Welk mechanisch defect heb je (rijdend) gehad ?

Yamaha RD250: Binnendemper uit de uitlaat verloren op de snelweg. Kon nog net zien hoe deze door een Scania platgereden werd.
Yamaha RD250: Vastgelopen rechter cilinder door een kapotte olieleiding.
Honda CB1: Kapot achterwiellager.
Kawasaki LTD454: Koppakking defect
Kawasaki LTD454: Temperatuursensor kapot
Honda CB750 F1: uitlaatdemper afgescheurd ("sport" uitlaat)
Honda XL500: Ophangbeugeltje van de Motad uitlaat afgescheurd
BMW K100 EML: Achterwiellager kapot in de EML achterbrug
BMW K100 EML: Koelvloeistofslang gescheurd

Er gaat wel wat meer stuk, maar dit waren de defecten onderweg. Niet altijd rijdend kunnen thuiskomen.
 
Paar jaar geleden met de ZZR. Iets voor 12 's nachts ergens in provincie Groningen op de snelweg. Net klaar met tanken. Ik wil wegrijden, ketting springt er af. ;( Ik duw hem iets verder om te zien of ik iets zelf kan doen: helaasch.

Wist niet zo goed wat ik moest doen. Dus ANWB gebeld, waar ik geen lid van was, met de vraag wat er gedaan kon worden. Ik kon ingeschreven worden, maar dat zou ontzettend duur zijn. Puur eigenlijk omdat ik lid wil worden omdat ik -nu- pech heb en dus -nu- hulp nodig had. En mochten zij de boel niet op kunnen lossen, dan zou ik alsnog zelf (en voor eigen kosten) vervoer moeten regelen. Dus de sugggestie was: direct zelf vervoer naar huis regelen. Dat maar gedaan, ik was rond half 2/2 uur thuis en een €150 lichter ofzo. :')

Ach, houdt de boel spannend.
 
Yamaha TR1 met zelfbouwspan gekocht
Na een jaar moesten we naar een bedrijfsfeestje breekt halverwege het zijspanwiel af met de vrouw in het bakje.
Zaten snelkoppelingen op dus bak afgekoppeld en solo doorgereden naar het feestje en de volgende dag de bak opgehaald met een aanhangertje.
 
Yamaha TR1 met zelfbouwspan gekocht
Na een jaar moesten we naar een bedrijfsfeestje breekt halverwege het zijspanwiel af met de vrouw in het bakje.
Zaten snelkoppelingen op dus bak afgekoppeld en solo doorgereden naar het feestje en de volgende dag de bak opgehaald met een aanhangertje.

En je vrouw, heb je die na het feestje opgehaald of pas de volgende dag, met het aanhangertje?
 
Vorig jaar het lager van de uitgaande as van het kettingwiel. (nee, niet te strak!)
Een lagertje van een paar euro denk je dan. Nou dat werd dus veel erger. :(

Ik ben Yamaha erg dankbaar dat ze het lager zo moeilijk bereikbaar hebben gemaakt. :?
Lager niet van buitenaf te vervangen. Waarom eigenlijk niet?
Onderblok ook niet demonteerbaar omdat er nog 3 bouten onder het cilinderblok blijken te zitten.
Daarom ook cilinders eraf. Nu dus ook daarvoor blok uitbouwen uit frame.
Het komt er op neer dat blok moet uitgebouwd en daarna volledig uit elkaar om het lager te bereiken. :X
Het is een lager van een paar euries, daar komt nu ook een pakkingset bij voor het complete blok. Kassa!

Dan kan ik er nog veel zelf aan doen. Bij een dealer wordt deze grap financieel onbetaalbaar.
Dank je wel Yamaha...............(geen) goed ontwerp!! ;(
 
Laatst bewerkt:
Heel lang geleden (1965) met het 1ste model Honda Dream 305 in Zwitserland (Tessin) een gebroken krukas.

Honda CB250 RS: geen defecten
Kawasaki 305Ltd: tot 2 keer toe een uitgebrande dynamo (2e keer onder garantie vervangen) en een verbrande uitlaatklep.
Honda CX500: geen defecten
Kawasaki GT550: geen defecten
BMW R65: alleen elektrisch een probleem dat eenvoudig verholpen is.
 
Vorig jaar het lager van de uitgaande as van het kettingwiel. (nee, niet te strak!)
Een lagertje van een paar euro denk je dan. Nou dat werd dus veel erger. :(

Ik ben Yamaha erg dankbaar dat ze het lager zo moeilijk bereikbaar hebben gemaakt. :?
Lager niet van buitenaf te vervangen. Waarom eigenlijk niet?
Onderblok ook niet demonteerbaar omdat er nog 3 bouten onder het cilinderblok blijken te zitten.
Daarom ook cilinders eraf. Nu dus ook daarvoor blok uitbouwen uit frame.
Het komt er op neer dat blok moet uitgebouwd en daarna volledig uit elkaar om het lager te bereiken. :X
Het is een lager van een paar euries, daar komt nu ook een pakkingset bij voor het complete blok. Kassa!

Dan kan ik er nog veel zelf aan doen. Bij een dealer wordt deze grap financieel onbetaalbaar.
Dank je wel Yamaha...............(geen) goed ontwerp!! ;(

Dat je de carters niet kan splitsen zonder de kop (en evt losse cilinders) er af te halen is idd wat minder. Maar een lager van de uitgaande as is nooit van buitenaf te vervangen. Dat ligt niet aan yamaha. Dat je dacht voor een paar euro klaar te zijn is niet de schuld van de fabrikant.
 
Alle motoren die ik ooit heb gehad:

Honda CB350F - Breken van contactpuntjes om onverklaarbare reden. Opgelost door elektronische ontsteking erop te zetten
Ducati 600 SS - Probleemloos
Honda CB600F Hornet - Probleemloos
Kawasaki ZX6R '04 - Probleemloos
KTM 950 SM - Starterkrans gebroken waardoor de dynamo aan gruzelementen draaide. Opgelost door KTM binnen 2 dagen.
Honda CB-1 - Probleemloos
KTM 525 EXC SM - Probleemloos
Honda CRF450R - Probleemloos
Yamaha R6 '99 - Probleemloos
KTM 990 Superduke - Losgetrilde accupool
Yamaha R6 '06 - Prpbleemloos
Yamaha YZF1000R Thunderace - Big-end lager defect.
KTM 690 SMC-R - Probleemloos
KTM 1290 Superduke R - Probleemloos
Kawasaki ZX6R '10 - Probleemloos

:]
 
Laatst bewerkt:
Heb al een aardig lijstje aan defecten mee gemaakt
- lekke banden
- Vastgelopen achterrem
- Vastzittende choke klep
- Geen contact op accupool
- Defecte zijstandaard sensor waardoor de motor stil viel.
- Wat defecte lampjes
- Defecte regulator
- Geklapte zekeringen
 
Op de motor nog niets op een los gewaaide tank kap en wat los getrilde schroefjes na.

Vroeger op de scooter: Afgebroken remklauw, luchtfilter er af gevallen, kentekenplaat doormidden door een wheelie |( , v snaar vario geknapt, achterlicht unit compleet afgebroken tijdens off road rijden, uitlaat los geraakt, remhendel afgebroken, vastloper, en vast nog wel meer wat ik me niet meer kan herinneren.

Gelukkig ben ik nu niet meer zo'n stuntpiloot en blijft alles tot nu toe redelijk in elkaar zitten. :+
 
Laatst bewerkt:
Ooit een nieuwe klemz met zijspan gekocht bij de importeur, zat destijds in hilversum dacht ik.
Mocht tot de eerste beurt niet harder dan 80 a 90 pffffffffffff
Netjes aan gehouden tot de eerste beurt.
Voor eerste beurt naar importeur en die zei, nu mag je 110, joepieeeeeeeeeeeeeee.
Ik naar huis, rijksweg op dus rustig naar de 110 en ja hoor een klemmer, snel koppeling in en de vluchtstrook op.
Laten afkoelen en hij liep weer, heel voorzichtig naar de motorzaak gereden waar ik normaal altijd kwam en ingeruild op de kawa 1300
 
Ooit met een Honda Dylan 150cc motorscooter op de snelweg kortbij Limburg dus endje van huis waarbij plots het vermogen wegviel en ik niet harder dan 40km per uur kon rijden.
Gelijk een parkeerplaats opgereden via de vluchtstrook en ANWB gebeld.
Kon het probleem zelf niet oplossen en nadat de ANWB was gearriveerd bleek de ongeregelde katalysator in de uitlaat te zijn gebroken/gescheurd.
Daardoor werd de uitvoer van gassen belemmerd en smoorde de motor zichzelf.
Oplossing was dat de monteur van de ANWB ter plekke de uitlaat doorzaagde en de katalysator eruit haalde.
Toen weer de uitlaat met paar puntlasjes erop gezet.
Kon huiswaarts rijden maar uitlaat moest nadien wel vervangen worden.
Was altijd al een zwak hekelpunt van de Dylan motorscooter de uitlaat.
 
SRAD: Koppelings hevel bij de drukstift kapot, na de WSBK in Assen (lees: 230km van huis) met tie wraps gefixed tot serieus 1km van huis waar alles brak.
Zonder koppeling met iemand achterop rijden, en nog moeten tanken gaat dan niet zo makkelijk.

CB750F: Big end lager eruit rijden.

Met de brommer wel een aantal warm/vast lopers gehad. :)
 
kokende motor (K100RS), valschade aan kuip/knipperlicht(K100RS), aanrijding/valschade aan frame/vork (CB750K6), olielekkage aan externe olieleiding (Zephyr1100), uitval/0 compressie op 1 cil (Zephyr1100) , waarschijnlijk door afbreken porcelein van 1 bougie. gevolgschade aan zuiger +veren, cilinder, verbrandingskamer, 2de bougie (want twinspark). Gefixt met cilinders, zuigers + veren en kop van een Duits sloopblok dat valschade had aan gietwerk van het onderblok.
Het blok wat ik dus nu gebruik is een frankenstein-blok maar doet het prima en gebruikt nauwelijks olie.
 
Laatst bewerkt:
Vastloper met Yamaha AS1 125 cc
Ketting gebroken Benelli 250.
Gat in een zuiger Suzuki T500 en verloren schakelpedaaltje, in z'n 2 thuis gekomen.
Nokkenasketting gebroken (en dus kleppen krom geslagen) bij m'n roemruchte Yamah TX750 (garantie importeur!!).
Met m'n (huidige)Suzuki VX800 nooit problemen gehad.
Lekke banden tel ik niet :(
 
Laatst bewerkt:
3 x de sr doorgefikt, de straf voor vfr rijden 😀
1 keer ern kapje wat loskwam en 1 keer dat de vfr op 3 cilinders liep, lag er een hoofdsproeier los onderin de vlotterbak.

De enige keer dat ik uiteindelijk niet rijdend thuiskwam, was na een moordaanslag door een automobilist, toen had ik een waslijst aan mechanische defecten, maar die telt niet mee.
 
Laatst bewerkt:
Een van de eerste defecten die ik heb gehad was een vermorzelde voorvork omdat de motor horizontaal tegen een stoepje ging.

Ook een tijdje benzine tekort in scherpe bochten. Er is bij een GS500 niet heel veel ruimte om een benzinefilter kwijt te kunnen dus ik had die van mij in een loop gemonteerd. Leiding vanuit de benzinekraan naar beneden, dan weer omhoog naar het benzinefilter onder het zadel en dan weer naar beneden naar de carbs. Het probleem is dat er dan altijd lucht bovenin blijft zitten en er een zeer hoge doorstroom weerstand is (tenminste bij het filter dat ik had) en als je dan bijv een rotonde pakt dan loopt de benzine niet door _O- Toen ik dagelijks naar Utrecht ging was dat altijd leuk bij 2 rotondes achter elkaar.

Ook bijna een keer de voorrem blokken kwijt geraakt; borgclipje van de pen waar de blokken op hangen was verdwenen, pen was er bijna helemaal uitgeschoven en een stuk uit de velg gesleten. Sindsdien doe ik niet meer aan het hergebruiken van borgclipjes. Hotfix gedaan met spul van de plaatselijke gamma en gewoon thuisgekomen.

Schakelpookje verloren op de snelweg terwijl ik nog 80km moest. Gependeld tussen file en vluchtstrook en later binnendoor gereden. 80km rijden in de 2de versnelling schiet niet echt op maar zoals altijd toch thuisgekomen.

Versleten schakelpookje doorgetrapt waardoor ik wederom in de 2de versnelling thuis moest komen maar dat was slechts 3km.
 
Het laatste defekt tijdens het rijden, nou ja tijdens het optrekken, ver van huis. De verbinding's mof cardanas van mijn Guzzi V50/lll Nato gaf de geest. Ineens geen vermogen meer op het achterwiel. Uit laten rollen naar een benzine station. Fam. gebeld (voor een karretje sleephulp), tijdens het wachten daarop, maar alvast begonnen met zoeken naar het euvel. Waterpomptang geleend bij de pomphouder om de steekas los te maken. (Tja verdiend geen hooftprijs Qa goed gereedschap) En met een steekje 13 het gearinghuis los gepeuterd. Cardanas er uit, waarna ik het euvel constateerde. Welja mof er anderste voren ingestoken,(Er zat daar nog een pietsje vertanding) boeltje weer dicht gefrot en fam. afgebeld tot nader order. Opgestapt en netjes thuis gekomen. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan