ZZR-topic deel 3: Op een oude fiets... moet je doorrijden

Hallo allen,

Ik kon mij al niet voorstellen dat er geen ZZR topic zou zijn.. Maar bij dezen eindelijk gevonden ;)
Sinds paar maanden rijd ik een ZZR600 uit 1995:


Zit alleen wel meteen met een vraag:
Hoever komen jullie (zonder reserve op één tank?) Heb een keer de tank leeggereden (zonder reserve, want die is mogelijk stuk: moet ik nog een keer nakijken) en kom dan uit rond 200 km... Na ik dacht 210 km is de tank zonder reserve echt wel leeg bij mij.
 
Hangt heel erg af van je rijstijl, ik heb hem nog niet tot reserve gereden en het meeste wat ik tot nu toe heb gehad was 250km. Gemiddeld rij ik 1 op 20. Moet er wel bij zeggen dat ik het rustig aan doe. Veel woon-werk verkeer (dus ook veel in de spits).

Overigens was ik hier ook nog een foto verschuldigd:
DSC_0187_zpsupbjf4qc.jpg
 
250 km kom ik niet aan...
Keertje 210,220 gehaald volgens mij en toen stond de wijzer wel aardig in het rood.

Misschien moet ie afgesteld worden zodat ie weer zuiniger rijdt..
Kleppen stellen/synchroniseren kan daar aardig in helpen toch?
 
Laatst bewerkt:
Kick!

Ik zit eraan te denken om mijn motor wat op te frissen. Ik heb een Kawasaki zzr600 uit 1995 en in de basis vind ik het helemaal geen verkeerde motor. Echter.. hij heeft naar mijn idee wel een opfrisbeurt nodig. Voorvork opnieuw behandelen en een of ander beugeltje opnieuw zwart spuiten om het allemaal weer netjes te maken.

Maar zit er ook aan te denken om de spiegels te vervangen. Als ik op de motor zit, ziet het er wel prima uit, maar als je voor de motor staat, dan zijn de standaard spiegels wel een beetje lomp. Hebben jullie nog ervaringen met aftermarket spiegels?

Even samengevat heb ik dit rijtje gemaakt wat ik mogelijk wil doen:
• Voorvork spuiten
• Velgstriping (rood of wit?)
• Zwart beugeltje bij schetsplaats spuiten
• Andere spiegels
• Kentekenplaat
• Kentekenplaathouder aanpassen
• Kuipwerk eraf, boel schoonmaken (rondom motorblok)
• Verbindingsstang bij achterrem opfrissen (poedercoaten/spuiten?)
• Remklauwen spuiten? (3 stuks)

Nog ideeën of aanvullingen om de motor op te leuken? Gaat mij er vooral om dat de motor weer wat frisser oogt.

Hier 2 foto's van mijn type motor (foto's van google gehaald, maar is wel precies deze motor/kleurstelling)
45e3d828ee2539d0eeb48607c5266386_orig.jpg

kawasaki-zzr600-1994-2.jpg


Groetjes! :W

PS: Als iemand nog een hoog windscherm of achterspatbord te koop heeft voor dit type motor: ik heb interesse!
 
Laatst bewerkt:
Kuipwerk heb ik er vorige week ook af gehad. Inderdaad de boel er onder schoonmaken en alle kuipdelen weer in de was zetten heeft er voor gezorgd dat hij er weer stukken netter bij staat. Alleen dat is al een hele upgrade!

Compleet andere kleur geven van onderdelen moet je voorzichtig mee zijn. Vaak kun je het zelf niet zo netjes en krijgt het al snel een aftermarket look. Remklauwen enzo voorzien van een verse laklaag (zelfde kleur als dat het was) scheelt al wel veel.

Eventueel kan witte of smoke knipperlichten wel veel goeds doen voor een voertuig merk ik. Ziet het er vaak ineens een stuk moderner uit. Heb ik zelf ook bij de auto gedaan. Bij de kawa vind ik die oranje stukken eigenlijk wel leuk bij mij kleurstelling.

Ander windscherm kan ook veel schelen in de looks van de motor. Zo vond ik de zzr1100 er altijd behoorlijk gedateerd uit zien. Totdat ikhem met een ander windscherm zag (eentje waarbij het bovenste deel een stukje omhoog stond).


Laat in elk geval even weten wat je doet met je spiegels. Ik zit eigenlijk nog te kijken naar een manier om er iets meer zicht uit te halen.
 
Ben niet van plan om de onderdelen andere kleuren te geven hoor..;) alleen wat verweerde onderdelen zoals de voorvork opnieuw behandelen in dezelfde kleur. Dáár heb ik wel een vraag over:
Weten jullie hoe ik aan de juiste kleurcode kom van de voorvork? Want wil eigenlijk wel precies dezelfde kleur hebben.. Hetzelfde geldt voor wat andere losse onderdelen, zoals een of ander beugeltje (daarvoor voldoet 'normale' zwarte spuitbusverf denk ik wel) en nog een of ander verbindingsstangetje ergens vlakbij de achterremklauw.

Die spiegels wil ik eigenlijk vooral vervangen omdat ik ze nu wat groot/lomp vind ogen. Ik denk dat als ik er een paar vlottere/modernere spiegels op gooi, dat de motor alweer een stuk frisser oogt! Voor het zicht doe ik het niet zo zeer, maar als ik nieuwe spiegels koop, kan ik wel laten weten hoe het zicht is.

Witte/smoke knipperlichten zijn toegestaan? Ik moet eens nadenken of ik dat mooier vind.. misschien wel een leuk idee inderdaad! Zie echter wel dat de prijs voor witte glazen alleen vóór al 50 euro is bij mpartz. Denk dat ik eerst binnenkort de verweerde onderdelen ga aanpakken en zo langzaam mijn prioriteitenlijst afwerk.

EDIT: @Clank
Zouden smoke knipperlichten bij jouw motor niet mooi staan? Dan heb je echt de combi zilver-zwart.
 
Laatst bewerkt:
Kleurcode's weet ik zo niet 123 waar ik die zou kunnen vinden. Ik weet wel dat er bedrijven zijn die dat voor je kunnen uitzoeken. Zelfs de karwei heeft een apparaat waarmee ze kleuren kunnen herkennen.

Smoke en witte knipperlichten zijn toegestaan. Je knipperlichten moeten wit of oranje licht geven. Heb het zo ook met de auto gedaan. Andere kleur lamp is zelfs niet eens nodig, maar ik heb het ooit gevraagd aan iemand die voor me reed en die vertelde me dat oranje lampjes wel wat duidelijker is. Toen dus oranje lampjes in gezet.

Zelf ga ik geen andere kapjes erop zetten. Ik ben nou eigenlijk al erg blij met hoe het eruit ziet. Helemaal zilver/zwart vind ik ook weer net niks. Die knipperlichten breken de kleuren een beetje.
 
Je zou je verlichting aan kunnen passen.

Achter: Aliexpress.com: Koop Rook Achterlicht Geïntegreerde LED Richtingaanwijzers Voor Kawasaki ZR7S ZX6R ZX9R ZX900 ZZR600 van betrouwbare signal led leveranciers op Cherk Official Store

voor kan niet vreselijk veel anders dan wellicht de kapjes aanpassen en de lampen ook voor led vervangen. Niet de koplamp overigens.

Wellicht een Koso cockpit
Koso DB-01R Multi-Function Electronic Speedometer {Best Reviews + Cheap Prices}

je velgen plastidippen och er is vanalles te verzinnen.
 
Digitale cockpit hoeft van mij niet. Vind de standaard cockpit juist een van de grote pluspunten. Ik hou van analoge tellers en vind het huidige dashboard wel mooi afgewerkt en compleet. Beter dan die nieuwe SS motoren. Dat achterlicht: is dat geschikt voor een '95 model? Ziet er meer uit als een vervanger voor de zzr vanaf bouwjaar 2005
 
De standaard cockpit is inderdaad super gaaf. Doet mij een beetje denken aan hoe in de Jaren 90 cockpits van straaljagers werden afgebeeld in films.
 
Digitale cockpit hoeft van mij niet. Vind de standaard cockpit juist een van de grote pluspunten. Ik hou van analoge tellers en vind het huidige dashboard wel mooi afgewerkt en compleet. Beter dan die nieuwe SS motoren. Dat achterlicht: is dat geschikt voor een '95 model? Ziet er meer uit als een vervanger voor de zzr vanaf bouwjaar 2005

Klopt.. het voorbeeld is voor een model vanaf 2005, sorry..

andere lamp
 
Denk dat ik het achterlicht ook wel zo hou. Vind het achterwerk van de zzr ook zeker niet verkeerd.

Denk dat ik morgen maar ga beginnen met mijn to-do list voor de zzr.

Iemand hier trouwens ervaringen met een hoger windscherm? Ik zit al een tijdje te twijfelen om dit windscherm te kopen:
010302004_1.jpg


Heb momenteel een spoilertje op de zzr, maar op de snelweg voldoet het nog steeds niet.... Als ik omlaag ga met mijn helm, merk je op een gegeven moment dat de wind duidelijk over je heen waait en dat windgeluid op de achtergrond is, en niet meer buldert... Ik ben 1,88m.

Lijkt mij voor de zomer ideaal met wat langere afstanden.
 
Haha ik zei ook niet dat je het moest doen, je wilde je zzr aanpassen en lichten was een optie.

Ik heb nog het originele scherm erop zitten en wil hem tzt zeker ook vervangen.
 
Haha ik zei ook niet dat je het moest doen, je wilde je zzr aanpassen en lichten was een optie.

Ik heb nog het originele scherm erop zitten en wil hem tzt zeker ook vervangen.

Dat weet ik ;) Ik dank je voor het meedenken!

Mocht de zzr nog veranderingen als spiegels/windschermen hebben ondergaan, laat ik mijn ervaringen aan jullie weten! Eerst wat cosmetische dingen en dan komt dat windscherm en spiegels mogelijk over een paar maanden, moet even zien.
 
Heb sinds kort ook een 93 zzr 600. Heeft 7 jaar stilgestaan ofzo ;) dus eerst boel maar ff gangbaar maken zodat blok weer loopt.
Optisch (op voorvork en dempers na) best nog een mooie fiets met iets van 17k op de teller. Genoeg aan te doen, kan ik ook mooi als leenmotor in gaan zetten :) Nog wel eea te doen...

- blok aan de praat krijgen (engineering flush, filters, bougies en carbs ultrasoon reinigen, misschien gelijk maar dyno kit erin)
- voorvork revisie, misschien andere binnenkomen. Iig progressieve veren erin
- staalomvlochten remleidingen
- remmen reviseren en klauwen spuiten
- accu
- ketting/kettingwielen nieuw
- banden
- progressieve achtervering of andere shock
- ander uitlaatje
 
Heb sinds kort ook een 93 zzr 600. Heeft 7 jaar stilgestaan ofzo ;) dus eerst boel maar ff gangbaar maken zodat blok weer loopt.
Optisch (op voorvork en dempers na) best nog een mooie fiets met iets van 17k op de teller. Genoeg aan te doen, kan ik ook mooi als leenmotor in gaan zetten :) Nog wel eea te doen...

- blok aan de praat krijgen (engineering flush, filters, bougies en carbs ultrasoon reinigen, misschien gelijk maar dyno kit erin)
- voorvork revisie, misschien andere binnenkomen. Iig progressieve veren erin
- staalomvlochten remleidingen
- remmen reviseren en klauwen spuiten
- accu
- ketting/kettingwielen nieuw
- banden
- progressieve achtervering of andere shock
- ander uitlaatje

Mooi klusje! Bizar, zo weinig kilometers... De mijne is uit 95 en is laatst over de 60k gegaan wat met omgerekend nog geen 3000 per jaar dus ook niet erg veel is.
 
Ben vandaag begonnen met de kawa! Ga beginnen met de onderdelen rondom het achterwiel. Achterwiel is eraf, remklauw etc allemaal los en nu alle verweerde onderdelen even opfrissen.
16831642_1036032139835564_2002857322_n.jpg

Heb die 2 stelplaatjes waar je achterwielbout doorheen gaat even goed behandeld met de staalborstel en ziet er alweer een stuk schoner uit nu. Ik ga hem wss nog ff behandelen met belgom en later weer monteren dan. Zal dat werken, of zal zoiets weer heel snel vies worden, wat je er met een doek niet zomaar afveegt? Zelfde geldt voor dat beugeltje in het midden, rechts van die 2 losse plaatjes. Is dat nu aluminium? Is ook wat verweerd en was al wat begonnen met de staalborstel erover. Als ik straks klaar ben ook met belgom behandelen of kan ik dit beter anders aanpakken? Straks als de boel gemonteerd is, zijn deze onderdelen lastig schoon te maken.

Rechter stangetje ook maar ff schuren en spuiten. Ziet er op de foto goed uit, maar op die andere zijden, en vooral op de uiteindes zit er veel roest/aanslag. Morgen maar eens kijken naar de juiste kleurcodes hiervoor..

Remklauw zit ik ook sterk aan te denken om die te spuiten.. Hij ligt nu toch los, maar zo'n remklauw spuiten is wel een wat nauwkeuriger werkje natuurlijk. Evt rood voor wat meer kleur of gewoon zelfde kleur houden??
 
Iemand hier trouwens ervaringen met een hoger windscherm?
...

...
Heb momenteel een spoilertje op de zzr, maar op de snelweg voldoet het nog steeds niet.... Als ik omlaag ga met mijn helm, merk je op een gegeven moment dat de wind duidelijk over je heen waait en dat windgeluid op de achtergrond is, en niet meer buldert... Ik ben 1,88m.

Lijkt mij voor de zomer ideaal met wat langere afstanden.

Ik heb volgens mij een ruit die hoger is en al meteen een spoiler functie heeft. Durf niet precies te zeggen welke het is: zat er al op.

Maar verwacht geen wonderen, mijn hoofd zit ook nog steeds in de wind (lengte iets meer dan 1.80m). Het scheelt vooral dat een groot deel van mijn armen en bovenlichaam uit de wind zitten. Als je de wind over je heen wil hebben.. volgens mij moet je dan kijken bij een duitse motorenfabrikant. Dan voornamelijk de LT versies. Dan zit je uit de wind.

Mooi klusje! Bizar, zo weinig kilometers... De mijne is uit 95 en is laatst over de 60k gegaan wat met omgerekend nog geen 3000 per jaar dus ook niet erg veel is.

Mijn GS500 had na 25 jaar iets van 40.000km gelopen. Sommige mensen gebruiken een motor alleen om naar te kijken ofzo. En dan een keer in het jaar naar de dealer rijden.

Remklauw zit ik ook sterk aan te denken om die te spuiten.. Hij ligt nu toch los, maar zo'n remklauw spuiten is wel een wat nauwkeuriger werkje natuurlijk. Evt rood voor wat meer kleur of gewoon zelfde kleur houden??

Al aan gedacht om de klauwen er helemaal af te halen, te reviseren (schijnt nogal vaak nodig te zijn bij de zzr600), te spuiten en daarna het systeem weer te vullen met nieuwe remolie?
 
Ja, volgens mij is jouw ruit iets lager dan die ik in het voorbeeld laat zien.. Misschien dat ik vd zomer zo'n ruitje ga aanschaffen.

De achterremklauw ligt momenteel los. Ik heb ook besloten om die opnieuw te verven. Reviseren hoeft van mij niet zo, denk ik.. Geleidepennen gaan mooi soepel iig, en rubbers leken prima. Daarna weer vullen met nieuwe remvloeistof en ontluchten en denk dat het dan wel weer prima is.


Ik heb trouwens velgstriping besteld en ook inmiddels in huis, maar het is niet van die voorgevormde. Gewoon opgerold en als je ''m uitrolt dan is het een rechte sticker als het ware... Hoe breng ik zoiets aan op een ronde velg?? :P

Heb het idee dat ik hem ga kreukelen als ik het nu probeer.
 
Hoe zoiets simpels al veel voldoening kan geven :P


Bezig geweest met achterwiel goed schoonmaken en wat daaraan vastzat.
Denk dat ik zo ook het middelste zwarte gedeelte van mijn achterremschijf opnieuw ga zwart spuiten. Die had ook wat plekken waar de zwarte lak vanaf was. Merk dat ik nog we wat moet oefenen met het spuiten (ik gebruik spuitbussen), maar dit is wel een mooie om op te oefenen dan ;)

Nu de schijf maar even op de kachel gelegd, morgen maar ff schuren en dan spuiten.
 
Ja, volgens mij is jouw ruit iets lager dan die ik in het voorbeeld laat zien.. Misschien dat ik vd zomer zo'n ruitje ga aanschaffen.

Ruitje is inderdaad erg fijn. Als ik ooit nog een labeltje tegen kom zal ik het laten weten.

Ik heb trouwens velgstriping besteld en ook inmiddels in huis, maar het is niet van die voorgevormde. Gewoon opgerold en als je ''m uitrolt dan is het een rechte sticker als het ware... Hoe breng ik zoiets aan op een ronde velg?? :P

Heb het idee dat ik hem ga kreukelen als ik het nu probeer.

Gewoon even je wielen rechttrekken :+


Zonder gekkigheid: Volgens mij kun je die velstriping zelf een beetje vormen door er aan te trekken. Verwarmen met een fohn of iets dergelijks kan ook wel helpen.
 
Ik zit te denken..
Ik wil vandaag mijn remschijf (het middelste gedeelte) spuiten. Nu heb ik nog van die VHT enginepaint liggen incl primer. Is die enginepaint geschikt voor zo'n remschijf? Wou het eerst met hammerite doen, maar toen bedacht ik dat die remschijf ook warm kan worden natuurlijk en ik hittebestendige verf nodig heb.

Hoe denken jullie hierover?
 
Terug
Bovenaan Onderaan