H7 halogeen vervangen door LED

Chineese lumens zeggen helaas erg weinig... Dat is meer een kwestie van proberen en voor je budget wat leuks zien te vinden. Wat ik zo zie is dat de eerste 2x een 10W Cree led gebruikt, de andere 4x een 15W Cree led. Ik weet dat 2x 10W overeenkomt met de set van Philips, en dan zit je nog een beetje safe qua hitte. 4x 15W is vragen om problemen mijn inziens.

Een ventilator is bij beperkte ruimte wel een ideale optie. Maar wat ik zo meekrijg is de koeling (mits je ruimte hebt dus) met die litzes ook voldoende is in het geval van de 10W Cree's. Halogeen wordt warmer iig... Alleen die is warm in de unit, en niet aan de achterzijde.
 
Heb inmiddels dit spul binnen :

2 X H4 9003 HB2 HID White 80W CREE LED Bulbs Car Fog DRL Driving Light Headlight 723610768442 | eBay

Geen ventilator er op dus zal wel minder licht geven dan 1 met ventilator. EN dat klopt uiteraard ook. Ze hebben nog wat bijzonders : dimlicht deed het eerst niet. Als je de lamp los aansluit doet ie het wel. Na wat gepuzzel blijkt dus dat de grootlicht aansluiting echt los moet hangen anders doet dimlicht het niet. Is de grootlicht aansluiting op 1 of andere manier aan massa verbonden dan doet dimlicht het dus niet. Bij de meeste motoren hangt de grootlicht aansluiting van de lamp rechtstreeks aan het controle lampje op het dashboard, en de andere kant van het lampje hangt uiteraard aan massa. Dit is dus genoeg om er voor te zorgen dat dimlicht het dus niet doet. Ik heb het blauwe controle lampje losgehaald en dimlicht doet het nu ook. Wel iets om rekening mee te houden. Ik ga nog led bolletjes bestellen voor in het dashboard, en dan zie ik wel of het dan wel werkt.
Ik heb deze led nog niet in het donker geprobeerd, maar zo te zien doet ie niet onder voor een gewone lamp.

1x H4 HB2 9003 Hi/Lo 6000K White 490W 73500LM Motorcycle Bike CREE LED Headlight | eBay

Deze ook maar besteld, stuk duurder, maar geeft een behoorlijke bak licht, meer dan een standaard lamp. Afstellen moet wel nauwkeurig gebeuren. Nadeel is dat je wel ruimte moet hebben om te monteren want hij is duidelijk langer dan een gewone lamp. Controle lampje kun je gewoon laten zitten, het werkt allemaal in 1 keer.
Nog geen foto's gemaakt.
 
Heb inmiddels dit spul binnen :

2Pcs H4 9003 HB2 6000K White CREE LED Bulbs Car Fog DRL Driving Light Headlight | eBay

Geen ventilator er op dus zal wel minder licht geven dan 1 met ventilator. EN dat klopt uiteraard ook. Ze hebben nog wat bijzonders : dimlicht deed het eerst niet. Als je de lamp los aansluit doet ie het wel. Na wat gepuzzel blijkt dus dat de grootlicht aansluiting echt los moet hangen anders doet dimlicht het niet. Is de grootlicht aansluiting op 1 of andere manier aan massa verbonden dan doet dimlicht het dus niet. Bij de meeste motoren hangt de grootlicht aansluiting van de lamp rechtstreeks aan het controle lampje op het dashboard, en de andere kant van het lampje hangt uiteraard aan massa. Dit is dus genoeg om er voor te zorgen dat dimlicht het dus niet doet. Ik heb het blauwe controle lampje losgehaald en dimlicht doet het nu ook. Wel iets om rekening mee te houden. Ik ga nog led bolletjes bestellen voor in het dashboard, en dan zie ik wel of het dan wel werkt.
Ik heb deze led nog niet in het donker geprobeerd, maar zo te zien doet ie niet onder voor een gewone lamp.

1x H4 HB2 9003 Hi/Lo 6000K White 490W 73500LM Motorcycle Bike CREE LED Headlight | eBay

Deze ook maar besteld, stuk duurder, maar geeft een behoorlijke bak licht, meer dan een standaard lamp. Afstellen moet wel nauwkeurig gebeuren. Nadeel is dat je wel ruimte moet hebben om te monteren want hij is duidelijk langer dan een gewone lamp. Controle lampje kun je gewoon laten zitten, het werkt allemaal in 1 keer.
Nog geen foto's gemaakt.

Ik ben wel benieuwd naar de foto's.... en kan de rubberen mof erop om de koplamp dicht te maken voor water?
 
Bij die van mij kon dat wel, maar die dikke achterkant stak er uit.

Ipv zoals bij een halogeen lamp waar je eerst de lamp in de koplamp plaatst en daarna het rubber er overheen is het bij deze leds anders. De led lamp (in ieder geval die van mij) kan uit elkaar. Eerst de lamp er in, daarna het rubber plaatsen, daarna de grote achterkant er weer op (en die steekt dus uit).

Die van mij is niet helemaal hetzelfde als die van de Ebay linkjes.


Om deze reden heb ik mijn halogeen weer teruggeplaatst. :)
 
Laatst bewerkt:
Wilde graag led's zonder mechanische ventilatie, dus heb een setje met passieve koeling dmv strips gekocht. Om uit te zoeken of het niet te warm zou worden in het benauwde morini-lamphuisje, heb ik uitgezocht of de strips binnen of buiten gemonteerd dienen te worden.

De test:

Opstelling
31510501263_a66311f8fb_c.jpg



Links groot licht, koelstrips buiten, rechts dimlicht, strips in de behuizing gefrommeld

31479646494_4175ca1668_c.jpg


Omgevingstemperatuur (dankzij mijn harde werken in de garage ;) )

32201803791_57a322bc81_c.jpg


Meting strips "buiten" (alle metingen na ca. 7 minuten branden van de betreffende lamp, voeler in de lampbehuizing)

31944556750_bbb7ef471c_c.jpg


Strips binnen

32171751252_55776d175a_c.jpg


Temperatuur van het glas in beide gevallen

32171751422_565113e092_c.jpg


maar die meting is waarschijnlijk beinvloed door Monstro's dikke vingers, het glas voelt koeler dan de huid. Sensor van mijn highend meter is een ongeisoleerd stukje draad.....

Aangezien ik normaal m'n motor uitzet bij lang wachten (bruggen/spoorwegovergangen e.d.) verwacht ik niet dat het in de behuizing echt veel warmer dan dit gaat worden. Dus ga ik voor het frommelen in de behuizing, aangezien - volgens de experts - de led pas bij 90gr efficiency gaan verliezen (en dus minder lichtopbrengst leveren).
 
Laatst bewerkt:
Lichtbeeld heb ik nog niet kunnen beoordelen, heb er nog niet mee gereden.... Maar op de garagedeur mooie scherpe scheiding licht/donker, geen strooilicht.

Gekocht bij AliExpress, ik heb de H11 - 4300k variant. Hoop dat deze wat langer "op kleur" blijven. De xenon's hebben de neiging in de loop van de tijd richting 6000k te veranderen. Dit zijn de specs:
31299568673_984ca090dc_c.jpg
 
Vanavond voor het eerst in het donker die dingen zonder ventilator geprobeerd :
2 X H4 9003 HB2 HID White 80W CREE LED Bulbs Car Fog DRL Driving Light Headlight 723610768442 | eBay

Het ding meer licht dan een halogeen in een XJ900 koplamp. Die koplamp geeft sowieso al bar weinig licht, dus het is wel een verbetering. Maar niet zo veel beter dat als je wel eens bij andere ziet. Deze geeft zeker geen strak omlijnd lichtvlak, en ook het verschil tussen dim- en groot licht is niet heel bijzonder. Ze kosten ook weinig meer dan een gewone lamp, dus alle waar naar zijn geld.

Ik heb ook deze geprobeerd :
1x H4 HB2 9003 Hi/Lo 6000K White 490W 73500LM Motorcycle Bike CREE LED Headlight | eBay
Die kost veel meer maar deze maakt het wel waar, hier komt echt veel licht uit. Geprobeerd in een pichler-kuip-koplamp, (ook al geen beste), maar het verschil is enorm. Mooi omlijnd ook, een goed verschil tussen dim- en grootlicht. Zeker een aanrader.

Als het weer beter wordt ga ik ze eens proberen in een gewone ouderwetse ronde koplamp, die met halogeen al veel licht geeft.

Om de zichtbaarheid te vergroten heb ik ook nog een setje van deze gekocht :
2Pcs CREE U1 LED Motorcycle Headlight Driving Fog Light Spot Lamp+Free Switch ~ | eBay
Geeft ook veel licht en ook een redelijk scherp omlijnd beeld. Moet ze nog op de motor monteren, maar zo los aangesloten geeft het al een aardig idee.
Nadeel is de levertijd, duurt zo maar 4 weken voor ze er zijn. Ik kreeg na een week een mailtje dat ze de schakelaar vergeten waren in te pakken en dat die nagezonden zou worden.
Schakelaar was uiteindelijk nog een week eerder binnen dan de lampen zelf :) .
 
IK heb deze in mijn koekblok zitten: H7 LED

Heb een Alfa Romeo Mito en daar zitten in de koplamp units al de hubs zoals je die bij xenon ook hebt, je ziet het lelijke ding dus niet zitten maar de lichtopbrengst is echt een stuk beter dan normaal halogeen.

Hier op alle buitenwegen in het noorden met die korte dagen is het vooral voor mijn vrienden erg aangenaam, ze voelt zich een stuk veiliger in het donker.
 
Hoe is het met de afstelling van het lichtbeeld, is het net zo beroerd als bij Xenon?
Dat ligt meer aan de reflector of lens dan aan de lamp.
Ik ken zat voorbeelden van een perfect lichtbeeld met aftermarket-xenon, net als bij LED. Maar dan wel bij de kwaliteitsmerken. Bij het ramsj-spul zit soms echte troep.
Laatst zag ik een klant met een xenon-setje van nog geen 20 Euro waarbij de lamp gewoon scheef in de fitting zat.
 
Dat ligt meer aan de reflector of lens dan aan de lamp.
Ik ken zat voorbeelden van een perfect lichtbeeld met aftermarket-xenon, net als bij LED. Maar dan wel bij de kwaliteitsmerken. Bij het ramsj-spul zit soms echte troep.
Laatst zag ik een klant met een xenon-setje van nog geen 20 Euro waarbij de lamp gewoon scheef in de fitting zat.

Die xenonlampen kreeg ik dus laatst ook via EBay...Refund!
 
ik heb lang moeten zoeken om er uit te komen:
led - of xenon lamp in je originele koplamp (blaker) zetten met het originele geribbelde glas veroorzaakt een muur van strooilicht waar je zelf vrij weinig aan hebt en veroorzaakt verblinde tegenliggers (ga maar bij jezelf na als je er zoeen tegenkomt).
 
Laatst bewerkt:
ik heb lang moeten zoeken om er uit te komen:
led - of xenon lamp in je originele koplamp (blaker) zetten met het originele geribbelde glas veroorzaakt een muur van strooilicht waar je zelf vrij weinig aan hebt en veroorzaakt verblinde tegenliggers (ga maar bij jezelf na als je er zoeen tegenkomt).

Gelukkig zie je koplampen met geribbeld glas niet meer, zijn ze 20 jaar geleden mee gestopt.
 
Had deze besteld voor mijn daytona (H7) als dimlicht.

Oslamp H4 H7 H11 H1 H3 9005 9006 COB Auto LED Koplamp Bollen Hi Lo Beam 72 w 8000LM 6500 k Auto Koplamp Led Lamp DC12v 24 v in Oslamp H4 H7 H11 H1 H3 9005 9006 COB Auto LED Koplamp Bollen Hi-Lo Beam 72 w 8000LM 6500 k Auto Koplamp Led Lamp DC12v 24 v van Koplamp Lampen op AliExpress.com | Alibaba Groep

Had al vermoeden dat het kontje problemen zou opleveren met het stofkapje erachter. eenmaal zitten monteren gaf het ook problemen met het kont. kreeg het kont NIET geschroef. Volgende gedachte was of een gat boren in het kap of het kontje verwijderen om het zo te passen.

Besloten om het kontje te verwijderen. eenmaal verwijder zag je de ventilator vrij, dat had nog invloed op het kap en kon het dus ook niet dichtschroeven.

Volgende stap was de ventilator in ze geheel verwijderen. draad uitgetrokken en ventilator verwijderd.

Nu paste het in zn geheel en heb het vastgeschroefd. Eenmaal aan (50% kans dat je het goed aansluit...) had ik een loepzuivere lichtbeeld en een zeer hoge lichtopbrengst. Dus was er blij mee dat het eindelijk werkte.

MAAR

Led begon te knipperen na 2 minuten (2 min aan, 2 min uit) etc. Blijkbaar werd de led te warm en kon het niet meer afkoelen zonder ventilator. Heb de halogeen lampje maar weer teruggezet :(

tip: Verwijder niet de ventilator van je ledlamp.
 
Ventilator op de kap monteren ipv op de lamp geen optie?
anders ga ik nog echt vliegen ook, nee dankje



Ram-air erop? :+ :t
moet nog een goede steen koppen met mijn koplamp, dan kom ik hierop terug

In principe zijn de ventilatorgekoelde LED-lampen vaak beter dan de passief gekoelde versie, maar als je geen montageruimte hebt had je toch beter voor de passief gekoelde versie kunnen gaan.

bestond toen nog niet of was niet voor een schappelijke prijs te krijgen (6 maanden geleden), Led zonder koeling zag ik al geen heil in dus uberhaupt niet gekocht =/
 
Ik heb 0 ruimte in mijn RSV4 (er past precies een gewone H7 in met stekker er op. Deze (ik heb 2 dimlichten) LED lamp paste er als enige netjes in. Je moet alleen een gaatje in het kapje boren voor het draadje en in gemonteerde toestant het gat weer even dichtplakken.
 
In principe zijn de ventilatorgekoelde LED-lampen vaak beter dan de passief gekoelde versie, maar als je geen montageruimte hebt had je toch beter voor de passief gekoelde versie kunnen gaan.

Ik ben het voor een keer niet met je eens, zie mijn test een paar posts naar boven. Want een ventilator kan stuk en neemt veel ruimte in. Qua koeling ook overbodig, zoals ik vakkundig heb bewezen ;)

ps: ben trouwens ontzettend blij met m'n ledjes, nogmaals verbetering tov xenon, zowel qua opbrengst als lichtbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan