Ktm 530 vast gelopen

Das mijn idee ook. Anders probeer je het eerst. Dan werkt het misschien een paar uur en het dan alsnog te laten doen. Niet echt onderdelen om er zelf aan te gaan prutten en denken dat het beter wordt.

Jaa precies, ik ga er een nieuwe wand erin laten zetten.
Ik wil jullie ook enorm bedanken voor jullie hulp :t :]

Ik hou jullie zeker op de hoogte
 
Vandaag de cilinder afgeleverd bij powerseal. Hopelijk kan ik hem vrijdag ophalen😎
 
Vergeet niet je blok te spoelen.
ik heb vroegah ooit weleens een vast gelopen cilinder vervangen zonder verder iets gedaan te hebben.
Daarna liepen de krukaslagers kapot waarschijnlijk, door achter gebleven vijzels van de cilinder, toen was de schade aanzienlijk.

En ik zou nog even je gehele inlaattraject doorlopen, of daar niet iets geks, vuils mee is geglipt.
 
Als er in de afgetapte motorolie geen metaaldeeltjes zitten (de olie glinstert dan), of brokjes metaal, hoef je het blok niet verder te reviseren.

Als ik de foto's van het carter zie, valt mij op dat er twee olie-sproeiertjes zijn, die moet je op hun werking controleren.

Die spuiten olie tegen de onderzijde van de zuiger aan, om te koelen.
Stel dat de voorste sproeier verstopt is geraakt (of de leiding die de olie naar deze sproeier aanvoert), dan wordt de voorkant van de zuiger te heet en loopt vast.

Vaak kun je in het werkplaatsboek een tekening met het olie-circuit vinden, daarin kun je de route die de olie aflegt, volgen en mogelijk bepalen, waar een gebrek aan smering kan zijn ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
Als er in de afgetapte motorolie geen metaaldeeltjes zitten (de olie glinstert dan), of brokjes metaal, hoef je het blok niet verder te reviseren.

Als ik de foto's van het carter zie, valt mij op dat er twee olie-sproeiertjes zijn, die moet je op hun werking controleren.

Die spuiten olie tegen de onderzijde van de zuiger aan, om te koelen.
Stel dat de voorste sproeier verstopt is geraakt (of de leiding die de olie naar deze sproeier aanvoert), dan wordt de voorkant van de zuiger te heet en loopt vast.

Vaak kun je in het werkplaatsboek een tekening met het olie-circuit vinden, daarin kun je de route die de olie aflegt, volgen en mogelijk bepalen, waar een gebrek aan smering kan zijn ontstaan.

De olie had geen aluminium resten, maar voor de zekerheid ga ik de blok wel door spoelen.
En de oliesproeiers had ik al gecheckt met lucht.
Iig bedankt voor je tips
 
Maar waarom was hij vastgelopen?
En garandeert het revisiebedrijf de juiste zuigerspeling?
Worden de cilinder en de nieuwe zuiger pas gemaakt?
 
Ik zou toch voor die oliepomp upgrade gaan, relatief goedkoop en vrij makkelijk uit te voeren.
zuigerspeling moest iets van 0.043 zijn? ik had een zuiger van 94,98 van wossner via ebay bestelt.
mij cilinder was 45.025 ongeveer weet het niet precies meer.

aan de zuiger schade te zien lijkt het meest hier op:

zkkavkxev6jk3.40.35.png


Succes ermee!
 
Ik heb de oorzaak niet kunnen vinden.
Oliepomptandwielen waren goed, olie was vers en op niveau. De koelvloeistof was licht troebel, maar wel op niveau. Verder heeft de krukas geen speling. Wel heb ik hem na 4 min starten hem in de toeren gejaagd. Dus dat is dan voorlopig de meest waarschijnlijke oorzaak.

De cilinder heb ik met een nieuwe wossner zuiger afgeleverd, zodat de cilinder op de juiste zuigerspeling wordt gecoated.

Moet bij de oliepomp upgrade ook een nieuwe olieschaft besteld worden? Of alleen twee tandwielen?

Dank voor de tips
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de oorzaak niet kunnen vinden.
Oliepomptandwielen waren goed, olie was vers en op niveau. De koelvloeistof was licht troebel, maar wel op niveau. Verder heeft de krukas geen speling. Wel heb ik hem na 4 min starten hem in de toeren gejaagd. Dus dat is dan voorlopig de meest waarschijnlijke oorzaak.

De cilinder heb ik met een nieuwe wossner zuiger afgeleverd, zodat de cilinder op de juiste zuigerspeling wordt gecoated.

Moet bij de oliepomp upgrade ook een nieuwe olieschaft besteld worden? Of alleen twee tandwielen?

Dank voor de tips

ik heb het complete pakket vervangen na 2011.

KTM 450-530 Oil Pump Upgrade. How-To with Pics.

hier staat een mooie howto incl. benodigde onderdelen

EDIT: Dat je hem warm moet rijden is een feit maar dit lijkt me ook weer wat overdreven. maar goed you never know.
zou iig even zonder kleppendeksel starten kijken als die olie rondpompt
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Gisteren de cilinder opgehaald en vandaag alles inelkaar gezet.
Op advies van Sietjeng idd even eerst gestart zonder de klepdekel.
Wat mij opviel was dat er nergens olie uit spoot, ook niet uit het gouden 'spuitschroef' (zie foto).
Kan ik nu concluderen dat mijn oliepomp kapot is of is er simpelweg nog geen oliedruk en moet ik hem langer laten draaien? Ik heb hem namelijk 5 seconden laten draaien.
temp image upload
 
Oke volgens mij heb ik de oorzaak van het vastlopen gevonden,

Zoals ik hierboven al schreef, was er geen oliedruk (wel kwam er lucht uit de bovenste olie jet)
Dus ben ik de 'oil pressure regulator valve', zoals dat mooi staat beschreven in de repair manual,gaan checken. Daar hoort een lagerbal en een veer in te zitten volgens de manual.
Tot mijn grote verbazing zat er geen lagerbal of veer in??😕
Is dit een trukje om meer olie door de blok te krijgen of is de vorige eigenaar/monteur hem vergeten erin te zetten?
 
Laatst bewerkt:
Er ontbreekt iets in het smeeroliecircuit, dat kan nooit goed zijn. De motor is niet voor niets vastgelopen. Gaat het om een veerbelaste kogelklep?
 
Als ht blok en alles open is geweest, kan het best wat langer dan 5sec. duren voordat de olie bij de kop is..

Eerst alle missende onderdelen monteren en dubbelchecken, daarna de motor met voldoende olie erin, starten zonder de bougie erin. Gewoon even door laten starten (evt met kleine tussenpozen zodat de startmotor niet te lang achtereen belast word) totdat je olie ziet verschijnen..
 
Als ht blok en alles open is geweest, kan het best wat langer dan 5sec. duren voordat de olie bij de kop is..

Eerst alle missende onderdelen monteren en dubbelchecken, daarna de motor met voldoende olie erin, starten zonder de bougie erin. Gewoon even door laten starten (evt met kleine tussenpozen zodat de startmotor niet te lang achtereen belast word) totdat je olie ziet verschijnen..

De onderdelen zijn besteld.
En idd heb ik hem een goeie 30-40 seconden zonder bougie laten draaien, zonder succes
 
Vandaag lagerbal en de veer ontvangen en gemonteerd.
En je raadt het al, uit de top jet kwam een dikke straal olie.
Beetje jammer dat een veer en lagerbal a 3 euro mij uiteindelijk 600 euro aan schade heeft gekost.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zo'n belangrijk onderdeel vergeet te monteren.
In ieder geval heb ik er veel van geleerd. Daarnaast check ik de volgende keer als ik een motor koop eerst alle vitale elementen.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en hun input hier in mijn topic! ;)
 
Laatst bewerkt:
hey mccolin! gelukkig dat je er bent achtergekomen! stel je voor je had hem zo gestart X_X..

ik denk dat de kans groot is dat de vorige eigenaar olie heeft vervangen, en deze schroef heeft los gedraaid. en dat zo het veertje en lagerballetje is zoekt geraakt.

hopelijk nu meer rijdplezier!
 
hey mccolin! gelukkig dat je er bent achtergekomen! stel je voor je had hem zo gestart X_X..

ik denk dat de kans groot is dat de vorige eigenaar olie heeft vervangen, en deze schroef heeft los gedraaid. en dat zo het veertje en lagerballetje is zoekt geraakt.

hopelijk nu meer rijdplezier!

Hej goedenavond,

Dank voor je tip nog he, denk dat ik hem gewoon was gaan gassen zonder je tip👍👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan