Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Van de week filmpjes zitten kijken.
Als het gietijzer is eerst een stukje vijlen om een idee te krijgen van de hardheid.
Daarna met tig een klein smeltpuntje maken en dit ook vijlen.
Als het gietijzer is zal dit puntje zowat niet te vijlen zijn.
Komt door de hoeveelheid koolstof in het staal. Zeer hard maar bros als het gelast wordt.
Gietijzer is zo al broos,
Gevaar is ook dat als je het last, en het is onvoldoende verwarmd, of koelt fout af, er scheurtjes optreden die al het werk kunnen teniet doen.
 
Jullie hadden gelijk het was geen gietijzer, de reden dat ik dat dacht is dat dit een klem is die origineel is geleverd bij een grote gietijzeren freesmachine, maar eerst effe de slijptol er tegen gehouden en dat zag er normaal uit, toen op een al beschadigde plek een gaatje geboord en er kwamen gewoon krullen af in plaats van het gruis wat bij gietijzer hoort. Toen durfde ik het wel aan om het met de TIG op te lassen (heb geen MIG meer) en het ging prima! Thanks!
 
Gietijzer is zo al broos,
Gevaar is ook dat als je het last, en het is onvoldoende verwarmd, of koelt fout af, er scheurtjes optreden die al het werk kunnen teniet doen.

Ik heb er mee ge-experimenteert een tijdje terug, de gelaste plek word keihard (zoals eerder vermeld) en als het te snel afkoelt scheurt het, kan je dan ook goed horen!
 
Wie kan mij wat advies geven.

Ik probeer alu plaatmateriaal te lassen van 1,5mm dik

Ik gebruik:
Giant WSE200
Groene 2mm wolfraam


Instellingen op het apparaat
AC mode
Ampere +/- 70 (is helaas niet handig af te lezen)
pre-gas 0,5sec
AC balance -3
downslope 1,5
post gas 3

Ik ben wat aan het oefenen en loop steeds tegen het probleem dat het begin volgens mij wel goed gaat. Ik zie dat het alu begint te smelten, ik voeg materiaal bij, etc en vervolgens wordt het te warm en smelt het materiaal direct weg. Ook moet ik steeds sneller gaan toevoegen.
Minder ampere neem ik aan?
Hoe zit het met de andere instellingen?

Bovenste bak-en-braap klieder is een mooi voorbeeld. En op het eind smelt ik het materiaal weg.

enl2W7A.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wie kan mij wat advies geven.

Ik probeer alu plaatmateriaal te lassen van 1,5mm dik

Ik gebruik:
Giant WSE200
Groene 2mm wolfraam


Instellingen op het apparaat
AC mode
Ampere +/- 70 (is helaas niet handig af te lezen)
pre-gas 0,5sec
AC balance -3
downslope 1,5
post gas 3

Ik ben wat aan het oefenen en loop steeds tegen het probleem dat het begin volgens mij wel goed gaat. Ik zie dat het alu begint te smelten, ik voeg materiaal bij, etc en vervolgens wordt het te warm en smelt het materiaal direct weg.
Minder ampere neem ik aan?
Hoe zit het met de andere instellingen?

Bovenste bak-en-braap klieder is een mooi voorbeeld. En op het eind smelt ik het materiaal weg.

[afbeelding]

Voetpedaal gebruiken: Jasic voetpedaal TIG lasapparaat TIG200P AC/DC-A (E201)
Kan je tijdens het lassen de stroom verminderen.
Andere truc is alu voorverwarmen en de stroom lager zetten.
 
Eerste poging gedaan met het voetpedaal.
Gaat een stuk beter.

Weet alleen nog niet hoe ik het moet instellen.

Op de pedaal zit ook een draaiknop. Wat zou deze doen?


Onderaan op het plaatje eerst zonder toevoegmateriaal gedaan geoefend.
Daarboven twee keer met toevoegmateriaal. Bij de bovenste had ik de toorts te schuin op het eind van de 'rups'. En er zit een puntje in de laatste keer toevoegen.
Achterkant van het plaatje is duidelijk zichtbaar waar ik gelast heb. Dus wellicht nog te veel ampère?


eauHm1N.jpg
 
Toch normaal dat je 't aan de achterkant duidelijk ziet ?
Je bent niet aan 't solderen,
Een goede las is een doorlas, kunst is wel de achterkant te beschermen tegen oxideren, zodat je daar ook een mooie vlakke laars hebt.
Dus backinggas of op een beschermende ondergrond leggen...
 
Ik dacht dat ik dan nog te veel ampere had gebruikt als het aan de achterkant ook zichtbaar is. Je ziet waar het rupsje loopt. Maar ziet er niet fout uit ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Ik had bij Troostwijk twee MIG apparaatjes gekocht (op 220Volt), splinternieuw, 140Ampere. Eentje verkocht, niks aan verdiend maar goed.

Het is een Soldatech MIG-140. Ouder type want ze beginnen nu bij MIG-160 als ik het goed heb. Maar, mooie machine, degelijk gebouwd, klein, kompleet en MMA en TIG is er mee te lassen. TIG toorts moet er dan wel bijgekocht worden.
Gisteren de boel kompleet gemaakt met een 20L fles menggas (koopfles), snelkoppeling voor aan m'n reduceerventiel, nieuwe 1,0mm draadtipje, 5kg draad via m'n maat en vandaag opgebouwd en geprobeerd. En ik moet zeggen, dat gaat verrekte lekkker! Ook al is het 220Volt, er is heel lekker mee te lassen.

Enige nadeel is dat het Amperage ingesteld middels het Voltage. En dat is effe wennen. Heeft iemand hier ervaring/uitleg voor?
 
Bij Mig/Mag lassen stel je het voltage en draadsnelheid in. Bij Tig en MMA het amperage.
Dat is de normale werkingswijze.
Er zij wel Mig/Mag machines waarbij je de plaatdikte in kunt stellen, maar dit zijn vaak de wat duurdere machines, de zo genaamde synergice apparaten.
 
Bij Mig/Mag lassen stel je het voltage en draadsnelheid in. Bij Tig en MMA het amperage.
Dat is de normale werkingswijze.
Er zij wel Mig/Mag machines waarbij je de plaatdikte in kunt stellen, maar dit zijn vaak de wat duurdere machines, de zo genaamde synergice apparaten.


Duidelijk, thanks.

Zodra er gelast word, verschijnt het Amperage wel. Het lijkt erop dat de draadsnelheid weinig aan te stellen is. Zou de machine dat automatisch kunnen doen?
We zijn gisteren ook samen wat aan het testen geweest maar duidelijk verschil in draadsnelheid tijdens het lassen was niet te merken namelijk.
 
Jongens,

Kan ik iemand blij maken met mijn oude laskap?
Mag gratis weg (ophalen in Amersfoort), heb zelf een andere gekocht omdat ik af en toe last had van flitsen.
Eigenlijk nooit goed naar de instellingen gekeken. Misschien is er niets mis mee.

Bij interesse graag even een PB.


gHPe-ExGfNBrwDt1807gGtfgxVRYHkfzEzbRXfqGTNGxH7iUkwSlq8RDdFHj6kd9d7x8vzjixAmG140tnWwMq9H312X0i-myhB8y6y9FSv-xyqHy1gA7QrJQLtPSWx8SKjLuNvjX23RtV2vIqygts_rg862v1HOm3Em-onV2gqMSJDf7oPQ6AWyqFvvBIueCr8JLUhtQlrH1YHvsKi0ZPOR2IWJITFCPVAQC-jCHypNWvebsLSmLuy3XmppOfhRzP_N6UrPpuSk952Ao9vbg0-e2wofZ1tzY_lvhl2tVSZL0FIp5tQ29xp2QEYq1JGontSPeZEDkNb65XUBHh5TliyrFSrZLK59-31H8AAJnLovi4IWFZpQmyMoqfSAWcs4lPAebWpdGYHr_Wu6lhqPBO0rFfVKoK5hb3C5axwuWMn68uYSgWiRgd_ZQnldAZeNn5LLTBrDs7def2pjuBDwjn6ewvBi9BG45Vq_BJsQ2NFES1jp1nDVPpggeAn1IRaBCIwwysQoxVsd1YsEd9N_uhP7AoyoXzPpNDD1oC-on32j0et3CqvxfWLvvTK-jl1V6nkgEZtmHor7BRLGk_2Ts4IUIosdimCY8zE9ieHDZUMwcdFoQo84m=w1632-h1224-no


Cm1kAgDO-izszo1mE7eATZz1e5ZTi5mMW7xrQfvuGr9o0r1Kjz7shsYHinATAmv8mSpqA4T3jS16dH5Lxqvg7iQE331L3qczb0U-lsADcSJDctf-FjUhicz4bN9SOKXUrzobxy2zRQwfBVHcPisREJva-BlLbhodugBQWRdbSzG6-BR-R6pg707B242Z53Gz8evxHBg9LkkMiXFw0fAriNW8Baqfw9jSdD5eRuRnJXca1PnlrbINLCHgFGwzdhErAE15IGr0srfgg61TZJtN42ZsEsrA3U3ncS8B-9u6HU6HtagrB6Or-pEC8cbXc4ismu-ezGud3Sm_wZ39J3OlGVlhbRhz65nUwtt-q3xhzXtrY5We27q7-55eQqmTkJizTfprmeWkbjQd0HWyc8T_5ufuf_Z6ZQr12zw0ZoHLZl4arTJgip6gmtPrn2aYR_3KYsJo6BOlH9cr3xdC3rhavhwOiNoazQY1Y3B_Y-WHxmKFMegCiapEg7ezwAr1EeNDxJWY_0EhufLndkCuRGSRGD9mHaoR9UHXtdz9ph8nha399D6emrYmPKmm7RW7vAr5ire44_LvmRXEk_-2728k7k6XOr9jtSCBKre4aX8ZqQmtYY4OgpW6=w1632-h1224-no


BiYkTu4FUAvnAMcvP8rb75_58yIbp4874smOHojDuEUTktlFN02kUWJa1mQi1yLCoVsWNUCgzBk1ncOXiLDkUeAdXN6V3rAj86PTF3fPRaMxkWFvt2mjn3yYFRVQiytpqKsSaOgDVxBgnEgCtMy4T0BJKwsFg9LBkG8wejOvkt4kXJIk2MMmdM6qZXFWoqsvFlYGDD90NLMDTUoJlp5r2NqjZNCV3OxZxNLCQ_Bu_SV5QWsyIvjFYfg6CW0Lb0tjGl5dAAb6VaaT9e51Z7otcC6MM_RJLwZZtxgHY9pgVC0EkrvK5oZh_w6L5hEvKjQzQ7Zb1B40f5w06BSsaeN6-LR_tIwvhfJVOIks9b3R9cCpb0hvq-6CTOInKYyni_I_MTlcGj-HpIXxlU_zQUyr3JvSZN65tv21WjvXu6tpzn5M7p6lsiz0L82a7br_euj555hrWflEMFy58xmfhplM9wiu9A61nBR9Sq0pvrZcu_D7slgyuoqbQJKZEtBS3yQUL6Dxsd_D4acNjRP0FZaCKqKP1gEPteMfhddKlO0j2YH4YA9lDa43H-McaLGy_PI7d1YNC0JZ9Q4TAqBKafO3BJJCNLIXTQNeHfdv8qnJN2QEIzYo4D2I=w1068-h1422-no


CQeAWYlyUCAps_7DnFPpLoQ7-cSTJ2mxJF7ErNG281sC-ZiWggLQrXmzmMMByVyTTcnQvi6V-8MBnWdnvI_gaiFsEfc337CWR0FRRhW6DGxKx_GHHCWyAqW90vGv0KEvG2hTRATJ2UHiocytCHdmxdcOcQp9cBVvv6TGLPXwpVf9WUWCUQ5NvYiUUAu_73h9VrRbppMTGx_5E_SFshljmRgakyB6PT6ZLcMNKQNnrv0YwGgtT7i1zQ_nX6OoqyLIWg0kzbu99x3whPDLN-I_kF11W1TxAMjIxQX0vuoc59xau7DuOXpmQAIWGqGE3OEq_lwNAZM5gIkclfIoMimlD_jgw4MFPRQiWR25QOrOdJNrGi7Vvp5iMDdUuPUsKyMwlGA1HvoxIKOodWCysJbD0tKeo8ejaRgMOoeJ40Cs73HO-dAPJecf7Qr2GOS_-HoRreqUEsHerGnXsrvLDP19keF8hBsvt82Q2LFlibOZIFVfRqjzGMYamsDatJddVRGpeE6eLd_M4wUOocA-V6pQ6FuwxGJVFliK4tfK-Nl-mh94Ev5lrl2WmXz7guw6ZhTyOBSZEsUZeloHyFjlqJjJLwKAxbSu14byvd5BbrFLE8EpCZKj-BxL=w1068-h1422-no
 
Past precies onder de werkbank, en de kabels kunnen worden opgerolt onder het apparaat zoals op de foto te zien is.

Ik heb er tijdelijk effe een plaatje hardboard onder gepopt als bodem, want misschien moet ik 'm nog een keer aanpassen. Als ie echt zeker weten naar m'n zin is dan schiler ik 'm effe of laat ik 'm poeder coaten.
De 20L gasfles staat appart langs de wand want die past niet onder de werkbank. Middels een snelkoppeling kan ik die hup klik aankoppelen. Werkt allemaal perfect.
Ik heb 'm zo kompakt mogelijk gehouden want ik heb bijzonder weinig ruimte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan