De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Marten,
Dat document had ik niet gezien maar sluit wel aan bij wat ik bedoel ja.
Als je gewoon op de website de tab "Live Tracking" kiest zag ik vanavond 4 locaties in Europa met gebruikers die dat "actief" hadden. Zag alleen een icoon, geen routes/tracks of zo. Nu zie ik daar niets of niemand.
(EDIT: wat ik zo in jouw Livetrack link las dat je de Livetracking gebruikt met bijv GpsSies direct gekoppeld aan Locus.)
Wellicht zou je in moeten loggen maar het is inderdaad mogelijk tracks te loggen zodat je je familie op de hoogte kunt houden tijdens een reis.
Heb me er niet in verdiept wat binnen Locus allemaal mogelijk is maar je kunt dus een export doen en koppeling maken naar externe Webservices.
(EDIT2: zag ook dat jij in dat andere draadje bij de vergelijking OsmAnd en Locus was dus wellicht is een hoop van wat ik hier schrijf je allang bekend)
Maar als je bij de tab "News" kijkt vind je handige aankondigingen en info terug.
Een daarvan gaat over de Locus samenwerking met andere partijen van Tracking services.
Locus - a partner of worldwide sport trackers
Ook vind je her en der wat instructiefilmpjes op de site.

Aangezien Locus helemaal is opgezet met behulp feedback uit de community is mijn eerste indruk dat wel overal aan gedacht is en het zo gebruiksvriendelijk mogelijk gehouden is maar toch vele mogelijkheden kent.
 
Laatst bewerkt:
Het was me nadat ik alle 11 pagina's gelezen had even bijster of je Locus nu al wel of niet kon installeren. Maar ook dat was dus al in een update opgelost.

Die beperking naar een SD kaart installeren is inderdaad wat...
Je schrijft op een gegeven moment toen je .. wilde installeren je eerst weer de TT Go mobile kaarten moest terug verhuizen naar het interne geheugen voordat je kon updaten/installeren en je daarna die kaarten dan weer naar de externe SD moest verplaatsen (wat je overigens ook handmatig moest doen want met Move2SD werkte het niet. Oh nee, je moest de-installeren en kon dan opnieuw installeren wel rechtstreeks naar ExternSD)

Al met al een beetje verwarrend.
Het zou handig zijn om een overzicht van de huidige stand te hebben (misschien in je openingspost naar verwijzen) wat de huidige mogelijkheden zijn van de MT 5001 en wat je daarvoor allemaal moet doen, installeren of instellen, en dat in de juiste volgorde indien nodig. Ik denk dat dat wel verhelderend zou werken.
Ik begrijp dat de Google Paystore nu wel meteen goed werkt of moet je nu bij een nieuw geleverd toestel ook zelf nog eerst gaan updaten of APK's gaan installeren ?
Moet het toestel "geroot" worden om zo'n Kitkat SD-beperking patch te kunnen installeren ?
Ook evt tips over andere Android Apps die je goed met de MT5001 kunt combineren zijn altijd handig.
Het is inderdaad een veelzijdig apparaat. Hopelijk in de toekomst met ofwel een groter intern geheugen, ofwel een definitieve opheffing van de Kitkat 4.4 SD card beperking, ofwel nog beter met een recente Android versie.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Die KitKat SD beperking geldt niet meer, in die zin dat alle Apps die ik erop heb, dat opgelost hebben. TomTom Go Mobile bijvoorbeeld heeft lang geduurd, maar uiteindelijk is dat logge bedrijf omgegaan. Met het UK TomTom forum was daar debet aan. Het was in het begin wel een even zoektocht voor mij.
Osmand heeft er ook een paragraaf aan gewijd in hun FAQ's. En kon ik netjes op de SD kaart installeren. Prolech heeft mij geholpen om iGo te verplaatsen, maar dat was na een firmware update. Dus dat zal ook geholpen hebben denk ik.

Locus heb ik af laten vallen voor motorgebruik, omdat bv POI's nog lastig zijn. Zij gebruiken hun eigen kaarten: OSM + Locus bewerking = Locus kaart en die koop je dan voor weinig. TwoNav doet dat ook. Dat betekent meteen dat je op hun updates moet wachten. Osmand is meer algemeener met hele goede kaarten van de EU. Op Youyube zie je veel filmpjes. Maar die links zul je gezien hebben.

Playstore werkt goed, geen probleem. Geen rooting nodig.
Bij een nieuw toestel zit iGO voorgeinstalleerd en kun je meteen rijden. Maar ja, dat is dan wel autoachtig, want het is geen Motoreditie. Vandaar dat ik die meteen verplaatst heb en er eigenlijk nu wel af kan.
Verder zat er nog een Chinese App op (Chinese Playstore) genaamd 360. Die heb ik meteen verwijderd.

Als je alleen op stap bent is Tracking voor de het thuisfront wellicht handig en komt Locus om de hoek kijkn. Maar ja, er zijn meer tracking clubs met hun apps. En dan heb je een Android nav en kun je ook die Apps gewoon installeren :)

En dat is de truuk: vrijheid en flexibiliteit; je pikt de beste apps voor jouw doel eruit. Mooi zou zijn als de nav zelf een Simkaart slot zou hebben.

gr Marten
 
Wat voor eigen simkaart ? Een met een zelf af te sluiten abonnement, of een ingebouwde simkaart zoals de oude TomTom GO 7xx en 9xx series hadden ?
Nu moet je dan via Tethering een data verbinding maken met je smartphone Dat doe ik dan nog liever dan dat ik er een apart abonnement voor moet afsluiten.
Een eigen vaste sim zou ideaal zijn maar dat zal denk ik niet meer gebeuren.

Bedankt voor je opsomming wat nu wel of niet werkt.
Mooi dat intussen veel van jouw problemen structureel opgelost zijn.
Helaas zul je met veel Android Apps nog wel tegen de SD beperking aanlopen als ze daar in die Apps dus geen specifieke oplossing aangebracht hebben.
En updaten naar hogere Android versie zit er waarschijnlijk echt niet in dus vanwege Googles Android eisen.

Nogmaals, het lijkt me handig indien je (t.z.t.) misschien in je openingspost een opsomming opgeeft van mogelijke te installeren Apps en evt zelf nog uit te voeren/ in te stellen zaken.
(Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt en daar zin en tijd voor hebt)
Las al dat jij je wilt laten informeren wanneer de MT5001 weer leverbaar wordt.
Voorlopig ben jij blijkbaar de enige in NL die deze in bezit heeft.
Ben benieuwd hoe het verder verloopt. Wel een interessant topic.

Ik meende een keer gelezen te hebben dat je zei dat hij met zo'n grote accu wel 1 a 2 dagen mee kon gaan. Maar bij de specs op de website van Prolech staat 3000mAh vermeld. Da's nog minder dan van een flinke smartphone. ( Weet niet wat er in Zumo's zit)
Maar las ook dat je nu 5 a 6 6 a 8 uur ook wel kritisch vind.
Had ik het nu verkeerd gelezen of heb je je mening bijgesteld ?
 
Laatst bewerkt:
Accu: mening bijgesteld.
De topserie van de TomTom nav heeft ook een simkaart slot. Hoe een en ander geregeld is weet ik niet. Maar het data gebruik is dusdanig laag, dat je daar wel een pre-paid in kunt mieteren voor weinig.

De SD beperking lijkt erg mee te vallen. Dus dat is een zorg minder.

Ik heb nog geen app gedownload die niet te installeren is. Het is in feite een kitkat telefoon. Met zijn plussen en minnen. De plus: een mooie 'kale' Android versie. Dus ja, sorry, ik kan geen lijstje maken: er zijn honderden, wellicht duizenden apps ;)

Ik heb net een Skype message gedaan naar Prolech met de vraag mij up to date te houden mbt de firmware.

De Android versie is een ander issue. We hebben er nu absoluut geen last van. En later, ja dat is van later zorg. Nu ben ik tevreden met de APP resultaten. En misschien komt Prolech ons verrassen ;)

Ik zal de openingpost tzt updaten.

gr Marten
 
Maar dan wel een "Kitkat telefoon" zonder belfunctie.
Maar verder alle mogelijkheden van Android 4.4.

Werkt prepaid data in het buitenland ?
Een aantal jaar terug niet als ik mijn schoonzus moet geloven.
Nu met de nieuwe Europeesche abonnementen wordt het ook wel aantrekkelijker om dat direct aan een navigatie te koppelen mits er geen restricties zijn in datagebruik.

Als er weer nieuwe ontwikkelingen zijn zullen we het hier wel lezen.
Alvast bedankt voor de info.
 
Laatst bewerkt:
http://www.ebay.com/itm/5-Android-4...108943?hash=item3612d3de8f:g:72EAAOSwfVpYp9GD

Deze staat nu weer op Ebay.

Wil ik eens gaan proberen met Calimoto (Ziet er veelbelovend uit), Tomtom Go en misschien Tyre.

Dit is een andere uitvoering dan "het origineel" (voor zoverre er een origineel bestaat).

Hopelijk is het technisch een prima navigatie; als het op schoonheid van het apparaat aankomt dan laat het nog wel wat te wensen. Maar goed, lelijke mensen zijn ook vaker intelligenter. :+
 
Het apparaat is niet lelijk. De houder maakt hem lelijk.

Wel is ie goedkoop en heeft een 5 inch scherm. Beetje rechtop op het stuur zetten en je zit gelijk lekker uit de wind!
 
Ik vind mijn telefoon te kwetsbaar om op het stuur te knopen. Te duur en bij verlies teveel gedoe.
Dit lijkt mij een goedkope oplossing om eens wat te experimenteren met het hele Android gebeuren. Bevalt het dan kan ik tzt altijd nog de overstap maken naar een beter en/of mooier toestel.
De eerste Windows CE toestellen waren ook niet mooi en degelijk. Wel is daar wat mij betreft de basis gelegd voor het hele gebeuren. Via Igo Motoreditie naar Becker Mamba. En dat werkt nog steeds naar tevredenheid.
Het mooie hiervan lijkt mij de mogelijkheid met internet te verbinden. En apps zoals Calimoto en in de toekomst misschien Tyre te kunnen gebruiken.
Als basis navigatie lijkt mij TomTom Go prima. Wat mij daarbij vooral bevalt is het heel makkelijk zoeken naar "nuttige plaatsen" als het toestel toegang tot internet heeft.
Mijn favoriete schnitzelrestaurant zit in Duitsland net over de grens in Twist. (Kiek in de Pann). Bij sommige navigaties staat ie in de POI's maar is lastig te vinden. Het plaatsje Twist wordt vaak "Rühlertwist" etc... In TomTom toets ik gewoon "Kiek in de Pann" en voila daar is ie! Deze week willen we naar het Wouda gemaal in Lemmer. Toets "Wouda gemaal" en klaar. :-)
De verbinding met internet heeft de toekomst denk ik.
Ook voor wegafsluitingen etc.
 
Kijk even naar specs. Met name ook het scherm en de accu. Die zonneklep integratie op de houder zit er waarschijnlijk niet voor niks op.

Houder-nav combi vind ik ook nadelig, want bv bij de MT5001 kan ik de houder altijd laten zitten, ook bij PC gebruik. Dat is fijn, want dan blijven de contacten langer houdbaar. Ik hoop voor lang.

Maw, dit lijkt een auto nav die ze waterdicht hebben gemaakt. Dat zie je ook aan het scherm met onderaan de Android knoppen zoals Home en Back. Die ruimte mis.
De MT5001 is een Motornavigatie die je ook in de auto kan gebruiken.

gr M
 
Laatst bewerkt:
Overigens, Calimoto komt binnenkort ook met een Nederlandse versie. Althans volgens een contact in Berlijn:

Wir arbeiten an einer niederländischen Version und bitten um Geduld. Wir hoffen, dass wir es in einige Wochen machen können! Viel Spaß.
calimoto_banner.jpg
 
Oke, misschien te vroeg besteld...

Het zou best kunnen dat het scherm niet zo helder is, maar waar zie je dat? Ik kan het niet uit de beschrijving halen.

De "Hardware" bestaat al heel lang als Windows CE toestel.

De accu heeft inderdaad minder capaciteit dan de Prolech. Verder zie ik niet zoveel verschil in specificaties.
Vooral de prijs maakte het voor mij interessant.

We gaan het beleven!
 
Oke, misschien te vroeg besteld...

Het zou best kunnen dat het scherm niet zo helder is, maar waar zie je dat? Ik kan het niet uit de beschrijving halen.

De "Hardware" bestaat al heel lang als Windows CE toestel.

De accu heeft inderdaad minder capaciteit dan de Prolech. Verder zie ik niet zoveel verschil in specificaties.
Vooral de prijs maakte het voor mij interessant.

We gaan het beleven!

Gewoon even afwachten joh! Voordeel ten opzichte van de prolech is dat je knoppen onder het beeld zitten in plaats van in beeld. De scherm kwaliteit ben ik ook wel erg benieuwd naar. Meld je even hoe hij is als je hem binnen hebt?
 
Ik heb de calimoto app effe geinstalleerd op de 5001.
Ben niet onder de indruk van de kaarten. Zijn OSM kaarten met hun flavor, maar bij mij thuis is het meteen drama. Weg staat er niet op. Betalen vind ik ok, maar toch, een tientje per OSM kaart is veel. TwoNav en Locus doen het dan voor 2,50.
Mijn stem blijft vooralsnog op Osmand+ voor 8 euro met verder alles gratis en veel overzichtelijker kaarten. Het gaat dan om het rijden van routes en tracks voor alle duidelijkheid.
 
Wat mij leuk lijkt van Calimoto is de rondrit functie. Je geeft een aantal kilometers in. Een richting en het toestel bedenkt een ritje. Ideaal als je in een luie bui bent.
Calimoto is nog volop in ontwikkeling. Maar voor alsnog ziet het er goed uit.

Het leuke van een Android toestel is wat mij betreft dat iedereen die app kan gebruiken die hem het beste bevalt.
 
Ja, maar dat weet je, vandaar mijn enthousiasme voor Android.

Rondrit heb ik gisteren geprobeerd en die is helemaal ok. De OSM kaarten van bv Osmand zijn echt heel goed. Deze in Calimoto nog niet. Ik laat hem mooi staan, met Gelderland als kaart en ga es kijken mbt updates. Die zullen aanbieden gedurende de tijd.

Heel veel verschillende apps wil je ook niet, want ze hebben allemaal hun eigen kaarten, dus neemt serieus ruimte in beslag.

Dus als MyRoute App er nog bij komt. Als die nou eens gebuik zou kunnen maken van de TomTom kaarten die er al op staan mbt de TomTom Go Mobile app, ja dan .....
Voor zover ik kan zien heeft MYRoute App geen RoundTrip functie. De TomTom Rider heeft dat wel.

EDIT:

En in feite kan het prima via MyDrive Web van TomTom. Niet helemaal zoals in Calimoto, waar je alleen een startpunt ingeeft en een aantal variabelen, maar met 1 punt extra ben je er ook en kun je zelfs aangeven hoe kronkelig en heuvelachtig je route moet worden.

Dus ja, je zit voor de tent met een biertje erbij, start de Android Nav op, internet aan en ga naar mydrive.tomtom.com. Plan route -> rondrit (heen en terugreis aanzetten) en een puntje plaatsen in de regio waardoor de rondrit wilt maken. Je kun nog een paar punten extra zetten als ergens zeker langs wilt gaan. Bewaren -> naam geven, Go Mobile App opstarten (internet aan) en voila de route staat onder Routes en gaan met die banaan. :)
En die rondrit zal niet onder doen voor de Calimoto, want TomTom weet wel hoe ze een kronkel(spannende) - route moeten maken.

gr M
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in de huidige Android toestellen maar één beperking en dat is het beschikbare geheugen. Ik heb dan ook stille hoop dat Prolech eind maart met een toestel komt met 1 Gb geheugen. Het uiterlijk van het toestel is voor mij uiteraard geen issue. Als er geen toestel met 1 Gb komt dan ga ik eveneens voor een toestel met de huidige 512 Mb.
 
Hallo,

Net nieuw op het forum, al wel contact met Marten gehad over de MT5001. Deze vandaag besteld en ben benieuwd naar de mogelijkheden. Volgens de specs is dit toetsel zelf 8GB en kan er 16/32GM mSD kaartje in. Dus ruimte zat lijkt mij. Ben erg benieuwd naar de praktische gebruiks ervaringen, zoals rijden in zonlicht. Scherm lijkt mij erg glimmend.

Ik zal mijn bevindingen dan ook hier posten.

Grt, Ruud.
 
Ha Ruud, Welkom op MF en speciaal in dit draadje.

Het scherm glimpt net als bv de TomTom Rider, maar is prima afleesbaar, net als bij de Rider.
Hangt wel van de hoek af, want als je reflectie er toevallig in schijnt, zie je weinig.

Gisteren effe mijn testrondje met lussen en onverhard en fietspad uitgetest op OsmAnd Plus en nu ging dat rondje voor het eerst helemaal goed. Joepie!
Met Rider gaat het mis, met iGO gaat het mis, ook als hij op voetganger staat. Becker bakt er ook niet veel van.

Osmand Plus gaat het worden de komende maanden voor rijden van routes en dan ook met name de AllRoad routes. Onze Rijnroute bevat weer twee smaken en wellicht kan ik de Asfalt ook effe proberen op de TomTom Go App.

gr Marten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan