DUCATI CAVALIERE NERO

Inmiddels begonnen aan dit project.

Het is natuurlijk fantastisch vakwerk deze handgeklopte onderdelen maar helaas betekend dat ook dat iedere klap van de hamer erin staat en er dus heel veel moet gebeuren om het strak te krijgen.

Beginnen met de eerste plamuurgangen dan maar, een hoop hiervan wordt weliswaar weer weggeschuurd maar ik hoop niet dat deze onderdelen voor het gewicht uit aluminium zijn gemaakt want er komt wel een paar onsjes plamuur bij vrees ik.

[afbeelding]
[afbeelding]

En weer wegschuren:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nu de grove lijn erin zit heb ik er een dikke filler/plamuur overheen gespoten om te zien wat ik nou eigenlijk had.

Ik hanteer het principe van "eerst strak, dan glad" met plamuren dus eerst moeten de lijnen erin zitten, en pas daarna maak ik het glad.

Dus de volgende plamuurgangen is vullen, strakschuren, controleren en dat net zo vaak tot ik tevreden ben.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Inmiddels ook met plamuur en een truukje een mooie radius aangebracht tussen het vlakke en ronde deel van de koplampkap.

Maar het komt uiteindelijk in de buurt:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wordt vervolgd, tank is next....

Indrukwekkend om te zien, welke stappen er genomen dienen te worden om alles super strak te krijgen. Meestal zie je deze werkzaamheden niet zo uitgebreid terug.

Je maakt me wel nieuwsgierig naar het "trucje" is dit het geheim van de smid?
 
Ja, is echt enorm geavanceerd, maar men neme een klodder plamuur en een stalen kogel van ongeveer 20 mm doorsnede......

Stelt dus niks voor, gewoon plamuur in de hoek proppen en er een kogel doorheen rollen.

Je moet alleen eerst de beide zijvlakken van de hoek strakmaken anders zal iedere oneffenheid ook via de stalen kogel in de radius doorgegeven worden.

En zorgen voor een kogel die groot genoeg is om over alle lassen heen te gaan. Nou werk ik toevallig in een machinefabriek waar grote tandwielkasten gereviseerd worden dus aan oude kogellagers geen gebrek.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan ook zo .. B|

full



ipv kogel
 
Laatst bewerkt:
ik dacht aan de verlengde dop die op een van de foto's te zien is.... maar een kogel is wel een hele goeie inderdaad.

jou spuitwerk........ ben heel benieuwd naar het plaatje straks.
 
Ja, is echt enorm geavanceerd, maar men neme een klodder plamuur en een stalen kogel van ongeveer 20 mm doorsnede......

Stelt dus niks voor, gewoon plamuur in de hoek proppen en er een kogel doorheen rollen.

Je moet alleen eerst de beide zijvlakken van de hoek strakmaken anders zal iedere oneffenheid ook via de stalen kogel in de radius doorgegeven worden.

En zorgen voor een kogel die groot genoeg is om over alle lassen heen te gaan. Nou werk ik toevallig in een machinefabriek waar grote tandwielkasten gereviseerd worden dus aan oude kogellagers geen gebrek.

Tja soms is de simpelste oplossing de beste, hoe haal je de randjes dan weg die de kogel dan weer maakt? of schuur je die weg?

Ik vind het wel leerzaam hoor zo'n plamuur strakmaak topic
 
Ben haast zo ver dat ik kan gaan spuiten. Was echt een megaklus om die tank strak te maken maar ik geloof dat het gelukt is....

Spuiten is daarna een eitje.
 
Laatst bewerkt:
Nou, mijn bijdrage eindigt hier, sorry voor de wazige foto's, de eigenaar zal t.z.t. wel wat scherpere maken hopelijk.

IMG_8390_zpskkqjxatt.jpg

IMG_8387_zpsbjyubnd1.jpg

IMG_8389_zpsgkkqi9z7.jpg

IMG_8391_zpsc5yczlkr.jpg

IMG_8392_zps4dj9klji.jpg

IMG_8388_zpsz0cnujyo.jpg

IMG_8393_zpsxrb4pxwt.jpg


Was wel een nagel aan mijn doodskist dat ding, kolere wat een werk dit.

Maar goed, mooi zwart is niet lelijk zullen we maar zeggen... ;)
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt Rene!!!
Ziet er echt naadje strak uit, dat gaat knallen dadelijk.

Nu bezig om de kentekenplaathouder aan te passen en morgen ga ik verder met de ellende die benzinepomp heet. Nieuwe leidingen etc.

Dan nog elektra en kan de opbouw beginnen. Ik zal nu wat regelmatiger updates geven.

Het einde is in zicht!
 
Prachtige sjieke kleur en superstrak spuitwerk :}
Ben benieuwd naar het totaalplaatje😇
 
Thanks voor de reacties. Maar de basis is natuurlijk gelegd door die aluminiumkunstenaar uit het noorden des lands...

Ik vond nog wat scherpere foto's:

IMG_0395_zps3un02fww.jpg

IMG_0394_zps0hto1c3a.jpg

IMG_0393_zpsd03209cf.jpg

IMG_0352_zpse8owy320.jpg

IMG_0351_zpsswxiwyfk.jpg

IMG_0350_zpslmvr7llf.jpg


Wat ik wel erg leuk vind is dat diverse hobbyisten met elk hun eigen disciplines hier op M-F elkaar telkens weten te vinden, leuke community :t
 
Laatst bewerkt:
Ben ik zeker met je eens renee,ieder zijn expertice en als je kijkt dat dit allemaal hobbymatig gebeurt dan doen wij zeker niet onder voor de profs :+
Spuitwerk is echt super :}
 
Laatst bewerkt:
We zouden al onze krachten moeten bundelen.
Maar dan worden we wel profs...... ;)

Haha nee dan begint het op werk te lijken, doe me een lol.

Grootste voordeel van hobbywerk vindt ik het feit dat ik het doe in de tijd die het mij schikt.

Natuurlijk hou je rekening met eventuele tijdsdruk maar ik doe het ook maar in de avonduurtjes en weekenden en als ik geen zin heb dan gebeurd er dus even niets, helaas....

Mensen die op mijn fikken staan te kijken heb ik op mijn werk al genoeg, dat hoef ik met mijn hobby niet ook nog eens erbij te hebben... :W
 
Laatst bewerkt:
Zo, weer even geleden. voortgang:

benzintank de leidingen en benzinepomp erin gehangen (k*twerk). nu de tankdop nog. die past niet helemaal meer door de glooiing van de tank. Maar dit komt goed.

koplamp en koplamphuis zitten erop, smoelt goed.

bedrading nu gelabeld en klaar om aangesloten te worden. wat weerstanden bestelt voor de LED knipperlichten. als die binnen zijn kan dat er ook op.

kentekenplaathouder is helemaal vermaakt en ook klaar om gemonteerd te worden.
zitje was al klaar maar kan ook gemonteerd worden.

zit te wachten op wat rubberringetjes om de zaken netjes te monteren zonder dat er schade ontstaat aan de onderdelen. Dan kan het achterspatbord er ook op.

begint nu wel ergens op te lijken en is het einde in zicht. foto's volgen wat later als de tank etc er op zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan