VF 1000 Flater

Daar heb je een punt, maar misschien kan ik de letters afplakken voor het lakken, en dan heb ik terug een kaal alu oppervlak.

Als het je lukt dit knap af te plakken kan dat toch na een eerste basislaag (wit)? Juist het afplakken lijkt mij de uitdaging. Als het afplakken wel netjes lukt kun je dit beter doen na laag 1 -> afplakken -> laag 2 in andere kleur -> afplaktape verwijderen, voila... andere kleur letters ;).
 
Is wel heel mooi..


Alleen wel een heel secuur werkje bij het Honda deksel... De letters van het deksel hebben niet zo'n scherpe overgang, maar eerst een afschuining op bepaalde flanken van de letter..

Je kan het ook maar één keer goed doen volgens mij... :+
 
Is wel heel mooi..


Alleen wel een heel secuur werkje bij het Honda deksel... De letters van het deksel hebben niet zo'n scherpe overgang, maar eerst een afschuining op bepaalde flanken van de letter..

Je kan het ook maar één keer goed doen volgens mij... :+

Maar wel minder letters ;)
 
Ik moet thuis eens kijken, maar het lijkt er op dat dit wel zou werken..
Inderdaad, je kan het maar 1x goed doen. Maar je bent met een poeder bezig, dat een poeder blijft zolang het afgebakken is.
Niet 100% het verwachte resultaat? --> afwassen en opnieuw opvullen :+
Dan pas afbakken..

@FastFriend, straks je topic eens doornemen, ben benieuwd :)
 
Ik moet thuis eens kijken, maar het lijkt er op dat dit wel zou werken..
Inderdaad, je kan het maar 1x goed doen. Maar je bent met een poeder bezig, dat een poeder blijft zolang het afgebakken is.
Niet 100% het verwachte resultaat? --> afwassen en opnieuw opvullen :+
Dan pas afbakken..

@FastFriend, straks je topic eens doornemen, ben benieuwd :)
Niet afwassen, vocht is "den duvel" voor coaten. Hoe ze het normaal doen voor kleppendeksels van Honda's en dergelijke waar de letters er op liggen is alles poederen en dan met een borstel of eventueel een vochtige vinger, alles wegvegen waar het niet moet zijn. Dan afbakken :)
 
Ok bedankt voor de tip!
Ik denk dat ik het inderdaad zo ga proberen.. Maar eerst eens de cylinderbussen terug steken
 
De bussen zitten er nog niet in, ik weet niet of ik ze kan monteren met een beetje vet aan de o-ringen, of dat ik beter een beetje hondabond of siliconen-pakking gebruik. Aan sommige van de o-ringen die ik demonteerde hing een soort zwarte prut, dat kon wel eens siliconenpakking geweest zijn.

Wel een ander spannend momentje.. De lagerspeling controleren met plastigage.
De hoofdlagers zitten al allemaal rond de 0.051mm, dus goed nieuws. Vanavond de drijfstanglagers eens controleren.

Ik was vergeten hoe veel verschillende bouten er in de blok gingen..
d3As5VV.jpg

OwCplfI.jpg


Voor:
MulzMLB.jpg


..En na. Foto vergeten te trekken met het meetlatje er naast, maar het idee telt :+
wM13j2s.jpg
 
Laten verzinken, en laten nagloeien om de hardheid terug binnen spec te krijgen.
Heb nu in totaal 5 sorteerdozen met bouten, netjes per maat. Ik durf bijna niet toegeven hoe fijn dat is, om gewoon een doos open te trekken en (als-)nieuwe bouten te kunnen nemen. De uren achter de boormachine waard :+

Alleen gemerkt dat de krukaswangen en de drijsftangen al vliegroest hebben, ondanks opslag in een zak met droogzakjes.. Dat moet ik zo snel mogelijk aanpakken.
 
Laatst bewerkt:
Laten verzinken, en laten nagloeien om de hardheid terug binnen spec te krijgen.
Heb nu in totaal 5 sorteerdozen met bouten, netjes per maat. Ik durf bijna niet toegeven hoe fijn dat is, om gewoon een doos open te trekken en (als-)nieuwe bouten te kunnen nemen. De uren achter de boormachine waard :+

Alleen gemerkt dat de krukaswangen en de drijsftangen al vliegroest hebben, ondanks opslag in een zak met droogzakjes.. Dat moet ik zo snel mogelijk aanpakken.
Dat is inderdaad heel fijn werken :Y Alles even afborstelen en insmeren met motorolie?
 
De uitlaatlijn is klaar, en komt deze week nog mijn kant uit.
Maatwerk door Ecko motos, en dat zonder een motor op te sturen of daar te zetten. Ik kan de middenbok behouden, ze zijn voorbereid met moeren om elke cilinder apart te meten met een lambda sonde, en ik zou ruimte moeten hebben voor de oilmod. Dat valt allemaal nog te testen maar heb er vertrouwen in. ;P

Sneak preview (Opgepast: NSFW :+ )

ne2ePAG.jpg

9yfXZEW.jpg

R38YG7L.jpg


De lijn is bewust ongepolijst gelaten zodat ik ze matzwart kan laten coaten.
Ik was aan het denken aan een Zircotec coating, en om de lijn en de dempers samen te doen. Als dat onbetaalbaar blijkt, dan settle ik wel voor zwarte lak :)

Verder nog spannende momenten en een serieuze anticlimax beleefd.
Na het blok en de drijfstangen allemaal uit te klokken, heb ik het blok nogmaals gereinigd en ben ik beginnen kijken hoe ik de cilinderbussen kon terug steken.
Met het uitklokken had ik trouwens nog een tegenvaller, ik had de verkeerde drijfstanglangers "c" besteld, had "b" nodig, maar de juiste zijn inmiddels onderweg.

Ik heb geruime tijd mijn kop te gebroken over "hoe ga ik dat hier doen". Na info inwinnen, vele uren zoeken en googlen, er dan toch maar aan begonnen.
Op aanraden van anderen de originele o-ringen hergebruikt, maar wel 8 stuks hand geselecteerd die er nog echt heel goed uit zagen.

De zittingen voor o-ringen in het blok waren aangetast door corrosie. 30 jaar afzettingen uit de koelvloeistof hadden daar ook een knoertharde rand gevormd.
Die rand hielp bij het afdichten van de originele o-ringen, maar ik zag het niet goed komen om de "nieuwe" ringen daar over te duwen.

Niet echt een "voor" foto, maar dit is na het wegborstelen van de rand met een dremel. De putten zijn door corrosie, de krasjes van de messing borsteltjes.
De o-ring dicht af net onder de corrosie putten, dus op zich is dat niet zo'n probleem.
Z3SByX1.jpg

Cg9qBT7.jpg


Dit is na het polieren. Heel moeilijk om op foto vast te leggen, maar quasi spiegelglad.
92o0q75.jpg

Se6x51v.jpg


Ook de cilinderbussen heb ik met de dremel opgekuist. De zittingen hadden ook allemaal wel een beetje corrosie, en dus een nogal onregelmatig oppervlak.
JmD21sN.jpg

dTLLgSo.jpg


Als extra maatregel dan (na reinigen en ontvetten) een dun laagje Hondabond HT aangebracht, om de o-ringen in de zittingen van de bussen te lijmen en om extra af te dichten
Door maar langs 1 kant Hondabond te gebruiken hoopte ik dat de oringen niet zouden verdraaien, en dus beter afdichten.
OUKQ7Ch.jpg

h4ES01Q.jpg

nKYwBw1.jpg


Dan het blok in de oven gesmeten, en een soortement operatiekwartier gemaakt op de woonkamertafel en alles netjes voorbereid.
Sorry - geen foto's van dat alles, was te druk bezig..
Ik heb molykote 1292 vet gebruikt om de o-ringen in te vetten. Blijkbaar had wd40 ook gewerkt, maar daar kwam ik pas later achter.
Voordeel van dit vet is dat het veilig is voor alle (o-ring) materialen, en tot +200C bestendig is. Veel vetten tasten silicone aan.

"a little goes a long way :+"
c4xge1X.jpg


..En dan was het zo ver, blok uit de oven, cylinder er in leggen, 4 kopbouten er rond (tegen verdraaien) en een overtuigende tik met de rubberen hamer.
Rinse, repeat, vier keer. Op 10 minuten was de klus geklaard. Dan de 4 boutjes er in en op moment gezet en dat was het.
MEGA anticlimax, want dacht dat het veel harder "vechten" ging zijn.
2g5xfdS.jpg


1 bus ligt aan 1 kant een minuscuul beetje dieper dan de andere bussen, er is minuscule rand, aan de andere zijde is dit dan weer niet.
De andere bussen liggen allenaal ongeveer gelijk met de randen van het blok. Ik denk niet dat het problemen gaat geven met afdichten, dus ga het blok niet laten vlakken.
(De koppen zijn wel gedaan)
De rand ligt rechts van de bout.
wUHw3gn.jpg


Vanavond steek ik het blok binnen bij de poederlakker.

Voor de rest ben ik nog aan het hobby'en geweest met SEM Bumper coat. Naast het ravenzwart van de achterbrug leek de kettingkast echt zijn beste tijd gehad te hebben, hoewel ze er nog goed uit zag.
Toch maar opgeschuurd, plastic primer en dan bumper coat er op gezet (Honda black) en heel tevreden van het resultaat.
(De schuurschade aan de linker kant komt verborgen te liggen achter het frame ;)
IuEBprX.jpg


Vergelijking met een niet-gecoate kast
jr8L5Ky.jpg

kbcJpJa.jpg


Ook een "doorbraak" gehad wat plaatsgebrek betreft op de motor. Ik frustreer me al 2 jaar kapot over het feit dat de motorfiets wel rondom het blok gegoten lijkt. Zo weinig plaats is er om gewoon wat dingen toe te voegen en/of te wijzigen.
Ik heb ondertussen 4 modellen zekeringkastjes liggen, heb mij al avonden en nachten de kop gebroken over hoe ik nu alles bij elkaar ga kunnen puzzelen, en ik denk dat ik het gevonden heb.
Ik wou zeker de zekeringkastjes binnen handbereik, dus niet onder de tank of achter de voorkuip. Ook de ontsteking had ik liefst op een bereikbare plek, en nergens te warm.
Ik was eerst van plan om alles op de plek van het gereedschapsbakje te plaatsen, maar dat is gewoonweg onmogelijk. Er is daar geen centimeter vrije ruimte om mee te werken, en elke oplossing die ik kon bedenken was rommelig op z'n best.

Als ik echter de carterontluchting tank kan verplaatsen, dan komt er een stuk "premium real estate" vrij op de motor. En het volgende zou wel eens de oplossing kunnen zijn:
Hd7eFQ2.jpg


Ghetto mock-up van hoe ik de leidingen dan zie lopen (Aan het kleppendeksel wil ik een 180* u-bocht, maar dat had ik niet liggen):
a9pYZd3.jpg


Wat er nu hangt is een spuitbus van 7x25cm (met dop bij). Als ik dat kan laten namaken in aluminium, met de correcte aansluitingen, dan heb ik meteen de vrijgekomen plek van de bobines mooi benut.
De inhoud van het originele tankje is ~500ml, het volume van de tank die ik nu wil laten maken zou bijna het dubbele zijn, dus dat is nog eens een win-win er bij.
Ik weet nog niet wie me hier bij kan helpen, maar afhankelijk van de kost kunnen er misschien ineens tussenschotten en/of roosters in het tankje verwerkt worden om de olienevel te scheiden van de rest van de carterlucht die wordt opgezogen.
Op die manier wordt de binnenkant van de carburators niet gecoat met een olielaag, want dat zie ik bij sommige carburatorsets wel terug komen.

Gisteren ook de nieuwe remklauwhouders gaan ophalen. Nu kan ik leidingen aankopen, en de voorvork semi-definitief samengooien.
Ze moeten nu nog geanodiseerd worden, maar ga daar mee wachten tot de laatste dingen gefreesd zijn, en alles dan tegelijk doen.

WK8q790.jpg

oLTiZw7.jpg
 
Haha dank je :+

Klopt, Sam van Ecko heeft al eerder 4-2 en 4-1 systemen gemaakt,
4-1 ongepolierd:
xrNa26r.jpg

en 4-2 gepolierd:
bjTCNAJ.jpg


Het mooie is dat hij echt maatwerk levert. Zoals de O2 moeren, en de net iets andere runners voor de voorste cylinders. En nu maar hopen dat de uitlaat goed presteert, samen met de "ontstopte" Marvings.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net geen 500 betaald, ongepolierd.

Je moet wel je beste Frans (of Google translate) bovenhalen om een beetje te kunnen afspreken, en op mails wordt niet altijd gereageerd, dus bellen is wel handiger.
Wel een erg fijn contact, en de man weet waarover hij spreekt, is ook een grote bron van VF info.
 
Smeerstoffen zijn al aangekomnen. Geluisterd naar de wijze raad van Dutchy en Motul gekocht.
Niet afgebeeld: vork olie, rem olie en KVS.
Hiermee kan ik al enkele oliewissels voort :+

J37Y6b1.jpg


De voorvork steekt voorlopig al terug in elkaar. Nette foto's volgen als ze definitief in elkaar gaat. De cartridges van Jamie zijn echt mmmmmmoooi.
Echter.. Anderhalf jaar geleden de voorvork op gemeten, Toen was er nog sprake van een kroonplaat in deze vorm:
__---------__

Ondertussen is dat plan al lang veranderd, maar daardoor iets kleins over het hoofd gezien:
De 126mm veerweg van de DL1000...
CsWRTFd.jpg


Oplossing: 2 ringen, 1 ring van 1cm aan de top-out veer, en 1 ring van 2.3cm onder de cartridge.
Nettoresultaat is dat de vork 1,3cm langer wordt, en de veerweg 116mm is. Voornaamste resultaat is dat de boel niet meer tegen de kroonplaat knalt :)
Dat maakt de vork meteen maar 7mm korter dan de originele VF1000 vork, langer mag ze eigenlijk niet worden of ik maak er een chopper van, met ditto handling.

Ken je trouwens die mannen die af en toe op beurzen staan met aluminium soldeer?
Heb me laten vangen overtuigen. Ik ging het catch tankje snel zelf maken, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Mock-up:
TYh6Sn9.jpg


Test fitten, kijken of ik overal genoeg speling heb:
pgoll78.jpg


Prutsen en verprutsen:
at3F6FV.jpg


En dat na behoorlijk veel oefenen op L profielen en latjes. Ik vermoed dat ik een hetere brander nodig heb, want nu moest ik ZO lang stoken met mijn campinggaz brandertje dat de warmte naar alle kanten ging. De plaat wordt ook een pak heter dan de buis, waardoor de solder maar aan 1 kant plakt.
"Je ziet het niet, het komt toch onder de tank" is niet echt een excuus... Ga toch bij de lasser aankloppen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je met een autogeenbrander (challemo) een stuk beter vooruit gaat. Is ook 1 van de commentaren die ik een tijdje terug tegen kwam bij het bekijken van dit systeem voor aluminium werken.
 
Ook al een tapijt om op te sleutelen? Nog wel in de woonkamer ook? Tsjonge ik hoef hier thuis niet met m'n voorvork aan te komen ;)
Die uitlaat, wow wat een geweldig ding. Ik geloof dat ik 'em zou polijsten, wat een mooi kunstwerk is dat. Zou je niet eenvoudig eens een grotere brander proberen? Heb je een caminggasfles? Het is natuurlijk een behoorlijk oppervlak alu en dat geleid de warmte erg goed......
 
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of ik ergens een autogeenbrander kan scoren of lenen. (Zo'n zuurstof+gas ding toch?)

Haha ik ben nog steeds het huis aan het koloniseren, 1 onderdeeltje per keer :)
Wel enkel met propere onderdelen. Ik hoop dat ik binnenkort het blok kan samenbouwen, dan zal er al wel een hoop plaats vrij komen.
als ik de uitlaat polier dan blinkt hij wel mooi maar dan gaat hij van zwart (blok) naar blinkend (en deels verscholen onder de kuip) naar zwart (uitlaten)... Dan lak ik hem precies toch liever...
 
Ik weet niet hoe vaak ik al gedacht heb dat er een vloek op mijn project rust, en hoewel ik niet bijgelovig ben, begin ik er toch in te geloven. Het lijkt wel de processie van echternach!
De uitlaat is tot in mijn dorp geraakt, en dan teruggestuurd zonder verwittiging. Ecko heeft er langs 2 kanten stickers op gehangen met mijn volledige adres an alle info blijkbaar, dus geen flauw idee wat er mis gelopen zou kunnen zijn.

vUsl0Te.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan