CBF1000 - Accu gelost, wil niet meer starten?

diederiknl

MF'er
14 mrt 2015
138
1
Rotterdam
Heren en dames,

Een vraag waarbij ik ondertussen het spoor even kwijt ben. Ik ben de blije bezitter van een Honda CBF1000. Ik heb van de winter doorgereden.

Tot vorige week. Met de vrieskou besloot de motor er de brui aan te geven. Vermoedelijk was de accu redelijk leeg aan het gaan. Ik rijd twee keer per week (+- 12 km), maar hij hangt niet aan een druppellader. Met -5 zei de Honda *DOEI!* Wel wíllen starten, maar niet lukken.

Ik heb gister de accu losgekoppeld en aan een Aldi druppellader gehangen. Volgeladen, accu teruggeplaatst.

Ik hoor nu (volgens mij) wél de startmotor, maar hij lijkt vonk te missen. HISS gaat netjes aan en na 3 seconden weer uit. Er zit genoeg peut in.

Wat zie ik over het hoofd? Ik heb me gister kapot gegoogeld, maar mijn google-skills houden even op...
 
Goedemorgen Tom!

Ik denk ondertussen niet dat het de accu is. Die is ondertussen volgeladen. Ik kan natuurlijk vanmiddag wel proberen wat er gebeurd (ik vermoed echter niets...)

Mijn eerste verdenking is nu of benzinesysteem of HISS. Maar het laatste zou een foutmelding moeten geven, wat hij ook niet doet...
 
Waarschijnlijk toch gewoon de accu...... volgeladen betekent niet dat hij genoeg capaciteit heeft om de motor te starten. Voltage zegt lang niet alles, het gaat om de startstroom die geleverd kan worden.

Honda's hebben de eigenschap om dan prima op de startmotor rond te gaan zonder aan te slaan. Dan heeft de accu niet genoeg restvermogen om de bobines van voldoende energie te voorzien waardoor er geen vonk is.
 
Als je bang bent dat het enkel aan de accu ligt dan zou je hem gewoon aan moeten kunnen duwen. Op contact, in de versnelling, koppeling in en een beetje vaart maken. Koppeling los en hij zou moeten lopen als er verder niets mis mis.
Moet de eigenaar wel een beetje sportief zijn, in je eentje moet je best wat vaart maken. :)

Iets met startkabels proberen? :)
 
Waarschijnlijk toch gewoon de accu...... volgeladen betekent niet dat hij genoeg capaciteit heeft om de motor te starten. Voltage zegt lang niet alles, het gaat om de startstroom die geleverd kan worden.

Honda's hebben de eigenschap om dan prima op de startmotor rond te gaan zonder aan te slaan. Dan heeft de accu niet genoeg restvermogen om de bobines van voldoende energie te voorzien waardoor er geen vonk is.

:^ +
 
Net wat rody zegt, accu vol laden en de lader er gewoon aan laten hangen als je start, bij aanslaan wel eraf halen. Beproefde actie. Accu zal zijn langste tijd wel gehad hebben, maar de dynamo is ook niet het sterkste punt van de cbf 1000, spreek uit ervaring.
 
Zorg wel dat je een goede accu koopt. Ga niet voor de goedkoopste, dat is vaak een bron van ergernis.

Mijn advies: monteer de juiste Yuasa accu!
Achteraf. Hij is al gekocht. :+
Ik heb trouwens net een Motobatt in mijn Raptor gestopt.. ding is 30% sterker dan de vergelijkbare Yuasa.

Volgens Motobatt. :+
 
Motobatt...... mijn ervaring is dat die dingen een gele kleur hebben omdat het anders zwarte gaten zouden zijn. De energie verdwijnt er op mysterieuze wijze in.

Maar hopelijk voor jou heb je een goede te pakken.
 
Motobatt...... mijn ervaring is dat die dingen een gele kleur hebben omdat het anders zwarte gaten zouden zijn. De energie verdwijnt er op mysterieuze wijze in.

Maar hopelijk voor jou heb je een goede te pakken.
Gaat al drie weken goed met -5°C en dikke 1.000 cc tweeclinder.
Maar één winter maakt nog geen zomer. _O-

De originele overleden Yuasa is hier 8 Ah en de Motobatt 10.5 Ah.



En de linker inmiddels vervangen door een Lithium accu.
Het motorpark had even aandacht nodig. :P
 
Laatst bewerkt:
Hoe controleer ik dat? Ik hoor kort een zoemend geluid als ik 'm op spanning zet, maar volgens mij is dat de ABS.

En inderdaad, geen yakuza accu gekocht. We gaan het meemaken. Worst case scenario ben ik €50 lichter...
Als je spanningsregelaar niet sneuvelt door een slechte accu.
Na het vervangen van de accu de laadspanning meten is geen overbodige luxe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet de eigenaar wel een beetje sportief zijn, in je eentje moet je best wat vaart maken. :)

Iets met startkabels proberen? :)


Ik heb het vorig jaar ook een keer gehad met mijn 900hornet en die liep ik in mijn eentje in no-time aan. Als je heel klein bent is het wellicht wat lastig in je eentje, maar ik verbaasde me over hoe eenvoudig dit ging (handig om te weten). Een 2 cilinder zal wat lastiger gaan wellicht.
 
Goed nieuws: vervangen van de accu heeft het probleem opgelost.

Ik vond de motor met de nieuwe accu nog wat lastig starten. Zou het kunnen zijn dat ik met de eerdere halfslachtige pogingen de motor verzopen heb? Op dit moment is het starten-en-gaan.

Laden doet hij met 13.8/9 volt.
 
Ik heb het vorig jaar ook een keer gehad met mijn 900hornet en die liep ik in mijn eentje in no-time aan. Als je heel klein bent is het wellicht wat lastig in je eentje, maar ik verbaasde me over hoe eenvoudig dit ging (handig om te weten). Een 2 cilinder zal wat lastiger gaan wellicht.
Een twee cilinder zal je waarschijnlijk wel kunnen vergeten. :Y
Ik had vroeger een viercilinder 600 Bimota (Thundercat blok), die ging in mijn eentje erg makkelijk.
Later met twee collega's achter een BMW R1100S, die moesten vervangen worden voor een vers setje jonge jeugdvoetballers. _O-
Nu heb ik een versleten heup, kan niks meer aanlopen. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan