Steeds minder toermotoren een trend?

Het liefst met alle koffers erop, want dat staat ruig _O-

ahummm KLIK _O-

Tsja zo heeft ieder zo zijn mening over wat wel of niet mooi is :t


Echte sportieve toerfietsen met een hoger stuur en een fatsoenlijk duozadel zoals de FZS 1000 worden niet meer gemaakt.
Je kunt natuurlijk ook een motor naar jouw wensen aanpassen bijv door een ander stuur of risers te monteren, een saaie motor wat te pimpen, of een 2e hands aan te schaffen als de prijs te hoog is.
 
De motorrijder vergrijst ook, en ik zie eigenlijk alleen maar (sorry) oudjes of midlifecrisismannen op dat soort motoren rijden. Het liefst met alle koffers erop, want dat staat ruig _O-

Ik weet niet hoor, maar in de motorkennissen groep waar ik met 32 de oudste ben, rijden er 3/4 op een "allroad". En niet alleen BMW, maar ook Honda, KTM en Kawasaki.

De tijd dat alleen een dikke midlifecrisis yup met dito portemonnee een nieuwe BMW R1200GSA met aluminium koffers kocht, ligt allang achter ons.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar de nieuwprijs. Als je van een aantal merken de topper in het allroad segment vergelijkt met de topper in het toersegment, dan kom je bij de toerbuffels vrijwel overal een stuk duurder uit:

Yamaha FJR: 19.000
Yamaha XT1200: 16.000

Honda Pan: 20.500
Honda Africa Twin: 16.000

BMW GSA: 20.000
BMW K1600GT: 25.000

Dat zijn maar een paar voorbeelden, maar vrijwel bij elke merk liggen de prijzen in het toersegment een stuk hoger.

Dan heb je het natuurlijk over verschil in segment, maar in principe kun je met allemaal hetzelfde, van een rondje om de kerk tot meerdere weken op vakantie. Allroad is hot, er is veel keuze en ze zijn goedkoper dan een toermotor, dus genoeg ingrediënten om het tot een succes te maken.
 
Honda zou ook een toer variant van de VFR1200 kunnen maken in plaats van een nieuwe Pan. Ze zullen hun eigen redenen hebben waarom ze dat (nog) niet doen.
 
Ik weet niet hoor, maar in de motorkennissen groep waar ik met 32 de oudste ben, rijden er 3/4 op een "allroad". En niet alleen BMW, maar ook Honda, KTM en Kawasaki.

De tijd dat alleen een dikke midlifecrisis yup met dito portemonnee een nieuwe BMW R1200GSA met aluminium koffers kocht, ligt allang achter ons.

KTM valt nog wel mee, maar op een GS, een Crosstourer, Versys, V-Strom etc heb ik nog nooit een jonger iemand gezien. Ja, op de 650 en andere instapmodelletjes..

Ik vind van de 'Allroads' ook alleen de KTM iets sportiefs hebben, de rest oogt gewoon groot, zwaar en lomp. Totaal geen 'hebben!' factor. Buiten dat is de hoogte van de motoren gewoon irritant, want niet iedereen wil met zijn teentjes bij de grond komen, of met 1 voetje. Daarom mis ik de normale Bandits, Fazers en CBF (maar dan mooier). Gewoon een normale hoogte met een goed duozadel zonder meteen voor een tourfiets van 20k te moeten gaan die gelijk 300 kilo weegt. En nee, een Z1000SX en een 1290 GT hebben ook beroerde postzegeltjes als duozadel.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoor, maar in de motorkennissen groep waar ik met 32 de oudste ben, rijden er 3/4 op een "allroad". En niet alleen BMW, maar ook Honda, KTM en Kawasaki.

De tijd dat alleen een dikke midlifecrisis yup met dito portemonnee een nieuwe BMW R1200GSA met aluminium koffers kocht, ligt allang achter ons.
Sommigen worden nu eenmaal wat vroeger oud.
 
Daarom mis ik de normale Bandits, Fazers en CBF (maar dan mooier).

Vind je de nieuwe Yamaha Tracer modellen niets? Of XSR? Dat komt toch aardig in de buurt?
Ook bij Triumph kun je wat dat betreft nog wel aardig shoppen.
BMW F800GT
Honda CB500X/CB1100
Kawa ER6/W800
Guzzi V7

Toch nog steeds een aardige keuze nmbm
 
Vind je de nieuwe Yamaha Tracer modellen niets? Of XSR? Dat komt toch aardig in de buurt?
Ook bij Triumph kun je wat dat betreft nog wel aardig shoppen.
BMW F800GT
Honda CB500X/CB1100
Kawa ER6/W800
Guzzi V7

Toch nog steeds een aardige keuze nmbm

Ik heb op de Tracer 900 gereden, na een half uur deed ongeveer alles pijn :N

Vreemde zithouding, en dan niet het rechtop zitten, maar de bijna ontbrekende tank tussen je benen. Alsof je achter een bureau zit oid. Onwijs slecht zadel, slechte vering, motor wiebelde alle kanten op op de snelweg, totaal geen stabiliteit. Verder qua looks leuk en leuk voor een klein rondje. Moet er niet aan denken om daarmee op reis te gaan :X

De F800GT zat ik uit wanhoop ook maar naar te kijken, maar elke keer als ik er naast sta denk ik weer .. nee ..

Versys 650 vind ik dan weer mooi, maar qua vermogen gewoon een brommertje. De Versys 1000 had de looks van de 650 moeten hebben, maarnee. Zelfde met de Tracer 700, gewoon geen wow factor door het gebrek aan vermogen.

Dus het enige wat overblijft is een keer op een Tiger 800 rijden bij gebrek aan beter, of op zoek naar een oudere Fazer. '( '(

Helaas zijn de nieuwere motoren die ik juist wel leuk vind rijden (en om te zien) totaal niet geschikt om met een duo op stap te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Helaas zijn de nieuwere motoren die ik juist wel leuk vind rijden (en om te zien) totaal niet geschikt om met een duo op stap te gaan.

Dat bedoel ik dus met dit topic: een toermotor is voor comfortabel woonwerkverkeer en/of langere reizen met twee personen die comfortabel willen zitten op een fatsoenlijk zadel, met bijbehorende bagage. Dit soort toermotoren zie je steeds minder. Waarom niet een GSX1000F met een normaal (duo)zadel en de mogelijkheid om koffers te plaatsen. Of een mooie opvolger van de CB1000F met een VRF1200 blok bijvoorbeeld. Of een "mini"FJR met een Tracer 900 blok. De Deauville van Honda opleuken met een groter/pittiger blok en modernere styling.
 
Dat bedoel ik dus met dit topic: een toermotor is voor comfortabel woonwerkverkeer en/of langere reizen met twee personen die comfortabel willen zitten op een fatsoenlijk zadel, met bijbehorende bagage. Dit soort toermotoren zie je steeds minder. Waarom niet een GSX1000F met een normaal (duo)zadel en de mogelijkheid om koffers te plaatsen. Of een mooie opvolger van de CB1000F met een VRF1200 blok bijvoorbeeld. Of een "mini"FJR met een Tracer 900 blok. De Deauville van Honda opleuken met een groter/pittiger blok en modernere styling.

Precies :Y . Er zou ook een Street Triple RT komen, met halve kuip etc.. maar nee, daar horen we ook al niets meer van, dus moet je naar een Tiger, oftewel weer allroad. De Fazerlijn is er uit, de Banditlijn is weg. Je wordt eigenlijk gedwongen naar een allroad-achtig model zoals de Tracer of een V-strom als je het betaalbaar wilt houden. De GSX1000F is leuk, maar ook weer totaal nutteloos met duo. :N

Het hele segment lijkt gewoon doodgebloed, terwijl er zoveel van rondreden? Dus in mijn geval wordt het maar een 2e hands bij gebrek aan boeiende nieuwe modellen. Helaas!
 
Ik heb op de Tracer 900 gereden, na een half uur deed ongeveer alles pijn :N

Vreemde zithouding, en dan niet het rechtop zitten, maar de bijna ontbrekende tank tussen je benen. Alsof je achter een bureau zit oid. Onwijs slecht zadel, slechte vering, motor wiebelde alle kanten op op de snelweg, totaal geen stabiliteit. Verder qua looks leuk en leuk voor een klein rondje. Moet er niet aan denken om daarmee op reis te gaan :X
Ga er dit jaar mee naar Zwitserland, wish me luck :+
Kan me gelukkig in de meeste van je punten niet vinden. Alleen het zadel.. die moet wel even anders worden.. Moet zeggen dat al m'n motoren niet echt super zadels hadden, of het ligt aan mijn kont :P
 
Aprilia Caponord 1200 met touring package?

Aprilia-Caponord-1200-ABS-static-34l.jpg


BMW S1000XR's zijn ook al tweedehands voor onder de 15k te krijgen. Knal daar een Touratech comfort zadel op en dan heb je een soort van moderne motor die kwa zithouding en mogelijkheden ongeveer gelijk en zelfs beter is dan de motoren genoemd in de OP.

De motorrijder vergrijst ook, en ik zie eigenlijk alleen maar (sorry) oudjes of midlifecrisismannen op dat soort motoren rijden. Het liefst met alle koffers erop, want dat staat ruig _O-

Ben trouwens 24 en ik ga in augustus een (tweedehands) R1200GSA LC met koffers!!! aanschaffen dus daarmee is je stereotype verworpen :P.
 
Laatst bewerkt:
Dus het enige wat overblijft is een keer op een Tiger 800 rijden bij gebrek aan beter,.

Wanneer je op een Tiger 800 of 1050 gereden hebt piep je wel anders. De driecilinder is het beste van de twee werelden. Het koppel van een tweecilinder en de souplesse van een viercilinder. Een machtig geluid en bijzonder fijn om te rijden.
Laat de naaimachineliefhebbers maar voor de Jappen gaan, en de "ik wil ook een BringMichWerkstatt" voor hun boxer. Triumph is voor eigenzinnige kenners en liefhebbers van kwaliteit.
 


Wanneer je op een Tiger 800 of 1050 gereden hebt piep je wel anders. De driecilinder is het beste van de twee werelden. Het koppel van een tweecilinder en de souplesse van een viercilinder. Een machtig geluid en bijzonder fijn om te rijden.
Laat de naaimachineliefhebbers maar voor de Jappen gaan, en de "ik wil ook een BringMichWerkstatt" voor hun boxer. Triumph is voor eigenzinnige kenners en liefhebbers van kwaliteit.

Ik heb al op een Tiger 1050 gereden, zowel de gewone als de nieuwe Sport. Nu vond ik de Sport wel lekker sturen, alleen is ook deze weer irritant hoog en relatief zwaar, ik kom - weer - net aan bij de grond, :( ..

Nu ben ik waarschijnlijk gewoon verwend door dat mijn zwaarste motor een Thundercat was, en een Fireblade en een 848 gewoon zo licht als een fiets zijn, wat ik zelf 100x beter vind, in combinatie met een normale! zithoogte. Ik snap gewoon niet waarom het perse hoger moet |(

Daarnaast zag ik bij de 1050 totaal niets in mijn spiegels door de trillingen, wat ik nogal storend en onveilig vond :N , eens kijken hoe de 800 is wat dat betreft. De Street Triple is gewoon geweldig, licht, stuurt perfect, maarja.. geen kuip / fatsoenlijke duozit.
 
Ga er dit jaar mee naar Zwitserland, wish me luck :+
Kan me gelukkig in de meeste van je punten niet vinden. Alleen het zadel.. die moet wel even anders worden.. Moet zeggen dat al m'n motoren niet echt super zadels hadden, of het ligt aan mijn kont :P


Nou veel succes :+ . Ik heb op een FZ8 en een Tracer 900 gereden, beide een half uurtje en direct achter elkaar. De FZ8 zat veel beter en natuurlijker, je hebt veel meer controle omdat er daadwerkelijk een tank tussen je benen zit waar je ook druk op uit kunt oefenen ipv dat smalle gebeuren bij de Tracer. En de Tracers (2 proefritten, half jaar ertussen) die ik gereden hebben waren beiden echt beroerd op de snelweg, geen enkele rechtuitstabiliteit, en bij elke windvlaag wiebelde het stuur alle kanten op, alsof ik een blaadje in de wind was _O- . Nu las ik op meerdere fora dat de Tracer gewoon slechte vering heeft, maar dat het zo slecht was had ik niet verwacht. En ja, dat zadel.. zat is sowieso het slechtste dat ik ooit heb meegemaakt, mijn 848 zat nog comfortabeler :N .

Maar ik ben iig blij dat jij er geen last van hebt :P
 
Aprilia Caponord 1200 met touring package?

[afbeelding]

BMW S1000XR's zijn ook al tweedehands voor onder de 15k te krijgen. Knal daar een Touratech comfort zadel op en dan heb je een soort van moderne motor die kwa zithouding en mogelijkheden ongeveer gelijk en zelfs beter is dan de motoren genoemd in de OP.Ben trouwens 24 en ik ga in augustus een (tweedehands) R1200GSA LC met koffers!!! aanschaffen dus daarmee is je stereotype verworpen :P.


Sommigen worden nu eenmaal wat vroeger oud.


:+ :+

De XR heb ik nog niet op gereden, het enige wat ik daarover hoor is dat het oudere model trilt als de pest wat vooral de lange ritten kan verpesten, en als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel. Aprilia heb ik te slechte ervaringen mee, dus dat wordt het sowieso niet :+
 
Daarnaast zag ik bij de 1050 totaal niets in mijn spiegels door de trillingen, wat ik nogal storend en onveilig vond :N , eens kijken hoe de 800 is wat dat betreft. De Street Triple is gewoon geweldig, licht, stuurt perfect, maarja.. geen kuip / fatsoenlijke duozit.

Ik rijd zelf een Tiger 1050. Is inderdaad vrij hoog, maar dat zijn alle allroads. Het gewicht valt mee, maar ik kwam van een GTR 1000 ;)
Dat trillen van de spiegels is niet normaal. Ik heb bij elke snelheid prima, trillingsvrij, zicht.
 
Nou veel succes :+ . Ik heb op een FZ8 en een Tracer 900 gereden, beide een half uurtje en direct achter elkaar. De FZ8 zat veel beter en natuurlijker, je hebt veel meer controle omdat er daadwerkelijk een tank tussen je benen zit waar je ook druk op uit kunt oefenen ipv dat smalle gebeuren bij de Tracer. En de Tracers (2 proefritten, half jaar ertussen) die ik gereden hebben waren beiden echt beroerd op de snelweg, geen enkele rechtuitstabiliteit, en bij elke windvlaag wiebelde het stuur alle kanten op, alsof ik een blaadje in de wind was _O- . Nu las ik op meerdere fora dat de Tracer gewoon slechte vering heeft, maar dat het zo slecht was had ik niet verwacht. En ja, dat zadel.. zat is sowieso het slechtste dat ik ooit heb meegemaakt, mijn 848 zat nog comfortabeler :N .

Maar ik ben iig blij dat jij er geen last van hebt :P
Wiebelen op de snelweg heb ik er met de standaard vering aardig uit gekregen (gelukkig maar, want dat is waardeloos). En het zadel kan slechter! Die zit namelijk op de MT-07 :+ Die had ik hiervoor en was nog erger. Maar Yamaha heeft de kunst van het zadel maken niet meer helemaal begrepen. De NC750 van m'n vriendin zit vele malen beter.. Dus aan het budget kan het niet liggen zou je denken.

Anyway, uiteindelijk is het allemaal heel persoonlijk. Als je het niks vindt moet je er absoluut geen geld aan uit geven. (open deur, maar niet minder waar ;)).

Maar ja, het is veel allroad (looks, veelal niet de allroad mogelijkheid) wat nu een beetje populair lijkt te zijn.. balen als je wat anders zoekt.
 


Ik rijd zelf een Tiger 1050. Is inderdaad vrij hoog, maar dat zijn alle allroads. Het gewicht valt mee, maar ik kwam van een GTR 1000 ;)
Dat trillen van de spiegels is niet normaal. Ik heb bij elke snelheid prima, trillingsvrij, zicht.


Vreemd, bij degene die ik reed kon je namelijk echt niets met de spiegels. Misschien eens een ander rijden dan maar, misschien was het exemplarisch. Verder mooi ding, vooral in het wit. Alleen juist dat hoge vind ik irritant, en mijn vriendin komt er al helemaal bijna niet op met haar 1.55. Maar als je geen hogere tourfiets (allroad dus) wilt zit je eigenlijk bijna direct vast aan de echte rijdende sofa's..

Wiebelen op de snelweg heb ik er met de standaard vering aardig uit gekregen (gelukkig maar, want dat is waardeloos). En het zadel kan slechter! Die zit namelijk op de MT-07 :+ Die had ik hiervoor en was nog erger. Maar Yamaha heeft de kunst van het zadel maken niet meer helemaal begrepen. De NC750 van m'n vriendin zit vele malen beter.. Dus aan het budget kan het niet liggen zou je denken.

Anyway, uiteindelijk is het allemaal heel persoonlijk. Als je het niks vindt moet je er absoluut geen geld aan uit geven. (open deur, maar niet minder waar ;)).

Maar ja, het is veel allroad (looks, veelal niet de allroad mogelijkheid) wat nu een beetje populair lijkt te zijn.. balen als je wat anders zoekt.

Klopt, dat vind ik juist erg jammer. Ik vind persoonlijk de meeste allroads ook helemaal niet mooi. De XR en de MTS zijn wel mooi, maar ook meteen prijzig, en dat vind ik dan weer veel te veel geld voor iets wat ik eigenlijk niet helemaal geweldig vind. En om een Tracer te kopen, half te verbouwen en dan hopen dat ik er dan wel gelukkig mee ben vind ik een dure gok. :N

De Tiger 800 vond ik nog wel gaan qua zit, waarschijnlijk omdat het zadel minder breed is waardoor je nog een beetje aan de grond komt, maar qua looks eigenlijk ook weer niet helemaal geweldig. Maar toch maar eens een keertje op rijden om te zien of het me overtuigt.

Verder hou ik de FZS 1000 maar in de gaten, of er nog nette exemplaren te koop komen met niet al te veel kilometers, want meestal zien die er ook totaal versleten uit .. logisch, maar toch jammer.
De FZ8 Fazer kan ook, maar daar zal ook een ander zadel opmoeten, vooral voor de duozit.

Ik ben een lastig geval, ik weet het, ik had mijn 848 verkocht en een Thundercatje gekocht vanwege de betere duozit, met het idee om hem als tussenoplossing te gebruiken. Uiteindelijk heb ik dat ding 4 jaar gehad omdat er totaal niets uitkwam waar ik warm van werd :/ .

Uiteindelijk de Cat toch maar verkocht, want daar was ik ook wel klaar mee, en nu heb ik sinds Augustus niets meer, overal op proefgereden zowat, maar nee :N Het begint een beetje frustrerend te worden :+ :+
 
Tiger 1050 wel okee maar te hoog -> speed of street triple?

Heb je de 848 weg gedaan puur vanwege de zit / het comfort?
Het is nogal een -eh- overgang, van 848 naar Thundercat.

Ik heb even mijn idee over deze motoren erbij gezet.

Echte sportieve toerfietsen met een hoger stuur en een fatsoenlijk duozadel zoals de FZS 1000 worden niet meer gemaakt.
Die "te laag stuur" snap ik niet. Je wilt een sportieve toerfiets en niet te rechtop a la allroad. Dan is een VFR of iets soortgelijks juist wat je wilt volgens mij.
Voor echte sportfietsen kun je verhoogde clipons aanschaffen, voor een VFR o.i.d. weet ik dat niet.

Ik heb de voorganger van de F800GT, de F800ST een keer gehuurd, juist omdat ik dat weekend met duo reed. Okee misschien niet de meest spannende motor maar ik vond het een leuk ding en heel goed rijden hoor, zeker met iemand achterop. Riemaandrijving ben ik ook wel van gecharmeerd.
 
Laatst bewerkt:
Tiger 1050 wel okee maar te hoog -> speed of street triple?

Heb je de 848 weg gedaan puur vanwege de zit / het comfort?
Het is nogal een -eh- overgang, van 848 naar Thundercat.Die "te laag stuur" snap ik niet. Je wilt een sportieve toerfiets en niet te rechtop a la allroad. Dan is een VFR of iets soortgelijks juist wat je wilt volgens mij.
Voor echte sportfietsen kun je verhoogde clipons aanschaffen, voor een VFR o.i.d. weet ik dat niet.

Ik heb de voorganger van de F800GT, de F800ST een keer gehuurd, juist omdat ik dat weekend met duo reed. Okee misschien niet de meest spannende motor maar ik vond het een leuk ding en heel goed rijden hoor, zeker met iemand achterop. Riemaandrijving ben ik ook wel van gecharmeerd.


Er zit nog een aardige middenweg tussen een racer en een allroad qua stuurhoogte. De Z1000SX en Fazers bijvoorbeeld.

De F800GT zit meer in de categorie van de Fazer, maar ik vind hem er erg duf uitzien, en daarom zal ik hem ook niet snel kopen.

Ik heb de 848 weggedaan vanwege de zithouding en totaal gebrek aan duomogelijkheid. Mijn vriendin was al stuk van Rotterdam naar Den Haag, en ik reed er ook nooit meer op omdat het gewoon vermoeiend werd als je normale snelheden reed. De Cat heeft een iets hoger stuur en een beter zadel en goedkoop als tussenoplossing, dus vandaar.
Uiteindelijk was ik ook klaar met de zithouding van de Cat, en het feit dat hij gewoon oud was en vermogen mistte.

De VFR zit aardig gelijk aan de Cat qua zithouding. Ik zoek dus echt de middenweg, zoals de oudere Bandits/Fazers/CBFjes, of de nakeds, maar die hebben ook allemaal postzegeltjes als duozit.
 
De VFR zit aardig gelijk aan de Cat qua zithouding. Ik zoek dus echt de middenweg, zoals de oudere Bandits/Fazers/CBFjes, of de nakeds, maar die hebben ook allemaal postzegeltjes als duozit.

Je zult wellicht in de wat exclusievere hoek moeten zoeken, maar kijk eens naar (allemaal 2017 modellen):
Aprilia 750 shiver of 850 Mana (en wellicht de dorsoduro)
Benelli BN600R GT (maar 7 mille)
Ducati scrambler
Honda CB500X of NC 750 of CB1100 EX of RS
Kawa W800
Moto Guzzi V7
Suzuki GSR 750A wellicht?
Triumph scrambler of bonneville
Yamaha XJR1300

En anders wordt 't toch een motorscooter :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan