Welk infrarood verwarming in garage? Paneel of terrasheater?

Smit

MF veteraan
23 apr 2003
11.860
8
Hardinxveld
Na mezelf redelijk ingelezen te hebben over het verwarmen van de sleutelplek, staat het voor mij vast dat een infrarood verwarming boven/naast/bij mijn sleutelplek een bijzonder praktische oplossing is voor een lage aanschaf/onderhoud/installatie prijs. :}

Ik sleutel niet veel, en met +- 20 cent per kwh zijn de verbruikskosten ook goed te doen. Ik ben niet van plan een andere warmte bron te installeren/aanleggen etc.


Nu kom ik verschillende soorten infrarood verwarming tegen:
1) fancy infrarood panelen, daar zie je geen rood licht, ze zien er mooi uit, kun je inbouwen en lijken met name duur omdat ze er goed uitzien in bijvoorbeeld een nieuwe badkamer. Dat is voor mij dus niet echt nodig in de garage, ook lijken ze een lagere output te hebben O-)

2) de normale terras heater / IR verwarming met de bekende rode gloed. Vaak al voor 50/100 euro per stuk te krijgen van een fatsoenlijk merk.

*allebei zijn ze vaak instelbaar op 3 standen 500/1000 en 1500 Watt, ik kan er 1 kopen en recht boven mijn hoofd hangen, of bijvoorbeeld 2 in de hoeken van de garage op half vermogen, op zo'n 2.30m hoogte. Het oppervlak waar ik de stralingswarmte wil hebben is hooguit 3x3m en 2.30 hoog, de ruimte is 3x7,5m.


Wie o wie heeft ervaring met het gebruik van infrarood verwarming (panelen of terrasheater in de garage)?? Wat is het verschil tussen zo'n paneel en terras heater? Nog tips :?



EDIT: dit is 1500w en kost bijvoorbeeld 2 tientjes...
1635931171565093666_d3d67b93-09a5-4377-abaa-efe969e1a15f.jpg


En dit kost 80,= incl afstandsbediening: Eurom TH 1800R Terrasstraler met Afstandbediening
 
Laatst bewerkt:
Nu lees ik nog heel wat verschillen op Coolblue, mbt Golden Tube/Halogeen en Carbon/Quartz lampen:

Golden tube & Halogeen
Geschikt voor open ruimtes zonder beschutting.
De warmte dringt tot diep in het lichaam door.

Carbon & Quartz
Verwarmt vooral beschutte plekken.
Verwarmt vooral de ruimte (lucht) en is dus erg windgevoelig.
 
Ik werk in de horeca en op het terras hebben wij een halogeen en een carbonlamp hangen.
Er zit wel degelijk heel wat verschil in.

De halogeenlamp is veel warmer dan de carbonlamp.
Halogeen heeft een langere levensduur.
Qua verbruik maakt het weinig uit.
Bij wat wind blijft de halogeen lekker warm stralen, bij de carbon vervliegt het.
Nadeel van halogeen is de rode straling. Heeft de carbon veel minder.
Halogeenlamp vervangen is veel duurder.

https://www.terrasheater.nl/eurom-golden-2000

Overigens staan ze gemiddeld ruim 10 uur aan per dag.
De carbonlamp heeft de geest al eens gegeven. Halogeen houdt het veel beter vol.

Ik zou gaan voor halogeen. Is even wat duurder, maar je doet er veel langer mee en een prettige warmte.
Alleen het rode licht is misschien een probleem? Hoewel het steeds minder rood wordt als de lamp opwarmt.
 
Laatst bewerkt:
Kijk uit dat je niet met benzine of andere vluchtige brandbare stoffen gaat werken bij zo'n warmtelamp. Heb eens een spuitbusnevel zien ploffen bij zo'n lamp. Geen fijne afloop....
 
@Martinezz, goed punt!!
@MeanGreen, bij mij zullen ze niet vaak aan staan (hopelijk max 50 uur per jaar), aangezien het meeste geklus in het voorjaar/zomer zal zijn en alleen wanneer nodig. Ik zie dat ik voor 40,= 2 stuks 1500W (3 standen) Carbon kan ophalen bij de Hornbach. Mocht dat niet genoeg bevallen of die binnen de 2jr (garantie) stuk gaan, kan ik ze altijd nog retourneren. Ook gebruik ik ze alleen binnen, windstil, blijft de warmte misschien toch genoeg hangen.

Het is de afweging, 40,= voor 2x 1500W goedkoop Carbonlamp versus 200/300,= voor meer profi spul.
 
eer je met zo'n straler je kot een beetje warm krijgt..., als je het daar al mee warm krijgt. en ik weet dat het niet echt je bedoeling is van heel het kot warm te krijgen, gewoon jezelf wat verwarmen, maar het is echt niet fijn als je rechterkant wat warmte heeft terwijl je kinker kant nog steeds bevriesd bij wijze van spreken.

je bent veel beter af met een warmelucht kanon. als je dat 5 minuten opzet is heel je kot warm.
op gas : goedkoop in aankoop, duurder in gebruik. geen geur maar sommige mensen krijgen er hoofdpijn van (ik bv). grote voordeel : je kan met de gasdruk de hoeveelheid warmte regelen, dus vollenbak = snel opwarmen, dan laag om warmte op peil te houden.
op mazout : aankoop duurder, stookkosten lager. nadeel bij aan en uit zetten rookpluimpje, niet regelbaar (wel aanstuurbaar dmv thermostaat). goed afgesteld nauwelijks tot geen geur.
 
Ik heb zelf vorig week in mijn schuur van 8m2 ook zo' n terrasverwarmer gemonteerd. Gaat om deze. Met de 20% korting voor 28 euro ofzo gekocht.
Ook om dezelfde reden omdat ik af en toe sleutel aan mijn eigen motor. Werkt zeer goed vond ik. Ook omdat mijn schuur koud en vochtig is werkt het beter dan een heater. Vochtig lucht warmt nou eenmaal moeilijk op maar met zo n straalkachel is het op zich te doen.
Opwarmen van de schuur duurt ongeveer 1 uur.
Voorheen verwarmde ik mijn schuur met mn heteluchtfohn op standje 650 graden op 2000watt. Lukte uiteindelijk na een uur of 2 wel maar het ging weer ten koste van al het zuurstof in de ruimte. Ik kreeg het sneller benauwd.

Ik heb ook een afdakje in de tuin en moet daar nog even een beugeltje ophangen zodat ik in de zomer de terrasverwarmer ook daar kan gebruiken voor in de avond.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn schuur een 500W vorstbeschermertje van €15 hangen voor dagen/nachten zoals nu, dat scheelt al aardig wat in temperatuur tov buiten.
Als ik wil sleutelen zet ik een uurje van te voren een ventilatorkacheltje aan (3 standen Max 2200W), dan is het best te doen als ik de deuren dicht hou :)
Ruimte is zo'n 17m2.
Voordeel van zo'n heater is dan wel dat hij aan de muur hangt en geen wind blaast maar voor die paar keer dat ik met koud weer sleutel red ik me er prima mee, sleutel sowieso liever buiten voor de schuur met een zonnetje op mijn rug.. ;)
 
@Janbros, ik wil echt geen gas/verbranding etc in de schuur hebben, ook heb ik geen gasleiding en geen zin in gedoe met flessen/vullen enzo. ook is de garage niet geïsoleerd, dan ben ik de (lucht) warmte zo weer kwijt en moet dat kanon opnieuw aan.

Om de straling goed te krijgen wil op 2 plekken boven mijn hoofd die infrarood units hangen, dat zou een goede spreiding moeten geven.
 
Laatst bewerkt:
PS, ik heb inmiddels 2 van die dingen opgehangen van 2 tientjes bij de Hornbach. (2x 1500W).
Het werkt opzich prima, maar wel zeer lokaal.
Voor de 3x3 waar ik veel sta/sleutel is het perfect!! (de rest van de ruimte 7x3 is frisjes).
 
Ja, dat zijn ze.

Met een montage hoogte van +-2.20/2.30 heb je er 2 nodig van 1500W op een oppervlak van 3x3.
Bij mij hangen ze aan het plafond (mag niet), maar dan wel schuin gericht.
Door ze schuin te richten krijg je een groter (en beter) stralingsoppervlak, en voel je beter de warmte. Ze zijn warm, en niet "heet" voor je beleving.

Laatste met -2 buiten (en waarschijnlijk tussen de 0 en +2 graden binnen) heb je het prima onder de lampen. De warmte bereikt niet je voeten, maar wel je hoofd/schouders/nek etc, dat is lekker.

Voor 40,= prima. Als het 150,= had gekost had ik ze teruggebracht :+
 
Laatst bewerkt:
Heb een warmtelamp gekocht bij de dieren speciaal zaak (gebruiken ze om pups warm te houden) ding geven een bult licht en straling`s warmte kosten 9 euro vermogen is 150 watt
 
Heb een warmtelamp gekocht bij de dieren speciaal zaak (gebruiken ze om pups warm te houden) ding geven een bult licht en straling`s warmte kosten 9 euro vermogen is 150 watt
Das dus een dure goeilamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan