Fireblade 1996 sc33 dynamo

cabron

MF'er
26 sep 2010
32
0
Spijkenisse
hallo, de blade heeft een kapotte dynamo. Nu heb ik het linker zijdeksel eraf willen halen, maar er kwam olie uit. Nu las ik dat dit normaal is, maar nu vroeg ik mij het volgende af.Ligt de dynamo ook in de olie(gekoeld)? Kan ik dat deksel er gewoon verder afhalen, het lijkt vast te zitten? Is de dynamo dan verder er makkelijk af te halen en bij welk bedrijf kan je een goede kopen voor niet al te veel euros? Bij voorbaat dank
 
De dynamo zit in de motorolie dus die moet je eerst aftappen. De kap kan je er dan afhalen. De magneten in de rotor zullen dat proberen te voorkomen. Als de kap er af is kan je de boutjes er uit draaien en de dynamo er uit nemen. Hoe ben je er achter gekomen dat je dynamo stuk is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het zijdeksel al losgemaakt dus ik dacht dan haal ik het deksel er maar af. Waar meet je de laadspanning, dat doe je toch bij de accu. ik dacht dat als de motor draaide en je haal de accu los dan behoort hij te blijven draaien op laadspanning?
 
meten hoeveel wisselspanning de dynamo geeft, dat meet je aan de 3 gele draden die er uit komen.
als je het nu al los hebt liggen kan je kijken of de wikkelingen op de stator zwart zijn, dan word meten al wat minder noodzakelijk.

als je de olie nog niet hebt afgetapt zou je hem weer dicht kunnen maken en dan de dynamo meten.
beetje zonde om die voor niks te vervangen.

let bij het bestellen op dat je correcte bouwjaar doorgeeft , er lijkt een verschil te zitten tussen 95 en 96 modellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zijdeksel al losgemaakt dus ik dacht dan haal ik het deksel er maar af. Waar meet je de laadspanning, dat doe je toch bij de accu. ik dacht dat als de motor draaide en je haal de accu los dan behoort hij te blijven draaien op laadspanning?


Hij blijft niet draaien op de laadspanning, de accu is nodig voor de stroomvoorziening. Test eerst het laadsysteem volgens de how to, voordat je wat gaat vervangen, voor hetzelfde geld is niet je dynamo stuk, maar je spanningsregelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan