Het is er doorheen. Geen motoren meer lekdijk bij Lopik

Het zijn altijd hetzelfde type mensen.
Langs de dijken willen mensen een schattig huisje met mooi uitzicht en klagen dan over motoren, op de boer willen ze een groot huis met een lap grond en wat rus maar dan klagen ze over de geur van het boerenleven, ze willen een mooi nieuwbouwhuis maar de wijk ligt naast een al meer dan 100 jaar bestaand circuit, ze willen goedkoop wonen dus gaan ze naast een vliegveld wonen enz. enz.

En vergeet niet andersom. De mensen die van buiten in het centrum van de stad komen wonen, met al zijn leuke terrasjes en winkeltjes. En dan ontdekken dat die terrasjes tot 2.00 open zijn en gaan klagen over geluidsoverlast.
 
Oh ja "MAG was er voor/zag er wel wat in"...


zijn ze hun eigen reason for being vergeten?

Wegafsluitingen

Het MAG-meldpunt Wegafsluitingen is opgericht om wegafsluitingen voor gemotoriseerd verkeer te voorkomen. Wij zijn echter afhankelijk van informatie van jullie, als wij niet weten dat er een afsluiting dreigt dan kunnen we ook geen actie ondernemen.

Als je een melding hebt van een (dreigende) wegafsluiting, probeer dan zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en stuur ons die informatie.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja "MAG was er voor/zag er wel wat in"...


zijn ze hun eigen reason for being vergeten?

Wegafsluitingen

Het MAG-meldpunt Wegafsluitingen is opgericht om wegafsluitingen voor gemotoriseerd verkeer te voorkomen. Wij zijn echter afhankelijk van informatie van jullie, als wij niet weten dat er een afsluiting dreigt dan kunnen we ook geen actie ondernemen.

Als je een melding hebt van een (dreigende) wegafsluiting, probeer dan zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en stuur ons die informatie.

Dan heb ik afgelopen zondag toch wat anders gehoord tijdens de ALV van de MAG.
Heeft iemand van de gemeente Lopik dit naar jou gecommuniceerd?
 
Wat ik zo bizar vind aan het hele geheel is dat er niet eens goed onderzoek wordt gedaan naar het e.e.a. Of eigenlijk, nog gekker: het is onderzocht, blijkt dat motorrijders niet de overlast veroorzakende groep zijn. En tóch wordt de boel afgesloten voor motorrijders.

Tenzij ik iets helemaal verkeerd begrepen heb, snap ik de logica er totaal niet van. En begrijp ik niet waarom de overheid hier überhaupt aan mee wil werken.
(lees: de ONlogicia begrijp ik prima; zeikende mensen die een mikpunt voor hun frustraties hebben gevonden..)
 
Dan heb ik afgelopen zondag toch wat anders gehoord tijdens de ALV van de MAG.
Heeft iemand van de gemeente Lopik dit naar jou gecommuniceerd?

Jazeker; toen ik een paar weken geleden het voorgenomen besluit ben gaan inzien/ophalen kopie van de documenten;
en vanochtend tijdens het telefoongesprek.
 
Wat ik zo bizar vind aan het hele geheel is dat er niet eens goed onderzoek wordt gedaan naar het e.e.a. Of eigenlijk, nog gekker: het is onderzocht, blijkt dat motorrijders niet de overlast veroorzakende groep zijn. En tóch wordt de boel afgesloten voor motorrijders.

Tenzij ik iets helemaal verkeerd begrepen heb, snap ik de logica er totaal niet van. En begrijp ik niet waarom de overheid hier überhaupt aan mee wil werken.
(lees: de ONlogicia begrijp ik prima; zeikende mensen die een mikpunt voor hun frustraties hebben gevonden..)

Milieuzones
Alcoholverbod <18
Subsidie / belastingvoordeel PHEV's
Oldtimer-regeling

Om er maar even een paar te noemen waar van te voren / kort na invoering al bekend was dat het écht niet ging werken, maar de maatregel er vervolgens toch doorgedrukt is.

E.e.a heeft te maken met de debiele korte termijn visie van de NL politiek. Wat er ook mis gaat, er zijn nagenoeg geen consequenties voor het verbranden van belastinggeld aan waardeloze maatregelen. Zoals Trump zo mooi zegt "I was told", of "I was wrongfully informed".
 
Wat ik zo bizar vind aan het hele geheel is dat er niet eens goed onderzoek wordt gedaan naar het e.e.a. Of eigenlijk, nog gekker: het is onderzocht, blijkt dat motorrijders niet de overlast veroorzakende groep zijn. En tóch wordt de boel afgesloten voor motorrijders.

Tenzij ik iets helemaal verkeerd begrepen heb, snap ik de logica er totaal niet van. En begrijp ik niet waarom de overheid hier überhaupt aan mee wil werken.
(lees: de ONlogicia begrijp ik prima; zeikende mensen die een mikpunt voor hun frustraties hebben gevonden..)


De gemeente heeft (al zeker 10 jaar0 te maken met een aantal klagende bewoners. En die laten niet los.
dus lokale bewoners tegen "anonieme" motorrijders.


In het gesprek dat ik vanochtend heb ik wel iets nieuws geleerd... Want ik dacht "de burgemeester kan toch gewoon de Lopikse politie de opdracht geven om te gaan controleren?"
Euh nee, de politie wordt landelijk aangestuurd...... (en gaat ook straks niet actief optreden. slechts als zij een motorrijder aantreffen wanneer zij toevallig op de dijk zijn en niks beters te doen hebben)
Boetebredrag is denk ik 90 euro.
 
Laatst bewerkt:
De gemeente heeft (al zeker 10 jaar0 te maken met een aantal klagende bewoners. En die laten niet los.
dus lokale bewoners tegen "anonieme" motorrijders.


In het gesprek dat ik vanochtend had, heb ik wel iets nieuws geleerd... Want ik dacht "de burgemeester kan toch gewoon de Lopikse politie de opdracht geven om te gaan controleren?"
Euh nee, de politie wordt landelijk aangestuurd...... (en gaat ook straks niet actief optreden. slechts als zij een motorrijder aantreffen wanneer zij toevallig op de dijk zijn en niks beters te doen hebben)
Boetebredrag is denk ik 90 euro.
 
Jazeker; toen ik een paar weken geleden het voorgenomen besluit ben gaan inzien/ophalen kopie van de documenten;
en vanochtend tijdens het telefoongesprek.

Een hele vreemde gang van zaken. Ik heb net de voorzitter van de MAG gesproken en die heeft mij verzekerd dat de MAG tegen de dijkafsluiting voor motoren is. Dus het is absolute onzin wat de gemeente zegt.
 
Een hele vreemde gang van zaken. Ik heb net de voorzitter van de MAG gesproken en die heeft mij verzekerd dat de MAG tegen de dijkafsluiting voor motoren is. Dus het is absolute onzin wat de gemeente zegt.

En die MAG voorzitter spreekt altijd de waarheid?
 
Wat ik zo bizar vind aan het hele geheel is dat er niet eens goed onderzoek wordt gedaan naar het e.e.a. Of eigenlijk, nog gekker: het is onderzocht, blijkt dat motorrijders niet de overlast veroorzakende groep zijn. En tóch wordt de boel afgesloten voor motorrijders.

Door wie is dit onderzocht, en waar zijn deze onderzoeksresultaten te vinden?
 
Ik was er niet bij, alles dus uit 2e hand.

de vraag is nu, what next?

Bezwaarschrift indienen uiteraard; al houdt dit de invoering niet tegen. de pilot is van maart tm okotober. oftewel ons motorseizoen..

Een voorzieningsrechter vragen dit besluit te schorsen totdat de bezwaarprocedure gedaan is, is mij net net ff teveel griffierecht.. iets van 150 euro. Misschien heeft de MAG hier wel zin in.
 
Blijf dit een hele wazige gang van zaken vinden...

Kan mij best voorstellen dat de men lokaal last heeft van het plaatselijke (weekend)verkeer en de daarbij behorende drukte maar op een incident na is er volgens mij geen ongevallenhistorie of zo waarbij de doelgroep 'motoren' in belangrijke mate verantwoordelijk gehouden kan worden. Dus waarom slechts één groep weggebruikers uitsluiten voor die overlastfactor?

Sluit hem dan voor alle gemotoriseerd vervoer af met uitzondering van bestemmingsverkeer en hulpdiensten. Daar zal best draagvlak voor te vinden zijn denk ik dan...
 
Uit de stukken "voorstel van de werkgroep overlast motoren Lekdijk":


.... project totstandkoming subjectieve Onveiligheid (TSV) ... vanaf de zomer 2009 heeft geleid tot een handhavingsproject van de politie op de gehele Lekdijk.... Uit dit project beel o.m. dat het merendeel van de snelheidsovertredingen door personenauto's werd gepleedgd.

ruim 85% houdt zich aan de snelheid.


de grootste groep deelnemers heeft een snelheid tussen de 60 en 70; er is hierbij geen onderscheid gemaakt tussen auto en motoren

fysieke maatregelen in 2007: afsluiten voor motoren ivm aanvullen steensplit. Na de reconstructie van de Lekdijk was dit probleem verholpen, maar verviel tevens de motivering voor de afsluiting.

in de periode 1-1-12 - 14-11-2016 waren er weinig (hun woorden, niet de mijne) 27 ongevallen op de Lekdijk West
201 1
2013 13
2014 6
2015 geen
2016 7

14 aleen materieel
Kampeerauto - personenauto
Personeauto van de dijk 4x
tractor en personenauto
Motorfiets van de dijk 3x (1 daarvan heb ik geholpen; een 50+er op een CBR1000RR die niet lokaal bekend was..)
geen aanrijding aangetroffen bij aankomst
fiets - personenauto 2x
personenauto en motor
personenauto tegen betonblok


9 met letsel
Auto - motorrijder waarbij auto de motrorijder over het hoofd zag
motorrijder van de dijk eenzijding 3x 1 daarvan heb ik geholpen; een 50+ heropstapper op een CBR1000RR die niet lokaal bekend was..)
motor botst acherop auto
motoronderuit 2x
racefietser gevallen
motor en auto; motor verloor controle in bocht

4 verlaten plaats ongeval
camper rijdt spegel van auto
Auto tegen toegangshek
Tractor - auto
Schade aan lantarenpaal


in 2014 is er een akoestisch onderzoeksrapport van de millieudienst Zuid Holland gebleken dat motoren slechts verantwoordelijk zijn voor 1DBa extra geluid. Dat is onvoldeonde juridische grond om op basis van geluidsoverlast een besluit tot geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer te nemen (werdem HUN woorden, niet de mijne)


subjectieve cijfers
.. de subjectieve beleving van diverse bewoners is anders. zo is bij een door omwonenden ingesteld meldpunt in 2014 in 3 maanden tijd melding gemaakt van 11 valongevallen van motorrijders.

in totaal 8 vellen met tekst, waarbij er alles aan wordt gedaan om de pilot als redelijk te schetsen....
 
Laatst bewerkt:
Met mooi weer rij ik uit m'n werk weleens over de dijk. Heb zelf in een enthousiaste bui ook wleeens een bocht over het hoofd gezien (eerste keer) maar kon op tijd remmen zodat ik niet naar beneden reed. Ik heb een veredelde bromfiets dus die van mij maakt geen herrie.

Ik vermoed dat het vooral een subjectief gevoel is, de mooi weer rijder met een dikke brugpijp in het weekend, misschien niet eens zo hard, over de dijk toert, dat zal geen prettig gevoel geven.

Statistisch gezien is er in elk geval,weinig aanleiding voor een verbod blijkt.
 
Blijf dit een hele wazige gang van zaken vinden...

Kan mij best voorstellen dat de men lokaal last heeft van het plaatselijke (weekend)verkeer en de daarbij behorende drukte maar op een incident na is er volgens mij geen ongevallenhistorie of zo waarbij de doelgroep 'motoren' in belangrijke mate verantwoordelijk gehouden kan worden. Dus waarom slechts één groep weggebruikers uitsluiten voor die overlastfactor?

Sluit hem dan voor alle gemotoriseerd vervoer af met uitzondering van bestemmingsverkeer en hulpdiensten. Daar zal best draagvlak voor te vinden zijn denk ik dan...

Nee, dat hebben ze in 2015 geprobeerd en is er niet doorgekomen...
 
nah. blij dat ik in 2015 en 2016 een soort tour-de-dijk heb gedaan...
 
Ik zie nog steeds geen grond waarop deze pilot acceptabel zou zijn.
Dat is dus het totaal maffe eraan.

En zelfs als er wel uit zou blijken dat motorrijders meer overlast veroorzaken, zorg dan dat de veroorzakers van die overlast worden aangepakt en niet iedereen. Het is gewoon een enorm lompe en oneerlijke maatregel..
 
Lekker gemakkelijk toch?

Bewoners zeuren al jaren.
Geef ze hun zin, dan zijn we van het gezeur af...

Ben benieuwd wat de volgende groep slachtoffer wordt van de bewoners.
Ik denk dat groepen wielrenners de volgende zijn.
Of anders al het gemotoriseerde verkeer.

Kan me niet voorstellen dat de zeurders nu uit gezeurd zijn..
 
Tja dat geldt niet alleen voor de lekdijk.. Hier in de buurt is ook een mooie dijk waar onwijs veel geklaagd wordt door omwonenden, enkel op motorrijders. Ik heb zelf een onderzoekje gedaan en ben een aantal dagen lang een paar keer per dag de dijk op en neer gereden (met camera) om te kijken hoe de vork in de steel zit. Wat blijkt? Overgrote deel van de omwonenden rijden (sommige VEEL) te hard.
Ik ben gewoon achter auto's aan gaan rijden en deze reden dan hun erf op, of kwamen uit hun straat rijden de dijk op. Ja weet ik, ik mag ook niet te hard. Maar ik heb het nu wel vast staan.
 
Verbod is alleen voor het weekend volgens mij? Ik rijd er ook regelmatig, voordeel van de Lekdijk en eigenlijk elke dijk is dat je ver vooruit kan kijken. Het is gewoon mogelijk om best lekker bochtjes te rijden, en toch gewoon rekening te houden met wielrenners en tegenliggers. Ik rij er ook meestal rond etenstijd, uurtje of half 7 s'avonds.
 
Terug
Bovenaan Onderaan