Startmotor kawasaki Z 1300 (ratelt door)

kawa Z 1300

MF veteraan
15 dec 2004
3.959
3.362
Brabant
Het meeste van mijn motor staat in zijspannen.
Hij is nu bijna af na 15 jaar schuur :+

Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat de startmotor doorratelt, hij komt uit, neemt de startkrans mee maar de ene keer start die goed en de andere keer lijkt het of die weer van de krans afschiet en dan jengelt die door zonder dat er wat gebeurd.
Vanmiddag met proefrijden begon die ineens te jengelen terwijl de motor al draaide.

Nu heb ik deze startmotor gevonden.
Ricks Electric Starter Motor Kawasaki KZ1000 KZ1100 KZ1300 Z1 900 ZN1100B | eBay

Maar een MF-er zei misschien is het de startkoppeling, maar die zit toch in de startmotor?
1981kz1300a3us_e-4.gif


Alle hulp is welkom.
 
Laatst bewerkt:
13 is de startmotor.

25 het startrelais.

6 is de startkoppeling als ik het goed zie. Ik ken deze fietsen verder niet dus als een kenner wat aan kan vullen, graag.

De startmotor zelf schuift niet, die drijft permanent nr 11 en 12 aan. Nr 6 koppelt die beweging aan de motor.
 
VDV het zijn twee problemen, dat die ging ratelen onder het rijden komt waarschijnlijk door startknopje, dat kan ik nakijken en oplossen.

Maar het doorratelen (startmotor draait maar neemt niks mee) tijdens starten ligt dus aan nr 6 en niet aan de startmotor?
 
Zoals Tommy al zegt: 6 is idd de startkoppeling, als die niet goed meer functioneert neemt de startmotor de krukas niet mee.
Dit soort koppelingen slibben dicht van lang stilstaan, heel goed schoonmaken kan helpen, zeker als ze nog niet versleten zijn door vaak en veel mislukte startpogingen.

Vervangen is het veiligst.
 
de 3 bouten van de startkoppeling lopen weleens los, en dan krijg je dit ook.
of de startkoppeling is versleten.
als het loopvlak van tandwiel nr 11, nog goed is kun je volstaan met alleen de rolletjes, pennen en veren te vervangen.
die zijn makkelijk te verkrijgen, het tandwiel is een stuk lastiger want het is er gewoon niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu de startkoppeling besteld, tandwiel 11 is niet meer leverbaar, dus laten we hopen dat die nog goed is, zo niet dat moet ik een tandwiel laten maken.
Het is wat met die ouwe zooi :-)
Maatje heeft een freesbank met tandwielgereedschap dus dan zou het moeten lukken als het nummer 11 is.
Eerst maar eens rijden, hij slaat niet constant door.

Heb het nog nooit open gehad aan die kant, ja met de revisie, maar dat is zo lang geleden dat ik niet meer weet hoe het zit en of het zelf makkelijk te doen is om de startkoppeling zelf te vervangen.
 
ik had hem eerst opengemaakt.
zie zin 1 van mijn voorgaande post.
je kunt er makkelijk bij, hij zit achter de dynamo.
je hebt wel een passende trekker nodig om de rotor eraf te krijgen.
als de motor rechtop staat, loopt er geen olie uit.
 
Nou wilde vanmiddag deksel eraf halen en er liep gelijk olie uit.
achter dit deksel
full


Heb jij zon trekker?
Als je zin en tijd hebt om me te helpen, ik heb brug en genoeg gereedschap, hoeft niet gratis natuurlijk.

Gaaf een mede 1300 bezitter, die sterven langzaam uit.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dank je

Ja vroeger had ik een goede zaak, tenminste daar liep een goede monteur.

Ik moet nog een keer mijn kleppen laten stellen maar zou niet weten bij wie ik daarvoor terecht kan, zoek een zaak of iemand die met zorg en liefde het werk doet en dat valt tegenwoordig niet mee.
 
tja, je woont wat te ver weg voor mij en een zijspan past niet door de deur.
het kleppen stellen is ook niet echt moeilijk, je moet alleen de methode in het boek gebruiken, dat geeft heel wat betere resultaten dan de nok omhoog draaien en opmeten.
 
Startkoppeling is er en als het goed is de trekker morgen, gaan we het vrijdag eens proberen te vervangen en hopenlijk is het doorslaan dan opgelost, dan is die technisch weer 100%
 
Bananenman, ik heb de trekker binnen maar is er een met beide zijden draad erop?
Hoe werkt die gewoon de passende draad erin draaien en dan doordraaien tot die los komt?

ja, maar met beleid doordraaien. komen soms heel moeilijk los, zeker als het er nog sinds het fabriek opzit.
desnoods regelmatig een goede tik met de hamer op de bout geven, springt dan meestal ineens los. zo niet weer even voorzichtig doordraaien en nieuwe tik.
of een nacht onder spanning laten staan kan soms ook al eens helpen, heb al gehad dat het dan vanzelf los popt.

ook opletten dat je het tapeind waarop de dynamo zit niet beschadigd !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan