Yamaha FJ600 carburateur vraag (en luchtinlaathuis)

GoRide

MF'er
11 jul 2012
83
0
Hallo,

Ik heb een paar maanden een FJ600 en vanwege de oldtimer regeling is dit de tijd voor sleutelen...dat heb ik geweten.

Hij lekte steeds een beetje onder de fiets en naar ik dacht was dat de schokbreker (natte as enzo). Deze heb ik vervangen en is nu prima droog, maar er lag nog steeds soms wat nattigheid onder en het stonk altijd naar benzine maar aangezien het mijn eerste carburateurfiets is dacht ik dat dat mss wel hoorde.

Nu bleek het van de week na wachten en kijken benzine te zijn die onder de rechtse kant van de carburateur drupte (langs de luchtbox aansluuiting).

Ik heb wat gelezen op internet en zo'n flink lek kan eigenlijk alleen een of meedere vlotters zijn die niet meer goed voor afdichting zorgt.
Ik heb nu na wat gepuzzel de Carburateur eraf en er zat flink wat benzine in de inlaatkant naar de motor in de eerste 2 inlaten (zie foto) met een opgerolde papieren doek kwam het zeg maar eruit (staat dat op de zuiger dan denk ik, verklaart misschien ook het roken en naar benzine ruiken van de olie wat ik al eerder constateerde).



Anyway nu mijn vraag; ik moet nu denk ik alle 4 de vlotterkamers losmaken om te zien of ze soepel heen en weer gaan en of de naald schoon is?? Kan ik de pakkingen opnieuw gebruiken of moet ik die vast 4 x bestellen (44 euri) . Ik dacht dat eventuele overflow uit de slang onder de motor zou lopen maar het lijkt erop dat er benzine de motor inlaten inliep ? vreemd of niet?

Nu de carb eraf is kan ik morgen de kamers leeg laten lopen en hem omdraaien om ze te openen..
Als ik het hierbij laat (hij liep verder goed) kan ik dan de Carb weer monteren zonder synchroniseren enzo (ben daar niet bekend mee).


Als laatste ik heb een boutje aan de airbox zitten die afgebroken is maar ook dol (het moertje met draad in de box draait mee maar zou vast moeten zitten, de box kan er echter nog steeds niet uit (niet genoeg ruimte) iemand een tip?


Thanks!
 
Net nogeens gechecked en op Pri gezet met bakjes eronder , geen druppel lekkage, misschien moesten de naalden zich na hermontage nog even zetten, daarna had ik nog wat rond gereden en stationair gedraaid en nu dichten ze blijkbaar af. Het loopt niet de cilinders in want met de bougiies eruit rook ik geen benzine.

Dus einde onderwerp (knock on wood) allen bedankt voor t advies
 
om ff te checken kun je ook de carburateurs los op de inlaat schuiven tank erop en even de benzineslang aansluiten. Dit ter aanvulling.
Mooi dat het gelukt is!!
 
Nog even een vraag , ik heb enn paar ritjes gemaakt en vrijdag woon werk (terug snelweg ong 110-120) gereden , geen lekkage meer en hij loopt goed bij alle toerentallen tot iig 6000.

Ik heb vrijdag na de rit even de bougies eruit gedraaid en van de 1ste een foto genomen, kan iemand beoordelen hoe dit eruit ziet ? (de oude waren helemaal zwart ook het porcelein)





Bedankt alvast.
 
Je kunt niks aflezen aan een bougie....je weet nooit wat je laatste gasreactie is geweest,
olieverbruik of slijtage na een langere periode is slechts een indicatie..
Als je je motor start met de choke er op, en draait na 3 minuten de bougie er uit is die zwart.....
 
Er is weer wat.... bij de voorlaatste rit stopte hij ermee op 1km van huis, zo'n beetje waar de choke een beetje dicht ging, hij wilde niet starten pas na wat tijd en op weer volle choke. OK even geen aandacht verder aan besteedt maar vanochtend wilde ik weg en wederom na een kleine km was het uit, starten lukte niet meer en heb m terug geduwd pfff niet leuk ... vanavond geprobeerd maar nu niet willen starten uiteindelijk met choke ging ie aan maar liep ie slechts op nr 2 en 3 , 1 en 4 bleven koud, even gas aanraken en town was ie weer uit. Niet aan te krijgen, had hele dag aan de lader gehangen en is een nieuwe accu daar zit t probleem niet denk. Kan natuurlijk met het reinigen van de catbs te maken hebben maar waarom deed ie het dan eerst 4 ritjes goed!

Ik weet het even niet vooral raar dat ie maar 2 pitten laat lopen nu, elk advies welkom want ik weet het even niet.
 
Hij startte helemaal niet meer vandaag ook niet 2 pitten, dus bobines nog niet gechecked maar ik heb wel vonken (bougie eruit op plek 1 vonkt gewoon).
Dus bedacht ik dit had ik al eerder voor het reiningen van de carbs, en toen deed ie het op remreiniger (in luchtfilter gespoten) en nu dus weer, dus ik denk te mogen concluderen datíe geen benzine krijgt !

Ik moet wel zeggen dat ik toch iets roest aan de tankwand heb gezien maar ik heb een nieuw papieren benzine filter gemonteerd in de slang naar de carb , dan kan toch de Carb niet weer vuil zijn in 3 ritjes tijd??
 
De carbs zijn er weer af , in alle vlotterbakjes zit wel wat weer! rotzooi dus aannemelijk dat er ook sproeiers verstopt zitten .... papieren filter houd niet alles tegen of er zat nog rommel in de slang of zo , gaan we weer schoonmaken allemaal met carb reiniger. Wel denk ik nu ook de tank te gaan ontroesten en coaten want daar komt de roest ongetwijfeld vandaan .

Liever zou ik rijden maar ja , hij zou eigenlijk deze week voor nieuwe banden gaan en dan flink gebruikt gaan worden maar dat moet nu even wachten die tank coating moet 7 dagen uitharden geloof ik.

Voor ik aan de tank begin wil ik wel checken of ie weer loopt met de schoongemaakte carbs , even iets op verzinnen qua benzine nog...
 
OK alles weer schoongemaakt en in elkaar gezet, ik denk dat de Idle jets verstopt zaten, kn geen licht zien erdoor :-(

Dat vuil wat ook onder in de vlotterkamers zat is denk ik uit het stukje oude slang tussen het fuel filter en de crab zelf gekomen, dat slangetje had ik niet door gespoeld en natuurlijk wel veel mee zitten buigen om het filter te monteren dus ik denk dat het toen losgekomen is.

Ik kan niet geloven dat iets roest uit de tank niet in het filter te zien is maar wel de carbs vervuild in 200 km, ik heb dus de tank nog niet ontroest eigenwijs als ik ben :-)

Nu liep ie iets te snel stationair 1800 rpm dus iets verdraaid en nu netjes 1350 rpm



Ben een flink rondje geweest en hij liep alle toeren prima, en de nieuwe vlotternaalden die ik had maar gemonteerd , nu hopen dat het goed blijft!!

Bedankt voor het aanbod van de tank, voorlopig niet nodig en laten spuiten kost denk ik meer dan mijn Eigen tank coaten :-)

:] :] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan