Tuono Topic Deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank u wel allemaal,

Blijft het toch wel spannend vinden ook met een dubbel gevoel, vanwege ik mijn 2 cilinder moet afgeven. Ik hoop dat die v4 mij ook altijd zal plezieren zoals de Shiver deed met zijn 2 cilinder, zelf traag rijden was een plezier. Ik heb ooit ook 2j op een XJ600 4 cilinder in lijn gereden, en als je traag (normaal) reed was er niet veel boeiends aan, een 4 in lijn is echt om te laten janken in de toeren om van het blok te kunnen genieten.
IK heb helaas geen test rit met de Tuono kunnen doen.

Nog mensen die van een 2 cilinder (Shiver/oudere Tuono) naar de V4 gegaan zijn? en daar geen spijt van hebben?
 
Is het bij de Tuono V4 ook noodzakelijk om na montage van een andere uitlaat een andere map te instaleren bij een dealer? Of kan dit gewoon blijven draaien op de "normale" software?

Zoals ik hierboven lees hoeft er in principe niets aangepast te worden?
(Indien alleen een slipon)
 
Ik ben even benieuwd naar de ervaringen hier met het laadcircuit van een gen2 Tuono uit 2007, ik heb namelijk een en al ellende tot nu toe.
Ik kocht m'n T afgelopen juni, toen bleek na de proefrit dat de spannings regelaar of de dynamo defect was. Die zijn toen voordat ik hem heb opgehaald uit voorzorg allebei vervangen. Inmiddels zijn we 8 maanden en 2500km verder, en is het nu om te huilen. Als ik de Tuono niet gebruik staat hij overigens keurig aan de Optimate. Drie weken geleden zou mijn schoonzus haar nieuwe MT07 ophalen 30km verderop, dus leek het een leuk idee met een groepje van 4 met z'n allen die op te gaan halen. Laatste kilometer ging al hakkerig en met inhouden, dus toen voelde ik al een probleem aankomen. De Tuono geparkeerd bij de dealer (toevallig ook een Aprilia dealer), en daar bleek in ieder geval de accu nu leeg, en leek de regelaar dood. Met hulp van de dealer de accu weer aangevuld zodat ik rijdend naar de motorzaak kon waar ik nog garantie heb op het zooitje. Ter plekke daar de output van de dynamo gemeten (daar kwam keurig tussen de 30-70V AC uit), en de uitgang van de regelaar bleef rond de 10,3V). Toen de Tuono daar achtergelaten en heeft hij ruim 1,5 week gestaan, omdat de monteur zegt dat Carmo, waar de regelaar vandaan komt, moeilijk deed over dat de monteur de aansluiting van de regelaar had gewijzigd (bruine connector er tussen vandaan). Uiteindelijk heeft hij dus de regelaar vervangen, en hoefde ik de helft van de regelaar en geen arbeidsloon af te rekenen. Dat leek me nog redelijk schappelijk.
Dus ik heb vol goede moed afgelopen vrijdag de Tuono opgehaald en naar huis gereden. Daar heeft hij een nachtje aan de Optimate geslapen. Gisterenochtend ben ik samen met mijn schoonvader en zwager naar een andere motorzaak gereden om te kijken voor een motor voor m'n zwager. Op de terugreis hield de Tuono weer in, en bleek later de regelaar alweer defect, nog geen 60km verder en een halve dag later.

Is dit een gebed zonder eind of is er nog een logische verklaring voor de ongelooflijk honger in spanningsregelaars van mijn Tuono?
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier trouwens mensen die ook met hun Tuono op t circuit riju?
Ik krijg daar graag wa tips van
Met name: ik zoek een set banden waarmee ik op de weg asl zowel op t circuit goed uit de voeten zou kunnen

En tips wat betreft vergiering ( tandwielen) zijn ook welkom
Gr jorgossss
 
Dank u wel allemaal,

Blijft het toch wel spannend vinden ook met een dubbel gevoel, vanwege ik mijn 2 cilinder moet afgeven. Ik hoop dat die v4 mij ook altijd zal plezieren zoals de Shiver deed met zijn 2 cilinder, zelf traag rijden was een plezier. Ik heb ooit ook 2j op een XJ600 4 cilinder in lijn gereden, en als je traag (normaal) reed was er niet veel boeiends aan, een 4 in lijn is echt om te laten janken in de toeren om van het blok te kunnen genieten.
IK heb helaas geen test rit met de Tuono kunnen doen.

Nog mensen die van een 2 cilinder (Shiver/oudere Tuono) naar de V4 gegaan zijn? en daar geen spijt van hebben?

ik, en nooit spijt van gehad! die V4 is echt subliem op alle vlakker weer zoveel beter!
 
Zoals ik hierboven lees hoeft er in principe niets aangepast te worden?
(Indien alleen een slipon)

volgens mijn was toen als je de Akrapovic kocht met Katalysator dan niet, kocht je een akrapovic zonder katalysator dan wel en kwam die ook met de unlock code of zoiets voor de race map!
Meten is weten! zoals btb heeft gedaan nadat die de slip on erop heeft gezet!
 
Zijn er hier trouwens mensen die ook met hun Tuono op t circuit riju?
Ik krijg daar graag wa tips van
Met name: ik zoek een set banden waarmee ik op de weg asl zowel op t circuit goed uit de voeten zou kunnen

En tips wat betreft vergiering ( tandwielen) zijn ook welkom
Gr jorgossss

Van de QS weet ik niet maar zo lang je hem goed afsteld en er goed mee omgaat zal het werken! ik weet niet hoe sterk de bak van de tuono is en of die daardoor sneller stuk gaat, denk het wel want QS zijn niet de beste apparaten voor behoud van je versnellingsbak.



als je veel circuit ga rijden zijn dit de tips die ik je mee kan geven voor de tuono 2008.

1. monteer een radiale rempomp, zoveel beter schijven remblokken standaard zijn meer dan voldoende.
2.tandwiel verhouding, voor -1 en achter +3 (16/43 had ik voor zolder, assen, zandvoort, mettet en voor Spa (16/40)mooiste baan, thanks Pimmie)
voor op de weg reed ik dan weer met 16/40 vind ik persoonlijker fijner omdat die dan wat rustiger is.
3. banden, als je bij elke merk de superbike band pakt dan zit je al snel goed! ga je echt veel harder rijden dan zo ik investeren in setje extra velgen met echte circuit banden. ik had voor slicks gekozen met bandenwarmers zodat je ook weer maximaal van het rijden op de baan kan genieten.
4.vering. aanpassen zoals ik al eerder had vermeld.

minder belangrijke zaken:
andere rem-schakelset monteren, iets activere houding en meer grip op de voetsteunen.
langer en platter stuur die geeft ook weer een meer voorwiel gerichten houding waardoor je meer druk op je voorwiel houdt.
Een verhoogte ruit is wel fijn om je hoofd erachter te houden en dit geeft ook meer druk op de voorkant.

dit zijn allemaal zaken die ik had veranderd om zo hard mogelijk rond te kunnen gan met de tuono.




Filmje van spa op de 2de gen tuono.
 
Djoost, is uw massa van het blok nog goed? evenals uw massa van het chassis tegenover de accu?

Uw dynamo geeft normaal 3 spoelen, meet eens niet enkel de ac spannning bij draaiende motor, zoals u al deed, die moeten gelijk zijn, maar ook de ohm's bij stilstand, alle spoelen moeten daarvan ook gelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
@ DJOOST

Waardeloos zeg.
Het moet toch op te lossen zijn.

Het bruine stekker verhaal ( of te wel stekker er tussen uit)moet juist defecten voorkomen. Vaak door vervuiling ( hij krijgt het vieze water van je voorband) onstaat er overgangs weerstand waardoor eea niet goed werkt.

Misschien eerst even een nieuwe accu erin. Moderne accu's houden niet van 0 volt.
Dan de laadspanning blijven volgen. Via de dash kan je stilstaand de laadspanning meten . Deze moet bij 3000 rpm of meer zeker 13.5 V of meer aangeven.

Een volle accu geeft ca 12.5V. Dus bij 13.5V met draaiende motor mag je aannemen dat er geladen wordt.

Succes
 
dat wijzigen aan het TC systeem dat doet Gabro alleen. maar wel op verzoek en raad het af om dan niet meer op de weg te rijden omdat de Tuono meer een racer wordt qua elektronica
wel alleen op verzoek ik heb het met hem erover gehad om de mijne ook te laten doen, maar hij gaf wel aan dat dit meer voor circuit is want dan word TC-stand 1 word dan stand 5 en dan terug naar 1 grijpt de TC nog veel minder in en is zelfs 1 bijna zonder TC.
Ook zet die de motorrem minder!
Maar op AF zijn er veel mensen heel positief over de Gabro map/ecu.

Heb nu een deel van het topic op het AF forum gelezen, en dit was ook mijn conclusie inderdaad. Nu is het voor mij niet zo'n probleem (heb die TC eigenlijk altijd op 2 staan), maar zo laten is w.m.b. prima.

Biggelaar heeft al de nodige aprilia's gedaan (veelal RSV4) en maakt een map op maat. Toine was er ook behoorlijk lang mee bezig, te meer omdat het flashen enorm lang duurt. Als je de ecu laat doen zou ik altijd naar hun gaan ipv je ecu opsturen.

Als je gebonden bent aan een budget kan je beter gaan voor de ecu tune gaan dan voor een uitlaat als het gaat om het rijden. Ga je voor de looks/geluid dan zet je er een andere pijp op.

Budget voor zowel de demper en de ECU remap is er wel, vroeg me meer af of het nodig was. Lijkt er dus op dat het zeer aan te raden is. Conclusie voor mij is dus een run met originele setup en een run met demper zonder ECU aanpassing. Als daaruit blijkt dat er iets te halen valt dan de remap.

Dank heren!
 
en Gerard ook nog en Harry(nickname weet ik niet meer) reed in een andere groep met zijn R6
Me is Harry...R6 is de deur uit, Blade '05 ervoor terug. Nieuw speeltje, gewoon omdat hij voorbij kwam...letterlijk.
De Tuono blijft voor op straat.

@Djoost...als de spoelen het weer begeven, dan ben je beter af met een rewind van je originele Aprilia spoel door Sevior. Geeft drie jaar garantie. Mijn Carmo was ook binnen het jaar weer kaduuk.
 
Djoost, is uw massa van het blok nog goed? evenals uw massa van het chassis tegenover de accu?

Uw dynamo geeft normaal 3 spoelen, meet eens niet enkel de ac spannning bij draaiende motor, zoals u al deed, die moeten gelijk zijn, maar ook de ohm's bij stilstand, alle spoelen moeten daarvan ook gelijk zijn.

Massa had de monteur vrijdag ook al gecontroleerd, dynamo is verder oké....

@ DJOOST

Waardeloos zeg.
Het moet toch op te lossen zijn.

Het bruine stekker verhaal ( of te wel stekker er tussen uit)moet juist defecten voorkomen. Vaak door vervuiling ( hij krijgt het vieze water van je voorband) onstaat er overgangs weerstand waardoor eea niet goed werkt.

Misschien eerst even een nieuwe accu erin. Moderne accu's houden niet van 0 volt.
Dan de laadspanning blijven volgen. Via de dash kan je stilstaand de laadspanning meten . Deze moet bij 3000 rpm of meer zeker 13.5 V of meer aangeven.

Een volle accu geeft ca 12.5V. Dus bij 13.5V met draaiende motor mag je aannemen dat er geladen wordt.

Succes

Ik had vrijdag al in het display gezien dat bij licht verhoogde toeren de spanning opliep tot rond de 14v. Maar als je dan 25km later opeens 9,5v tot 10,5v ziet staan is het kwaad alweer geschiedt. Ik hoop on elk geval dat men het bij de motorzaak nu wel naar behoren oplost... Wordt vervolgd...
 
Me is Harry...R6 is de deur uit, Blade '05 ervoor terug. Nieuw speeltje, gewoon omdat hij voorbij kwam...letterlijk.
De Tuono blijft voor op straat.

@Djoost...als de spoelen het weer begeven, dan ben je beter af met een rewind van je originele Aprilia spoel door Sevior. Geeft drie jaar garantie. Mijn Carmo was ook binnen het jaar weer kaduuk.

Het feest is alleen dat ik nooit zelf aan de motor gesleuteld heb, alles heb laten doen onder garantie, dus heb ik geen idee waar die originele dynamo gebleven is, maar ik heb zo een vermoeden dat die weg is... Of kan Sevior misschien eventueel die defecte van Carmo ook herwikkelen?
 
Laatst bewerkt:
Massa had de monteur vrijdag ook al gecontroleerd, dynamo is verder oké....Ik had vrijdag al in het display gezien dat bij licht verhoogde toeren de spanning opliep tot rond de 14v. Maar als je dan 25km later opeens 9,5v tot 10,5v ziet staan is het kwaad alweer geschiedt. Ik hoop on elk geval dat men het bij de motorzaak nu wel naar behoren oplost... Wordt vervolgd...

Ik heb dit ook gehad. Ben geen deskundige op electrisch gebied dus voor wat het waard is. Ik denk dat je een nieuwe accu moet hebben. De Tuono heeft gewoon wat sneller en vaker een nieuwe accu nodig. Neem een goede en kijk dan wat er gebeurd. Een te lage spanning van de accu is funest voor de aanverwante onderdelen. Ik zou eens beginnen met de accu vervangen.
 
Het feest is alleen dat ik nooit zelf aan de motor gesleuteld heb, alles heb laten doen onder garantie, dus heb ik geen idee waar die originele dynamo gebleven is, maar ik heb zo een vermoeden dat die weg is... Of kan Sevior misschien eventueel die defecte van Carmo ook herwikkelen?

de originele stalen basis word opnieuw voorzien van spoelen
 
Me is Harry...R6 is de deur uit, Blade '05 ervoor terug. Nieuw speeltje, gewoon omdat hij voorbij kwam...letterlijk.
De Tuono blijft voor op straat.

@Djoost...als de spoelen het weer begeven, dan ben je beter af met een rewind van je originele Aprilia spoel door Sevior. Geeft drie jaar garantie. Mijn Carmo was ook binnen het jaar weer kaduuk.

Mooi man ik ben nu ook in het bezit van een fireblade een 2011. Ben hem nu klaar aan het maken en dan gaan met die Honda!
 
Het feest is alleen dat ik nooit zelf aan de motor gesleuteld heb, alles heb laten doen onder garantie, dus heb ik geen idee waar die originele dynamo gebleven is, maar ik heb zo een vermoeden dat die weg is... Of kan Sevior misschien eventueel die defecte van Carmo ook herwikkelen?
Hij wil in principe alleen de originele spoel opnieuw wikkelen omdat deze beter afgerond is, maar ik denk dat hij een andere ook wel kan voorbewerken. Dat was iig het verhaal wat ik van hem hoorde. Gewoon ff contact opnemen. Hij is goed bekend met het Aprilia probleem!

Uiteraard zijn er zoals je wel leest, meerdere opties om het euvel te helpen oplossen...maar allereerst moet de spoel weer ok zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben even benieuwd naar de ervaringen hier met het laadcircuit van een gen2 Tuono uit 2007, ik heb namelijk een en al ellende tot nu toe.
Ik kocht m'n T afgelopen juni, toen bleek na de proefrit dat de spannings regelaar of de dynamo defect was. Die zijn toen voordat ik hem heb opgehaald uit voorzorg allebei vervangen. Inmiddels zijn we 8 maanden en 2500km verder, en is het nu om te huilen. Als ik de Tuono niet gebruik staat hij overigens keurig aan de Optimate. Drie weken geleden zou mijn schoonzus haar nieuwe MT07 ophalen 30km verderop, dus leek het een leuk idee met een groepje van 4 met z'n allen die op te gaan halen. Laatste kilometer ging al hakkerig en met inhouden, dus toen voelde ik al een probleem aankomen. De Tuono geparkeerd bij de dealer (toevallig ook een Aprilia dealer), en daar bleek in ieder geval de accu nu leeg, en leek de regelaar dood. Met hulp van de dealer de accu weer aangevuld zodat ik rijdend naar de motorzaak kon waar ik nog garantie heb op het zooitje. Ter plekke daar de output van de dynamo gemeten (daar kwam keurig tussen de 30-70V AC uit), en de uitgang van de regelaar bleef rond de 10,3V). Toen de Tuono daar achtergelaten en heeft hij ruim 1,5 week gestaan, omdat de monteur zegt dat Carmo, waar de regelaar vandaan komt, moeilijk deed over dat de monteur de aansluiting van de regelaar had gewijzigd (bruine connector er tussen vandaan). Uiteindelijk heeft hij dus de regelaar vervangen, en hoefde ik de helft van de regelaar en geen arbeidsloon af te rekenen. Dat leek me nog redelijk schappelijk.
Dus ik heb vol goede moed afgelopen vrijdag de Tuono opgehaald en naar huis gereden. Daar heeft hij een nachtje aan de Optimate geslapen. Gisterenochtend ben ik samen met mijn schoonvader en zwager naar een andere motorzaak gereden om te kijken voor een motor voor m'n zwager. Op de terugreis hield de Tuono weer in, en bleek later de regelaar alweer defect, nog geen 60km verder en een halve dag later.

Is dit een gebed zonder eind of is er nog een logische verklaring voor de ongelooflijk honger in spanningsregelaars van mijn Tuono?

Zoals Ballbetween aangeeft, direct naar Sevior. Carmo levert (voor de Tuono althans) troep. Bij mij ook binnen no-time de dynamo weer naar z'n grootje. En daarmee ook de spanningsregelaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan