Yamaha XS 400 Cafe racer project

Buurtje_1992

MF'er
12 jan 2017
70
0
Goedendag :]

Allereerst zal ik mij even voorstellen O-) .
Ik ben Niels, 24 jaar oud en bijna afgestudeerd hts Werktuigbouwkunde. Van jongs af aan heb ik al een grote interesse in techniek. In mijn vrije tijd ben ik daarom veel te vinden in de werkplaats.

Ik heb altijd al een zwak gehad voor caferacers :] . Een droom was om er ooit eens een te bouwen. Totdat vorige week zondag een advertentie van een Yamaha XS400 DOHC op markplaats verscheen. Een opknapper, niet lopend, maar een mooi prijsje. Die maandag daarop wezen kijken en gekocht. Een leuke basis voor een cafe racer. Het project kon beginnen!

7qerqbmqyicxv.jpg

88igjvr3km0nh.jpg


Bij thuiskomst meteen even de powerpack erop gezet en proberen te starten. Beetje remmenreiniger en lopen maar! Top! Door het lange stilstaan waren de carburateurs smerig en vervuild, sproeiers zaten dicht. Afgelopen zaterdag open gehaald en schoongemaakt om te proberen of hij het ook op benzine wilde doen. :+ Ook dat ging perfect. Het demonteren kan beginnen.

n0vog7jotmye7.jpg

tsmtblr44hhmu.jpg

faq1xhkmhaez4.jpg


Het plan is om nu het blok te demonteren en op te knappen. In die tussentijd kan ik rustig gaan nadenken over de tank en het zitje.

Wordt vervolgd.. :]
 
Leuk project. Vind het wel een uitdaging om van deze fiets iets moois te kunnen maken aangezien het model niet echt loont om er iets moois van te maken.
Zag wel laatst op instagram deze staan, Die vind ik dan nog wel leuk:

301q9lw.png


Het feit dat je hem al aan hebt gekregen is al goed. Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?
 
Klopt inderdaad. Cafe racers met dit model als basis zie je niet zoveel. Tank en zitje creëren zal een uitdaging worden, maar dat gaat goed komen!
 
Van het weekend weer lekker gewerkt aan het Yamaha'tje. 8-) . Ik heb het blok onder het frame vandaan gehaald.

txjzikqwbuwle.jpg


Vervolgens meteen maar even een steun gemaakt waarin het blok kan staan, werkt vele malen plezieriger en is stabieler.

mch3s0ng5h1sl.jpg


qbyourektog15.jpg


Ook meteen de klep speling gechecht. Cilinder 1 en 2 uitlaat staan te strak, maar omdat ik toch de kleppen gaat inschuren zal dit nog wel wat afwijken. Dus na het inschuren weer checken en zo nodig afstellen d.m.v plaatjes.

Cilinderkop en cilinder heb ik ook gedemonteerd. Het ziet er allemaal verbazingwekkend goed uit nog, in de cilinders is er nog een hoon spoortje te zien. Qua vervuiling aan de binnenkant valt het mij behoorlijk mee! Ziet er tot nu toe dus goed uit!

gv3z7wwardk8h.jpg

pdpldssc7rvrq.jpg

n3djr0y8lo5ri.jpg


Koppelingsdeksel er ook maar even afgehaald om de koppeling te bekijken. Ik denk dat hier nieuwe plaatjes in komen met andere veren.

dx1dvpw5eozhq.jpg

xpohj3iesv86e.jpg


Alles netjes op een trolley uitgestald, volgende keer weer verder!
gvlnpqmlmchdo.jpg


Ook heb ik even een vraag: ik wil het motorblok gaan spuiten. Wat is jullie ervaringen daarmee? VHT of Motip engine spray? Kunnen cilinders daarmee ook gespoten worden? En is het beide benzine bestendig? Of heeft iemand nog andere suggesties. Dan hoor ik het graag. :] :)
 
Ik heb bij mijn project vht gebruikt. Daar is 1 keer benzine over heen gegaan en dat bleef zitten. Ik had mindere ervaring met motip dus ik zou vht gebruiken. Ik had de engine paint versie van vht en de exhaust versie voor mijn uitlaat. Wel duur maar ik had er goede ervaringen over gelezen.
 
Ga je het blok nog helemaal uit elkaar halen of blijft het zo in elkaar?
zo ja zou ik het eerst weer in elkaar zetten met cilinders erop en eerst goed schoonmaken! Want wat een bagger allemaal en dat kan zo in het blok vallen.
Zand is extreem hard en kan veel schade in je blok geven. Dus voor dat je een blokopenmaakt en zeker als je het gaat spuiten eerst helemaal schoonmaken en dan uitelkaar halen.

Verder inderdaad een uitrdaging. Als je je voorbeeld bekijkt eb je nog wat te doen! hele frame is aangepast met kromme framebuizen etc. zit wel werk in!!
 
@Michawilden; bedankt! Dan ga ik voor VHT. Heb er meerdere over gehoord! :t
@Hoefijzer; Bedankt. tja die wielen, dat is een kwestie van smaak. 8-)
@Pepijnwk; Alles is gedemonteerd voor inspectie, om te bekijken welke onderdelen er wellicht besteld moesten worden. Er is geen zand in het blok gedwarreld. Nu komt inderdaad het ontvet /schoonmaak werk, waarbij ik zorg dat alle openingen netjes worden afgesloten. Komt goed! En ik heb nog geen voorbeeld hoe de motor moet worden. :) Eerst het blok opknappen, daarna zijn de slijptol en lasapparaataan de beurt *O* 8-)

Vandaag is ook het nieuwe blokbouten set binnen gekomen, RVS binnenzeskant. (Yes, pasta gebruiken tegen corrosie ;) ) Al de kruiskoppen waren in de loop der tijd allemaal half rond gedraaid, geen gezicht dus. Ziet dat er straks ook weer strak uit. :] :9
 
Momenteel nog bezig met het motorblok reviseren. Alles is nu netjes schoon. Pakkingset, RVS blokboutset, koppelingsplaten en drukveren zijn binnen. Koppelingsplaten ga ik morgen monteren.

jxncaanppzdi4.jpg


Verder zijn er nieuwe zuigerveren en kleppen onderweg en ga ik de cilinder honen. Is dat ook allemaal weer netjes.

Ik ben van de week begonnen om een aantal delen van het blok te polijsten.
acf9chmeuxuvd.jpg

kgufezitkjuoz.jpg


VHT lak is ook onderweg, het blok wordt mat zwart in combinatie met gepolijste delen. 8-)
 
Goed bezig, ik had zelf voor m'n blok ook ebc Koppelingsveren gekocht maar die waren dus sterker en daardoor ging de koppeling heel zwaar. Kan zijn dat het bij jou ook gebeurt.
 
Dank jullie wel! Wat betreft die koppelingsveren, ik ga het even bekijken hoe het gaat. Bedankt voor de tip!
 
Weer verder gewerkt aan het yamaha'tje. 8-)

Zuigertjes schoongemaakt
bmwnicjjkpxiu.jpg

Koppie gereiningd
0zowfqfjijc9q.jpg

Nieuwe kleppen
vd3urbor2oolq.jpg

Kleppen inschuren
af0vzedvsi3lf.jpg

Cilinders voorzien van een hoonspoortje
c5mqyhbbovcry.jpg


Het blok is inmiddels kaal gehaald met afbeit, hopelijk van het weekend spuiten :Y *O*
 
De lak was binnen, dus ik kon weer hobby'en *O*

Tentje gebouwd :) 8-)
1jrqoii09ehli.jpg


En spuiten maarr *O* :Y
4hpmy7oubvh2p.jpg

bch6nepwtyakr.jpg

gmcuyczj2luie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke motor maar wat een lelijke wielen!
Mee eens 8-)
Maar hoe zouden ze eruit zien als ze dezelfde uitstraling krijgen als het blok. Dus zwarte naaf en velg en alu spaken. Of misschien net andersom met zwarte spaken en alu velg en naaf. Dan ligt de nadruk niet zo erg op die asymmetrische spaken.
 
Alweer een tijd geleden dat ik iets gepost heb, maaaaaaar ik ben achter de schermen wel bezig geweest! :W

Ik ben op zoek gegaan naar een geschikte tank, en jawel die heb ik gevonden!
bk3gxbhut3luo.jpeg


Helaas.... past niet. Maar ik vind het wel een hele mooie tank... Dus, aanpassen maar. Binnen in de tank was er wat roest vorming. Dus heb ik hem twee dagen laten weken in de HG roestoplosser, werkt perfect! :t

Vervolgens bezig geweest om de tank passend te krijgen.
lfckuut8drgbm.jpg

1nsg6sgr5qpnn.jpeg


Persoonlijk vind ik het tankie perfect! *O* *O*
 
Wat heb je met de tank gedaan nadat je de roestoplosser er in hebt gehad?

Want hij zit zo weer vol vliegroest is mijn ervaring :P
 
Omdat de tank niet over het frame heen past, moest ik de tank tunnel aanpassen door er twee gaten in te slijpen.
4zxdnelttlt8u.jpeg


De tunnel is te klein om over het frame te passen. Vandaar dat ik de tank tunnel moest verbeden.
7no987hfox2ls.jpeg


Een kant heb ik al gehecht, straks alles netjes aflassen met tig.

In de verbreding kan ik meteen 2 halve maantjes maken, waardoor de tank vast kan met de originele rubbers die op het frame zitten. Wordt vervolgd! :W :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan