... :]
 
Het rijdt ook heel leuk :]

Inmiddels heeft hij er 3500 kilometer op zitten sinds de opknapbeurt. Geen noemenswaardige gekke dingen gehad.

Tot afgelopen zaterdag tenminste, toen een druppel pekelwater een klein barstje in de behuizing van de gemoderniseerde Japanse(!!) bobine vond (die ik er juist uit betrouwbaarheidsoogpunt op gemonteerd heb) en daarmee middels een deugdelijk kortsluiten van de hoogspanning voor dat moment een einde maakte aan iedere vorm van zinvolle ontsteking..... :X B|
 
Laatst bewerkt:
Niks te eend. Die zijn ook 30+ jaar oud en krijgen ook allemaal nukken na enige tijd.

Gewoon een nieuwe Japanse 6V bobine van het zelfde type dat ik er al op had gezet, maar dan deze keer oppassen dat ik hem niet uit mijn handen laat vallen bij het monteren, zoals de vorige. (Grote kans dat het barstje een geval van "Eigen schuld" is)
Als het heel blijft op 6V Honda's en Suzuki's moet het dat ook doen op een stuk Sovjet-ijzer. Stroom is stroom en spanning is spanning en die contactpunten werken ook al precies het zelfde ;)
(en voor de schokkende vier tientjes die zo'n ding kost ga ik ook niet moeilijk doen) :]

1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gelijk heb je.. Ik denk wel dat duck- bobines ook nog wel nieuw te krijgen is maar wat je daar hebt is veel kleiner en zo..
Heb je er ook een velleman-kitje in?
 
Met een stukje alu-hoekprofiel kan hij mooi onder de tank, op de zelfde plek waar normaliter zo'n Russische enkel-uitgang bobine zit:

1k0.jpg


Ik heb geen Vellemankitje gebruikt. Gewoon netjes afgestelde contactpunten en een goede condensator. Drupje olie op het viltje.
Ik heb zo'n Velleman ooit overwogen, net als dat ik met matig success geëxperimenteerd heb met zo'n type-2 electronische ontsteking.
Met gewoon de basis componenten heb ik echter een mooie sterke vonk, geen inbrandende contacten (tot dusver) dus om heel eerlijk te zijn verwacht ik er ook niet heel veel meerwaarde van. Regelmatig ontstekingsmoment en puntenafstand afstellen blijf je toch houden (en is in een paar minuten gebeurd. Handmatige vervroeging houdt het leven simpel wat dat betreft).
 
Ik heb destijds bij mijn dnepr- en ook met andere motoren- de gekste storingen gehad door een defecte condensator. (vb, wel stationair lopen maar gas open valt 1 kant uit, dat met 1 setje punten en 1 condensator) veel aan't sleutelen geweest(zocht het in de carb en de kop)
Ik heb nu een velleman kit op m'n jawa 559 en het bevalt tot nu toe erg goed. De punten slijten veel minder.
 
Oude of rotte condensatoren kunnen inderdaad hele gekke storingen geven. Toen Ik net klaar was met opknappen had ik een nieuwe condensator gemonteerd die af-fabriek rot was. Zodra er onder belasting wat toeren gemaakt moesten worden veranderde de motor per accuut in een soort artillerie-eenheid, zo veel geknal kwam er uit.
Gelukkig is het wel makkelijk te zien: Als je contactpunten er bij lopende motor in het donker uitzien als vuurwerk op oudjaarsavond is je condensator rot. :X
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is vaak-maar niet altijd- het geval.. dat was bij mij toen de instinker...
 
Nou ja.. Bij mij was hij in ieder geval vrij duidelijk.

Een condensator geeft het meestal op in twee stappen:


1) De capaciteit loopt terug cq hij kan de spanningspuls die terug komt uit de bobine onvoldoende opvangen. Dit geeft die vonken.

2)Hij sluit intern kort of slaat af en toe intern door. Dan gaat hij ontstekingsmomenten missen (geen of onvoldoende spanningsval om een vonk te produceren bij het openen van de contactpunten doordat er direct massacontact blijft via de condensator).


Onregelmatig stotteren. Zeker onder belasting en/of hoger toerental en erger worden als eea opwarmt is het gevolg van punt 2. Meestal gaat de eerste variant daaraan vooraf (en vaak heb je een overlap), maar dat moet je dan maar net gezien/gemerkt hebben want soms kost die eerste variant je wel je contactpunten, maar loopt de motor in eerste instantie gewoon door.
 
Laatst bewerkt:
..Het bijzondere aan mijn dnepr destijds vond ik, dat 1 cylinder boven stationair uitviel, terwijl beide cylinders hun vonk kregen van dezelfde bobine/punten en condensator...
Het enige wat ik kon verzinnen is dat die rechterpot minder goed massa maakte met het blok...
 
..Het bijzondere aan mijn dnepr destijds vond ik, dat 1 cylinder boven stationair uitviel, terwijl beide cylinders hun vonk kregen van dezelfde bobine/punten en condensator...
Het enige wat ik kon verzinnen is dat die rechterpot minder goed massa maakte met het blok...
Nou ja.. als de condensator het opgeeft wordt de vonk marginaler. Een klein verschil in mengsel of compressie en een van de twee doet niet meer mee. Nog een fractie erger en die ander stopt er ook mee.


Oh ja:
Tsja, de CJ's van de Nanchang(?) vliegtuigfabrieken en het leger zouden 'beter' zijn, net als de leger (MB/MW) series van dnepr.. en dan krijgen ze al snel het image 'echt erg goed' Maar in hoeverre dit voor beide merken geld.. geen idee.. ik zou graag ervaringen daarover horen..

Ik he geen idee over de Changs, maar bij de dnepr was de aanduiding "MW" (MB bestaat niet, de Cyrillisch geschreven letter "W" lijkt op een westerse "B") een aanduiding voor een subtype van de K750:

De oorspronkelijke K750 werd opgevolgd door de K750-M (dat is het meest vookomende type K750, die met het langere frame). De MW was niets meer of minder dan een K750-M met een aangedreven zijspanwiel en is later na het "hernoemen" van de types de MT-12 geworden.

VWB de "erg goed": net zo goed als alle K750's uit de bouwperiode dus, en in de jaren zestig en begin jaren 70 was die kwaliteit relatief helemaal niet zo beroerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan