XJ/FJ 600/900 topic

Denk dat er een vlotter blijft hangen en dat het uit de overloop van de carburateurs komt.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Precies dat heb ik ook gehad bij de 1e start van het oude CB'tje waar ik toen aan werkte. Maar dat loste zich zelf op gelukkig.

Morgen nog maar eens kijken wat ie doet.
 
Bandje online besteld, scheelt genoeg. En ik laat 'm omleggen en balanceren bij Veenbrink motorparts in Ede.
Sander Veenbrink = LEPENSZEUR op MF ;)
Sander heeft ook mijn voorband vervangen.

Maar sowieso, als je een band online besteld, in mijn geval bij oponeo, kun je hem zelfs laten afleveren bij een bedrijf die hem er voor je oplegt. Op de site van de bandenboer kun je dan een aangesloten bedrijf zoeken.

Maar ik trek het achterwiel uit de XJ en ga dan zelf ffff naar Sander (na een afspraak)

Hartelijk dank voor de plug, of hoe noem je dat tegenwoordig.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen nu al een aantal filmpjes op internet gezien te hebben waar men ook een band kan de en monteren met een spade.
Ook een top tip ;)

ik zie aan het eind van de film niet de ontluchtingsslangen van de carburateurs onder de tank liggen, die moeten daar uitkomen anders wil hij daar nog wel eens uit lekken als die ergens lager hangen.
een echte top tip van Albert ;)
 
Laatst bewerkt:
Heren, ik heb een XJ600 staan waarvan vermoedelijk de vlotternaalden blijven hangen.

Probleem is als volgt: Na een dagje of zo stilstaan wil hij niet meer aan. Startmotor draait prima rond, maar verder gebeurt er niet veel. Als de carbs er dan af gaan, en ik wiebel even aan de vlotters, dan doet-ie het direct. Zelfde geldt voor voorzichtig wat lucht in de brandstofslang blazen.

Euvel is ontstaan na revisie van de carburateurs, zijn toen o.a. nieuwe vlotternaalden en naaldzittingen in gezet. Iemand hier die eenzelfde situatie heeft meegemaakt, en wellicht een oplossing heeft?
 
Als de lekkage wordt veroorzaakt door een vlotter die blijft hangen, waar komt dan de benzine uit de carb??
Is dat gewoon dat pijpje waar de slangen aan (horen te) zitten en waar het uitkomt als je de vlotterkamers leeg laat lopen ?Of is er ergens anders een "overstroom" ??
 
Laatst bewerkt:
Als de lekkage wordt veroorzaakt door een vlotter die blijft hangen, waar komt dan de benzine uit de carb??
Is dat gewoon dat pijpje waar de slangen aan (horen te) zitten en waar het uitkomt als je de vlotterkamers leeg laat lopen ?Of is er ergens anders een "overstroom" ??

Het meeste van wat er boven het niveau komt stroomt zo je blok in. Zolang je motor loopt is er weinig aan de hand, dan verbrand het wel in de cilinder. Zodra je blok stilstaat en je niveau staat te hoog heb je een probleem.

Meestal los je het op door tijdens stationair draaien de aftap schroef van de betreffende carb open te draaien. Dan krijg je een veel sterkere benzine stroom langs je vlotternaald en spoelt dat vuiltje meestal wel weg.
Die 750 vlotterbakken hebben een tuitje waar je zo een slang op kan schuiven, kun je de doorstromende benzine mooi opvangen. Vang dat op in een oude lege fles waar wasbenzine in gezeten heeft. Kun je perfect zien hoeveel troep er in je benzine zit.
 
nou ik heb het hele verhaal even terug gelezen en ben weer bij en denk het te snappen :P
kan iedereen weer gerust slapen :P

maar wat ik eerder noemde, dat die ontluchtingsslangen niet onder de tankbevestiging lopen, dat kan geen lekkage veroorzaken ?
 
ik heb een vraag over de xj650 maxim 1981, wie kan me helpen aan een service manual, liefst pdfje...voor weinig natuurlijk. Groet Geurt
 
Het meeste van wat er boven het niveau komt stroomt zo je blok in. Zolang je motor loopt is er weinig aan de hand, dan verbrand het wel in de cilinder. Zodra je blok stilstaat en je niveau staat te hoog heb je een probleem.

Meestal los je het op door tijdens stationair draaien de aftap schroef van de betreffende carb open te draaien. Dan krijg je een veel sterkere benzine stroom langs je vlotternaald en spoelt dat vuiltje meestal wel weg.
Die 750 vlotterbakken hebben een tuitje waar je zo een slang op kan schuiven, kun je de doorstromende benzine mooi opvangen. Vang dat op in een oude lege fles waar wasbenzine in gezeten heeft. Kun je perfect zien hoeveel troep er in je benzine zit.

Gedaan, blijft lekker helaas.
Geen idee waarvandaan, volgens mij ergens tussen carb 2 en 3, maar dat is een gok.

Als er vlotter vast zit, kan de motor dan wel zo mooi lopen als ie nu doet ????

Ik heb nog geen idee hoe dit op te lossen |(

Ik heb helaas te veel fysieke problemen momenteel om van alles en nog wat te moeten gaan demonteren.
 
Laatst bewerkt:
Alleereerst is jou vaucuumgestuurde tankkraantje dan lek, trek de slang er maar eens af, niet op stand pri dan mag er geen benzine komen.
Meestal is dit niet zo'n probleem, je merkt er niks van maar de druk op de vlotternaalden word wel steed groter, deze zijn oud en worden hard zodat ze op een gegeven moment niet meer afsluiten en dus gaan lekken.
Dus beginnen met revisi setje voor kraantje, en nieuwe vlotternaalden, ik zie dat je uit de achterhoek komt , ik ook dus ik zou je daar wel mee kunnen helpen.
 
Alleereerst is jou vaucuumgestuurde tankkraantje dan lek, trek de slang er maar eens af, niet op stand pri dan mag er geen benzine komen.
Meestal is dit niet zo'n probleem, je merkt er niks van maar de druk op de vlotternaalden word wel steed groter, deze zijn oud en worden hard zodat ze op een gegeven moment niet meer afsluiten en dus gaan lekken.
Dus beginnen met revisi setje voor kraantje, en nieuwe vlotternaalden, ik zie dat je uit de achterhoek komt , ik ook dus ik zou je daar wel mee kunnen helpen.
Hallo Herbert,
De tankkraan is zeker niet lek, de tank ligt nu naast de motor.
Vlotternaalden..... Ik hoop het niet maar is natuurlijk mogelijk bij zo'n oude fiets :Y

Maar vorig seizoen totaal geen last gehad van lekkage, deed zich dus pas voor na de winterstop van drie maand.

Ik ga één dezer dagen eerst eens een kort stukje rijden in de hoop dat de benzine doorstroom het probleem oplost.
Als ook dat niet helpt ....
Dank voor je aanbod om te helpen, zal misschien best nodig zijn :$

Ik heb geen verstand van de carburateurs, begrijp ik het goed dat we het hier hebben over nr 20 in onderstaande tekening? En als die vlotternaald(en) vervangen zouden moeten worden, kan dat dan zonder de carbs er uit te moeten halen ? Gewoon van boven af zeg maar?
full
 
Laatst bewerkt:
Ben, dat is de gasnaald. De vlotternaald kan ik op jouw plaatje niet zo snel ontdekken. Maar een setje nieuwe vlotternaalden valt qua prijs wel mee hoor.
Edit: ik geloof dat het nr.21 is, en voor jouw motor is het wel duur. Als je tenminste de hele set zou nemen, met een beetje mazzel kun je ook losse naalden kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ben, dat is de gasnaald. De vlotternaald kan ik op jouw plaatje niet zo snel ontdekken. Maar een setje nieuwe vlotternaalden valt qua prijs wel mee hoor.
Edit: ik geloof dat het nr.21 is, en voor jouw motor is het wel duur. Als je tenminste de hele set zou nemen, met een beetje mazzel kun je ook losse naalden kopen.

Duidelijk Norbert, maar de pest is dat daarvoor dus wel de carburateurs er helemaal uit moeten |(

Eerst maar eens een stukje rijden komende week (met lekkage).

Prijs valt wel mee, per stuk te koop bij Roukema.

full
 
Laatst bewerkt:
Neem geen imitatie, ga voor orgineel heb al heel veel megemaakt ook in de FJ club er komt alleen maar ellende van .
En de carbs moeten eraf ja maar dat is geen thema, daarna gelijk ff singroniseren en je kunt er weer tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan