Opzoek naar theorie van de mechanica/dynamica vh het rijden

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hallo allemaal. Ik zou graag wat meer willen weten over de natuurkunde van het rijden. Wat is de invloed van "rake", "trail" en wielbasis bijvoorbeeld. Wat gebeurt er precies als je remt of accelereert een bocht en wat is het verschil dan of je met het achterwiel of voorwiel remt? Al dat soort dingen vind ik reuze interessant. Ik wil graag het hele krachtenspel begrijpen. Er is hierover vast wel veel nagedacht maar ik kan er niet veel over vinden. Het enige dat ik gevonden heb is "Twist of the wrist" op youtube.
Heeft iemand meer info over dit onderwerp?
Alvast bedankt,
Aad.
 
Met een basis kennis van natuurkunde en het begrijpen van de krachten zoals zwaartekracht en luchtweerstand etc kom je zelf al een heel eind.

Pak een papier en potlood, teken een motor van de zijkant en teken vervolgens alle krachten die op die motor word uitgeoefend.

Leuk filmpje met wat er bij de wielen grbeurd.

Waarom fietsen rechtop blijven.
 
Hallo allemaal. Ik zou graag wat meer willen weten over de natuurkunde van het rijden. Wat is de invloed van "rake", "trail" en wielbasis bijvoorbeeld. Wat gebeurt er precies als je remt of accelereert een bocht en wat is het verschil dan of je met het achterwiel of voorwiel remt? Al dat soort dingen vind ik reuze interessant. Ik wil graag het hele krachtenspel begrijpen. Er is hierover vast wel veel nagedacht maar ik kan er niet veel over vinden. Het enige dat ik gevonden heb is "Twist of the wrist" op youtube.
Heeft iemand meer info over dit onderwerp?
Alvast bedankt,
Aad.
Dat is moeilijk. Daarvoor heb je een theoretische achtergrond voor nodig, dwz een jarenlange studie.

O, ik zie in je profiel dat je die achtergrond al hebt. :$
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Bananenman. Ik heb dat boek van Tony Foale zojuist gedownload. Daar ben ik voorlopig wel even zoet mee.
Hoi,
Aad.
 
Twist of the Wrist, de Chrono liegt niet (deel 2), zomaar ook twee boeken die 't goed doen.
 
Twist of the Wrist, de Chrono liegt niet (deel 2), zomaar ook twee boeken die 't goed doen.
Die boeken gaan over rijtechniek, niet over de natuurkunde van de motor zelf.
Dan heb je met het boek van Foale de 'bijbel' op dat vlak wel te pakken. Wordt vaak gequoted. Ook in Chrono liegt niet deel 2 (dat met name over vering gaat).
Deze is wellicht iets toegankelijker:
IMG_5125.jpg


formules worden echter niet geschuwd.
foto11.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die hierboven is inderdaad heel goed. En alles van Tony Foale. En de chrono liegt niet (deel 2) is ook behoorlijk theoretisch.
 
Maar stel dat je het allemaal ineens begrijpt en kunt uitleggen;
zou je dan nog kunnen rijden? (niet sarcastisch/negatief bedoeld)

 
Best bizar, we weten dat het gebeurd maar niet waarom. En dat bij relatief simpele fiets.
In het filmpje dat ik linkte word daar ook over gesproken.

En dan vraag ik me af hoe de fiets uitgevonden Is. Lijkt me sterk dat ze toendertijd de oorzaak wisten en de wetenschappers van nu er niet achterkomen.

Het is begonnen met loopfietsen. Je had dus altijd een been aan de grond. Tot dat iemand bergaf reed en ontdekte dat je ook zonder benen aan de grond niet omviel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan